Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Visst har era bebisar också varit gnälliga runt 4 månader? Min snälla och godmodiga bebis har förvandlats till prinsessan på ärten. Är det inte perfekt så gnälls det och det här kinkiga humöret håller i sig hela dagarna.

Japp! Några veckor kring 4 mån, nu är han 5 mån och det är över sen ett par veckor. Fortfarande mer närhetskrävande nattetid än innan dock.

5 mån koll och vaccination på bvc idag. 67 cm och 8300g. Saktat av lite i tillväxttakten men följer kurvan.
Ledsen ett par sekunder efter sprutorna men sen var det bra, skönt :) hoppas att han håller sig ifrån biverkningar den här gången också.

Vi har varit och provsuttit bilbarnstol i veckan. Hon satt som en smäck i BeSafe izi Plus :up: Får nog bli en sådan, även om den inte fanns i den nya, snygga petrolgröna färgen. Är ju trots allt inte färgen som är det viktigaste.

Har ni testat den i bilen? Det är ett tips, vi har en sådan och den är stooor! Enda sätet vi kan ha den på är mitten bak om vi ska kunna ha någon annan i framsätet.

Jag gör inte det, vi har egen brunn med analys från i våras.

Gav päronstavar igår, men såklart satte han i halsen rejält. Skulle precis lägga honom i knät när det kom upp igen. Hur ska man våga prova igen och när? Finns det ingen manual för riskminimering? Just nu vill jag ge puré tills han är myndig.

Bebisar klarar bitar/stavar bra, de får allt som oftast upp det själva. Det handlar om att våga ge fler gånger. Troligtvis satte han i halsen då han inte är van att behöva tugga utan sväljer puren direkt. :)

Det är tufft i början, men det enda som gäller är att våga :)
Vi började med överkokta broccolistavar, don är hon lixom tvungen att tugga innan hon kan svälja och därifrån har det bara fortsatt :)

Idag åt vi lunch på Ikea, broccoli, bönor, lite kyckling och en klämmis fick det bli. Sörplade fint i sig klämmisen och tuggade i sig resten, det är så häftigt att se hur hon utvecklas :love:

Lill tjejen är som lyckligast när hon får äta själv, det här med att hon börjat äta klämmisar själv underlättar så otroligt mycket. Jag gör mycket egna klämmisar med både gröt och de som går, beroende vad vi ska göra för dagen. Spagetti och köttfärsås går mkt bra att mixa och ha i klämmis och äta på vägen :D

Vi har gnälliga nätter med många vakna stunder just nu.

Idag firar vi semester här hemma!:D Sambon är ledig i 5 veckor och sen jobbar han inte mer än två stycken tvåveckorsperioder innan han går hem på föräldraledigt i mitten av september. Och det innebär ju att jag ara har två och en halv månad kvar hemma innan jag börjar jobba (och bara 4 veckor ensam med bebis) vad hände? Vart tog tiden vägen? Det är lite blandade känslor måste jag erkänna men jag tycker det är så viktigt att även pappan får vara hemma på heltid en längre period. Dessutom får vi mer tid tillsammans hela familjen när det är jag som jobbar:up:

Har ni testat den i bilen? Det är ett tips, vi har en sådan och den är stooor! Enda sätet vi kan ha den på är mitten bak om vi ska kunna ha någon annan i framsätet.
Nej, vi använder inte framsätet precis. Jag sitter bak när vi åker alla tre. Men japp, den ser stor ut även för vår bil.

Nej, vi använder inte framsätet precis. Jag sitter bak när vi åker alla tre. Men japp, den ser stor ut även för vår bil.

Eller jag bara antog att ni skulle ha henne bak, såklart funkar den även i framsäte, men i vår bil ser man ingenting då. Vi har testat runt. Men lilltjejen sitter grymt bra i den, vi använder endast fullt liggläge just nu då hon är så pass liten.

Vad har ni för bilar som det är trångt för med BeSafe izi plus? Och vad bör man ha för bil för att det ska gå att använda alla sätena som vanligt? :p

Vad har ni för bilar som det är trångt för med BeSafe izi plus? Och vad bör man ha för bil för att det ska gå att använda alla sätena som vanligt? :p

Vi har en Kia sportage och det blir vääldigt trångt i framsätet om man har den där bak. Nu är det oftast jag som sitter i passagerarsätet så då går det ju an eftersom jag är pytteliten.

Vi beställde en Besafe Izi Kid X2 istället. Den klarar visserligen lite mindre vikt pga isofix, men det går att ändra benutrymmet med den. Med tanke på att hon än så länge är mer lång än tung tror jag att det blir bra så. Är också fällbar under färd och tar nog inte mer än ca 5 cm större plats än vårt babyskydd utifrån vad vi kunde mäta iaf. Får se exakt när den monteras i veckan.

Vi har en Kia sportage och det blir vääldigt trångt i framsätet om man har den där bak. Nu är det oftast jag som sitter i passagerarsätet så då går det ju an eftersom jag är pytteliten.

Ja en sådan åker jag i då och då i svärföräldrarnas bil och kan tänka mig att det blir trångt med något större än babyskyddet. Vi är i köpartankar av en ny bil och har inte en susning om vad man ska ha. Är ju ändå några år man kommer få dras med bilbarnstolar om man nu skulle få fler barn dessutom.

Ja en sådan åker jag i då och då i svärföräldrarnas bil och kan tänka mig att det blir trångt med något större än babyskyddet. Vi är i köpartankar av en ny bil och har inte en susning om vad man ska ha. Är ju ändå några år man kommer få dras med bilbarnstolar om man nu skulle få fler barn dessutom.

Och ändå är det stor och rymlig..

Vi beställde en Besafe Izi Kid X2 istället. Den klarar visserligen lite mindre vikt pga isofix, men det går att ändra benutrymmet med den. Med tanke på att hon än så länge är mer lång än tung tror jag att det blir bra så. Är också fällbar under färd och tar nog inte mer än ca 5 cm större plats än vårt babyskydd utifrån vad vi kunde mäta iaf. Får se exakt när den monteras i veckan.

Vi har en sån och är supernöjda :)

Dags för oss också att börja fundera över bilstol... Har drygt 1,5 kg tillgodo på babyskyddet.

Jag ska köra ensam till Öland på torsdag, med barn och hund. Så vi testade att flytta fram bilstolen nu igår för att resan ska bli lättare och att jag ska slippa stanna var gång hon petar ut nappen. Det funkade riktigt bra att ha den där, ska provköra i eftermiddag när vi ska till svärmor och titta på fotboll.
Men funderar på hur tusan jag ska roa en bebis i 5-6h i bil.. Kommer stanna några gånger på vägen för att rasta hunden, annars river hon bilen :rofl:
Så tänkte geocacha lite på vägen, mest för att sträcka på benen och för att hunden ska få springa lite. Men hur håller man bebis nöjd i bilen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 142
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka