Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Du saknar en hund helt enkelt ;)
Jag har tänkt tanken ja. För att få hjälp med städningen alltså. Katterna brukar vara snabba på att norpa sånt som tappas eller lämnas obevakat. Men lillans grejer är de rätt väl införstådda med att de inte får röra och det verkar gälla hennes tappade rester också.

Hoppar in från sommartråden -15. Vet inte hur gammal din son är men min 10 månaders dotter är likadan och väldigt närhetstörstande och jag kunde inte dra ner på amningen förrän hon var 7-8 månader och åt vanlig mat. Nu ammar hon vid läggdags och någon gång under natten, men vaknar flera gånger under natten för att snutta. Dagtid äter hon bara mat men kan vilja snutta om hon behöver närhet. Ersättning har vi inte testat och välling vill hon inte ha.

Förstår att du tycker det är jobbigt, det tycker jag med och mår rätt dåligt över att jag inte har tid till mina hästar men man får tänka på att det är en så pass kort tid egentligen och det blir bättre.

Han blir 6 månader i övermorgon. Antar att jag får stå ut ett tag till. Ersättning har gått hyfsat bra förut men numer blir han bara arg om jag försöker ge honom det. Välling tvärvägrade han.

Jo det är sant.

Är omöjligt att dra ner på ammandet... Blir skrik och gråt när flaskan kommer. Ibland blir han arg och tittar argt på mig samtidigt som han slår nävarna neråt :angel: Ger jag mig inte så börjar han puckla på sig själv som en gorilla.
Vet inte om det är smaken han bara ogillar eller just att dricka från flaska, det har ju fungerat förut och fungerar ibland under dagen. Ska nog införskaffa en pump och se om det kanske bara är den riktiga mjölken han vill ha.

Testat med att någon annan erbjuder flaskan?

Testat med att någon annan erbjuder flaskan?

Maken, men det fungerar inte där heller. Känns så surt med all ersättning vi fått slänga. Jag har nästan aldrig tillräckligt med mjölk heller för att bebis ska bli nöjd så då blir han frustrerad och då blir det ännu jobbigare. Så det är också en anledning till att jag vill sluta.

Alltså jag vet inte om jag överdriver, men jag har en bekant/kollega som jag träffade mycket i början av min graviditet och som sedan har gillat/kommenterat många av mina bilder under och efter graviditeten. Hon kan omöjligt ha missat att min son heter Adrian. Nu är hon också gravid och gjorde värsta grejen på facebook när hon skulle avslöja vad deras son ska heta. (Så lame, men ja). Hon har också bestämt att hennes son ska heta Adrian. Det kan tilläggas att vi bor i en mycket liten stad där alla känner alla.

Jag vet att jag inte har ensamrätt på ett namn, men jag kan ju tycka att hon kunde skriva ett meddelande till mig innan och förklara läget. Då hade jag tyckt att det var mer gulligt att hon ville ha samma namn. Dessutom reagerar jag nog mer eftersom att det är ett rätt ovanligt namn.

Jag är hemskare, sambons syskon väntar barn nu så vår son får en kusin. Jättekul! Men de har BF daggen efter att vår föddes. Det blir ett dyrt december framöver :p

Och jag vill också sluta amma, men håller ut. Idag har han tagit för sig själv imorse (klättrade halvvägs upp på mig när jag låg utfläkt på rygg) och snuttat lite före lunch. Jobbar ikväll så hoppas han vill ha lite innan 5 så jag slipper gå med meloner ikväll. Det är värst, när de spänner och stramar.

Anropar @YaHilweh! Visst var det du som hade problem med att få bönan att fokusera på maten när hon skulle äta? Lyckades du lösa det? Har samma problem här nu.

Vi har faktiskt löst det genom att klä av henne och låta henne äta med händerna :o Att äter hon själv håller hon intresset uppe. Men varning det blir KLADDIGT! Hon har ju vart så intresserad av mat från start och är gladast när hon får äta själv. Klämmisar gör jag mycket själv, dom har hon lärt sig suga ur och det känns bra att kunna ge henne sådan mat och veta att hon faktiskt äter det hon behöver. Men sedan plockar hon även gärna med makaroner, pannbiff osv.

Jag är hemskare, sambons syskon väntar barn nu så vår son får en kusin. Jättekul! Men de har BF daggen efter att vår föddes. Det blir ett dyrt december framöver :p

Och jag vill också sluta amma, men håller ut. Idag har han tagit för sig själv imorse (klättrade halvvägs upp på mig när jag låg utfläkt på rygg) och snuttat lite före lunch. Jobbar ikväll så hoppas han vill ha lite innan 5 så jag slipper gå med meloner ikväll. Det är värst, när de spänner och stramar.

Albin föddes på sin kusins födelsedag (min systerdotter) :p Hon är tre år äldre. Vi pratar om att ha 5-årskalas nästa år när hon fyller 4 och Albin 1 :D

Har varit hemma i Småland några dagar och allt gick över förväntan med A. Var rädd att han skulle ha svårt att sova mm men det blev tvärtom. Kunde natta honom jättesmidigt efter alla nya intryck och sen smyga därifrån och han sov vidare. Det får gärna hålla i sig även hemma :D

.

Vi ska också få en kusin, den 16/12 är det planerat (vi fick 10/12). Innan vi blev framflyttade till 11/12 hade vi också 16/12 som datum.

Sedan fick min kusin 6/1-15 och vi 10/12-15 så jag anser att det bara skiljer 1 månad på dom :p

V får en kusin när som helst nu :) Kul att de blir så nära i ålder.

Lämnade son och sambo ensamma och stack ut och sprang. När jag kom hem sov pojken :o Såå skönt att det verkar ha vänt och att pappa duger bättre nu.

Vi har faktiskt löst det genom att klä av henne och låta henne äta med händerna :o Att äter hon själv håller hon intresset uppe. Men varning det blir KLADDIGT! Hon har ju vart så intresserad av mat från start och är gladast när hon får äta själv. Klämmisar gör jag mycket själv, dom har hon lärt sig suga ur och det känns bra att kunna ge henne sådan mat och veta att hon faktiskt äter det hon behöver. Men sedan plockar hon även gärna med makaroner, pannbiff osv.
Klä av gör vi redan, men hon äter inte själv. Hon mosar det med händerna och kastar ner det på golvet istället. Hon får typ i sig noll när hon pysslar själv. Hon har inte hittat något finlir med fingrarna än, är fortfarande helhandsgrepp och full kraft som gäller.

Det gick lite bättre idag när jag satte henne i mitt knä på sambons plats. Där finns inget hon kan försöka få tag i. Matade in efterhand och fick i henne allt jag värmt, resten av klämmisen (ca 1/3), lite vatten och till sist en slurk bröstmjölk.

Åh, jag är så sugen på att sluta amma men jag vill absolut inte behöva gå upp på natten och värma ersättning :D Första dottern ammade jag till hon var 8-9 månader. M är nu ca 4 1/2 månad men jag känner mig så klar. Tänkte köpa hem lite ersättning så får vi väl prova oss fram. Ska väl börja med lite smakportioner snart också. Känns som att vi ligger så långt efter de flesta av er andra. Men det blir ju rätt stor spridning åldersmässigt på barnen i dessa trådar.
Värma? Rumsvarmt funkar fint.

Jag försöker trappa ner amningen men vi har knappt börjat ge mat så det går trögt. Jag har gott om mjölk och han blir nöjd och glad så det känns så smidigt (och billigt). Men nu i juli kommer jag börja jobba lite igen (halvtid i juli när sambon har semester och planen är att jobba heltid igen i augusti) så det kommer behöva trappas ner. Har försökt börjat ge honom lite välling (blandar med 1dl vatten) på eftermiddagarna istället för att amma, han leker mest med flaskan först men efter en stund äter han riktigt bra. Måste dock bli bättre på att göra det konsekvent varje dag, blir lätt att om vi är borta så ammar jag istället. På kvällarna äter han gröt. Ikväll åt han massor! :o För första gången en hel portion! Jag brukar värma en kub med frusen päronpuré men idag skrapade jag från ett färskt päron, kanske var det som var mycket godare? :p Måste börja ge mer mat känner jag, men har inte fått tummen ur riktigt. Han har fått smaka på såser och sånt och rotmos/potatismos men inte mat. Är lite rädd för att råka ge nåt dumt...

För övrigt så förbereder vi för fullt inför namngivning på lördag. :) Blir visst lite större än tänkt men det blir nog riktigt bra. Min mamma är mer engagerad än jag själv men jag är riktigt tacksam för hur mycket hon roddar med det! Jag själv funderar mest på hur jag ska lyckas pussla ihop allt här hemma med min släkt på pappas sida som kommer långväga och stannar ett par dagar. Vårt lilla hus med (för tillfället) bara ett sovrum och minikök ska dagtid husera två-tre par vuxna extra med två barn. Hmm... Tur jag lyckats fixa sovplatser i husvagn och hos grannen. :o :p

För övrigt så förbereder vi för fullt inför namngivning på lördag. :) Blir visst lite större än tänkt men det blir nog riktigt bra. Min mamma är mer engagerad än jag själv men jag är riktigt tacksam för hur mycket hon roddar med det! Jag själv funderar mest på hur jag ska lyckas pussla ihop allt här hemma med min släkt på pappas sida som kommer långväga och stannar ett par dagar. Vårt lilla hus med (för tillfället) bara ett sovrum och minikök ska dagtid husera två-tre par vuxna extra med två barn. Hmm... Tur jag lyckats fixa sovplatser i husvagn och hos grannen. :o :p
Hoppas på bra väder :) Hoppas det blir lyckat! Jag gjorde klart inbjudningarna till vår idag, vi har haft lite svårt att hitta ett datum.

Jag kände också att det ibland i början var svårt att få tummen ur med maten men det löste bebis genom att bli alldeles till sig när han märker att man grejar i köket (förbereder mat till sig själv) och får han inget gott att stoppa i munnen inom en viss tid så blir han rabiat! :p
Däremot märker jag på sambon att han kan tycka att det är svårt så då har jag sagt att unge herrn sitter med vid bordet när vi äter om han är vaken, även om vi är borta. Jag tänker att det är lika bra att få rutin på det för sin egen skull för rätt som det är ska han äta flera mål per dag för att faktiskt bli mätt och få energi. Han får i princip samma mat som vi äter men lite anpassat med tanke på salt. Igår blev det omelett till lunch och quinoasallad till middag och dagen innan det fisk och potatis till lunch och schnitzel med palsternacka till middag. Gröt till frukost alla dagar men då varierar jag smaksättningen för annars tröttnar han. Smaksätter jag med annat än päron- eller plommonpurė kan han få purėn till efterrätt något annat mål för att hålla igång magen. Så länge han får päron/plommon en gång om dagen verkar han kunna äta vad som resten av dagen utan att det blir för trögt i magen. De senaste tre dagarna har han slukat en hel mango sammanlagt till efterrätt, det var verkligen en hit!

Jag har ingen ambition om att byta ut något mål amning än så jag ser till att han alltid är mätt och glad när han sätter sig vid bordet och så får han äta så mycket han känner för. Däremot har jag märkt att han inte är så intresserad av amning vid lunchtid, känns som att han väntar in den riktiga maten för då äter han ganska rejält så han kommer väl byta ut amningen själv allteftersom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat