Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Oj vad skönt! Hur gammal är Adrian?

Han är 3.5 månad.

@Riru ja alltså för gammal. Men sen många gånger så gav jag honom bröstet men så somnade han om innan mjölken ens runnit till så han var inte ens hungrig utan ville ha mig som napp. Tyvärr tog det rätt hårt på mitt psyke att amma så jag började ju ge ersättning redan vid två månader och ammade. Mjölken hade redan minskat innan vilket gjorde att han var gnällig direkt efter han hade ammat.

Det här med sömn :love::banana:
tre nätter i rad nu är vi inne i en väldigt bra period. Bönan somnar nu runt 21 och vaknar igen runt 8. vi är uppe och byter på henne om natten och erbjuder flaskan, men hon vaknar inte ens vid blöjbyte och ratar flaskan. Sedan vaknar hon till runt 5 och vill ha mat, äter 210ml och somnar om till 8.

@Lilltess och @Riru
Mamma berättade att när min lillasyster var liten var hon likadan. Då sa Bvc att efter tre månader är de inte längre beroende av att amma på nätterna utan kunde mycket väl klara sig utan. Så då tog de och lade henne i vagnen på nätterna när hon vaknade och gungade vagnen över en tröskel varje gång tills hon somnade om. Det räckte med tre nätter så sov hon därefter hela nätterna. Hon är dock född -98 så det lär ju ha hänt endel på den fronten sen dess. ;)

Här har det inte varit alls så illa som för er. Edvin vaknar en-två gånger per natt, har sovit ett fåtal hela nätter och vissa gånger har han varit vaken mer. Många gånger vaknar han, snuttar och somnar om, dvs han är inte hungrig utan bara vaknar till. Oftast behöver han de gångerna prutta och så fort han fått ur sig luften så däckar han omgående.

@Lilltess och @Riru
Mamma berättade att när min lillasyster var liten var hon likadan. Då sa Bvc att efter tre månader är de inte längre beroende av att amma på nätterna utan kunde mycket väl klara sig utan. Så då tog de och lade henne i vagnen på nätterna när hon vaknade och gungade vagnen över en tröskel varje gång tills hon somnade om. Det räckte med tre nätter så sov hon därefter hela nätterna. Hon är dock född -98 så det lär ju ha hänt endel på den fronten sen dess. ;)

Visst är det fortfarande så att bebisar i den åldern klarar sig fint utan att amma på natten. Och är man i en situation där det inte fungerar bra med nattamning ska man ju såklart försöka hitta en annan rutin.

Men det är ju inte samma sak som att en 3-månaders är för stor för nattamning. Eller att det skulle vara något dåligt att ha en rutin som innefattar nattamning och som mamma och barn mår bra av.

Sen vet jag inte riktigt. Visst att en 3-månaders inte behöver näringen om natten. Men visst borde även en bebis kunna vakna och vara törstig?

Visst är det fortfarande så att bebisar i den åldern klarar sig fint utan att amma på natten. Och är man i en situation där det inte fungerar bra med nattamning ska man ju såklart försöka hitta en annan rutin.

Men det är ju inte samma sak som att en 3-månaders är för stor för nattamning. Eller att det skulle vara något dåligt att ha en rutin som innefattar nattamning och som mamma och barn mår bra av.

Sen vet jag inte riktigt. Visst att en 3-månaders inte behöver näringen om natten. Men visst borde även en bebis kunna vakna och vara törstig?

Såklart. Hon vår BVC sköterska menade på just det att en 3 månaders bör klara sig utan att äta varannan timme på natten. Och det visade det ju sig att han gjorde :)

I helgen har Hektor träffat mängder med släktingar och blivit buren av nästan alla. Spännande med nytt tillskott till släkten! Lördag var han pigg och vaken men söndag sov han tills alla utom mormor hade gått hem :p. Jag är helt slut! Det blev ingen chans till vila för min del och jag kom sent i säng efter lördagens konsert. Naturligtvis har han varit vaken extra mycket i natt också. Så det ska bli skönt att bara vara hemma ett par dagar nu.

Apropå amning så äter Måns fortfarande varannan timme på dagarna, vill snutta en hel del på kvällen till ca 20 och sover sen till runt 6 på morgonen. Antagligen äter han på natten också, men jag sover med brösten framme och honom bredvid mig så han verkar förse sig själv utan att väcka mig om det inte är så att han vaknar av kissnödighet eller så. Han blir 5 månader nästa måndag. Däremot äter han sjukt mycket effektivare numera. En amning hinner knappt börja innan han är nöjd, få se om vikten går upp som den ska för jag tycker inte han äter alls längre. ;)

Apropå amning så äter Måns fortfarande varannan timme på dagarna, vill snutta en hel del på kvällen till ca 20 och sover sen till runt 6 på morgonen. Antagligen äter han på natten också, men jag sover med brösten framme och honom bredvid mig så han verkar förse sig själv utan att väcka mig om det inte är så att han vaknar av kissnödighet eller så. Han blir 5 månader nästa måndag. Däremot äter han sjukt mycket effektivare numera. En amning hinner knappt börja innan han är nöjd, få se om vikten går upp som den ska för jag tycker inte han äter alls längre. ;)

Åh så känner jag också! Är faktiskt lite nervös inför Bvc idag just med tanke på vikten. :o Han äter så snabbt så man undrar om han hinner få i sig nånting alls...

@Bluefish
Så söt han är! :love: Och så stadig!

Känner samma som du @Maja_Kandi, vi har BVC inkl vaccination imorgon. Nu har hon slutat växa ur kläder i raketfart så det stannar ju av iaf.

Vi har varit på babysim idag. Vet inte vad som hänt. De första två gångerna tyckte hon det var kul och var så duktig. Förra gången bara grät hon så vi fick ge upp och idag var hon också ledsen. Hon kunde dock lugna sig och ligga och flyta på rygg med fingrarna i munnen en stund. Så länge jag inte försökte närma mig de andra, visa några leksaker eller byta till ett annat grepp vill säga. Hoppas att det fungerar nästa gång, är ju trist om hon tänker bli rädd för vatten eller nåt.

Känner samma som du @Maja_Kandi, vi har BVC inkl vaccination imorgon. Nu har hon slutat växa ur kläder i raketfart så det stannar ju av iaf.

Vi har varit på babysim idag. Vet inte vad som hänt. De första två gångerna tyckte hon det var kul och var så duktig. Förra gången bara grät hon så vi fick ge upp och idag var hon också ledsen. Hon kunde dock lugna sig och ligga och flyta på rygg med fingrarna i munnen en stund. Så länge jag inte försökte närma mig de andra, visa några leksaker eller byta till ett annat grepp vill säga. Hoppas att det fungerar nästa gång, är ju trist om hon tänker bli rädd för vatten eller nåt.
Våra babysimledare är väldigt noga med att varje pass poängtera att idag är en ny dag med nya förutsättningar för bebisen så att man inte ska bli oroad/besviken osv om det något pass inte går att göra som man gjort tidigare. Och när jag själv läst om bebisars utveckling verkar det tillhöra det normala att de tar ett steg tillbaka ibland, speciellt om de utvecklats mycket på något annat plan.
Vår lille klump är yngst i gruppen, tror det skiljer 1-3 månader jämfört med de andra och han har stundvis varit väldigt skeptisk till det hela så vi har tagit det i vår egen takt (han gillar vattnet men kan nog tycka att det händer lite väl mycket ibland.)
Men visst är det tråkigt för vi vuxna minns ju hur bra det gick förra veckan och har på så vis byggt upp egna förväntningar.

Unge Herrn har börjat vakna från mitt-på-dagensovningarna med ett illvrål och är jätteledsen:cry: då är det bara tutte och vara näranära som hjälper.
Antar att det är mardrömmar/har inte koll på var mamma är.

Våra babysimledare är väldigt noga med att varje pass poängtera att idag är en ny dag med nya förutsättningar för bebisen så att man inte ska bli oroad/besviken osv om det något pass inte går att göra som man gjort tidigare. Och när jag själv läst om bebisars utveckling verkar det tillhöra det normala att de tar ett steg tillbaka ibland, speciellt om de utvecklats mycket på något annat plan.
Vår lille klump är yngst i gruppen, tror det skiljer 1-3 månader jämfört med de andra och han har stundvis varit väldigt skeptisk till det hela så vi har tagit det i vår egen takt (han gillar vattnet men kan nog tycka att det händer lite väl mycket ibland.)
Men visst är det tråkigt för vi vuxna minns ju hur bra det gick förra veckan och har på så vis byggt upp egna förväntningar.
Jo det är ju så, det går upp och ner. Man är inte alltid på topp själv heller men som vuxen kan man ju bita ihop och göra saker ändå. Tror att hon oroas lite av ljudnivån, hon är lättskrämd när det kommer till höga ljud. Det var hur som helst bättre idag än sist så det var ju en framgång.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 156
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka