Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Jag ska köra ensam till Öland på torsdag, med barn och hund. Så vi testade att flytta fram bilstolen nu igår för att resan ska bli lättare och att jag ska slippa stanna var gång hon petar ut nappen. Det funkade riktigt bra att ha den där, ska provköra i eftermiddag när vi ska till svärmor och titta på fotboll.
Men funderar på hur tusan jag ska roa en bebis i 5-6h i bil.. Kommer stanna några gånger på vägen för att rasta hunden, annars river hon bilen :rofl:
Så tänkte geocacha lite på vägen, mest för att sträcka på benen och för att hunden ska få springa lite. Men hur håller man bebis nöjd i bilen?
Musik, bitleksaker om hon är road av det. Sen brukar de flesta barn sova en del när bilen körs. Jag har inga problem att köra längre sträckor själv med barn. Men alla barn är ju olika :)

Jag ska köra ensam till Öland på torsdag, med barn och hund. Så vi testade att flytta fram bilstolen nu igår för att resan ska bli lättare och att jag ska slippa stanna var gång hon petar ut nappen. Det funkade riktigt bra att ha den där, ska provköra i eftermiddag när vi ska till svärmor och titta på fotboll.
Men funderar på hur tusan jag ska roa en bebis i 5-6h i bil.. Kommer stanna några gånger på vägen för att rasta hunden, annars river hon bilen :rofl:
Så tänkte geocacha lite på vägen, mest för att sträcka på benen och för att hunden ska få springa lite. Men hur håller man bebis nöjd i bilen?

Jag har en prasselbok i bilen, den är grym! Har spegel, piptuta och massa mjukt och fransigt att peta med på sidorna. Ett snöre med klämma verkar de flesta ha, hakar fast den i bältet och vips är han road en timme!

Vad är maxvikten på ett babyskydd? Eller är det olika för olika märken?
10 kg står det på vårat.

@YaHilweh vi åkte typ 5h med ett stopp på vägen på midsommar. Dock inte ensam. Han har en sån liberofjäril på babyskyddet som är rolig att sparka på, sen fick han lite leksaker. Sov en hel del.

Vad är maxvikten på ett babyskydd? Eller är det olika för olika märken?

Alla som jag sett har haft maxvikt på 13kg, men det finns väl säkert fler sorter som jag inte tittat på dock :p. Vår bebis, även om han inte nått upp till maxvikten ännu, ser helt klart obekväm ut i sitt babyskydd. Trångt samt att benen sticker ut långt så kan tänka mig att det kan bli obehagligt med punkttrycket som blir på vaden av att det ligger an mot kanten där nere. Så vi måste helt klart köpa en ny stol.

Alla som jag sett har haft maxvikt på 13kg, men det finns väl säkert fler sorter som jag inte tittat på dock :p. Vår bebis, även om han inte nått upp till maxvikten ännu, ser helt klart obekväm ut i sitt babyskydd. Trångt samt att benen sticker ut långt så kan tänka mig att det kan bli obehagligt med punkttrycket som blir på vaden av att det ligger an mot kanten där nere. Så vi måste helt klart köpa en ny stol.
Tack! Googlade och det är 13 kg för vårt. Vi har redan nästa stol men tycker fortfarande hon är för liten för den eftersom hon inte är så stadig. Hon är ju bara 4 1/2 månad. Storasyster hade babyskyddet till hon var ett år. Så länge blir det inte denna gången men nån månad till har jag tänkt iaf.

@YaHilweh förutom alla förslag om leksaker, musik m.m till bilfärden lägger jag till min "kom på så många ord som möjligt med ö i"-lek. Unge herrn verkar uppskatta ord som innehåller ö och när det börjar bli grinigt i bilen försöker jag komma på alla ord som innehåller ö och säger dem på rätt grov göteborgska. Har räddat många bilresor :rofl:

(När ö-orden tar slut går vi över på ord som börjar på b:p)

Jag hade inte gett mig på en så lång resa själv med bebis för hon gillar verkligen inte sitt babyskydd. Jag har därför blivit en fena på att distrahera henne. Sjunger sånger, klappar händer, ger henne olika leksaker efter hand, napp i snöre, gör olika ljud, grimaser osv.

Hoppas verkligen att hon ska gilla sin nya stol bättre, annars lär vi aldrig resa längre än en timme åt nåt håll.

Är för övrigt redo att byta bort eller lämna tillbaka min unge när som helst. Så frustrerad över matningarna här nu och har nyss haft en holmgång med henne. Det där med att försöka få mat att bli något trevligt har hittills misslyckats totalt. Hon är bara glad när hon får frukt eller möjligen gröt med frukt i. Mat skall man helst inte äta tydligen. Allt man sträcker fram smakar hon på men är det sen inte sött nog vill hon inte ha.

Är för övrigt redo att byta bort eller lämna tillbaka min unge när som helst. Så frustrerad över matningarna här nu och har nyss haft en holmgång med henne. Det där med att försöka få mat att bli något trevligt har hittills misslyckats totalt. Hon är bara glad när hon får frukt eller möjligen gröt med frukt i. Mat skall man helst inte äta tydligen. Allt man sträcker fram smakar hon på men är det sen inte sött nog vill hon inte ha.
Kämpa på! Vet hur jobbigt det kan vara. Min höll fram till ganska nyligen på och klöktes och kräktes av allt man gav henne som inte var gröt eller frukt. Spelade ingen roll var det var. Hon gjorde så även med puréer så det var nog inte (enbart) en hanteringsfråga. Hon var helt enkelt inte mottaglig för nya smaker. Men helt plötsligt, verkligen fr ena dagen till den andre, så började hon helt plötsligt gilla ALLT man ger henne. Så nu går matningarna som en dans! Hoppas det blir så för er också!

Kämpa på! Vet hur jobbigt det kan vara. Min höll fram till ganska nyligen på och klöktes och kräktes av allt man gav henne som inte var gröt eller frukt. Spelade ingen roll var det var. Hon gjorde så även med puréer så det var nog inte (enbart) en hanteringsfråga. Hon var helt enkelt inte mottaglig för nya smaker. Men helt plötsligt, verkligen fr ena dagen till den andre, så började hon helt plötsligt gilla ALLT man ger henne. Så nu går matningarna som en dans! Hoppas det blir så för er också!
Jag hoppas att det vänder här också snart. Är tröttsamt och känns sådär att kasta så mycket mat som det blir. Om någon undrar, nej, jag kan inte äta upp den istället. Jag behöver verkligen inga extrakalorier.

Jag hoppas att det vänder här också snart. Är tröttsamt och känns sådär att kasta så mycket mat som det blir. Om någon undrar, nej, jag kan inte äta upp den istället. Jag behöver verkligen inga extrakalorier.
Vi har fått dra ner på hundens mat för han behöver inga extra kalorier men får det ändå :p

Hon som håller i vår föräldragrupp tyckte att man ska lägga upp pyttelite på tallriken till bebisar för att de tycker om när det tar slut. Så kan du frysa in det som blir över?

Sjunga brukar funka här i bilen :)

Igår hade vi barnvakt för första gången. Vincent var hos min mamma medan vi var på spökvandring och middag i gamla stan. Trevligt! Hade gått bra för mormor och bebis, nöjd kille sålänge han fick uppmärksamhet men han ville inte äta ur flaska utan bara fått i sig lite äpple. Hon hade inga problem att mata med flaska för en vecka sen...

Vi har fått dra ner på hundens mat för han behöver inga extra kalorier men får det ändå :p

Hon som håller i vår föräldragrupp tyckte att man ska lägga upp pyttelite på tallriken till bebisar för att de tycker om när det tar slut. Så kan du frysa in det som blir över?
Jag har redan maten i frysen och tar upp och tinar. Det brukar bli sådär 30-40 ml till lunch. Är hon på bra humör äter hon med lätthet upp det och mer. Vill hon inte får man vara glad om hon får i sig 10 ml. De få gånger jag köpt burkmat har jag gjort så, delat upp det i mindre portioner och fryst in.

Jag har redan maten i frysen och tar upp och tinar. Det brukar bli sådär 30-40 ml till lunch. Är hon på bra humör äter hon med lätthet upp det och mer. Vill hon inte får man vara glad om hon får i sig 10 ml. De få gånger jag köpt burkmat har jag gjort så, delat upp det i mindre portioner och fryst in.
Ah, då förstår jag varför det inte funkar. Jag fixar ju oftast bebismat samtidigt som min egen och fryser in/sparar i kylen till de gånger min mat inte passar/jag ska äta när han sover.
30-40 ml är vad som oftast går ner här(+frukt till efterrätt), det är jag helt nöjd med eftersom jag inte försöker byta ut amningen (vilket han ändå börjar göra själv)

Vad har ni för bilar som det är trångt för med BeSafe izi plus? Och vad bör man ha för bil för att det ska gå att använda alla sätena som vanligt? :p

Nissan Qashqai, men flyttade över stolen i framsätet och det blev mkt bättre. ser dåligt i högra spegeln, men ska skaffa husvagnsspegel och nu funkar alla säten bak.

Musik, bitleksaker om hon är road av det. Sen brukar de flesta barn sova en del när bilen körs. Jag har inga problem att köra längre sträckor själv med barn. Men alla barn är ju olika :)

Hon sov alltid förr, men allt annat är så mycket mer spännande just nu. Hon har ärvt mina anlag i att vara bestämd och rastlös :p

Jag har en prasselbok i bilen, den är grym! Har spegel, piptuta och massa mjukt och fransigt att peta med på sidorna. Ett snöre med klämma verkar de flesta ha, hakar fast den i bältet och vips är han road en timme!

Hmm, ska titta på det där, just nu är roligaste leksaken en fjäril jag fick i libero babyboxen, i den har jag knutit en bit silvrigt presentsnöre som jag krusat. Samt en PET flaska med ris i, men den funkar inte att ha med, om jag inte vill dyka ned på golvet i tid och otid.

Vi har en prasselbok som hon älskat hela tiden, men den börjar bli för välundersökt och är inte alls lika intressant längre.

Jag hade inte gett mig på en så lång resa själv med bebis för hon gillar verkligen inte sitt babyskydd. Jag har därför blivit en fena på att distrahera henne. Sjunger sånger, klappar händer, ger henne olika leksaker efter hand, napp i snöre, gör olika ljud, grimaser osv.

Hoppas verkligen att hon ska gilla sin nya stol bättre, annars lär vi aldrig resa längre än en timme åt nåt håll.

Vi bytte från babyskyddet av bla. den anledningen och hon åker så mycket bättre nu och är så nöjd. Hoppas detsamma för er!

Har testat det där med att ha nappen i ett snöre, problemet är att hon blir pissesur när hon drar ut nappen själv :rofl: Så nu har jag alltid 5-6 nappar i bilen så jag kan stopp ai en ny när det behövs :angel:

Men funderar på att hitta någon spotifylista med barnsånger för att lära mig dom på nytt, har seriöst glömt alla :p Våra godnatt sånger är lille katt, i natt jag drömde, gläns över sjö och strand samt sankta lucia :rofl::rofl::angel:

Vår hund har blivit så fin i hull sedan hon började äta både vanlig mat och bebisspill :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka