Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Lite sen på bollen men vi hade en jättebra midsommar med kompisgänget. Unge herrn smaskade färskpotatis med gräddfil och gräslök och jordgubbar med grädde. Toppen tyckte han! Han är väldigt social och trivs bra när det är mycket folk :)

När det gäller bilstol har även vi skaffat besafe izi plus men den är inte monterad i bilen ännu.

Tycker det är så roligt att de är så olika till sätten och vad de gillar att göra redan nu! Min grabb har noll intresse av att ens ligga på sidan(förutom när han ligger jämte mig och är hungrig, då går det kvickt:p) och ännu mindre av att försöka vända sig till mage från rygg. Lägger jag någon leksak på sidan av honom skiter han fullständigt i den och grejar med en fot eller nåt annat, han trivs bra på rygg helt enkelt :D från mage till rygg har han kunnat sen typ 3 månaders ålder men kör då någon kämpig variant där han drar upp knäna under magen och trycker sig runt med benen, händer ibland att han bara tippar genom att sträcka fram en arm men det verkar han tycka är tråkigt.
Däremot älskar han att snacka, sitta och stå. Och att allmänt bröta omkring.

Inte ens tänkt på att det kan bli problem med sovandet när han börjar åla:eek: han ligger ju alltid ensam i våran säng från när han somnar vid 19 tills att vi går och lägger sig.
Och i augusti åker vi på semester i två veckor, då hade jag också tänkt att han får sova i vår säng och där har jag sett fram emot när han somnat om kvällarna och man kan spela kort och mysa, dvs han skulle få ligga själv de första timmarna.

Ni som slutat amma, hur har ni gjort? Minskat lite varje dag/vecka eller bara slutat tvärt? Jag känner att jag verkligen inte orkar mer nu och vill sluta amma.
Nu är bebis 6 månader om tre dagar, är det för tidigt att smaka majskrokar?
Vi smakade majskrokar för ett par veckor sen och det var inga problem. De smälter ju så fort de blir blöta.

Jag har aldrig varit särskilt barnkär men oj oj oj! :love: Jättefina bilder! Och smart av er att filma, det ska jag också börja göra. Tanken har inte slagit mig men det blev tydligt på videon att det liksom blir lite mer än en bild.
Ja vi filmar många små snuttar. 0,5-1 min räcker oftast! Sedan klipper man ihop i t ex Google photos. Det går så rasande fort nu så det är skoj att titta på "gamla" filmer och jämföra.

Hoppas att alla hade en trevlig midsommar förresten. Jag var lagom trött efter att ha provat vara ensamstående ett par dagar. Min man spelar i band och de spelade på finlandsfärjan tis - fredag så han kom hem på natten sen.

Adrian brukar posa när kameran kommer fram men när man väl ska ta en fin bild med honom så ser han alltid så butter ut. Här är vi på midsommar iallafall
dsc5748.jpg
Så fina ni är! Och intressant att bebis är så ljus när du är så mörk. Är pappa ultrablond?

Wohoo! Idag har Hektor ätit 125 ml mjölk ur flaska. Plötsligt ser det ut som att jag snart kan lämna honom några timmar med pappa utan att jag behöver jäkta som en galning! Han har inte velat äta alls ur flaska innan och vi har väl fått i honom 20-30 ml på sin höjd och då har mycket hamnat utanför... Dvs jag har bara kunnat vara borta max 3 timmar och bara då han ändå brukar sova djupt.

Så fina ni är! Och intressant att bebis är så ljus när du är så mörk. Är pappa ultrablond?

Tack! Faktiskt inte, han är mer typ.. vanlig haha. Vi var rätt säkra på att vår bebis skulle få mina mörka drag och Adrian betyder till och med "Den mörke". Jag var dock rätt ljus när jag var liten :)

Ni som slutat amma, hur har ni gjort? Minskat lite varje dag/vecka eller bara slutat tvärt? Jag känner att jag verkligen inte orkar mer nu och vill sluta amma.
Nu är bebis 6 månader om tre dagar, är det för tidigt att smaka majskrokar?
Jag har inte slutat (vill amma länge) men tänker att det måste ju vara skonsammast både för både bebis och tuttar att dra ner gradvis?

Alltså jag vet inte om jag överdriver, men jag har en bekant/kollega som jag träffade mycket i början av min graviditet och som sedan har gillat/kommenterat många av mina bilder under och efter graviditeten. Hon kan omöjligt ha missat att min son heter Adrian. Nu är hon också gravid och gjorde värsta grejen på facebook när hon skulle avslöja vad deras son ska heta. (Så lame, men ja). Hon har också bestämt att hennes son ska heta Adrian. Det kan tilläggas att vi bor i en mycket liten stad där alla känner alla.

Jag vet att jag inte har ensamrätt på ett namn, men jag kan ju tycka att hon kunde skriva ett meddelande till mig innan och förklara läget. Då hade jag tyckt att det var mer gulligt att hon ville ha samma namn. Dessutom reagerar jag nog mer eftersom att det är ett rätt ovanligt namn.

Tack! Faktiskt inte, han är mer typ.. vanlig haha. Vi var rätt säkra på att vår bebis skulle få mina mörka drag och Adrian betyder till och med "Den mörke". Jag var dock rätt ljus när jag var liten :)
Spännande! Min sambo har en bror som är typ albino. Övriga syskon är mörka. Det är tur för mamman att han är så lik sin pappa i övrigt :p.

Spännande! Min sambo har en bror som är typ albino. Övriga syskon är mörka. Det är tur för mamman att han är så lik sin pappa i övrigt :p.

Haha, ja annars hade det verkat lite misstänksamt.. Här går det inte heller att ta miste om vem som är släkt. Adrian är sjukt lik sin farfar.. (Och mannen har inga bröder så skulle inte kunnat vänstra, haha..)

Alltså jag vet inte om jag överdriver, men jag har en bekant/kollega som jag träffade mycket i början av min graviditet och som sedan har gillat/kommenterat många av mina bilder under och efter graviditeten. Hon kan omöjligt ha missat att min son heter Adrian. Nu är hon också gravid och gjorde värsta grejen på facebook när hon skulle avslöja vad deras son ska heta. (Så lame, men ja). Hon har också bestämt att hennes son ska heta Adrian. Det kan tilläggas att vi bor i en mycket liten stad där alla känner alla.

Jag vet att jag inte har ensamrätt på ett namn, men jag kan ju tycka att hon kunde skriva ett meddelande till mig innan och förklara läget. Då hade jag tyckt att det var mer gulligt att hon ville ha samma namn. Dessutom reagerar jag nog mer eftersom att det är ett rätt ovanligt namn.
Du får försöka se det smickrande, som att hon gillar ditt namnval eller nåt? Visst kanske det känts bättre för dig om hon sagt något till dig innan, men hon är kanske jätteförtjust i namnet och ville inte riskera att du skulle invända?

Vi valde ett namn vi tyckte var fint och ovanligt. Sen fick vi först efter ett par månader höra att det är så vanligt att det tom legat på topp 10 under några år. Vi har inte många barn i vår umgängeskrets så det hade vi missat helt. Så nu heter hon samma som ett helt gäng andra flickor.

Anropar @YaHilweh! Visst var det du som hade problem med att få bönan att fokusera på maten när hon skulle äta? Lyckades du lösa det? Har samma problem här nu.

Mitt barn: Vill inte sitta stolen, vill titta katten, titta andra katten, titta golvet, slicka bordet, skrika lite, dra i allt som finns inom räckhåll...
-Inte sitta stolen sa jag! Stå! Inte äta!

Osv. Känns rätt hopplöst att få i henne maten emellanåt. Gröt går ofta bättre, frukt går bäst. Men hon kan ju inte leva på frukt.

Är det förresten någon som kan förklara mekanismen bakom att det ligger mer matrester på golvet än man gett mat åt barnet? Trots att man sett att barnet svalt en del och har massor i håret och ansiktet? Är det samma fenomen som gör att en häst som får 10 kg hö bajsar minst 30 kg bajs? Det är något för vetenskapen att forska i tycker jag :D

Är omöjligt att dra ner på ammandet... Blir skrik och gråt när flaskan kommer. Ibland blir han arg och tittar argt på mig samtidigt som han slår nävarna neråt :angel: Ger jag mig inte så börjar han puckla på sig själv som en gorilla.
Vet inte om det är smaken han bara ogillar eller just att dricka från flaska, det har ju fungerat förut och fungerar ibland under dagen. Ska nog införskaffa en pump och se om det kanske bara är den riktiga mjölken han vill ha.

Är omöjligt att dra ner på ammandet... Blir skrik och gråt när flaskan kommer. Ibland blir han arg och tittar argt på mig samtidigt som han slår nävarna neråt :angel: Ger jag mig inte så börjar han puckla på sig själv som en gorilla.
Vet inte om det är smaken han bara ogillar eller just att dricka från flaska, det har ju fungerat förut och fungerar ibland under dagen. Ska nog införskaffa en pump och se om det kanske bara är den riktiga mjölken han vill ha.
Hoppar in från en annan tråd med en 15-månaders som vägrar sluta amma... Tror det för oss nästan uteslutande handlar om trygghet och närhet. Flaska har hon alltid tagit bra när jag är borta men amningen tycks superviktig.

Hoppar in från en annan tråd med en 15-månaders som vägrar sluta amma... Tror det för oss nästan uteslutande handlar om trygghet och närhet. Flaska har hon alltid tagit bra när jag är borta men amningen tycks superviktig.

Jo jag funderar på om det kan vara det med. Han är ju i övrigt väldigt närhetstörstande. Kanske skulle ha dragit ner på det tidigare eller inte ammat alls från första början, för det är riktigt jobbigt och har varit hela tiden. Trodde det skulle bli mindre ammande utav sig självt nu och lättare men icke :down:

Åh, jag är så sugen på att sluta amma men jag vill absolut inte behöva gå upp på natten och värma ersättning :D Första dottern ammade jag till hon var 8-9 månader. M är nu ca 4 1/2 månad men jag känner mig så klar. Tänkte köpa hem lite ersättning så får vi väl prova oss fram. Ska väl börja med lite smakportioner snart också. Känns som att vi ligger så långt efter de flesta av er andra. Men det blir ju rätt stor spridning åldersmässigt på barnen i dessa trådar.

Anropar @YaHilweh! Visst var det du som hade problem med att få bönan att fokusera på maten när hon skulle äta? Lyckades du lösa det? Har samma problem här nu.

Mitt barn: Vill inte sitta stolen, vill titta katten, titta andra katten, titta golvet, slicka bordet, skrika lite, dra i allt som finns inom räckhåll...
-Inte sitta stolen sa jag! Stå! Inte äta!

Osv. Känns rätt hopplöst att få i henne maten emellanåt. Gröt går ofta bättre, frukt går bäst. Men hon kan ju inte leva på frukt.

Är det förresten någon som kan förklara mekanismen bakom att det ligger mer matrester på golvet än man gett mat åt barnet? Trots att man sett att barnet svalt en del och har massor i håret och ansiktet? Är det samma fenomen som gör att en häst som får 10 kg hö bajsar minst 30 kg bajs? Det är något för vetenskapen att forska i tycker jag :D
Du saknar en hund helt enkelt ;)

Apropå hundar börjar jag få ha ännu mer koll (redan nu). När hundarna går fram för att titta till bebis riskerar de nämligen att bli fasthållna och dragna i...

Du får försöka se det smickrande, som att hon gillar ditt namnval eller nåt? Visst kanske det känts bättre för dig om hon sagt något till dig innan, men hon är kanske jätteförtjust i namnet och ville inte riskera att du skulle invända?

Vi valde ett namn vi tyckte var fint och ovanligt. Sen fick vi först efter ett par månader höra att det är så vanligt att det tom legat på topp 10 under några år. Vi har inte många barn i vår umgängeskrets så det hade vi missat helt. Så nu heter hon samma som ett helt gäng andra flickor.

Jag vet. Det hjälper inte att hon är skitjobbig på instagram men jag är alldeles för nyfiken för att sluta följa henne :banghead:

Jo jag funderar på om det kan vara det med. Han är ju i övrigt väldigt närhetstörstande. Kanske skulle ha dragit ner på det tidigare eller inte ammat alls från första början, för det är riktigt jobbigt och har varit hela tiden. Trodde det skulle bli mindre ammande utav sig självt nu och lättare men icke :down:
Hoppar in från sommartråden -15. Vet inte hur gammal din son är men min 10 månaders dotter är likadan och väldigt närhetstörstande och jag kunde inte dra ner på amningen förrän hon var 7-8 månader och åt vanlig mat. Nu ammar hon vid läggdags och någon gång under natten, men vaknar flera gånger under natten för att snutta. Dagtid äter hon bara mat men kan vilja snutta om hon behöver närhet. Ersättning har vi inte testat och välling vill hon inte ha.

Förstår att du tycker det är jobbigt, det tycker jag med och mår rätt dåligt över att jag inte har tid till mina hästar men man får tänka på att det är en så pass kort tid egentligen och det blir bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka