Vinterföräldrar 2015-2016 #3

As usual då... Vad bra att lillkillen klarade resan så bra. Hoppas att det var trevligt :)
Jaaa... Vad sägs om taxiresa för över 1000 kr på ditvägen och 2,5 h restid Köpenhamn H -Lund C på hemvägen? Man blir så trött.

Det var mycket trevligt, folk var så hjälpsamma och trevliga hela tiden.

Peppar peppar men det verkar som att vi fått lite mer rutiner på sömnen dagtid. De senaste dagarna har han börjat sova både mer och regelbundet, nån timme på förmiddagen ca 2 timmar efter vi gått upp och lite kortare vid 4snåret.

Här har vi typ slutat sova på eftermiddagarna, på bebisinrådan. Hon vägrar sova på eftermiddagen! Men somnar 19/20 på kvällen, vaknar runt 4 äter och sover sedan till ca 8.
Så det är helt okej.

Idag såg vi att tänder i överkäken är på g, troligtvis därför hon är lite kinkig just nu.

Annars fladdrar vi runt på Öland nu och pappa kom igår, vilket var toppen i Havannas ögon. Jäklar vad hon skrattade och pratade igår när vi var båda två.

@YaHilweh Vincent visar också tydligt att han gillar när vi är två.

Älskade unge... Vaknade i vår säng imorse (kunde inte alls sova själv igårkväll/natt, grät knappt vaken som om han var helt övergiven stackarn) på strålande humör, rullade över till sin pappa och drog av honom täcket för att kunna klappa honom på kinden (och sparkas) tills han vaknade :love:

Sitter för övrigt i bilen, för en liten stund sen med akut hungrig bebis där vi inte kunde stanna just då. Kom och tänka på länder där barn svälter, fy fan för att inte kunna ge sitt barn mat :cry: (nej jag är inte ute efter att jämföra det men tanken på det... är så mycket blödigare numera).

Jag byter oftast i sängen eller på golvet, då jag känner att det är säkrast. Hon får leka med en ren blöja, alt ett våtservettpaket under tiden. Annars är det som att byta på en virvelvind :rofl:

Och jäklar i mig vilka gummiarmar hon har fått. Hon når precis allt! Tar tag i det hon vill ha, utan diskussion! Hon bara ska ha, och då löser hon det oxå.

I bilen är det så himla skönt nu, då hon äter klämmisar själv. Testade igår när vi var på stan att ge henne en av sempers med färdig mat. Slurp sa det så var den slut . Känns bra att kunna ge annat än bara frukt när man är ute och åker såhär. Samt att inte behöva ge henne välling bara för att det är lätt.

Jag byter oftast i sängen eller på golvet, då jag känner att det är säkrast. Hon får leka med en ren blöja, alt ett våtservettpaket under tiden. Annars är det som att byta på en virvelvind :rofl:

Och jäklar i mig vilka gummiarmar hon har fått. Hon når precis allt! Tar tag i det hon vill ha, utan diskussion! Hon bara ska ha, och då löser hon det oxå.

I bilen är det så himla skönt nu, då hon äter klämmisar själv. Testade igår när vi var på stan att ge henne en av sempers med färdig mat. Slurp sa det så var den slut . Känns bra att kunna ge annat än bara frukt när man är ute och åker såhär. Samt att inte behöva ge henne välling bara för att det är lätt.
Får hon i sig innehållet i klämmisarna? Vår tös klämmer ut fortare än hon hinner svälja undan så det blir rätt kladdigt. Mer mat på magen än i magen känns det som.

Förkylningen verkar inte vilja ge sig än, har hållt i sig drygt en vecka nu. Hostar och snorar ännu, men krupphostan gav med sig mha medicineringen vi fick från läkaren på akuten. Hade vägning i måndags, "hela" 7620 g väger hon in på nu. Lättviktare:) Inte mycket tillväxt på längden heller, 69 cm lång. På Bvc var de ändå nöjda med tanke på hur aktiv hon är, inte still många sekunder när hon är vaken.

Herrn här kan typ inte suga känns det som. Inte så konstigt tyckte min mamma och menade på att jag är så lättmjölkad så han behöver bara sätta munnen emot så rinner det av sig själv i princip. Bökigt när han fortfarande vägrar flaska och vissa dagar har han även börjat rata bröstet. Ingenting som duger. Pipmugg har han druckit ur och faktiskt även sugit på den nu sista dagarna men annars är det glas som funkat bäst.

Har dock börjat gå bättre med mat! Idag har han ätit ordentligt med mat, först fiskbullar med potatis till lunch som jag körde i mixern och sen nästan en halv burk barnmat till middag. Han brukar ju knappt vilja ha men idag bara gapade han efter mer hela tiden så vi fick ösa på och värma upp mer. :p Skönt, han kan ju inte leva på gröt. :o

Har träligare nätter igen nu, han vaknar nån gång vid 2 och sen vid 6 och somnar om till runt 8. Jag har börjat jobba igen och känner mig rätt död nu när jag inte kan sova ikapp på dagarna...

Magen har strulat senaste veckorna och det har blivit microlax ett par gånger för att hjälpa honom. Idag har han äntligen fått bajsa två gånger utan hjälp! Hoppas nu att det släpper...

Om dagarna är han oftast en solstråle. Har nu lärt sig att gå framåt med gåstolen och har även svängt runt några gånger när han kört stopp. Jagar hunden och försöker nå allt han kört på. Ibland sätter han en jäkla fart! :p Min mamma har sytt en lekfilt av ett gammalt täcke och den blev himla poppis! :) Han snurrade näääästan över till mage på den men ångrade sig igen. Är jättestadig när han sitter, sitter alldeles själv och leker, sträcker sig framåt och åt sidorna och upp igen. Åkte i sitsen på kundvagnen på affären utan stöd utan bekymmer. Duktiga stora killen! :love:

Vi har hälsat på Vincents nya kusin i veckan :love: herregud, har svårt att förstå att han var så liten för bara några månader sen.

Nu är det inte långt borta att hon kryper på riktigt :nailbiting: Hon häver sig fram på armarna nu och har börjat dra in ena knät under sig. Om några dagar kanske hon knäcker det. Hur ska en stackars mamma få nåt gjort då? Redan nu är det ju Nej, akta! Inte den! Inte i munnen! Inte där! Nu är det inte längre en bebis vi har utan en klåfingrig klätterapa:devil:

Inte konstigt att ungen börjat säga något som låter som Nej, nej, nej:angel: Det är bara att inse att vårt hem är anpassat för vuxna med alla öppna hyllor fulla med spännande saker att stoppa i munnen:D Att flytta undan sådant vi är rädda om är ett av projekten under sambons semester, det och att inreda eget rum och barnsäkra köket och medicinskåpet. Golvbrunnen i badrummet fick lock häromdagen, vill inte att hon fiskar däri:p

Vi har åkt vår första längre bilresa idag. 40 mil. Gick långt över förväntan! Sov nästan hela vägen, vaknade till och åt en fruktklämmis under färd, det var poppis. Stannade till hos min farmor (94 år) innan vi for vidare till min pappa. Vi blir här till antingen söndag eller måndag. Lillen har kutat runt som en bulldozer med gåstolen sen vi kom fram. Hade massor med energi efter den långa bilturen.

Också lite gnäll...
Jag är så vansinnigt trött, oftast väcker han mig två gånger per natt. Nu ikväll hade jag för en gångs skull möjlighet att få gå och lägga mig långt innan bebis som inte var ett dugg trött, men tror ni jag kunde sova? Nej. Här sitter jag fortfarande med myror i hela kroppen och kan inte somna. Så överjävligt trött men kroppen bara vägrar slockna... Sådär så man bara vill slå huvet i golvet och storböla.

Nattningarna funkar inte alls för mig längre. När jag försöker söva honom slutar det alltid med att han vrålar och slingrar sig och jag blir frustrerad och ger upp. Får han sitta i pappas knä somnar han på under minuten. :arghh: Känner mig så värdelös när det aldrig funkar... Förut stoppade man bara in bröstet i munnen på honom så sov han i princip, men det funkar inte alls på kvällarna nu. När han vaknar på natten och på morgonen brukar det gå bra så att han somnar om. Men även dagtid har han börjat rata amningen nu, han har inte tid alls. Jag trodde jag skulle bli glad över det men det här med hormoner är konstiga grejer... Suck...

Vi har åkt vår första längre bilresa idag. 40 mil. Gick långt över förväntan! Sov nästan hela vägen, vaknade till och åt en fruktklämmis under färd, det var poppis. Stannade till hos min farmor (94 år) innan vi for vidare till min pappa. Vi blir här till antingen söndag eller måndag. Lillen har kutat runt som en bulldozer med gåstolen sen vi kom fram. Hade massor med energi efter den långa bilturen.

Också lite gnäll...
Jag är så vansinnigt trött, oftast väcker han mig två gånger per natt. Nu ikväll hade jag för en gångs skull möjlighet att få gå och lägga mig långt innan bebis som inte var ett dugg trött, men tror ni jag kunde sova? Nej. Här sitter jag fortfarande med myror i hela kroppen och kan inte somna. Så överjävligt trött men kroppen bara vägrar slockna... Sådär så man bara vill slå huvet i golvet och storböla.

Nattningarna funkar inte alls för mig längre. När jag försöker söva honom slutar det alltid med att han vrålar och slingrar sig och jag blir frustrerad och ger upp. Får han sitta i pappas knä somnar han på under minuten. :arghh: Känner mig så värdelös när det aldrig funkar... Förut stoppade man bara in bröstet i munnen på honom så sov han i princip, men det funkar inte alls på kvällarna nu. När han vaknar på natten och på morgonen brukar det gå bra så att han somnar om. Men även dagtid har han börjat rata amningen nu, han har inte tid alls. Jag trodde jag skulle bli glad över det men det här med hormoner är konstiga grejer... Suck...

Låter som våra nattningar. Amning dög inte längre och han var så speedad så han bara gallskrek och försökte klösa sig ur sängen och iväg på äventyr, kom i samband med att han började kunna åla/rulla omkring. Så jäkla jobbigt verkligen. Vi bestämde oss för en rutin som vi håller fast vid varje kväll (när vi går och lägger oss varierar men mellan 18-20). Blöjbyte, ombyte och borsta tänderna. Sedan ner i sängen och själv slappna av. Inte prata eller så utan bara smeka över ryggen, håll om eller ligga intill. Efter ett par tunga kvällar där nattningen tog över en timme började han slappna av och somna betydligt fortare, nu kan han sövas även om han inte är jättetrött sålänge vi gör på samma sätt, i samma rum liksom. :) Enda nackdelen är att jag ofta också somnar när jag ska visa honom hur lugnt och skönt det är i sängen :p

Låter som våra nattningar. Amning dög inte längre och han var så speedad så han bara gallskrek och försökte klösa sig ur sängen och iväg på äventyr, kom i samband med att han började kunna åla/rulla omkring. Så jäkla jobbigt verkligen. Vi bestämde oss för en rutin som vi håller fast vid varje kväll (när vi går och lägger oss varierar men mellan 18-20). Blöjbyte, ombyte och borsta tänderna. Sedan ner i sängen och själv slappna av. Inte prata eller så utan bara smeka över ryggen, håll om eller ligga intill. Efter ett par tunga kvällar där nattningen tog över en timme började han slappna av och somna betydligt fortare, nu kan han sövas även om han inte är jättetrött sålänge vi gör på samma sätt, i samma rum liksom. :) Enda nackdelen är att jag ofta också somnar när jag ska visa honom hur lugnt och skönt det är i sängen :p
Så har vi också gjort, skapat en rutin för nattningen. För det allra mesta somnar hon på typ 10 min inkl saga och godnattvisa. Andra dagar är det skönt att ha rutinen för att få henne att överhuvudtaget varva ner och vara stilla tillräckligt länge för att ens kunna somna.

Nu är vi i en period av mardrömmar igen. Vissa gånger går det inte att trösta med mindre än amning i sängen, andra gånger lugnar hon sig ganska snabbt. Jag blir väckt ganska mycket nu, nästan som när hon åt dygnet runt.

Vi har vart otroligt dåliga på det här med nattningsrutiner, men kommer hem frpn semestern i morgon och har från måndag tänkt ta tag i det ordentligt. Sova 18-20 och somna med bok och varva ner själv i sängen.

18.00 mat, bad (om det behövs), tandborstning, byte, saga, sova.. Typ. Vi har från dag ett alltid badat på kvällen då det funkat bäst för oss. Sambon är en "duscha innan jobbet" människa, jag en "duscha innan läggdags". Så vi är ibte helt överens Med vad som är bäst.

Nu under semestern har lilltjejen sovit riktigt bra, somnat 19-21 vaknat en gång runt 4 somnat om och vaknat igen 7-9. Känns riktigt bra. Dock sätter hon sig upp själv i sängen...

Något är fel med Adrian. Han gråter kanske MAX varannan dag vanligtvis men nu bölar han så fort man rör honom typ. Han kan inte ligga själv utan vagnen eller bärselen är det enda som funkar. Suck. Jag hoppas att det är ett utvecklingssteg han reagerar kraftigt på. Har aldrig tidigare märkt av ett utvecklingssprång så kanske allt som kommer nu istället. Känns sådär kul att pappan börjar jobba imorgon igen...

Nu har vi också stött på problem med nattningarna. Eller, det funkar att göra så som vi gjort och då ammar han till sömns. Men sambon börjar väl känna lite ångest inför att han om 2 månader ska vara föräldraledig (vilket faktiskt vid det här laget motsvarar 1/3 av bebis totala livslängd. Så så sett hinner det hända MASSOR). Så han vill gärna börja natta. Men det blir bara jätteledset! Så nu får han ligga bredvid när jag nattar som nån form av övergång. Herrn är inne i ett utvecklingssprång och väldigt närhetstörstande. När han blir riktigt ledsen blir det mamamamamama och utsträckta armar mot mig.

@Balahé tänkte precis på er då vi testade de återanvändningsbara klämpåsarna jag köpt hem. Jag köpte med två silikonkorkar som man sätter på som gör att allt inte bara rinner ur, funkade väldigt bra! Går att fästa på klämmisarna från affären också :up:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka