Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Vi hav ersättning till sonen som nu är 2 år och bytte aldrig till 2an.

1 är fullvärdig och går att använda på samma sätt som om du ammat. Och amma kan man ju göra långe.

2 är mer måltidsdryck och tillägg till vanlig mat.

Här blev direkt byte. Hon äter oftast max en flaska per dag.

@Hjartagna, vad jag kunde utläsa på förpackningen är det mer protein i 2an än 1an. Har inte läst igenom alla näringsämnen, men det verkar relativt likvärdigt?

Aha. Ny äter han bara gröt och smakar lite på vår mat så då kanske jag ska fortsätta med 1an. Så när huvudfödan är vanlig mat så kan jag börja använda 2an :)

Citerat från NANs hemsida:

"Från födseln
NAN Sensitive 1 används som tillägg till eller ersättning för bröstmjölk enligt rekommendation av BVC eller barnläkare och täcker näringsbehovet upp till 6 månaders ålder.

Aktiv bakteriekultur L. ReuteriOmega 3 och 6

NAN följer ditt barns utveckling. Vid sex månaders ålder rekommenderar vi NAN Sensitive 2."

Enligt detta så borde man börja med 2an vid 6 månaders ålder för att tillgodose näringsbehovet. Jag ska nog ringa BVC imorgon..

Ersättning 2 är lika jämförbar med bröstmjölk som 1:an. Det är inte ngn kompleteringsdryck i den bemärkelsen. Det som skiljer är ffa att det är mkt mer järn i 2:an eftersom deras behov av järn ökar fr ca 6 mån. Likaså är fettet minskat och kolhydraterna ökat. Ersättningen är tänkt att följa den förändring som bröstmjölken genomgår. Så för att näringsvärdena ska stämma mot det växande barnets behov så bör man byta utifrån de rek som ges fr tillverkarna.

Vad är välling i förhållande till ersättning nr 2? Vi har köpt hem och provat välling som smakprov. Vill försöka fasa ut amningen lite stegvis och börja med att ge ett mål i flaska till att börja med. Än så länge har han bara druckit en dl välling som mest på en gång.

Mer mättande. Vi ger välling till kvällen för stt sonen ska sova bättre när han ör mätt vilket funkar.

Välling jämför jag mer med gröt. Ersättning är mer mjölk.

Hektor vägde 8,3 kg till sina 68,5 cm förra veckan då han var 3 mån och 3 veckor gammal. Han ligger på +2 på alla sina kurvor så han är ju proportionerlig även om han är stor. På midsommarafton fick han smaka lite jordgubbe med grädde och lite vattenmelon. Det var mums och han ville genast ha mer. Har fått smaka vattenmelon vid ett par tillfällen till i helgen och tja det verkar inte som om vi kommer få problem med maten. Han kastar sig över den och hugger efter mina fingrar :laugh:. Precis som sin mamma... :angel:. Han är inte ett enda dugg lik mig utseendemässigt nu så det är tur att något är likt mig i alla fall.

Han gillade inte värmeböljan något vidare. Det var MYCKET skrik på kvällarna men igår när det var svalare så var han lugnare. Tur det, för jag har bokat en resa till Hannover om någon vecka. Ska åka utan pappan så det hade varit ganska jobbigt om Hektor var så skrikig på tåget.

Ersättning 2 är lika jämförbar med bröstmjölk som 1:an. Det är inte ngn kompleteringsdryck i den bemärkelsen. Det som skiljer är ffa att det är mkt mer järn i 2:an eftersom deras behov av järn ökar fr ca 6 mån. Likaså är fettet minskat och kolhydraterna ökat. Ersättningen är tänkt att följa den förändring som bröstmjölken genomgår. Så för att näringsvärdena ska stämma mot det växande barnets behov så bör man byta utifrån de rek som ges fr tillverkarna.
Detta låter ju mer rimligt. Varför skulle de skapa ett sämre alternativ. Snällt av dig att söka upp infon :)

Hektor vägde 8,3 kg till sina 68,5 cm förra veckan då han var 3 mån och 3 veckor gammal. Han ligger på +2 på alla sina kurvor så han är ju proportionerlig även om han är stor. På midsommarafton fick han smaka lite jordgubbe med grädde och lite vattenmelon. Det var mums och han ville genast ha mer. Har fått smaka vattenmelon vid ett par tillfällen till i helgen och tja det verkar inte som om vi kommer få problem med maten. Han kastar sig över den och hugger efter mina fingrar :laugh:. Precis som sin mamma... :angel:. Han är inte ett enda dugg lik mig utseendemässigt nu så det är tur att något är likt mig i alla fall.

Han gillade inte värmeböljan något vidare. Det var MYCKET skrik på kvällarna men igår när det var svalare så var han lugnare. Tur det, för jag har bokat en resa till Hannover om någon vecka. Ska åka utan pappan så det hade varit ganska jobbigt om Hektor var så skrikig på tåget.
Rejäl kille det där, större än min tös. Han är inte ensam om att ha varit gnällig pga värmen, det har vi varit allihop :D Hoppas att ni får en trevlig resa.

Vi tog lite snyggbilder idag till tackkorten efter Hektors fest och jag måste bara dela med mig av några bilder. Jag är fortfarande så förundrad över att jag fått ett så himla gulligt barn! Nu känner jag mig också säker på att ögonen blir bruna. Vad tror ni? 50 % chans för det genetiskt. Föddes med brun-gröna, sedan blev de mörkblå.

13475167_10153523830165957_110381906512829596_o.jpg

13483241_10153523830160957_8170652372514657151_o.jpg

13497645_10153523830285957_2943096381176710439_o.jpg

13528444_10153523830295957_595106124087099293_o.jpg

13503049_10153523830400957_3932392617507721261_o.jpg

Hoppas att alla hade en trevlig midsommar förresten. Jag var lagom trött efter att ha provat vara ensamstående ett par dagar. Min man spelar i band och de spelade på finlandsfärjan tis - fredag så han kom hem på natten sen.

Adrian brukar posa när kameran kommer fram men när man väl ska ta en fin bild med honom så ser han alltid så butter ut. Här är vi på midsommar iallafall
dsc5748.jpg

Kul med bilder från midsommar :) Jag tog dock bara nakenbilder så av mig får ni inga. Nu undrar någon - nakenbilder???? Japp, invigning av plaskpoolen blev förevigat. Mycket nöjd tjej i vattnet då vi hade 30 grader varmt, fortfarande 25 grader vid 22-tiden när vi rullade hem för att lägga nattsuddar-bebisen.

Min mamma hade tänkt ta med pool till V men lät bli, så han fick plaska i sjön med fötterna bara.

Jahaja, igår lärde han sig att vända sig. Idag vaknar jag till kryp (ål?) träning. Barnsäkra sängen runtom på nåt sätt nu alltså...

Min mamma hade tänkt ta med pool till V men lät bli, så han fick plaska i sjön med fötterna bara.

Jahaja, igår lärde han sig att vända sig. Idag vaknar jag till kryp (ål?) träning. Barnsäkra sängen runtom på nåt sätt nu alltså...
Har ni spjälsäng? När lillan sover hos oss lägger vi henne mellan oss eller sätter spjälsängen intill min säng. Då lägger jag kuddar mot spjälorna så att det blir uppförsbacke för henne. Att hon skulle kunna kravla sig ner till fotändan och ta sig ut där utan att jag vaknar finns inte. Jag är mycket lättväckt.

Har ni spjälsäng? När lillan sover hos oss lägger vi henne mellan oss eller sätter spjälsängen intill min säng. Då lägger jag kuddar mot spjälorna så att det blir uppförsbacke för henne. Att hon skulle kunna kravla sig ner till fotändan och ta sig ut där utan att jag vaknar finns inte. Jag är mycket lättväckt.
Ja, spjälsäng har vi. Har funderat på att sätta den emot. Hittills har jag bara lagt kudde edyl under madrassen så det blir uppförsbacke men vet inte om det räcker nu när han krälar målmedvetet och inte bara "kanske plötsligt rullar". Får säga till sambon att säkra på sin sida när han går upp också.

Har bytt till spjälsängen av samma anledning, fattar inte hur folk bär sig åt som lyckas samsova i flera år, kan man få receptet?

Favoritleksakerna här är tomflaskor på golvet just nu. Kan jagas i oändlighet och bonkas i både golvet och pannan utan att det gör någon skada. Har gett honom persika ett par dagar nu, succé och alla bitar tuggas ordentligt. Eureka! Har sett framför mig hur jag får praktisera de där HLR-kunskaperna när det var dags att introducera riktiga bitar. Och imorgon är det premiär på simhallen, så här är det full rulle.

Ni som slutat amma, hur har ni gjort? Minskat lite varje dag/vecka eller bara slutat tvärt? Jag känner att jag verkligen inte orkar mer nu och vill sluta amma.
Nu är bebis 6 månader om tre dagar, är det för tidigt att smaka majskrokar?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka