Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Nu är väl jag ute i god tid, men har ni funderat något kring syskon? De som inte har syskon sedan tidigare.
Kort och gott, hur tänker ni kring fler barn?

Jag vill inte ha fler, har själv alltid önskat att jag var ensambarn. Två småbarn skulle vara ett hinder för mig i vad jag drömmer om och vill göra känns det som. Sambo är nog överens med tanke på tidsbristen han lider. Däremot ser jag gärna att vi om 5-10 år adopterar ett syskon eller kanske är familjehem, men inte ett spädbarn.

Nu är väl jag ute i god tid, men har ni funderat något kring syskon? De som inte har syskon sedan tidigare.
Vi har ju två barn så frågan var inte ställd till mig men jag svarar ändå :) Storasyster är 4 1/2 år och vi tänker oss tre barn om vi kan välja. Men jag vill ha minst 3 år mellan syskon. Så barnen är hyfsat självgående under graviditet och spädbarnstiden. Men ja, man vet aldrig hur livet blir men det är så våra tankar går.

Hur resonerar ni kring ev syskon @YaHilweh ?

Vi har ju två barn så frågan var inte ställd till mig men jag svarar ändå :) Storasyster är 4 1/2 år och vi tänker oss tre barn om vi kan välja. Men jag vill ha minst 3 år mellan syskon. Så barnen är hyfsat självgående under graviditet och spädbarnstiden. Men ja, man vet aldrig hur livet blir men det är så våra tankar går.

Hur resonerar ni kring ev syskon @YaHilweh ?
Självklart är även ditt svar mer än välkommet, vet inte riktigt varför jag la till de orden. De som inte redan har syskon. Tror jag tänkte bort att man faktiskt kan vara större familjer än fyra. :p

Jag har hela tiden sagt att jag vill ha ett till, jag vill att Bönan ska växa upp tillsammans med ett syskon. Det ska helst inte vara allt för många år emellan, egentligen hade jag gärna blivit gravid direkt. Men jag måste ha en bättre inkomst för att det ska fungera, så nu är målet ett fast jobb. Sedan blir planerna kring ett syskon.
Men jag vill fortfarande ha de ganska tätt, 2-3år mellan. Dock är problemet att just nu är jag livrädd för att genomgå ytterligare en förlossning. Så jag måste glömma bort förlossningen lite först. Eller skriva ett välformulerat förlossningsbrev.

Var tvungen att göra något nu när Bönan hade somnat.
12985602_10209210018586565_5587317650694650153_n.jpg

Var tvungen att göra något nu när Bönan hade somnat.
12985602_10209210018586565_5587317650694650153_n.jpg
Snyggt! :laugh:

Så mycket jag vill sy, alldeles för lite tid!
Just nu väntar jag på tyg så att jag kan färdigställa unge Herrns lek/myshörna. Då ska det sys ett överdrag till madrassen jag fyndat och 6 kuddfodral i olika storlekar. Och nu sitter jag och kollar på väggdekorationer.
Jag som vanligtvis starkt ogillar heminredning börjar längta efter att få fixa i ett eget rum åt honom, barngrejer är ju så mycket roligare!:D

Planen just nu är att Hektor inte ska få syskon. Men helt säker är jag inte. Pappan vill ha så många barn som möjligt, det är jag som tvekar.

Vi vill ha ett syskon men om 2-3 år (enligt mig, sambon har gärna tätare). Måste som sagt komma över förlossningen lite jag också först, även om det inte är den egentliga anledningen.

@Positron håller med om barnrum! Har planerat Vs rum, när kan man egentligen tro att de börjar sova i eget rum?

Idag har vi varit på hundtävling. Mormor var med som barnvakt, Vincent sov nästa hela tiden.

Vi vill ha ett syskon men om 2-3 år (enligt mig, sambon har gärna tätare). Måste som sagt komma över förlossningen lite jag också först, även om det inte är den egentliga anledningen.

@Positron håller med om barnrum! Har planerat Vs rum, när kan man egentligen tro att de börjar sova i eget rum?

Idag har vi varit på hundtävling. Mormor var med som barnvakt, Vincent sov nästa hela tiden.
Vissa sover väl i eget rum redan nu tror jag? Annars har jag ingen aning om när de har glädje av och uppskattar ett eget rum. Här får det helt enkelt vänta eftersom vi bor i en tvåa så därför vigde jag ett oanvänt hörne i vardagsrum till att bli lek/myshörna. Tanken är väl att huset ska stå klart om ett knappt år så då finns det i alla fall möjlighet till eget rum:)

Jag vill egentligen inte ha fler barn, inte sambon heller. Men om det skulle bli syskon vill jag ha en bit emellan, vill inte ha två blöjbarn samtidigt.

Ang eget rum så får det vänta tills det sovs hela nätter. För tillfället sover vi i det tänkta barnrummet så vårt sovrum renoveras. När det är dags för oss att flytta tillbaka så kanske Edvin får sova kvar, men det beror helt på hur han sover och så. :)

Vi vill ha syskon, och med tanke på min situation med endometrios så skyddar jag mig inte utan hoppas på att bli gravid så fort som möjligt när jag slutat amma, om det är möjligt. Vill nämligen ta vara på de få chanser som kan finnas, vår bebis känns som ett mirakel med de förutsättningarna jag hade så finns det en ynka möjlighet till att få ytterligare en bebis så tänker jag inte hindra det. Dock känner jag verkligen inte för att bli gravid och genomgå ytterligare förlossning :arghh::yuck:

Vi har inte bestämt något än. Sambon har alltid sagt att han vill ha ett barn så att han kan lägga all tid på det barnet. Jag har å andra sidan alltid sagt att jag vill ha fler. Men nu börjar vi bli "gamla" så vi får väl se hur det blir. Jag ville egentligen bli en ung mamma men pluggade, kunde äntligen köpa egen häst, skaffade bra jobb osv och hann bli mycket äldre än jag tänkt. Nu njuter vi av vår lilla tös och sedan får vi se om det blir syskon eller ej. Vi har också pratat om att bli familjehem i framtiden.

Nu är lilla fröken döpt. Allt gick bra och smidigt. Vi fick massor av mat och dryck över, det var bara godisskålen som tog slut:confused: Märkligt va?:D Nu väntar en lite lugnare vecka, bara babysim, mammajympa, psykologbesök, föräldragrupp...

Syskon hoppas vi att det blir här och jag vill gärna ha tätt. Min bror är 7 år äldre och visst, det var praktiskt att han kunde passa mig och sånt. Men det blev ju snabbt ett glapp oss emellan för att man befann sig på så olika nivåer i livet. Jag har alltid varit avundsjuk på de som har en tight syskonrelation, och visst det är inte åldern som avgör det men jag tror att det spelar roll.
Och med tanke på hur sambon pratar redan nu så vill han också ha tätt emellan :)

Vi tänker oss ett syskon till A, om det går som vi vill. Ser för- och nackdelar med både tätt och lite längre emellan, men jag tror det lutar åt hyfsat tätt här. Vill gärna ha småbarnsåren avklarade. Samt att om det inte tar sig så har man inte "slösat" någon tid.
Kan förstås vara tufft med två blöjbarn men å andra sidan så är det ju rätt skönt att vara helt förbi det stadiet med blöjor och dålig sömn sen, och inte behöva börja om från början när första barnet blivit mer självgående. :)

Ja, det är ju en del det också. Men ändå lugnt jämfört med förra veckan med alla mat- och dryckesinköp som skulle fixas (fick handla 3 ggr pga att de inte hade tillräcklig mängd hemma), lämna grejer till "kocken", se till att vi var överens om vad hen skulle göra, tvätta, köpa blommor, låna ihop vaser, åka till veterinären, baka, åka på kalas, gå på babysim, förbereda lokal inför dop, förflytta alla grejer till lokalen, hålla dopet och tillhörande bjudning, städa lokalen, förflytta alla grejer från lokalen... Är glad att jag kunde hoppa över ett par grejer förra veckan. Det var visserligen sådant jag hade sett fram emot, men det hade bara gett mer stress.

Ja, det är ju en del det också. Men ändå lugnt jämfört med förra veckan med alla mat- och dryckesinköp som skulle fixas (fick handla 3 ggr pga att de inte hade tillräcklig mängd hemma), lämna grejer till "kocken", se till att vi var överens om vad hen skulle göra, tvätta, köpa blommor, låna ihop vaser, åka till veterinären, baka, åka på kalas, gå på babysim, förbereda lokal inför dop, förflytta alla grejer till lokalen, hålla dopet och tillhörande bjudning, städa lokalen, förflytta alla grejer från lokalen... Är glad att jag kunde hoppa över ett par grejer förra veckan. Det var visserligen sådant jag hade sett fram emot, men det hade bara gett mer stress.
Jag blir matt bara av att läsa det där!:wtf:
Tycker det är fullt tillräckligt med bestämd och krävande bebis som ska underhållas och häst+hund som ska tas om hand.
Det är ju en prövning i tålamod, minne och tajming varje gång man ska iväg med bebis på annat än det vanliga :D

Jag blir matt bara av att läsa det där!:wtf:
Tycker det är fullt tillräckligt med bestämd och krävande bebis som ska underhållas och häst+hund som ska tas om hand.
Det är ju en prövning i tålamod, minne och tajming varje gång man ska iväg med bebis på annat än det vanliga :D
Ja, även om jag inte tycker om att ha medryttare egentligen är jag väldigt glad för hens hjälp förra veckan. Hade jag dessutom skullat träna häst sju dagar den veckan också hade jag nog fått läggas in:D

Det som var extra bra med förra veckan är att sambon nu äntligen förstått att det är svårt att hinna med saker vissa dagar. Lillan har kommit in i en period när man inte kan gå utom synhåll utan att hon blir ledsen, dvs ännu mer bära bebis än innan. Så när jag var iväg och fixade fick sambon uppleva detta nya fenomen helt på egen hand:) Nyttigt för honom tror jag för han sade själv att man inte riktigt fattar det innan man själv upplevt det.

Duktigt!! Jag blir trött bara av att läsa! Hoppas ni kan få lite lugnare nu då ett tag så du får samla krafter igen.

Vi blir sena med namngivning, men eftersom det inte blir dop så känner jag att det ju inte spelar så stor roll. Bokade lokal igår, del av en bygdegård med plats för 65 personer plus kök. Blir nog lagom tror jag. :) Första helgen i juli, dvs den 2/7. Vill gärna att min syster som studerar i Norge ska kunna vara med så därför blev det så sent då alla helger i juni var upptagna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka