Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Lite långt att åka till er för att köpa:D Får kolla stormarknaden också. Annars får du berätta vilken affär så får vi ta en tripp till GeKås, Göteborg eller nåt och passa på att hälsa på :)
Bra att hon gillar dem iaf. Och att de är släta är ett plus här.

Men när skulle du ha dom? Jag har absolut inga problem med att posta några åt dig så du får hem dom innan ni ska iväg :)
Det finns i varenda affär här så inte svårt att få tag i.
Besök låter trevligt :)

@YaHilweh
Åh fy fasen vad fruktansvärt med din vän! :cry: Det finns verkligen inga ord... Jag drömmer ibland om en massa hemskt som kan hända och även på dagarna kan jag plötsligt se ett hemskt scenario med ännu värre utgång... Kan inte ens föreställa mig den smärtan om något verkligen hände. :cry:

Ang Zoo så var vi på Frösö Zoo, det är det minsta jag varit på, en måndag fm var det nästan tomt så vi trängdes inte nånstans. Systersonen åkte karuseller alldeles ensam, nästan lite ödsligt. :p

Jag har fortsatt prova ge lite burkmat nu, de håller visst bara två dagar i kylskåp så idag frös jag in det som var kvar, typ allt, haha. Frös in i iskubsformar så det blir lätt att ta fram. Han fick i sig kanske en tsk igår och ungefär samma idag. Väldigt fula grimaser, inte alls gott. :p Det är små små bitar i (spagetti och köttfärssås), vet inte om det är det som gör att han är skeptisk. Ikväll åt han faktiskt mosade morotsbitar och potatis från en gulaschsoppa, jag trodde knappt mina ögon! :p

Idag provade jag för första gången göra egen barnmat. Pasta och skinksås. Plockade ur innan jag kryddade så det är bara kassler, lök, vitlök, mjölk och tomatpuré. Lite salt i pastavattnet bara. Körde med mixer tills det var nästan slätt, sen frös jag in det i gamla barnmatsburkar som jag fick i helgen. :) Blir spännande att se vad han tycker om det!

Igår landade vi i stugan som vi hyrt för veckan. Helt fantastiskt här! Ramnås tror jag byn/samhället heter. Vi har en liten sjö några meter från stugan så så fort A somnade igår gick vi ner och fiskade. Fick en fisk rätt fort, pappa och mannen som är med i en fiskeklubb blev utan ;) Vår första familjesemester, som vi ska mysa! Tyvärr skulle Adrian upp 05.20 så är rätt så trött...

Men när skulle du ha dom? Jag har absolut inga problem med att posta några åt dig så du får hem dom innan ni ska iväg :)
Det finns i varenda affär här så inte svårt att få tag i.
Besök låter trevligt :)
På lördag var tanken. Hade du velat det hade det ju varit jättesnällt. Ska kolla vilken sort hon kan tänkas gilla. Pmar dig.

Hmm, då får vi väl försöka åka åt ert håll. Om lillan uppskattar sin nya stol så pass att vi vågar köra längre sträckor. :)

Mysigt med stuga @Lilltess. Hoppas ni får bra väder för vad ni nu vill hitta på.

Då var det dags igen. Denna gången verkar det vara förkylning. Stökig natt och rosslig bebis. Provade snorsugen och fick ut en del, herregud vad arg hon blev! Två bra nätter fick vi emellan efter feber och prickar. Hoppas inte att resten av föräldraledigheten tänker vara vab...

Mysigt med stuga @Lilltess. Hoppas ni får bra väder för vad ni nu vill hitta på.

Då var det dags igen. Denna gången verkar det vara förkylning. Stökig natt och rosslig bebis. Provade snorsugen och fick ut en del, herregud vad arg hon blev! Två bra nätter fick vi emellan efter feber och prickar. Hoppas inte att resten av föräldraledigheten tänker vara vab...

Tack! Regnet öser ner men imorgon skulle det nog bli lite bättre. Men det är rätt mysigt faktiskt! Så glad att vi valde detta istället för solsemester . Det får bli när han är äldre! :)

Idag har första tanden äntligen brutit igenom, det har varit på gång i flera veckor. Nu har han en vass liten tandkant och har inte varit så glad idag stackarn. Annars har han varit smidig det senaste, han som var en riktigt intensiv, krävande och närhetstörstande bebis de första månaderna vände nånstans vid 3,5-4mån och blev mycket nöjdare!

Jag hade ju tänkt sluta amma när tänderna kom! Nu vet jag inte haha. Efter den lite jobbiga starten med amning nonstop samt infektion i brösten med massa ont har det flutit på så smidigt sen. Kommer nog kanske minska lite naturligt nu snart när han börjar äta lite. Han har ju mest fått smaka lite hittills och äter lite gröt på kvällen men han älskar allt hittills! Om det blir som för mina syskonbarn kommer han börja rata brösten när han börjar äta mer...

Här har vi fortsatt prova med mat, går faktiskt bättre nu! Igår fick han först smaka typ en matsked stroganof och ris på burk (det var inte alls gott men han fick faktiskt i sig allt) och sen fick han en pytteliten potatis och en fiskbulle mosat med lite bregott till middag. Det var visst en riktig höjdare för han sopade i sig alltihop! :o :) Ett par skedar med plommonpuré till efterrätt.

Nån som gjort egen plommonpuré och vill dela med sig av recept och tillvägagångssätt?

Har börjar skriva upp mat- och sovtider i ett block så man får bättre överblick över vad, när och hur mycket han äter samt hur mycket han sover. Pappan lusläste det jag skrivit igår, är nog första gången det har hänt, haha. Han börjar nog bli lite nervös inför att vara hemma själv framöver som det verkar. När E varit gnisslig på kvällarna har han lite försynt undrat om han ofta är så missnöjd. :p

Dock är missnöjet på kvällarna kopplat till ont i magen. Han har blivit hemskt hård i magen sen han började äta mer mat och mindre amning. Försöker få i honom vatten men det går trögt... Päronpuré i gröten och plommonpuré som efterrätt men vad kan man mer göra? Får himla dåligt samvete över att han ska behöva ha ont i magen bara för att jag vill försöka sluta amma... :(

Här har vi fortsatt prova med mat, går faktiskt bättre nu! Igår fick han först smaka typ en matsked stroganof och ris på burk (det var inte alls gott men han fick faktiskt i sig allt) och sen fick han en pytteliten potatis och en fiskbulle mosat med lite bregott till middag. Det var visst en riktig höjdare för han sopade i sig alltihop! :o :) Ett par skedar med plommonpuré till efterrätt.

Nån som gjort egen plommonpuré och vill dela med sig av recept och tillvägagångssätt?

Har börjar skriva upp mat- och sovtider i ett block så man får bättre överblick över vad, när och hur mycket han äter samt hur mycket han sover. Pappan lusläste det jag skrivit igår, är nog första gången det har hänt, haha. Han börjar nog bli lite nervös inför att vara hemma själv framöver som det verkar. När E varit gnisslig på kvällarna har han lite försynt undrat om han ofta är så missnöjd. :p

Dock är missnöjet på kvällarna kopplat till ont i magen. Han har blivit hemskt hård i magen sen han började äta mer mat och mindre amning. Försöker få i honom vatten men det går trögt... Päronpuré i gröten och plommonpuré som efterrätt men vad kan man mer göra? Får himla dåligt samvete över att han ska behöva ha ont i magen bara för att jag vill försöka sluta amma... :(

Det enda som hjälper här är kiwi. Pressar i en vitlökspress och blandar sen med päronpuré för att det inte ska bli så surt. Har det sedan i gröten på kvällen :) dagen efter får man byta ett par bajsblöjor ;)

@Maja_Kandi Jag kokar plommon i havremjölk mixar och passerar, blandar sedan med mer havremjölk om jag behöver spä ut det :) Kokar det i kanske 7-10min

För oss har sempers kiwi päron pure funkat bra i gröten mot magen. Använder typ 1/3 burk i gröten per morgon. Annars är hon hård direkt. Plommon funkar inte annat än att hon tycker det är gott.

Här krälar/ålar/hasar vi runt på golvet i en jäkla fart. alltid med något i handen.
Tappar hon nappen har hon börjat stoppa in den på rätt håll, nästan var gång :love: lite svårare i bilen dock. Blandar mellan att ha 5-6 nappar med mig och att ha en napp i snöre. Hon sliter ut nappen lika fort som hon får den i snöret, så att ha fler har funkat bra. vi har även lite olika sorter som funkar beroende på humör. Ibland latex esska ibland silikon mam osv..

Alltså hon är så rolig att titta på och det är så nära att hon kryper. Hon vänder, drar sig bakåt, smått framåt men har inte riktigt kommit på det än. Men hon sätter händerna i golvet och skjuter sig bakåt :rofl:

Hon ser jämt otroligt upptagen ut och pratar som jag vet inte vad. Inte still/tyst mer än några sekunder åt gången. Går inte att sitta och mysa i soffan här, utan här upptäcks hela världen på en gång. Inte ens när hon är trött går det att sitta still och mysa utan något måste hända.

En favorit just nu är mattkanter. Vi har trasmattor med knutna ändar, dom är en hitt att dra i.

Alltså hon är så rolig att titta på och det är så nära att hon kryper. Hon vänder, drar sig bakåt, smått framåt men har inte riktigt kommit på det än. Men hon sätter händerna i golvet och skjuter sig bakåt :rofl:

Hon ser jämt otroligt upptagen ut och pratar som jag vet inte vad. Inte still/tyst mer än några sekunder åt gången. Går inte att sitta och mysa i soffan här, utan här upptäcks hela världen på en gång. Inte ens när hon är trött går det att sitta still och mysa utan något måste hända.

En favorit just nu är mattkanter. Vi har trasmattor med knutna ändar, dom är en hitt att dra i.
Känner så väl igen detta, vi samma fenomen här. Hon kravlar bokstavligen runt tills hon somnar. Det gör det omöjligt att få henne att somna i egen säng för där tar ju spjälorna emot kravlandet. Hon är nästan lika rörlig när hon sover. Lägger man henne på rygg med huvudet i huvudänden ligger hon snart på mage, på tvären, på sidan, på mage med huvudet i fotänden osv. Som en vild liten propeller som pratar i sömnen och slåss. Just nu snörvlar, hostar och gråter hon också eftersom hon är förkyld och snorig. Hittills en gnällig dag och den lär väl inte bli så mycket bättre tror jag.

Jag ger färsk kiwi i bitar som efterrätt för att undvika hård mage. Är den bara mogen så är den väl inte sur? Unge herrn tycker i alla fall att det är toppen med kiwi! Annars får han päronpuré i gröten på morgonen och lite avokado de dagar jag har mogen hemma. Blir hård i magen ibland men inte värre än att man kan hjälpa honom med grodhållning.

Annars är det en kulinarisk resa för både honom och pudeln :p det har knappt hänt att han inte velat ha det som bjuds. Han talar tydligt om att han gärna vill ha kryddor, om det inte smakar så mycket är det inte lika intressant. Han verkar själmant byta ut vissa amningsmål på dagen mot mat. Försöker alltid att amma innan han ska få mat men allt oftare vill han inte ha mjölk men äter rejält av maten.
Har fått lite lätt mjölkstockning i ena bröstet, vet inte om det beror på att han inte ätit som han borde eller om det är något annat.

Sambon åkte imorse och blir borta över helgen så då packade jag in bebis och hund och körde uppåt för att hälsa på min pappa och barndomskompis. 2.5 h i bil var inga problem och det var andra gången han åkte i sin nya bilstol, så mycket bättre han sitter i den!

På måndag ska jag på möhippa och drt blir också första gången som jag är ifrån bebis mer än 2 h. Och först nu känns det ok att vara borta när han äter annan mat också. Sambon har provmatat med flaska och det var inga problem. Har därför pumpat lite för att han ska ha några mål mjölk redo. Sist reagerade jag på att mjölken luktade taco :eek::rofl: haha jag trodde inte att det man åt gick över med smak till mjölken SÅ tydligt?!?! Då är det ju inte så konstigt att han gillar smakstark mat ;)

Jag böjar önska att jag var en bläckfisk nu. Blöjbytena är numera, vad ska man säga? Intressanta? Först ledsen över att man lägger ner henne, sen sur för att hon inte får krypa runt som hon vill på skötbordet, rullar runt, plockar i allt inom armlängds avstånd, slänger saker på golvet, biter i blöjorna, viftar runt med kläderna osv. Mitt i kaoset står jag och försöker hålla fast henne så hon inte ska trilla ner, tvätta rent rumpan, undvika att hon får tag i något olämpligt, få fatt i en blöja som är ren och torr (dvs inte har stoppats i vattenskålen), få blöjan att hamna på rätt kroppsdel och knäppa den. Det är en pärs varje gång hon har bajsat nu. Förstår varför det finns Up´nGo och nästa gång provar vi det.

Hon har börjat äta bättre nu, eller så är det mamman som lärt sig vilken konsistens det skall ha för att passa prinsessan:p. Idag är första gången som jag faktiskt värmde på mer mat åt henne. Hon fick i sig 1/3 burk Pasta Bolognese plus lite fruktklämmis, vatten och bröstmjölk. Igår blev det hemlagat med fisk, mos och citron- och dillsås. Med lite extra smält smör i gick det också ner bra.:up:

Apropå att äta. Är det bara min unge som har dille på att äta papper? Hon har satt sig för att hon ska äta upp Börjes-katalogen så man får passa henne hela tiden när hon "läser" den.

Vi har fått vår nya bilstol och invigt den. Herregud så stor hon blev plötsligt. Var tog bebisen vägen?:confused:

Känner att jag får ta å testa kiwi imorrn... Herrn har det jättejobbigt med bajseriet. Det kommer ut helt torra hårda korvar. Tro tusan att han har ont i magen på kvällarna. :( Har försökt grodhållning och att sitta på toa men det enda som hjälpt är att "tempa".

@Balahé byta på golvet istället kanske? :)

@YaHilweh haha här börjar det också gå bakåt. Idag låg han plötsligt drygt en meter ifrån babygymmet när jag lagade mat. På mage såklart. När jag lämnat honom på rygg mitt i gymmet. Jag är inte van :p

Han har börjat rulla över på mage när han sover nu också. Vet inte hur jag ska reagera på det riktigt? Har vänt tillbaka honom men när han sov middag idag fick han ligga kvar och sov längre än vanligt... Han har ju vänt sig från mage till rygg men oftast blir han förbannad istället.

Och vad sjutton ska man tänka på när man väljer bilstol egentligen. Jag blir bara förvirrad.

Känner att jag får ta å testa kiwi imorrn... Herrn har det jättejobbigt med bajseriet. Det kommer ut helt torra hårda korvar. Tro tusan att han har ont i magen på kvällarna. :( Har försökt grodhållning och att sitta på toa men det enda som hjälpt är att "tempa".

Usch vet precis hur det är. Har varit torrt och hårt här med och det är jättebesvärligt för lillen för han kan ju inte ens prutta ordentligt.
Men så var vi hos BVC häromdagen på 6 månaderskoll, (han väger över 10kg nu för övrigt, ajaj mina händer och armar :laugh:) och de tyckte att vi skulle prova igen med katrinplommonpuré. Det var bland det första vi provade vid fyra månader och det var då förstoppningen började så har ju inte vågat ge det mer.
Men så gjorde jag det, blir dock inga "1-2 teskedar om dagen" utan en halv till en hel burk av katrinplommon och han har nu bajsat två dagar i rad :up: Fortfarande hårt men det kanske blir bättre om vi kör på det här.
Fick nämligen sluta med kiwi för av någon :devil: anledning så ska man vägra äta annat än bröstmjölk och fruktpureér... Så kan inte blanda det i gröten längre.

Hur mycket fruktpuré kan man ge om dagen till bebis? :o Här vägras allt annat och jag har inte tillräckligt med mjölk så jag måste ge något mer för att han ska bli mätt och då blir det frukt.. Jag fortsätter ändå med att göra iordning annat varje dag (ersättning, gröt, mat, välling) så han åtminstone får de andra smakerna dagligen och förhoppningsvis tillslut börjar gilla det. Men just nu smakar han bara och sedan är det tvärstopp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka