Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har bjudit på Shepherds pie med sallad och bröd resp smörgåstårta. Annat som är gott och kan förberedas är tex fiskgryta (koka färdigt allt utom fisk och ev skaldjur och stoppa i dem vid uppvärmning).Nästa helg ska vi ha födelsedagskalas för vår Josephine, vi kommer vara 14 vuxna och 6 barn i åldern 10 månader-3 år.
Jag har fullständig idétorka angående vad jag ska bjuda på. Det ska vara lunch och tårta, men längre än så har jag inte kommit.
Vad hade ni bjudit på?
Jag är hemma på VAB för första gången. Lilltjejen fick feber hos dagmamma igår, vart skållhet hela natten knappt sovit en blund. Petade i henne alvedon vid 3 i natt och efter det har hon sovit och sover fortfarande. Lilltjejen
En bekant delar ett blogginlägg om barnuppfostran med några intressanta länkar jag sparar för senare läsning. Konstaterar att jag inte läst så mycket rent vetenskapligt om barnuppfostran. Men med sunt förnuft kommer man väl långt? Gör man säkert, men samtidigt känns det plötsligt konstigt att jag är mer inläst på hundarnas uppfostran än barnets.
Jag förstår @Jenka och känslan av att vara mer påläst om hästuppfostran. Kom själv på för ett tag sedan att det finns fler alternativ när man vill få hästen att följa med. När "kom" inte fungerade på tösen var nästa impuls att smacka på henne
Helt OT. Men vår katt kommer när man visslar (medvetet inlärt). Vi använder en visselpipa men det funkar även att busvissla. Det var jag som tröttnade på att rösten aldrig bar sig ngn längre sträcka eftersom att det oftast blåser. Men visslingarna hörs låååångt. Och hon kommer alltid efter vissling. Om hon inte gör det vet man att ngt hänt (hon klättrar ofta upp och kommer inte ner).Sambon har smackat på vår dotter sedan födsel Även på hunden iof
Barnet kommer även när vi visslar. Men det ligger en tanke bakom det. En mamma jag lärde känna i stallet för många år sedan, hon har alltid visslat på sina barn.
Hon har använt sig av visslingar då det är ett ljud som sticker ut, som man stannar upp när man hör. Även ett ljud som inte är så vanligt i tex, folksamlingar. Istället för att skrika "Emma" som det kan finnas 5 av i gruppen, så visslar hon och barnen hör direkt. Sedan finns det även lägen då man kanske inte ska ropa namnet heller
Smart med visslingar! Udda liksom. Man lär ju va ensam i en stor folksamling att vissla på sitt barn!
Här har vi en lite jobbig period med tänder - igen... Sen i fredags kväll har han haft lite feber, nu har det legat på 37,8-37,9 ett par dagar, var upp på 39,0 en gång. Har sovit jättedåligt, gråter i sömnen typ en gång i kvarten. Bättre när han fått alvedon, då sover han som en klubbad säl några timmar tills det gått ur. Dock mycket bättre igår natt så hoppas det är påväg att släppa... Han har fingrarna i munnen konstant och har så haft i flera veckor, vill inte äta. Han dricker dock massor så har börjat ge honom nyponsoppa också dagtid. Magen kraschade i samma veva och han har bajsat diarré sen i lördags. Idag kom en korv, jag blev jätteglad! En halvtimme senare rann det igen... Varit i kontakt med HC och rådfrågat och det var mest samma som vi trott innan. Hon (och vi) var rätt övertygad om att allt var pga tanden och inte nån sjukdom.
Lite surt att han skolades in på dagis förra veckan och nu blev det VAB en hel vecka... Han är knappast piggare imorrn så det är lika bra att han är hemma tills nästa vecka. Förhoppningsvis är han bra då. Men om det ska vara såhär varenda tand som ska upp kommer han ju få vara hemma i flera år...