Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Edvin 4 månader och en dag, 61,3 cm och 6750 gram! Har vuxit jättebra så behöver inte oroa mig för amningen! :) Så skönt!

Fick som ni trodde en bok med tips om smakprover, toppen! Här ska läsas! :D

Hur somnar han? I din famn eller själv? :)
Antingen har han somnat i bilstolen och fått sova vidare i den när vi kommit hem eller så har han somnat i sängen medan han äter, då liggandes bredvid mig. Så det kan mycket väl handla om att det inte är likadant när han vaknar som när han somnade.

Antingen har han somnat i bilstolen och fått sova vidare i den när vi kommit hem eller så har han somnat i sängen medan han äter, då liggandes bredvid mig. Så det kan mycket väl handla om att det inte är likadant när han vaknar som när han somnade.

Ja det var det jag tänkte. Fast ibland vaknar Adrian orolig fast han vaknar precis där han somnade så det går nog lite i perioder med.

Ja det var det jag tänkte. Fast ibland vaknar Adrian orolig fast han vaknar precis där han somnade så det går nog lite i perioder med.
Jo men ofta vaknar han ju där han somnade men jag var där när han somnade och är inte där när han vaknar så jag tänker att den förändringen är tillräcklig för att han ska bli ledsen.
Överlag har gan börjat ropa mer efter mig när jag inte är inom synhåll.

Jo men ofta vaknar han ju där han somnade men jag var där när han somnade och är inte där när han vaknar så jag tänker att den förändringen är tillräcklig för att han ska bli ledsen.
Överlag har gan börjat ropa mer efter mig när jag inte är inom synhåll.

Måns vaknar skrikande/gråtande ibland och har gjort så någon månad. De börjar drömma mer runt 4 månaders ålder var den förklaringen jag fick. Vaknar ibland på nätterna av att han snyftar i sömnen. Han sover nästan alltid på eller bredvid mig.

Måns vaknar skrikande/gråtande ibland och har gjort så någon månad. De börjar drömma mer runt 4 månaders ålder var den förklaringen jag fick. Vaknar ibland på nätterna av att han snyftar i sömnen. Han sover nästan alltid på eller bredvid mig.
Jo jag märker skillnad nu bara senaste veckan, han sover inte alltid lika tungt som förut och kan också snyfta till i sömnen. Han är dock precis 3 månader men jag tänker att det kommer säkert gradvis och lite olika, som med allt annat.

Vi har också upplevt en förändring i sömnmönstret. Lillan har sovit hela nätter länge men har nu börjat vakna redan vid 5. Visserligen kan hon somna om vid bröstet, men hon blir ledsen om hon får ligga kvar i sin säng. I morse började hon gråta när jag gick på toaletten istället för att plocka upp henne direkt. Hjälpte inte mycket att pappa var där.
Hon sover inte längre lika länge eller djupt på dagen heller. Somnar hon på mig vaknar hon oftast när jag lägger ner henne. Hon är drygt 4 mån ålderskorrigerat.

Hektor har börjat skrika mer och mer på kvällarna. Det kommer attackvis så jag inbillar mig att det är magknip? Å andra sidan så hjälper det att gå runt med honom i famnen. Typiskt för åldern/utvecklingssprång (7 v igår) eller är det läge att prova lite magdroppar?

Han skriker kanske 30 min sammanlagt men den ledsna perioden igår var nog 4-5 timmar...

Alltså det här som folk pratar om, amningshjärna, måste ju helt enkelt vara ren och skär sömnbrist :p
Hade en kökskniv liggandes i vardagsrummet efter lite pyssel igårkväll och skulle hänga tillbaka den på knivlisten i köket.
- finner mig själv i sovrummet med ett seriöst försök att hänga den på en klädhängare :o:eek:

Detta är resultatet av att unge Herrn tagit morgon vid 4-snåret två dagar i rad. Då är de en väldigt glad och sprallig busbebis som tycker att livet är toppen.
Och jag får ångest och blir stressad å sambons vägnar som aldrig lyckas ta igen någon sömn :( Jag har lätt för att somna om igen efter ett par timmar men han kan inte somna om när han vaknat och sen jobbar han ju hela dagen. I det här läget längtar jag efter ett extra sovrum!

Här vaknas det på strålande gott humör fortfarande. Snyfta i sömnen låter ju sorgligt :(
Inatt sov han 10h, utan mat :o 20-6, sen somnade vi om vid 7 och sov två timmar till. Nu sover han igen... Vi har träffat lite folk senaste dagarna, vet inte om det varit ovanligt utmattande.

Här vaknas det på strålande gott humör fortfarande. Snyfta i sömnen låter ju sorgligt :(
Inatt sov han 10h, utan mat :o 20-6, sen somnade vi om vid 7 och sov två timmar till. Nu sover han igen... Vi har träffat lite folk senaste dagarna, vet inte om det varit ovanligt utmattande.
Liiite avundsjuk blir man allt av att läsa om de sovvanorna;)
Men jag fortsätter med mitt mantra "det är en så kort period av livet" :p

Men jag är nyfiken på hur dagarna ser ut för er? Hur mycket sover bebis på dagen? Och hur långa vakna perioder orkar han med?

Liiite avundsjuk blir man allt av att läsa om de sovvanorna;)
Men jag fortsätter med mitt mantra "det är en så kort period av livet" :p

Men jag är nyfiken på hur dagarna ser ut för er? Hur mycket sover bebis på dagen? Och hur långa vakna perioder orkar han med?
Jag kan inte klaga på sömnbrist:) (men det kommer säkert sådana perioder också). Det här var dock första gången han sov hela natten, men annars sover han ungefär samma tid men med 1-2 uppvak för mat.

Dagarna ser väldigt olika ut, där har han inte så mycket rutiner alls... Han brukar vara vaken några timmar på förmiddagen och sen sova i vagnen 1-2 timmar när jag är ute och går. På eftermiddagarna sover han ofta en stund till men som sagt, det varierar.

Fick svar från Mjölkköket idag och jag får inte donera mitt överskott för jag tog emot blod i samband med förlossningen :(. Så dumt!

Albin brukar vakna 2-3 ggr/natt men somnar oftast snabbt om däremellan. Sen sover han gärna till 9-10 på fm :p Morgontrött bebis. Men inatt var det knöligt :down: Från 3 ville han bara sova på amningskudden i min famn. Från 5-6-tiden dög ingenting, ville inte sova, inte ha bröstet, bara gnäll och skrik. Det höll i sig hela morgonen. Satte honom i selen och då somnade han till så jag kunde äta frukost iaf, men vaknade så snabbt jag lade ner honom. Efter en liten kamp lyckades jag ändå få honom att somna bredvid mig i sängen, och nu har vi båda två tagit igen lite sömn. Han har fortfarande inte vaknat. Stackarn, inte lätt att vara liten.

Vi har också upplevt en förändring i sömnmönstret. Lillan har sovit hela nätter länge men har nu börjat vakna redan vid 5. Visserligen kan hon somna om vid bröstet, men hon blir ledsen om hon får ligga kvar i sin säng. I morse började hon gråta när jag gick på toaletten istället för att plocka upp henne direkt. Hjälpte inte mycket att pappa var där.
Hon sover inte längre lika länge eller djupt på dagen heller. Somnar hon på mig vaknar hon oftast när jag lägger ner henne. Hon är drygt 4 mån ålderskorrigerat.
Märks gryningsljuset i ert sovrum? För jag märkte på min att hon började vakna tidigare i samband med att det blev ljust tidigare. När vi åtgärdade ljusinsläppet har hon gått tillbaka till att sova till 07/07.30 som hon brukar.

Märks gryningsljuset i ert sovrum? För jag märkte på min att hon började vakna tidigare i samband med att det blev ljust tidigare. När vi åtgärdade ljusinsläppet har hon gått tillbaka till att sova till 07/07.30 som hon brukar.
Japp, den tanken har slagit mig också. Hon är kanske som jag, vaknar lättare när det är ljust.

Edvin 4 månader och en dag, 61,3 cm och 6750 gram! Har vuxit jättebra så behöver inte oroa mig för amningen! :) Så skönt!

Fick som ni trodde en bok med tips om smakprover, toppen! Här ska läsas! :D
Magkänslan hade inte fel. Lillan hade bara växt 0,5 cm och ökat 120 g på 3 v. Så från att ha legat över genomsnittskurvan har hon nu dippat under den. Ny vägning igen om 2 v.

Jag kan inte klaga på sömnbrist:) (men det kommer säkert sådana perioder också). Det här var dock första gången han sov hela natten, men annars sover han ungefär samma tid men med 1-2 uppvak för mat.

Dagarna ser väldigt olika ut, där har han inte så mycket rutiner alls... Han brukar vara vaken några timmar på förmiddagen och sen sova i vagnen 1-2 timmar när jag är ute och går. På eftermiddagarna sover han ofta en stund till men som sagt, det varierar.
Det är väl skönt så länge det är så :)
Jag lider vanligtvis inte heller av sömnbrist men ligger väl på gränsen hela tiden. Och så vet jag från när jag jobbar nätter att 4-tiden på morgnarna är min svåraste tid på dygnet så därför tar det extra hårt när han bestämmer sig för att vakna då. Vanligtvis sover han från 19-20 till 6 med matpaus vid 22, 02 och 04. Kan de flesta nätter ställa klockan efter de matningarna :D

Min lille klump är vaken 1.5-2 h i stöten på dagarna och sover allt mellan 30 min och 3 timmar emellan de vakna perioderna. Han är så intensiv när han är vaken så det känns som att han inte orkar med längre stunder än så. Var mest nyfiken på hur andra bebisar beter sig, om de orkar vara vakna längre stunder.

Det är väl skönt så länge det är så :)
Jag lider vanligtvis inte heller av sömnbrist men ligger väl på gränsen hela tiden. Och så vet jag från när jag jobbar nätter att 4-tiden på morgnarna är min svåraste tid på dygnet så därför tar det extra hårt när han bestämmer sig för att vakna då. Vanligtvis sover han från 19-20 till 6 med matpaus vid 22, 02 och 04. Kan de flesta nätter ställa klockan efter de matningarna :D

Min lille klump är vaken 1.5-2 h i stöten på dagarna och sover allt mellan 30 min och 3 timmar emellan de vakna perioderna. Han är så intensiv när han är vaken så det känns som att han inte orkar med längre stunder än så. Var mest nyfiken på hur andra bebisar beter sig, om de orkar vara vakna längre stunder.

Adrian är likadan på dagen men sover bara två timmar den första tuppluren, sen kan det vara mellan 20 min och 1h . Han orkar vara vaken max två timmar. Natten är väldigt oregelbunden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka