Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kokte du det eller bara mosade? Provade Sempers Havregröt igår och det gick ner lite grand. Idag gick det inte att ätaGjorde lite päron/banan puré här idag. Bönan gillade det skarpt
Är det väldigt korkat att skaffa häst när man har småbarn?
För några år sedan ägde jag mitt livs häst, helt underbar individ. Tyvärr lever hon inte längre. Nu är en halvbror till henne till salu, efter samma pappa. Pappan lämnar så himla trevliga avkommor med fantastiskt psyke och jag blev allt lite sugen... min kompis sa att hon gärna tar in honom på lösdrift så länge och tar hand om honom. vilket skulle innebära att den bara skulle kosta mig några hundralappar i månaden tills jag känner för att ta hit honom (häromkring är priserna tredubbla minst ). Jag hade nog inte brytt mig om det inte vore för hans stam - det är precis den rasen jag vill ha och jag vet att han har bra gener
Ska jag vara logisk så vet jag också att det inte passar just nu
Är det väldigt korkat att skaffa häst när man har småbarn?
För några år sedan ägde jag mitt livs häst, helt underbar individ. Tyvärr lever hon inte längre. Nu är en halvbror till henne till salu, efter samma pappa. Pappan lämnar så himla trevliga avkommor med fantastiskt psyke och jag blev allt lite sugen... min kompis sa att hon gärna tar in honom på lösdrift så länge och tar hand om honom. vilket skulle innebära att den bara skulle kosta mig några hundralappar i månaden tills jag känner för att ta hit honom (häromkring är priserna tredubbla minst ). Jag hade nog inte brytt mig om det inte vore för hans stam - det är precis den rasen jag vill ha och jag vet att han har bra gener
Fundera över hur det fungerar sen när du börjar jobba igen. Tror du att du har tiden då utan att känna att du stressar eller försakar häst eller barn så köp.Är det väldigt korkat att skaffa häst när man har småbarn?
Man blir medryttare Jag gillar att vara medryttare (på rätt häst och med vettiga ägare), men inte att ha medryttare...Säger detsamma, köp! Jag tänkte låna en gammal läromästare i sommar att rida igång mig på och försöka rida in min nuvarande sällskapshäst vid sidan av. Det måste gå att kombinera häst och småbarn, hur klarar sig folk annars
Lite allt möjligt, dock inget kött eller fisk utöver ett slick leverpastej Potatis, ärter, morot, dillsås, soppa, te, filmjölk, bröd, banan, äpple, clementin tex. Har även köpt barngröt och provat ge lite av den. Har tänkt koka lite fruktpuré att ha i gröten för att göra den intressantare.Ni som börjat att ge smakisar, vad har ni gett då?
Lite allt möjligt, dock inget kött eller fisk utöver ett slick leverpastej Potatis, ärter, morot, dillsås, soppa, te, filmjölk, bröd, banan, äpple, clementin tex. Har även köpt barngröt och provat ge lite av den. Har tänkt koka lite fruktpuré att ha i gröten för att göra den intressantare.
Fundera över hur det fungerar sen när du börjar jobba igen. Tror du att du har tiden då utan att känna att du stressar eller försakar häst eller barn så köp.
Själv har jag svårt att se hur jag ska hinna med min häst när jag börjar jobba. Men alla hästar behöver inte lika mycket motion som min för att fungera. En häst som mår bra på att ridas 3-4-5 ggr/v är ju klart lättare att hinna med på ett bra sätt, utan att resten blir lidande. Jag, personligen, är inte så road av att vara tvungen att ha medryttare. Jag vill känna att jag har tid och råd att ta hand om min häst själv. Om medryttare är ett tvång blir det sårbart på ett annat sätt.
Min gamla häst hade inte varit ett problem att ha kvar, hon behövde gå varje dag pga ålder (blev stel om hon stod) men hon var snäll och lättriden om man inte skulle göra något avancerat. Var lätt att hitta bra medryttare till henne eftersom hon tog hand om den som var osäker. Nuvarande gör tvärtom, utnyttjar ryttarens svagheter och försöker gärna slippa undan. Dvs inte helt lätt att hitta medryttare till. Med en så ung häst som du ju inte vet hur den blir hade jag nig inte vågat chansa. Det är ju inte helt lätt att hitta bra medryttare åt en häst under utbildning om du inte hinner själv. Visst kan man sälja, men det är inte så lätt idag, framförallt om hästen visar sig vara lite knepig på något sätt.Min häst jag sålde i somras hade jag aldrig hunnit med, hon krävde otroligt mycket stimulans, blev knäpp annars. Den här vet jag ju faktiskt inte, den är tre år och håller på att ridas in. Hur krävande den blir vet man ju inte än... Just nu som unghäst blir det ju mer viloperioder och vilodagar, men snart ska den ju underhållas mer också. Jag har faktiskt inte något emot att ha medryttare (så länge den är vettig förstås). Men så har vi ju tänkt oss syskon till A framöver med. Jag vill för mycket ibland tror jag...
@Lilltes, jag kan tala om att päronpuré i gröten var en hit. Hon får bara ett par skedar än, men ändå. Blandade 2 msk vatten, 1 msk grötpulver och ca 1 tsk päronpuré. Stoppade det mesta av purén i frysen i istärningsfack, lämnade till två dagar i kylen.