Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Idag fick vi äntligen gå på 1-månadskontroll nu när han är 6 veckor. Hektor var på ett strålande humör och fick ok-stämpel i rumpan. Ena kulan är fortfarande borta men det kan visst dröja ett tag till utan att det betyder att något är fel. 6370 g och 59,5 cm lång.

Efteråt gick vi på en skön promenad i det fantastiska vårvädret
12974484_10154300907337150_870937955359988576_n.jpg

12963906_10154300907662150_3589056763864774318_n.jpg

Doppade mitt finger i aprikos-mos idag när min syster matade hennes dotter och lät Adrian suga på fingret. Han gillade det jättemycket så ska bli spännande när det börjar bli dags att prova. Han bli ju fyra månader på valborg så det är snart vi kan börja :)

Idag när jag och min syster var på promenad så såg vi en lös häst ute på åkern, bara ett stenkast från en rätt stor väg. Hon stannade med vagnarna en bit bort och jag gick och tog hästen. Vi gick till stallet som var där (eller jag hängde nästan efter hästen som var pigg och glad över att få vara på rymmen) och så är där inte en enda människa!! Som tur var så hittade jag en tom hage där jag kunde släppa hästen. Tänkte ringa till stallägaren men då kom hon körandes, någon av grannarna hade nog ringt och sagt att hästen var lös. Så jag fick mig också ett äventyr idag :p

Det kan inte bara vara min unge som flexar stämbanden? :crazy: Barn kan omöjligt ha så känslig hörsel, en annan får ju tinnitus från rummet intill. Verkar kunna skrikas av både ilska, glädje och tristess dessutom :p

Har haft lite trassel med sömnen ett par nätter. Han vaknar och storgråter och är okontaktbar, man får plocka upp och småprata med och vagga så lugnar han sig och somnar om. Mardrömmar kanske? Han vill helst inte sova alls nu, särskilt inte på dagarna. Man kan gå miste om något. Då blir det väl mycket intryck också när han knoppar in för natten?

Är det väldigt korkat att skaffa häst när man har småbarn? :angel:
För några år sedan ägde jag mitt livs häst, helt underbar individ. Tyvärr lever hon inte längre. Nu är en halvbror till henne till salu, efter samma pappa. Pappan lämnar så himla trevliga avkommor med fantastiskt psyke och jag blev allt lite sugen... min kompis sa att hon gärna tar in honom på lösdrift så länge och tar hand om honom. vilket skulle innebära att den bara skulle kosta mig några hundralappar i månaden tills jag känner för att ta hit honom (häromkring är priserna tredubbla minst :(). Jag hade nog inte brytt mig om det inte vore för hans stam - det är precis den rasen jag vill ha och jag vet att han har bra gener :p

Ska jag vara logisk så vet jag också att det inte passar just nu ;)

För några år sedan ägde jag mitt livs häst, helt underbar individ. Tyvärr lever hon inte längre. Nu är en halvbror till henne till salu, efter samma pappa. Pappan lämnar så himla trevliga avkommor med fantastiskt psyke och jag blev allt lite sugen... min kompis sa att hon gärna tar in honom på lösdrift så länge och tar hand om honom. vilket skulle innebära att den bara skulle kosta mig några hundralappar i månaden tills jag känner för att ta hit honom (häromkring är priserna tredubbla minst :(). Jag hade nog inte brytt mig om det inte vore för hans stam - det är precis den rasen jag vill ha och jag vet att han har bra gener :p

Köp! :D

Säger detsamma, köp! ;) Jag tänkte låna en gammal läromästare i sommar att rida igång mig på och försöka rida in min nuvarande sällskapshäst vid sidan av. Det måste gå att kombinera häst och småbarn, hur klarar sig folk annars :confused::p

Fundera över hur det fungerar sen när du börjar jobba igen. Tror du att du har tiden då utan att känna att du stressar eller försakar häst eller barn så köp.

Själv har jag svårt att se hur jag ska hinna med min häst när jag börjar jobba. Men alla hästar behöver inte lika mycket motion som min för att fungera. En häst som mår bra på att ridas 3-4-5 ggr/v är ju klart lättare att hinna med på ett bra sätt, utan att resten blir lidande. Jag, personligen, är inte så road av att vara tvungen att ha medryttare. Jag vill känna att jag har tid och råd att ta hand om min häst själv. Om medryttare är ett tvång blir det sårbart på ett annat sätt.

Säger detsamma, köp! ;) Jag tänkte låna en gammal läromästare i sommar att rida igång mig på och försöka rida in min nuvarande sällskapshäst vid sidan av. Det måste gå att kombinera häst och småbarn, hur klarar sig folk annars :confused::p
Man blir medryttare :D Jag gillar att vara medryttare (på rätt häst och med vettiga ägare), men inte att ha medryttare...

Ni som börjat att ge smakisar, vad har ni gett då? :)
Lite allt möjligt, dock inget kött eller fisk utöver ett slick leverpastej :) Potatis, ärter, morot, dillsås, soppa, te, filmjölk, bröd, banan, äpple, clementin tex. Har även köpt barngröt och provat ge lite av den. Har tänkt koka lite fruktpuré att ha i gröten för att göra den intressantare.

Lite allt möjligt, dock inget kött eller fisk utöver ett slick leverpastej :) Potatis, ärter, morot, dillsås, soppa, te, filmjölk, bröd, banan, äpple, clementin tex. Har även köpt barngröt och provat ge lite av den. Har tänkt koka lite fruktpuré att ha i gröten för att göra den intressantare.

Tack. Jag köpte en bok på gekås om just barnmat med recept och liknande så tänkte ge mig på att börja göra egen fruktpureé :)

Fundera över hur det fungerar sen när du börjar jobba igen. Tror du att du har tiden då utan att känna att du stressar eller försakar häst eller barn så köp.

Själv har jag svårt att se hur jag ska hinna med min häst när jag börjar jobba. Men alla hästar behöver inte lika mycket motion som min för att fungera. En häst som mår bra på att ridas 3-4-5 ggr/v är ju klart lättare att hinna med på ett bra sätt, utan att resten blir lidande. Jag, personligen, är inte så road av att vara tvungen att ha medryttare. Jag vill känna att jag har tid och råd att ta hand om min häst själv. Om medryttare är ett tvång blir det sårbart på ett annat sätt.

Min häst jag sålde i somras hade jag aldrig hunnit med, hon krävde otroligt mycket stimulans, blev knäpp annars. Den här vet jag ju faktiskt inte, den är tre år och håller på att ridas in. Hur krävande den blir vet man ju inte än... Just nu som unghäst blir det ju mer viloperioder och vilodagar, men snart ska den ju underhållas mer också. Jag har faktiskt inte något emot att ha medryttare (så länge den är vettig förstås). Men så har vi ju tänkt oss syskon till A framöver med. Jag vill för mycket ibland tror jag... :D

Min häst jag sålde i somras hade jag aldrig hunnit med, hon krävde otroligt mycket stimulans, blev knäpp annars. Den här vet jag ju faktiskt inte, den är tre år och håller på att ridas in. Hur krävande den blir vet man ju inte än... Just nu som unghäst blir det ju mer viloperioder och vilodagar, men snart ska den ju underhållas mer också. Jag har faktiskt inte något emot att ha medryttare (så länge den är vettig förstås). Men så har vi ju tänkt oss syskon till A framöver med. Jag vill för mycket ibland tror jag... :D
Min gamla häst hade inte varit ett problem att ha kvar, hon behövde gå varje dag pga ålder (blev stel om hon stod) men hon var snäll och lättriden om man inte skulle göra något avancerat. Var lätt att hitta bra medryttare till henne eftersom hon tog hand om den som var osäker. Nuvarande gör tvärtom, utnyttjar ryttarens svagheter och försöker gärna slippa undan. Dvs inte helt lätt att hitta medryttare till. Med en så ung häst som du ju inte vet hur den blir hade jag nig inte vågat chansa. Det är ju inte helt lätt att hitta bra medryttare åt en häst under utbildning om du inte hinner själv. Visst kan man sälja, men det är inte så lätt idag, framförallt om hästen visar sig vara lite knepig på något sätt.

@Evenstar i vanliga fall hade jag sagt köp, bara köp! Men tror @Balahé är inne på rätt tankespår där med att tror du att det kommer att fungera med jobb sen?
Hade jag haft ambitionen/hästen som kräver att man sysselstter den 6-7 dagar i veckan hade det aldrig gått. Nu ligger min ambitionsnivå på 3-4 och pålle klarar sig utan ridning en hel vecka om det nu skulle vara så. Dessutom jobbar jag skift i vanliga fall så familjelivet blir inte så drabbat av mitt hästeri. Dels är jag i stallet i princip alltid under dagtid när sambon jobbar och dels så jobbar jag färre timmar i och med skiftgången. Med kontorstider och alltid vara ifrån familjen på kvällstid skulle jag inte vilja. Det tyckte jag var tråkigt även när det var bara jag och sambon.

@Lilltes, jag kan tala om att päronpuré i gröten var en hit. Hon får bara ett par skedar än, men ändå. Blandade 2 msk vatten, 1 msk grötpulver och ca 1 tsk päronpuré. Stoppade det mesta av purén i frysen i istärningsfack, lämnade till två dagar i kylen.

@Lilltes, jag kan tala om att päronpuré i gröten var en hit. Hon får bara ett par skedar än, men ändå. Blandade 2 msk vatten, 1 msk grötpulver och ca 1 tsk päronpuré. Stoppade det mesta av purén i frysen i istärningsfack, lämnade till två dagar i kylen.

Ja och päron ska väl vara lätt laxerande? Det kan ju vara bra så han inte blir hård i magen av att testa nytt. Han är lite hård redan nu sä ska prata med BVC om laktulos :)

Man är ju så olika, känn efter själv och försök gå på din magkänsla. Jag har en sådan där lätt häst, och ändå ska jag lämna henne på foder. min dam är tjugo år och behöver ridas på ett vettigt sätt 4-5 ggr i veckan. Trots att jag har medryttare känner jag mig otillräcklig och tycker inte alls det känns bra att tänka på hur det ska bli när jag börjar jobba. Andra har unghästar och tävlingshästar under småbarnsåren. Så du måste nog känna efter själv

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka