Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Jag undrar också. Var på infomöte inför babysimmet i onsdags, de sa att det finns engångs att köpa på typ Ica? Annars fanns det engångs att köpa på plats i simhallen som jag fattade det också... Men jag hade gärna haft ett par riktiga.
I vårat badhus ville de inte att vi använde engångs pga det var så mycket kemijalier i om jag förstod det rätt. Alla i gruppen har riktiga badbyxor som sluter tätt kring lår och midja. Innan man går upp från vattnet gör man ett kik så att det inte kommit nr 2 i byxorna (vilket tydligen är väldigt ovanligt vid bad) och om det int har det tar man av byxorna i vattnet innan man går upp för att bebisarna inte ska bli nedkylda.

Låter ju lovande att det gått enkelt med flaskmatning :). Hur mycket äter de/hur mycket ska man erbjuda? Tror han väger strax över 6 kg nu.

Vet inte om det är skillnad när man delammar men vår 5 veckor gamla pojke äter 200 ml färdig mängd ungefär var fjärde timme. Han vägde iofs 5 kg vid födseln, och krävt mycket mat från start. Han har fått ersättning från födseln, ammar ej.

Något man kan testa att följa är rekommendationerna på förpackningen, och sen utgå därifrån om bebisen vill äta mindre eller mer :)

Ni som börjat på babysim, vad har ni för blöja? Flergångs eller engångs? Borde man ringa och fråga kanske, vad som rekommenderas.

På vår babysimskola ska man inte använda någon form av blöja eftersom det påverkar hur barnet rör sig i vattnet. Det är viktigt att barnet varken blir nedtyngt eller får flytkraft av badkläderna. Vi har babysimbyxor (köpte av simskolan) som justeras med dragsko i midja och lår.

Vet inte om det är skillnad när man delammar men vår 5 veckor gamla pojke äter 200 ml färdig mängd ungefär var fjärde timme. Han vägde iofs 5 kg vid födseln, och krävt mycket mat från start. Han har fått ersättning från födseln, ammar ej.

Något man kan testa att följa är rekommendationerna på förpackningen, och sen utgå därifrån om bebisen vill äta mindre eller mer :)
Jag kommer inte ge ersättning men man kan ju kika på burkarna på Apoteket :). Min äter oftare än din, det går sällan mer än 2 timmar mellan måltiderna. Så jag antar att det är lagom att erbjuda 150 ml? Så får man slänga det han inte äter upp. Det funkar bra att pumpa så det känns i alla fall inte som några dyrbara droppar.

Igår fick han smaka lite, det tog en 5-10 min med frustration men sedan fattade han och åt upp 40 ml i ett nafs

När man värmer, hur varmt ska vattnet vara? Och hur kan man enkelt känna efter hur varm mjölken är när det inte rinner ut av sig självt genom nappen?

Undrar om vi är inne i nåt berömt språng... Han är inge vidare klängig och jobbig på så sätt men sover plötsligt inte alls lika bra som tidigare. Vaknar två gånger/natt och är HUNGRIG och på dagarna är det nån timme här och där. När han är vaken är han oftast glad och sprattlar som en tokig, roar sig själv framför tvn, i babygymmet osv.

Igår var han visserligen väldigt mammig också, gick upp till jobbet och åt lunch, han vaknade och satt i mitt knä när jag åt. Försökte ge bort honom till en kollega och det tog typ fem sekunder sen gallskrek han. :p brukar annars gå rätt bra att vara hos nån annan en stund. Inatt har jag sovit dåligt och har inte lyckats sova ikapp nåt nu under fm för han bara väcker mig så fort jag lyckas slumra. (han ligger ute i vagnen) Men jag ska inte klaga ändå, ni är många som verkar ha det betydligt värre! Men jag hoppas han sover bättre sen när det är dags för mig att fölvaka... ;)

Hur mycket väger han nu? Och hur lång är han?
Jag är bara nyfiken, min flicka är väldigt stor men var inte så stor som din vid födseln.

Jag kommer inte ge ersättning men man kan ju kika på burkarna på Apoteket :). Min äter oftare än din, det går sällan mer än 2 timmar mellan måltiderna. Så jag antar att det är lagom att erbjuda 150 ml? Så får man slänga det han inte äter upp. Det funkar bra att pumpa så det känns i alla fall inte som några dyrbara droppar.

Igår fick han smaka lite, det tog en 5-10 min med frustration men sedan fattade han och åt upp 40 ml i ett nafs

När man värmer, hur varmt ska vattnet vara? Och hur kan man enkelt känna efter hur varm mjölken är när det inte rinner ut av sig självt genom nappen?

Fel av mig, läste inte att du skulle pumpa ur :o Men ditt förslag att läsa på förpackningen är ett bra förslag, men de finns att hitta även på internet om du vill slippa gå till apoteket :up: Bara prova fram :)

Hur mycket väger han nu? Och hur lång är han?
Jag är bara nyfiken, min flicka är väldigt stor men var inte så stor som din vid födseln.

Vi har ny vägning på onsdag, men den 30 mars (3 v 5 d) så vägde han 6015 och var 57 cm lång. Han var 53 vid födseln, så rätt kort till den vikten :laugh:

På vår babysimskola ska man inte använda någon form av blöja eftersom det påverkar hur barnet rör sig i vattnet. Det är viktigt att barnet varken blir nedtyngt eller får flytkraft av badkläderna. Vi har babysimbyxor (köpte av simskolan) som justeras med dragsko i midja och lår.
Vi har samma typ av badbyxor @Jenka. Hon som håller i vårt babysim säljer även en annan sort. Vi gör också som någon annan förklarade och tar av badbyxorna i vattnet om det inte hänt någon olycka.

Vad är skillnaden? Eller snarare: finns det ens blöjor som inte är engångs eller är allt simbyxor?

Verkar ju som att de kan ha lite olika regler så jag får nog ringa och höra.

Tack för alla mattips @Positron, vi får ta oss i kragen en dag och ladda frysen igen.

Om saker och ting blivit som förväntat? Både och. Jag har tyvärr inte begåvats med den omedelbara och allt överskuggande moderskärleken. Jag hade verkligen hoppats på det och är ganska avundsjuk på er som har fått den lyxen. Jag har kontaktat en psykolog som jobbar på mödrahälsovården så jag hoppas att hen kan hjälpa oss.

Sen hade jag även hoppats på en bebis som ville sova i vagnen så att jag skulle hinna rasta hästen på dagen, men det är bara att glömma. Å andra sidan sover hon oförskämt bra om nätterna istället. Vi var oroliga över hur katterna skulle ta det hela, men det har gått så bra.

Att bli stram där nere pga ärr hade jag inte direkt räknat med, inte heller att jag skulle gå upp i vikt igen pga att jag inte hinner röra mig tillräckligt. Att tillbringa så många kvällar själv med bebis trodde jag inte heller att jag skulle. Nu är det inte jag, sambo och bebis utan jag och bebis eller sambo och bebis. Det är lite tråkigt tycker jag. Jag ser mycket mer av min soffa än jag skulle önska.
Jag trodde att det skulle ta några månader innan jag knöt an till barnet eftersom jag inte hade så mycket känslor för honom när han låg i magen. Men det gick typ direkt. Han känns som en lika naturlig del av mig själv som en arm eller ett ben och jag känner mig inte hel när han inte är med.

Jag känner mig såklart orolig för allt hemskt som kan hända honom, men jag skiter samtidigt i allt annat så den totala mängden ångest är nog konstant.

Det var rätt mycket fokus på alla problem man kunde stöta på vid amning på föräldrakursen så jag var beredd på det. Men det har verkligen funkat hur bra som helst.

Överlag så har det hittills varit mycket enklare än jag trodde. Med ett undantag; jag var inte alls beredd på att jag skulle ha så ont efteråt. Jag har ätit smärtstillande varje dag tills för ett par dagar sedan.

Relationen är satt på paus verkar det som, men jag är helt okej med det just nu. Samarbetet funkar bra och han är bra med barnet. Vi får se vad som händer lite längre fram.
Det där med att det var väldigt mycket fokus på problem med amning under de inofträffar vi var på håller jag med om. Det var såpass att jag iprincip förväntade mig att det skulle bli problem. För oss har det funkat klockrent och det är jag så tacksam över. Haft lättare mjölkstockning några gånger men det har släppt fort och jag vet vad orsakerna varit.

Tack för alla mattips @Positron, vi får ta oss i kragen en dag och ladda frysen igen.

Om saker och ting blivit som förväntat? Både och. Jag har tyvärr inte begåvats med den omedelbara och allt överskuggande moderskärleken. Jag hade verkligen hoppats på det och är ganska avundsjuk på er som har fått den lyxen. Jag har kontaktat en psykolog som jobbar på mödrahälsovården så jag hoppas att hen kan hjälpa oss.

Sen hade jag även hoppats på en bebis som ville sova i vagnen så att jag skulle hinna rasta hästen på dagen, men det är bara att glömma. Å andra sidan sover hon oförskämt bra om nätterna istället. Vi var oroliga över hur katterna skulle ta det hela, men det har gått så bra.

Att bli stram där nere pga ärr hade jag inte direkt räknat med, inte heller att jag skulle gå upp i vikt igen pga att jag inte hinner röra mig tillräckligt. Att tillbringa så många kvällar själv med bebis trodde jag inte heller att jag skulle. Nu är det inte jag, sambo och bebis utan jag och bebis eller sambo och bebis. Det är lite tråkigt tycker jag. Jag ser mycket mer av min soffa än jag skulle önska.
Det är någonting jag faktiskt är väldigt imponerad över här, att de som upplever problem som många kanske skulle försöka dölja söker hjälp för det.
Jag har pratat lite med min egen mamma om det där med att knyta an och de överväldigande moderskänslorna och hon var ärlig med att de inte fanns där för mig när jag var ny. Hon åkte till och med hem ett dygn från BB när jag bara var någon dag gammal och lämnade mig där. Men det är aldrig någonting som jag märkt av, de växte fram med tiden enligt henne :)

Har bebis inga långa sovstunder alls på dagen eller är det verkligen vagnen hon inte gillar? Och det är samma med babyskyddet har jag för mig?
Jag gör ofta så att när bebis somnar i bilstolen lyfter jag ur det och ställer på något strategiskt ställe i stallet så behöver han inte vakna när jag lyfter över honom.

Vad säger BM om det strama i ärret?

Ni är ju några som redan tagit upp det här med tankarna på eventuella syskon. Jag hade väl tänkt mig ganska tätt. Det enda som jag vill ha avklarat är att huset ska vara färdigt och vi flyttat in.
Men på återbesöket hos BM i onsdags sa hon, visserligen lite i förbifarten, att det borde dröja lite eftersom jag fick såna problem med foglossningen så hon tyckte att Unge Herrns skulle vara lite mer självgående först. Det fick ju tankarna lite att snurra men vi får väl se :)

Och så någonting helt annat: vi behöver ha en vagn som är smidig att resa (flyga) med. När jag läst in mig på olika vagnar som uppfyller kriterierna (fullt liggläge, vändbar sits, inte de minstaminsta hjulen, dämpning, smidighet osv) så har jag fastnat för Easywalker Mosey. Vi har inga butiker i närheten som säljer den, vad jag vet, så jag kan ju inte provköra och känna och klämma. Någon som varit i närheten av en sådan vagn?

Idag har vi spenderat 1,5h på amningscentrums dropin ("tutt-akuten").
Sen fick vi komma in så nu har vi tagit lite prover på bröst och mjölk så får vi se om det visar svamp eller nån annan infektion eller skit, orkar inte gå runt och ha ont mer.
A såg ut som en jättebebis jämfört med alla små nyfödda som var där i väntrummet :eek: Så liten kan han aldrig ha varit :D

Låter ju lovande att det gått enkelt med flaskmatning :). Hur mycket äter de/hur mycket ska man erbjuda? Tror han väger strax över 6 kg nu.
På neo använde de sig av en formel när de räknade ut ungefär hur mkt de bör äta per måltid. Ta vikten multiplicerat med 150 och därefter delat med antalet måltider per dag. Tex 6,2 x 150 =930/8=116 ml. Det ger iaf ett humm om hur mkt de kan tänkas orka och behöva.

Det är någonting jag faktiskt är väldigt imponerad över här, att de som upplever problem som många kanske skulle försöka dölja söker hjälp för det.
Jag har pratat lite med min egen mamma om det där med att knyta an och de överväldigande moderskänslorna och hon var ärlig med att de inte fanns där för mig när jag var ny. Hon åkte till och med hem ett dygn från BB när jag bara var någon dag gammal och lämnade mig där. Men det är aldrig någonting som jag märkt av, de växte fram med tiden enligt henne :)

Har bebis inga långa sovstunder alls på dagen eller är det verkligen vagnen hon inte gillar? Och det är samma med babyskyddet har jag för mig?
Jag gör ofta så att när bebis somnar i bilstolen lyfter jag ur det och ställer på något strategiskt ställe i stallet så behöver han inte vakna när jag lyfter över honom.

Vad säger BM om det strama i ärret?
Nej hon sover sällan mer än 45-60 min i stöten på dagen oavsett vad hon ligger i. När hon sover kan jag nästan lyfta runt henne hur som för hon är inte lättväckt när hon är trött. Hon är bara helt enkelt nöjdast om jag bär runt på henne. Hade hästen varit lite mindre busig på lina och töm hade det ju kunnat funka med bärselen, men jag är lite rädd för att rycken som kan bli ska skada lillan.

Bm tyckte att det var bättre att det hade blivit lite för stramt än att det inte hade läkt ihop och det har hon ju rätt i. "Du får massera området med lite olja innan samlag så att det mjukas upp" sade hon. Hade jag haft en klent utrustad sambo hade det varit lättare ;)

Jag älskar helg. Sambon jobbade in fredagen så han var hemma även igår. Sonen har börjat kaskadgråta på kvällarna igen och vill inte äta på mig då. Igår när det började ynkas var jag på väg ut till hästarna, skyndade mig och kom in igen en kvart senare. Då låg han och sov redan, nattad och klar. Klev upp för 10 minuter sedan nu, bara jag och hunden hemma. Grabbarna klev upp 06 och är i lagårn, med flaska nedpackad. Ska ladda batterierna ordentligt i helgen, wonderweeks säger språng under veckan.

Nu är väl jag ute i god tid, men har ni funderat något kring syskon? De som inte har syskon sedan tidigare.
Kort och gott, hur tänker ni kring fler barn?

Nu är väl jag ute i god tid, men har ni funderat något kring syskon? De som inte har syskon sedan tidigare.
Kort och gott, hur tänker ni kring fler barn?

Jag vill ha ett syskon till A, min man är inte lika pigg på det. Han säger väl inte nej men vill ta det lite lugnt. Jag vill gärna ha dom tätt och bli av med småbarnsåren snabbt ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka