Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Lite OT men bebis som bebis :D När är fölet beräknat? @Maja_Kandi

Har fö invigt sittdelen här, han fick halvligga och greja med speldosa när jag tvättade bilar. Trodde den skulle vara väldigt stor åt honom men han satt riktigt bra. Använder vagn så sällan så lär inte haka på liggdelen fler gånger. Han är säkert 6 månader innan nästa promenad :p

Igår fick han roa sig i mormors knä medan jag klämde en hamburgare. Väldigt många knappar!
ebd66r.jpg

@Bluefish
Beräknat till på fredag, elva månader. Men 335 dygn idag! Så det kan i princip bli när som helst! :)

Så söt vid ratten! :love:

Idag har Edvin varit med sin farmor ett par timmar medan jag var till kiropraktorn. Hade gått jättebra! Sovit en stund och resten av tiden varit glad och pratig. Så skönt! :) Imorrn är det babysim igen, är lite nervös!

@Maja_Kandi åh jag längtar efter massage!

Haha, för mig är det allt annat än massage! :laugh: Knutor och grejer överallt så hon misshandlar mig ganska duktigt varje gång. :p Men så skönt efteråt! Rättade en kota i bröstryggen - åh vad skönt det blev! Sånt där jag inte trodde var fel. :p Nu har jag hemläxa att mjuka upp höfterna med en övning jag fick tills nästa gång om tre veckor. :)

Bästa natten på länge. Gick emot min vilja att ha bebis sovande med oss i sängen då jag tyckt att "vill han sova med oss så ska han såklart få det", men det har ju inte varit till någons fördel egentligen. Igår kväll efter att han somnat vid amning så la jag honom i spjälsängen och han vaknade bara varannan timme under hela natten för att vilja äta! Och han åt ordentligt för att sedan somna om direkt. Annars har det ju bara varit ett ständigt gny och gnäll, vridande, vill äta men släpper så fort han får tag - hela nätterna... Har gått runt på dagarna med huvudvärk, yrsel, orkeslöshet, gråtit var och varannan dag och jag misstänkte depression igen. Men vem som helst skulle ju må skit av så lite sömn under så lång tid så det är ju inte så konstigt. :cautious:
Så nu ska jag fortsätta på det här spåret, och går det bra med spjälsängen ett tag så ska jag försöka dra ner på amningen på nätterna också. Blev ju mindre automatiskt nu men vore ju skönt med ännu mindre :p

Måste skaffa en mörkläggningsgardin, på sommaren har vi ju nästan dagsljus på nätterna och jag tror det blir svårare för bebis att sova när det är så ljust.

Kl

Jag är såååååå glad! :banana:
Jag hade bestämt mig för att lämna iväg mitt sto på foder, för i vår nya lilla familj finns helt enkelt inte tiden (min man har ryggproblem så han kan inte ta vår dotter själv en längre stund). Vem svarar då på annonsen, jo min hästs uppfödare som hade henne tills hon var tio. Jag köpte inte av dom, och de har undrat hur min häst har det och vill jättegärna "få hem" henne. Känns som en jättebra lösning och så otroligt skönt, att lämna på foder/ sälja är ju annars inget som känns lätt på något sätt.

Kl

Jag är såååååå glad! :banana:
Jag hade bestämt mig för att lämna iväg mitt sto på foder, för i vår nya lilla familj finns helt enkelt inte tiden (min man har ryggproblem så han kan inte ta vår dotter själv en längre stund). Vem svarar då på annonsen, jo min hästs uppfödare som hade henne tills hon var tio. Jag köpte inte av dom, och de har undrat hur min häst har det och vill jättegärna "få hem" henne. Känns som en jättebra lösning och så otroligt skönt, att lämna på foder/ sälja är ju annars inget som känns lätt på något sätt.
Grattis! Så skönt att det löst sig för dig. Jag försöker också bli av med min, men ingen lycka hittills.

Jag har verkligen inte hunnit vara aktiv men läst igenom typ 10 sista sidorna och vad kul att det går framåt för alla. En "liten" uppdatering från vår sida.

Sen vi började med nutramigen och reflux medicin så har han varit toppen med några mindre återfall. :banana:Men ingen mamma som gråter ikapp bebis i all förtvivlan längre! dessvärre så är han så hård i magen (inte förstoppad) men fått rekommendation att ge vatten två gånger om dagen. Så vi får se om det hjälper.

Nu har jag dock en klängbebis så det finns inte uttrymme till någonting :( han vill inte ligga i vagnen, kan inte sova i sin säng mer än 5-10min och gallskriker även fast sängen är öppen intill vår. Man får bära på honom 24/7 förutom 5min här och där då babysittern fungerar. Så jag sover med honom på eller "bredvid" mig. Med det menas att han vilar huvudet på min arm och min arm går längs ryggen på honom. Måste erkänna att jag har duktigt med kramp i armen och vaknar dessutom flera gånger per natt av att karatekid här använder mig som en lämplig slagpåse :p

Har ju varit extremt nu de senaste dagarna med utvecklingssprång (12 veckor i tisdags) att inte ens pappa kan avlasta mig på kvällarna för bebis bara tokskriker = kan fetglömma att få sitta ner att äta i några minuter. Hur länge tror ni att han kommer vara såhär närhetstörstande? Jag har inget emot det. Men mina armar håller på att gå av emellanåt och det hade ju varit skönt med lite ordentlig sömn aka han får gärna ligga i sängen men kanske då på egen hand utan att jag behöver "hålla" honom hela tiden. Är rädd att jag skämt bort honom eftersom alla påtalar det och kommer få problem i framtiden. När kan man kräva av bebisen att man inte kan bära hela tiden? (det är ju till och med så att han blir skitförbannad om jag håller i honom men sitter ner. Måste stå eller gå! Kan ju säga att bärselen går flitigt här hemma och har börjat sluta med vagnen för en 10 minuters promenad till affären är en kamp! :meh:

Annars så fungerar det mesta bra, han somnar någon gång mellan 20-22 och sover till 06.00 med en halv flaska nattamat någon gång däremellan som han soväter:bump:

2 vaccineringar har vi hunnit med redan (här vaccinerar man vid 8,12 och 16 veckor) så snart är vi fullvaccinerade innan årsvaccinet. Och så fick han ju BCG när han var 3 dagar gammal med.

Det enda jag oroar mig för nu är vår resa till Florence i början på juli. Vi ska på bröllop och jag vill inte lämna honom i London så jag bokat med mig barnvakt ftån Sverige (min svägerska). Han är då 23 veckor och jag hoppas innerligt att han kommit över det här stadiet med att ingen annan duger tills dess. :nailbiting:

Jag har verkligen inte hunnit vara aktiv men läst igenom typ 10 sista sidorna och vad kul att det går framåt för alla. En "liten" uppdatering från vår sida.

Sen vi började med nutramigen och reflux medicin så har han varit toppen med några mindre återfall. :banana:Men ingen mamma som gråter ikapp bebis i all förtvivlan längre! dessvärre så är han så hård i magen (inte förstoppad) men fått rekommendation att ge vatten två gånger om dagen. Så vi får se om det hjälper.

Nu har jag dock en klängbebis så det finns inte uttrymme till någonting :( han vill inte ligga i vagnen, kan inte sova i sin säng mer än 5-10min och gallskriker även fast sängen är öppen intill vår. Man får bära på honom 24/7 förutom 5min här och där då babysittern fungerar. Så jag sover med honom på eller "bredvid" mig. Med det menas att han vilar huvudet på min arm och min arm går längs ryggen på honom. Måste erkänna att jag har duktigt med kramp i armen och vaknar dessutom flera gånger per natt av att karatekid här använder mig som en lämplig slagpåse :p

Har ju varit extremt nu de senaste dagarna med utvecklingssprång (12 veckor i tisdags) att inte ens pappa kan avlasta mig på kvällarna för bebis bara tokskriker = kan fetglömma att få sitta ner att äta i några minuter. Hur länge tror ni att han kommer vara såhär närhetstörstande? Jag har inget emot det. Men mina armar håller på att gå av emellanåt och det hade ju varit skönt med lite ordentlig sömn aka han får gärna ligga i sängen men kanske då på egen hand utan att jag behöver "hålla" honom hela tiden. Är rädd att jag skämt bort honom eftersom alla påtalar det och kommer få problem i framtiden. När kan man kräva av bebisen att man inte kan bära hela tiden? (det är ju till och med så att han blir skitförbannad om jag håller i honom men sitter ner. Måste stå eller gå! Kan ju säga att bärselen går flitigt här hemma och har börjat sluta med vagnen för en 10 minuters promenad till affären är en kamp! :meh:

Annars så fungerar det mesta bra, han somnar någon gång mellan 20-22 och sover till 06.00 med en halv flaska nattamat någon gång däremellan som han soväter:bump:

2 vaccineringar har vi hunnit med redan (här vaccinerar man vid 8,12 och 16 veckor) så snart är vi fullvaccinerade innan årsvaccinet. Och så fick han ju BCG när han var 3 dagar gammal med.

Det enda jag oroar mig för nu är vår resa till Florence i början på juli. Vi ska på bröllop och jag vill inte lämna honom i London så jag bokat med mig barnvakt ftån Sverige (min svägerska). Han är då 23 veckor och jag hoppas innerligt att han kommit över det här stadiet med att ingen annan duger tills dess. :nailbiting:
Klängigheten ska väl vara i allt från ett par dagar till ett par veckor. Men det går ju över! Min vill inte heller sova själv annat än i undantagsfall, så har det varit sedan han föddes. Men han sover i jämnhöjd med tutten så jag slipper blanda in armarna. Sover med påslakan och en tunn stickad filt över för att undvika att det blir för varmt om han får täcket över ansiktet.

Klängigheten ska väl vara i allt från ett par dagar till ett par veckor. Men det går ju över! Min vill inte heller sova själv annat än i undantagsfall, så har det varit sedan han föddes. Men han sover i jämnhöjd med tutten så jag slipper blanda in armarna. Sover med påslakan och en tunn stickad filt över för att undvika att det blir för varmt om han får täcket över ansiktet.

Vad skönt att höra att det är någon mer som sover med sin bebis. Vi har ju också sovit med honom sen han var typ 2 veckor men trodde det först berodde på att han hade ont. Kunde inte annat än sova sittandes. Det försvann när vi bytte ersättning och fick hjälp med reflux. Klängigheten är rätt konstant här. I en icke klängig period kan jag få två 30mins hål plus att pappa duger. Nu är får jag vara tacksam om jag kan lägga ner honom 5 min här och där och pappa kan bara ha honom på morgonen en timme innan jobbet när han är på gott humör efter nattsömnen :meh:

Vad skönt att höra att det är någon mer som sover med sin bebis. Vi har ju också sovit med honom sen han var typ 2 veckor men trodde det först berodde på att han hade ont. Kunde inte annat än sova sittandes. Det försvann när vi bytte ersättning och fick hjälp med reflux. Klängigheten är rätt konstant här. I en icke klängig period kan jag få två 30mins hål plus att pappa duger. Nu är får jag vara tacksam om jag kan lägga ner honom 5 min här och där och pappa kan bara ha honom på morgonen en timme innan jobbet när han är på gott humör efter nattsömnen :meh:
Haha ja vi bär också runt på bebis jämt men jag tycker ändå att det är en gradskillnad vid språng och efter. Och jag har ju den enorma lyxen att ha pappan hemma. Så bebis är lika van vid pappa som vid mig och trivs bra i hans famn. Utom i de perioderna när det BARA är tutten som kan trösta.

Hur mycket vatten ger du åt gången? :)

Haha ja vi bär också runt på bebis jämt men jag tycker ändå att det är en gradskillnad vid språng och efter. Och jag har ju den enorma lyxen att ha pappan hemma. Så bebis är lika van vid pappa som vid mig och trivs bra i hans famn. Utom i de perioderna när det BARA är tutten som kan trösta.

Ja jo, jag märker ju skillnad. Men alla mina vänner kan gå på vagn promenad och ha bebis i egen säng och då känner man sig lite misslyckad. :wtf: Åhhh vilken lyx! Här får man vad glad om det är en oavbruten helg :rage:

Här är det också väldigt klängigt och har varit så sen start. Han kan inte sova själv utan sover vid mina bröst. I vagnen kan han sova ganska ofta men bara så länge den är i rörelse :p Samt i bilen så länge den åker. Men alla bebisar gillar ju inte vagnen eller bilen heller.
Pappa kan ha honom korta stunder men mest är det mamma som gäller. Har hört uttrycket "9 månader i magen, 9 utanför" innan de är lite mer självständiga men vet inte om det stämmer. Och det går inte skämma bort bebisar, när de är så små ska de få vad de behöver för stunden.

Vi har också upplevt en förändring i sömnmönstret. Lillan har sovit hela nätter länge men har nu börjat vakna redan vid 5. Visserligen kan hon somna om vid bröstet, men hon blir ledsen om hon får ligga kvar i sin säng. I morse började hon gråta när jag gick på toaletten istället för att plocka upp henne direkt. Hjälpte inte mycket att pappa var där.
Hon sover inte längre lika länge eller djupt på dagen heller. Somnar hon på mig vaknar hon oftast när jag lägger ner henne. Hon är drygt 4 mån ålderskorrigerat.

Så har det börjat här med, men vi vaknar en gång runt ett, senaste veckan i panik och gråtattack. :cry:

Här är det också väldigt klängigt och har varit så sen start. Han kan inte sova själv utan sover vid mina bröst. I vagnen kan han sova ganska ofta men bara så länge den är i rörelse :p Samt i bilen så länge den åker. Men alla bebisar gillar ju inte vagnen eller bilen heller.
Pappa kan ha honom korta stunder men mest är det mamma som gäller. Har hört uttrycket "9 månader i magen, 9 utanför" innan de är lite mer självständiga men vet inte om det stämmer. Och det går inte skämma bort bebisar, när de är så små ska de få vad de behöver för stunden.

Okej. Vad skönt att höra att det inte bara är jag. Bilstolen funkar inte heller. Vagnen har jag lyckats lura några gånger när han är vaken och på gott humör och somnat men det har han ju genomskådat nu och det har då också bara fungerat i rörelse :D

Här i uk är det dock nästan dödstraff på att samsova och har ju inte hjälpt mig ett dugg med vårt frimärke till bebis när alla bara DÖÖÖÖ hemska föräldrar som låter bebis sova med er :devil: och sele!?! Du kommer få bära på honom tills han är 56år gammal. Man bara tack...:banghead:

Mycket. Han har redan börjat att försöka krypa. Underdelen jobbar men han är inte tillräckligt stark i överdelen så det slutar med att han borrar ner huvudet i marken och gnäller haha. Det är inte mycket han underhåller sig själv just nu så jag måste ständigt leka och prata med honom.

Här gör vi precis samma sak :D Rullar över på mage nästan innan vi hunnit lägga henne på rygg och sedan gör hon allt för att komma framåt. Tills hon tröttnar efter någon minut, då är det plötsligt inget som fungerar, gymmet är helt meningslöst och sittern försöker hon vända sig i. Så även här är det närvara och aktivering hela tiden, för hon tröttnar fort på att leka själv. Vilket hon dock får lära sig, men korta stunder i taget :)

Någon som gått över till sittvagnen? Unge Herrn börjar redan bli för lång för liggdelen..

Jag tänkte testa sittvagnen i morgon då Bönan ställer sig i brygga och försöker sätta sig upp i liggvagnen. Har möjlighet till fullt liggläge på sittdelen. Dock har jag funderat lite kring det här med kläder i sittvagnen. Vi har ingen åkpåse och overall använde vi en gång under vintern (bönan hatar den, då hon inte kan röra sig i den). Vi har kört tjocktröja över bodyn, mössa, vantar och tjocka strumpor samt en filt/täcke över benen.

Okej. Vad skönt att höra att det inte bara är jag. Bilstolen funkar inte heller. Vagnen har jag lyckats lura några gånger när han är vaken och på gott humör och somnat men det har han ju genomskådat nu och det har då också bara fungerat i rörelse :D

Här i uk är det dock nästan dödstraff på att samsova och har ju inte hjälpt mig ett dugg med vårt frimärke till bebis när alla bara DÖÖÖÖ hemska föräldrar som låter bebis sova med er :devil: och sele!?! Du kommer få bära på honom tills han är 56år gammal. Man bara tack...:banghead:

Bärselen är världens bästa uppfinning. De som klagar har nog aldrig varit i behov av en! Och som sagt, man kan aldrig skämma bort en bebis med närhet eller mat osv. De säger till vad de behöver. Våra behöver vara nära just nu. Det betyder ju inte att de aldrig kommer utvecklas och bli intresserade av nya saker och bli mer självständiga, när de är redo för det. :)
Samsovning rekommenderas inte här heller direkt men det är det enda sättet vi kan få någon sömn. Han ligger i brösthöjd bredvid mig. Jag har täcket upp till midjan ungefär, så det inte kan hamna på honom. Och en öppen tröja på mig om det är kyligt om armar och rygg. På andra sidan bebis har jag lagt kuddar så han inte ska rulla iväg eller komma för nära pappa som kan sova rätt tungt. Det funkar för oss! Jag tror att alla får hitta det som passar för en själva, synd att andra måste lägga sig i.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka