Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Tremånadersvaccinet avklarat och så valde vi att ta rotavaccinet lite så här i sista stund. Hade förberett mig på betydligt mer ledsen bebis vid sticken men det varade inte många sekunder:up:
Inte vägt och mätt sen tvåmånaderskollen och han vägde in på 6975 g till sina 62.5 cm :)

Kokte du det eller bara mosade? Provade Sempers Havregröt igår och det gick ner lite grand. Idag gick det inte att äta:yuck:

Jag kokte sedan mixade med mixerstav :)
Har även gjort lite på mango och på blåbär.
Samt morot och potatis.

Gjort på samma sätt hela tiden. Kokat, sedan mixat. Bönan gillar det skarpt, morot är en favorit. Köpte banangröt men den ratade hon, sedan läste jag innehållsförteckningen och kom fram till att jag gör det själv istället :) Varför peta i gluten i en risgröt? :eek:

Det kan inte bara vara min unge som flexar stämbanden? :crazy: Barn kan omöjligt ha så känslig hörsel, en annan får ju tinnitus från rummet intill. Verkar kunna skrikas av både ilska, glädje och tristess dessutom :p

Har haft lite trassel med sömnen ett par nätter. Han vaknar och storgråter och är okontaktbar, man får plocka upp och småprata med och vagga så lugnar han sig och somnar om. Mardrömmar kanske? Han vill helst inte sova alls nu, särskilt inte på dagarna. Man kan gå miste om något. Då blir det väl mycket intryck också när han knoppar in för natten?

Jag tycker det är svårt att höra om det är ilska, ge mig mat NU!, gud vad kul, jag är trött låt mig sova... :p Men vi har för några veckor sedan hittat de höga tonerna...

Jag sitter mycket sällan framför datorn, därför hänger jag aldrig med i diskussionerna längre.
Bönan är för dagen inne i en period där bara mamma och pappa duger, inte ens farmor som hon träffar varje vecka duger. Utan det blir mycket skrik och gnäll, vet att det är något som går över, men samtidigt är det jobbigt för mammahjärtat.
I morgon är det meningen att Bönan och jag ska på ett dop/bröllop, men Bönan kommer få stanna hos farmor och jag kommer hålla tummarna för att det ska gå bra. Sambon ska jobba natten, så han kommer åka över till farmor och sova där. Detta för att jag ska kunna vara på min bäste väns bröllop utan att bli stressad och behöva åka hem tidigare pga. gnällig böna. Sedan är jag lite i tycket, små barn har inte på bröllop att göra. Sedan har jag 2h resväg och jag är inte ett dugg sugen på att ha Bönan gnällandes på vägen hem pga för mycket intryck. Så för hennes och min skull får hon stanna hemma. Jag känner utöver Kompisen ingen annan som ska dit.

När mamma och bebis inte riktigt drar jämt så kan Biet Maya på ipaden vara en räddning. Bönans mamma dör om hon inte får sitt morgonkaffe.
12993629_10209223267677784_3590386258669327602_n.jpg

I tisdags satt jag på hästryggen för första gången på 1år. Underbar känsla!
12994582_10209225343449677_6207411029137121529_n.jpg

I morgon ska jag lämna min söta lilla plutt i drygt 3 timmar för att gå på konsert. Jag har redan massor med ångest. Hoppas de säljer vin så jag kan lugna mina nerver något!

Det har gått ganska bra med matningen men Hektor brukar sutta nästan konstant på tutten ca 22-01 och det är ungefär när jag kommer vara borta. Så frågan är ju om han blir nöjd att äta ur nappflaska?

Lämnade mini hos sin farmor för en timme sedan, nu ska vinet flöda och jag ska ut och dansa. Märklig känsla måste jag säga. Det blir hans första övernattning borta men än så länge känner jag mig lugn ;)

Samt morot och potatis.

Gjort på samma sätt hela tiden. Kokat, sedan mixat. Bönan gillar det skarpt, morot är en favorit. Köpte banangröt men den ratade hon, sedan läste jag innehållsförteckningen och kom fram till att jag gör det själv istället :) Varför peta i gluten i en risgröt? :eek:
Jag har också fixat lite "matlådor" åt lillan i veckan. Den mat jag gjort åt oss passar som barnmat med lite modifieringar så nu ligger det isbitar av kyckling, dillsås, päronpuré samt morotspuré i frysen. Ska koka ihop äpplen också tänkte jag. Gillar verkligen mina chokladpralinformar nu. Mjuk och tunn silikon som gör att det är lätt att trycka ut bitarna när de fryst:up:

@Lilltess och @Milosari vad roligt för er att komma iväg lite! Jag känner mig dock inte alls redo för det. Det är nog en av de grejerna som inte alls blivit som jag tänkte mig, jag är betydligt mer mammig än vad jag någonsin kunde föreställa mig att jag skulle bli.

Samt morot och potatis.

Det är nig för att introducera gluten.
Tänk på att köpt gröt är järnberikad, gör man egen behöver man tillsätta det.

@Pontevecchio och @Balahé
Ja jag hoppas det kommer gå bra nästa gång. Det får bli så att jag helt koncentrerar mig på att få honom klar innan jag gör iordning mig själv. När han bara hade fått på sig kläderna däckade han typ direkt. :p Men jag lär va ordentligt nervös innan!

Igår sov han tills efter fyra, vaknade bara en gång inatt och sov sen nästan fem timmar i vagnen idag också. :p Himla tröttsamt att bada! ;)

Jag som inte tyckte det var så jätteroligt att shoppa bebisprylar medan jag var gravid har nu shoppat loss på en vagn till med en massa tillbehör:angel:
Då är man rätt glad att vi tänkte att det är bra att köpa en budgetvagn ifall man vill komplettera sen när man lite mer vet vad man vill ha:up:

Det blev en Easywalker Mosey, jag beställde från Holland och de slängde med både regnskydd och åkpåse i priset och så köpte jag till insektsnät och en sittdyna i samma färg som suffletten. Så nu har vi en terräng/hemmavagn och en smidigare vagn att ta med:)
Och allt som allt så kom vi undan med båda vagnarna till ett lägre pris än om vi köpt en av de mer populärare märkena:D

Jag har också fixat lite "matlådor" åt lillan i veckan. Den mat jag gjort åt oss passar som barnmat med lite modifieringar så nu ligger det isbitar av kyckling, dillsås, päronpuré samt morotspuré i frysen. Ska koka ihop äpplen också tänkte jag. Gillar verkligen mina chokladpralinformar nu. Mjuk och tunn silikon som gör att det är lätt att trycka ut bitarna när de fryst:up:

Jag råkade lägga en beställning på fill n' squeeze, så nu ska här lagas mat på riktigt :D
Jag gjorde en potatis/morot idag. Jag har ned det i de tre barnmatsburkar jag redan har :)

Det är nig för att introducera gluten.
Tänk på att köpt gröt är järnberikad, gör man egen behöver man tillsätta det.

Jag vill inte introducera min 4 månaders bebis för gluten än. Kommer vänta tills hon är MINST halvåret. Jag är ett levande exempel på diagnos när gluten introducerades för fort och för mycket. Jag fick min diagnos när jag var 8 månader. Så tänker dra ut på det lite till och låta hennes kropp utvecklas lite mer först.

sarna först
Jag vill inte introducera min 4 månaders bebis för gluten än. Kommer vänta tills hon är MINST halvåret. Jag är ett levande exempel på diagnos när gluten introducerades för fort och för mycket. Jag fick min diagnos när jag var 8 månader. Så tänker dra ut på det lite till och låta hennes kropp utvecklas lite mer först.
Sånt där har jag verkligen noll koll på, vill du förklara vad som kan hända om man introducerar gluten för tidigt?

sarna först

Sånt där har jag verkligen noll koll på, vill du förklara vad som kan hända om man introducerar gluten för tidigt?

Nu ska jag först tillägga att detta är min åsikt efter att jag själv fått diagnosen. :)
Men på sent 80tal var det populärt att börja med fibervälling på en gång. Jag introducerades gluten för mycket och för fort och fick på grund av det celiaki. Min kropp chockades för tidigt med gluten. detta gäller verkligen inte alla, men då vi har det i familjen (alltså i vår lilla familj) så känner jag att det är dumt att vräka på gluten direkt, speciellt då hon inte ens fick något genom bröstmjölken medan jag ammade.

Nu ska jag först tillägga att detta är min åsikt efter att jag själv fått diagnosen. :)
Men på sent 80tal var det populärt att börja med fibervälling på en gång. Jag introducerades gluten för mycket och för fort och fick på grund av det celiaki. Min kropp chockades för tidigt med gluten. detta gäller verkligen inte alla, men då vi har det i familjen (alltså i vår lilla familj) så känner jag att det är dumt att vräka på gluten direkt, speciellt då hon inte ens fick något genom bröstmjölken medan jag ammade.
Tack! Nu fick jag googlat på en, för mig, ny sjukdom också.
Jag är helt med på din linje! Har faktiskt även tänkt tanken att det rent spontant känns väldigt tidigt med "mat" vid 4 månaders ålder. Men jag antar att det är såna pytteklickar att det mest är för att vänja sig.

Tack! Nu fick jag googlat på en, för mig, ny sjukdom också.
Jag är helt med på din linje! Har faktiskt även tänkt tanken att det rent spontant känns väldigt tidigt med "mat" vid 4 månaders ålder. Men jag antar att det är såna pytteklickar att det mest är för att vänja sig.

Vi äter mest frukt, morot och potatis här. men det handlar om mkt små mängder. Dock gillar bönan det skarpt och hon hade utan problem kunnat peta i sig en hel burk om vi inte haft vett att låta bli. Det jag gör själv har jag i lite olja i för magen.

Här har vi inte börjat nånting med några smakprov. Edvin har inte visat nåt intresse alls och jag tänker vänta tills han själv tar initiativ till det. Typ är intresserad när vi äter. Hade gärna haft en bok med tips och råd hur man kan börja. Hur man gör egna puréer och liknande och senare även mer riktig mat. Boktips?

Här har vi inte börjat nånting med några smakprov. Edvin har inte visat nåt intresse alls och jag tänker vänta tills han själv tar initiativ till det. Typ är intresserad när vi äter. Hade gärna haft en bok med tips och råd hur man kan börja. Hur man gör egna puréer och liknande och senare även mer riktig mat. Boktips?
Min klump är matglad och det har märkts från första stund :p först var det ju amning minst varannan timme och nu är det bästa som finns att titta på när jag äter! Och det är ju ganska tacksamt för då får man ju äta lunch även när han är vaken :up:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka