Vinterföräldrar 2015-2016 #3

@Lilltess och @Milosari vad roligt för er att komma iväg lite! Jag känner mig dock inte alls redo för det. Det är nog en av de grejerna som inte alls blivit som jag tänkte mig, jag är betydligt mer mammig än vad jag någonsin kunde föreställa mig att jag skulle bli.
Jag är inte heller redo ;). Köpte biljetterna medan jag var gravid och kaxig. Men konserten är på cykelavstånd hemifrån (ca 15 min) och sambon får skicka mms hela tiden så jag borde överleva!

Här har vi inte börjat nånting med några smakprov. Edvin har inte visat nåt intresse alls och jag tänker vänta tills han själv tar initiativ till det. Typ är intresserad när vi äter. Hade gärna haft en bok med tips och råd hur man kan börja. Hur man gör egna puréer och liknande och senare även mer riktig mat. Boktips?

Jag har en jättebra bok. Tagga mig imorgon och påminn om du vill veta vad den heter :D

Från fyra månader rekommenderas typ en tesked mat så ingen stress alls. Att man vill införa gluten vid 6 månader är för att senaste forskningen visar att införa gluten medans man ammar minskar risken för allergi.

Gäller det när man ger ersättning också? Kanske dum fråga :p
Ammar ju fortfarande men vet inte hur det kommer se ut vid 6 månader.

Jag hör inte till tråden, men vill bara tipsa om BLW (bebisstyrd avvänjning)! Det finns jättebra info på denna sida http://www.blw.nu/ där finns också boktips.

Mitt barn är snart 11 månader nu och vi har introducerat mat enligt BLW. Det har fungerat hur bra som helst och han äter bra själv. Jag är jätteglad att jag hörde talas om det!

Angående hur mycket fast föda de ska äta mellan 4-6 månader så rekommenderas det upp till ett kryddmått eller ingenting. :)

Från fyra månader rekommenderas typ en tesked mat så ingen stress alls. Att man vill införa gluten vid 6 månader är för att senaste forskningen visar att införa gluten medans man ammar minskar risken för allergi.
Vår dietist sa att den absolut senaste forskningen tyvärr visat att amningen inte har den skyddande effekt som man tidogare trott. Men hon menade på att det kan komma att ändra sig igen. Men senaste är alltså att det inte ger ngt skydd.

Börjar bli rörligt här. Vänder sig från rygg till mage hela tiden och försöker hanka sig framåt mot närmsta skallra eller bitring. Sitta i babyskyddet går inte, han gör som en sit up och sitter framåtlutad, det känns inte så bra eftersom huvudet inte är helt stadigt och det är en del potthål längs vägen. Samma i babysittern, tillbakalutad är trist, antar att han vill sitta mer på riktigt? Smakportioner har vi inte börjat med än. Eller ett par gånger i veckan kan han få slicka något barnvänligt ur vår mat från fingret.

Börjar bli rörligt här. Vänder sig från rygg till mage hela tiden och försöker hanka sig framåt mot närmsta skallra eller bitring. Sitta i babyskyddet går inte, han gör som en sit up och sitter framåtlutad, det känns inte så bra eftersom huvudet inte är helt stadigt och det är en del potthål längs vägen. Samma i babysittern, tillbakalutad är trist, antar att han vill sitta mer på riktigt? Smakportioner har vi inte börjat med än. Eller ett par gånger i veckan kan han få slicka något barnvänligt ur vår mat från fingret.
Knepigt med babyskyddet, men hur lyckas han luta sig framåt med bälte på?

Växtspurt/amningsökning (kanske inte hör ihop förresten?) på G här verkar det som. Vet inte hur många timmar jag ammat senaste dygnet.

Knepigt med babyskyddet, men hur lyckas han luta sig framåt med bälte på?

Han drar upp knäna mot magen och sträcker ut halsen framåt. Huvudet dunsar tillbaka i skyddet när han suttit och spjärnat så i ett par minuter. Vi har trepunktsbälte, fem kanske hade varit lämpligare i detta läget. Som ett C sitter han, känns inte så säkerhetsmässigt, särskilt inte dunsandet.

Som ni vet har jag ju haft lite problem med Adrians sömn på natten. Berättade för BVC sköterskan som sa att han var för stor för att äta varannan timme så jag skulle försöka natta om när han vaknar, utan att ge mat. Det gick ju inte. Så en natt när jag satt och grät när jag satt uppe och ammade så bestämde jag mig för att nu är det slut på ammandet. Rätt snabbt så började han sova 3-3.5h i sträck, skitbra tänkte jag. Igår när han sov borta så sov han 5.5h första "passet" . Trodde att jag inte skulle ha lika tur men jag har precis nattat om honom efter att han sovit 7.5h timme i sträck. Jag är så upprymd att jag är helt pigg! :banana:

Som ni vet har jag ju haft lite problem med Adrians sömn på natten. Berättade för BVC sköterskan som sa att han var för stor för att äta varannan timme så jag skulle försöka natta om när han vaknar, utan att ge mat. Det gick ju inte. Så en natt när jag satt och grät när jag satt uppe och ammade så bestämde jag mig för att nu är det slut på ammandet. Rätt snabbt så började han sova 3-3.5h i sträck, skitbra tänkte jag. Igår när han sov borta så sov han 5.5h första "passet" . Trodde att jag inte skulle ha lika tur men jag har precis nattat om honom efter att han sovit 7.5h timme i sträck. Jag är så upprymd att jag är helt pigg! :banana:
Oj vad skönt! Hur gammal är Adrian?

Vad menade hon med för stor? Vår lille är drygt 3,5 månad och det ammas varannan timme i princip dygnet runt här, ibland oftare. Har jag riktig tur får jag någon natt i veckan sova 3-4 timmar i sträck men annars är det några minuter eller någon halvtimme här och där som sammanlagt blir mellan 2-5 timmars sömn per natt. Har helt enkelt fått gilla läget. Försöker stå ut med helamning till 4 månader iaf och sen får jag se. Har läst att så fort man börjar ge ersättning så minskar mjölken eftersom man missar den amningen, och det känns ju redan som att jag inte har så otroligt mycket mjölk med tanke på att han måste äta så ofta. Och jag ger redan en måltid ersättning i samband med nattandet just för att han ska bli riktigt nöjd.
Jag har dock nätter då jag är totalt slut försökt att bara få honom att somna om men han kan ligga och vrida och gnälla och ha sig hur länge som helst så jag får ingen sömn pga det istället. Imorse tog han tag i min BH och tog spjärn med fötterna mot mina ben och började sparka, slita och dra... Då var det hungrigt :meh: Han vet var maten finns iaf :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 154
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka