Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Jag märker att jag ska vara glad att vi sluppit alla "råd" hittills. Sambon är ju från England och när hans föräldrar kom över från London var jag faktiskt lite orolig över att de skulle tycka och tänka massor. Men de sa ingenting :) Inte heller någon annan har sagt nåt mer än i stil med "ja tänk hur det var förr..." med andemeningen att tiderna gått framåt.

Jag märker att jag ska vara glad att vi sluppit alla "råd" hittills. Sambon är ju från England och när hans föräldrar kom över från London var jag faktiskt lite orolig över att de skulle tycka och tänka massor. Men de sa ingenting :) Inte heller någon annan har sagt nåt mer än i stil med "ja tänk hur det var förr..." med andemeningen att tiderna gått framåt.

Vad skönt! Jag är ju i England istället men sambons familj är ju från Irak så även om sambon bott här i över 20 år nu så märkts det extra tydligt med hans familj att vi är från två olika kulturer!

Däremot tycker jag om hela familjen och de är väldigt varma och välkomnande så det gör ju det hela lättare att bara stänga av.

I vårt fall är det framförallt svärföräldrarna som har svårt att låta bli att komma med råd. Då de är runt 70 båda två är ju inte råden helt up to date. Svärfar tycker tex att vi skämmer bort lillan eftersom ffa jag bär mycket, det hade varit bra för henne att få skrika lite och vädra lungorna. Har även fått höra att hon blir hjulbent om hon står tidigt.

Även faster har en del råd, men hon har vett att vänta tills vi ev frågar. Hon jobbar med barn och är utbildad inom ämnet så de råden är mer välförankrade i verkligheten.

Även en och annan bekant som har barn vill gärna dela med sig av sin visdom.

Så jobbigt. Jag har turen att både jag, min man och våra familjer har samma synsätt på nästan allt som har med barn att göra :)

Så jobbigt. Jag har turen att både jag, min man och våra familjer har samma synsätt på nästan allt som har med barn att göra :)
Vad gäller familjen så egentligen inte. De menar väl och vi bor en bit ifrån varandra så vi behöver inte träffas dagligen. Nästa gång svärfar tycker att hon behöver skrika för att lufta lungorna tänkte jag fråga hur ofta han skriker för att lufta sina :D

Bekantingarna ignorerar jag mest om det inte är något som jag tror kan ligga något vettigt i.

Nu har vi fått nya ljud att lyssna på här om dagarna. Att göra pruttljud är det senaste och tydligen väldigt bra för att beskriva det mesta som händer. Även illtjutet har fått en renässans och kan yttras om saker och ting inte går som man vill. Hoppas bara att hon inte glömmer bort sitt mer behagliga "småtjatter", det är trevligare än illtjutet ;)

Jag håller på att bli tokig på min kropp. Jag har alltid varit kall av mig, fryser typ jämt. Men nu svettas jag som satan mest hela tiden, helt galet jobbigt! Jag skulle helst vilja stå i ett kylskåp hela dagarna... Sen tappar jag väldigt mycket hår. Hela graviditeten tappade jag knappt nånting men nu är det som att jag tänker bli skallig eller nåt.

Jag fattar att det väl är hormonellt, men det är skitjobbigt i vilket fall.

Jag håller på att bli tokig på min kropp. Jag har alltid varit kall av mig, fryser typ jämt. Men nu svettas jag som satan mest hela tiden, helt galet jobbigt! Jag skulle helst vilja stå i ett kylskåp hela dagarna... Sen tappar jag väldigt mycket hår. Hela graviditeten tappade jag knappt nånting men nu är det som att jag tänker bli skallig eller nåt.

Jag fattar att det väl är hormonellt, men det är skitjobbigt i vilket fall.

Svettningar kände jag av i början av amningen/efter graviditeten. Nu har det lugnat sig (eller så har jag vant mig) men är varmare än vanligt. Tappa hår är tydligen jättevanligt. Klen tröst dock.

Det här med att tappa hår har jag fått förklarat att när man är gravid tappar man väldigt lite hår. Så när man börjar tappa hår efter graviditeten så är det den mängden man skulle tappat under den tiden. Vet inte om det stämmer men tycker det låter rimligt.

Det här med att tappa hår har jag fått förklarat att när man är gravid tappar man väldigt lite hår. Så när man börjar tappa hår efter graviditeten så är det den mängden man skulle tappat under den tiden. Vet inte om det stämmer men tycker det låter rimligt.

Jag tappar för en hel livstid jag. Fortsätter det såhär så är jag skallig till sommaren.

Vincent har börjat få upp intresset för leksaker, började greppa de häromdagen och idag även kommit på att de kan stoppas i munnen (med varierande framgång).

På tal om ljud, jag tog ner en app som heter White Noise Baby, brukar spela havsljud, droppande vatten, Mozart eller Beethoven när han ska somna men är kinkig och arg. Då blir han distraherad, slappnar av och kan tänka sig att äta. Värt att prova om fler får problem med bebis som absolut inte ska sova, hur svullen ögonen än är.

Babysimmet gick iaf bra! Han var lite för trött så orkade inte hålla energin uppe hela passet i vattnet. Sen gick jag ut först och duschade innan det hann bli för mycket folk. Provade hålla i honom istället för att lägga på golvet på en dyna - det gick mycket bättre, men han är verkligen inget fan av att få vatten i ansiktet! När han var färdig satte jag honom i bilstolen medan jag duschade. Funkade jättebra. :)

Skönt att det inte bara är jag som snart är utan hår. Kan inte dra handen genom håret utan att det lossnar fulla näven. :meh:
Det är väl mer eller mindre ett normaltillstånd efter graviditet. Sist jag var hos frisören behövde han inte ens tunna håret, så mycket har jag tappat :D

Det är väl mer eller mindre ett normaltillstånd efter graviditet. Sist jag var hos frisören behövde han inte ens tunna håret, så mycket har jag tappat :D

Ojdå! Kan det vara så att det är amningen? Har inte ammat sen bebis var tre veckor och har inget håravfall på det sättet. Att han sliter loss håret på mig när han är arg eller bara tycker att tofsen är ett lämpligt handtag är en annan femma :D

Ni som har ergobaby, när har ni tagit bort spädbarnsinlägget? Mr mini var 61cm och 6,4 kg förra veckan och fick häromdagen börja använda "stora" selen. Läste någonstans att den inte ska användas före 4 månaders ålder men samtidigt säger den på selen upp till 5,5kg.. Så där blir det ett glapp liksom för bebisar under 4 månader men väger mer än 5,5kg.

I vilket fall är han för stor för spädbarnsinlägget och sitter inte bra längre så jag löste det så att jag tog ut kudden i inlägget så han får sitta på den då benen inte är riktigt tillräckligt långa. Han har fortfarande nacksupport från selen och hans huvud är väldigt stadigt nu även om han kan tappa det då och då - mest när han är trött.

Tror ni det är okej att göra så? Överlever liksom inte annars :o

Efterkontroll hos BM idag. Hon tyckte att klippet läkt ihop jättefint så det var ju skönt. Det är fortfarande ganska hårt och knöligt tycker jag men det är mest på utsidan. Bokade tid för att sätta in en hormonspiral om en månad. Tror knappast att jag hunnit bli intresserad av sex tills dess men jag vill inte riskera att få PMS. Brukar bli jätteledsen, arg och elak och den perioden jag var utan spiral höll på att fördärva min och sambons relation. Han är extremt känslig för kritik och det är en dålig kombo när jag plötsligt drabbas av en oemotståndlig lust att tala om hur fel han gör i allt från hur han hanterar sina bestick när han äter till hur dålig hans åsikt är i ena eller andra ämnet. Är faktiskt också lite rädd för att få dåligt tålamod med bebisen.

Bebisen i fråga har haft en riktigt dålig natt. Han skruvade på sig och grymtade och snyftade om vartannat. Ville äta HELA tiden. Magknip gissar jag. Kl 6 hade jag sovit drygt 2 timmar så då gick vi upp och åt frukost och sedan la vi oss i soffan där vi sov 2 timmar till. Tur det! Fast brösten kändes som tomma påsar efter den natten :p. Igår var de så fulla att jag pumpade ut över 120 ml från en tutte vid ett tillfälle, idag försökte jag inte ens...

Jag har helt sluppit allt vad goda råd heter! Min svärmor är verkligen supergullig men min egen mamma brukar ha svårt att låta bli att lägga sig i. Men hon har inte sagt ett pip om att jag borde göra något annorlunda!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka