Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Vi har varit på föräldragrupp idag. 4 mammor, kändes rätt lagom. Såg en film om språkutveckling och pratade lite. V var ruskigt fascinerad av pojken bredvid honom och hans leksak.

Frågade om hans öga också som fortfarande rinner lite till och från. Fullt normalt första halvåret eller så tydligen.

Någon som har koll på hur det är med allergimedicin och amning?

Min unge drar också 62 nu. Han är 5 v och ser ut som en liten sumobrottare. Skulle varit på 1-månadskoll idag men läkaren var sjuk så det blev inget. Vägde hemma och fick det till 6,1 kg :eek:

Igår log han på riktigt, flera gånger. Vilken känsla det gav, så himla häftigt!

Vi hade besök på BVC idag. Lilleman växer så det knakar, väger nästan 5,5kg nu (6 1/2 v). 58 cm lång så vi växlar lite mellan storlekar för tillfället, beroende på märke osv vad som passar.
Fick rota-vaccin idag med som han glatt slurpade i sig.
Han har lett i ungefär två veckor nu, jättemysigt! :love: Längtar efter riktiga bebis-skratt!

Härligt att läsa om alla bebisar som växer så det knakar!
Bebisleenden och skratt är det bästa som finns. Här övas det på att börja skratta, blir mest roliga ljud i kombination med världens leenden än så länge.

Idag var vi på barnneurologen för att kontrollera Ms huvud som växer för fort. Hela M växer ju väldigt fort och de tyckte inte att de verkade vara några konstigheter men för säkerhets skull så ska vi få tid för att båda röntga och ultraljuda huvudet. Känns skönt att de ska kolla det ordentligt.

Den 11 april blir hon två månader och väger nu 6,7kg och är 62 cm lång. Runt huvudet är hon 43,5 cm.
Vi får väl se om hon passerar 7kg lagom till sin två månadersdag.

Jag ser en större poäng i att spara lägstadagar för att skydda SGIn eller spara tills barnet är äldre och man kanske bara plockar ut nåon vecka föräldraledighet per år. Så slipper man ta ut fler dagar än man verkligen behöver innan barnet är 1 år. Efter barnet är 1 år måste man plocka ut 5 dagar/vecka för att skydda SGIn.
Aha, hade för mig att det var 7 dagar/v men det har du ju rätt i, 5 är det. Jag tror att vi menar samma sak, att man ska hushålla med dagarna om man kan. För egen del kommer jag nog lätt upp i de där 180 dagarna under första året för att få ihop ekonomin varje månad (om jag inte lyckas sälja/låna ut min häst). Behöver man inte ta så många dagar för att få ihop det eller inte ska vara hemma längre än ett år är det klart att man kan spara lägsta-dagarna till sommarlov och liknande.

Härligt att läsa om alla bebisar som växer så det knakar!
Bebisleenden och skratt är det bästa som finns. Här övas det på att börja skratta, blir mest roliga ljud i kombination med världens leenden än så länge.

Idag var vi på barnneurologen för att kontrollera Ms huvud som växer för fort. Hela M växer ju väldigt fort och de tyckte inte att de verkade vara några konstigheter men för säkerhets skull så ska vi få tid för att båda röntga och ultraljuda huvudet. Känns skönt att de ska kolla det ordentligt.

Den 11 april blir hon två månader och väger nu 6,7kg och är 62 cm lång. Runt huvudet är hon 43,5 cm.
Vi får väl se om hon passerar 7kg lagom till sin två månadersdag.
Det är ingen liten tjej du har :D När vi var på BVC sist var fröken 4,5 månader och vägde 6,8 och var 65 cm lång.

Aha, hade för mig att det var 7 dagar/v men det har du ju rätt i, 5 är det. Jag tror att vi menar samma sak, att man ska hushålla med dagarna om man kan. För egen del kommer jag nog lätt upp i de där 180 dagarna under första året för att få ihop ekonomin varje månad (om jag inte lyckas sälja/låna ut min häst). Behöver man inte ta så många dagar för att få ihop det eller inte ska vara hemma längre än ett år är det klart att man kan spara lägsta-dagarna till sommarlov och liknande.

Det jag vänder mig emot är att det skulle finnas någon vits med att spara just SGI dagar för att skydda SGIn. Även lägstadagar skyddar SGIn. :)

Är det inte så att man måste göra något 5 dagar i veckan, inte just föräldradagar, jobb/studier räknas väl oxå in? Eller är jag ute och cyklar där?
Jag är helt lost och kan inget om f-kassan, vet dock att vi kommer ha det tight med dagarna, så jag är inne och jobbar enstaka pass redan nu för att kunna spä ut på det lite.

Blähö.
Jag är dunderförkyld:yuck:
Har faktiskt inte varit sjuk eller förkyld sedan innan unge Herrn tillverkades så jag ska väl inte klaga egentligen. Men det är bra mycket tuffare när man inte bara kan dra täcket över huvudet och gå i ide i några dagar.
Kan sambon stanna hemma pga VAM? (Vård av mamma):p

Blähö.
Har faktiskt inte varit sjuk eller förkyld sedan innan unge Herrn tillverkades så jag ska väl inte klaga egentligen. Men det är bra mycket tuffare när man inte bara kan dra täcket över huvudet och gå i ide i några dagar.
Nope, han måste ta ut VAP - vård av partner. VAM är när man måste vårda sin egen morsa:) Skämt åsido, krya på dig.

Blähö.

Om du är för dålig för att ta hand om barnet kan han vabba har jag för mig(eller är det f-ledig? Osäker).

@Mois
Har tänkt på er och undrat hur det gick! Skönt att de ändä tar det på allvar och kollar ordentligt. Håller tummarna att hon bara växer snabbt.

Verkar över lag vara många stora bebisar i tråden! Min låter som en plutt i jämförelse. :p Min lillebror vägde 12kg när han var sju månader, snacka om michelingubbe. :o

Här övas det också på skratt, igår härmade han mig när jag skrattade, så gulligt så jag dog lite! :love: Har börjat sitta lite i sin stol vid bordet också, med stöddyna, går bra när han är pigg men blir han trött tippar han åt sidan.

Föräldragrupp på biblioteket i eftermiddag. Vi är laddade till tusen (har missat 2 av 3 gånger, då de ringt kvällen innan och meddelat tid)

Vi köpte en ny favoritleksak igår, en bok som prasslar och piper. Hennes kompis som är 2v äldre har en sådan och även Bönan har dyrkat den, nu har vi en egen :love:

Min farmor var här i helgen och hon är mäkta speciell. Jag har aldrig fått min föräldraroll granskad och hatad så mycket. Tydligen är jag en dålig mamma för att Bönan just denna helg inte har sovit utomhus i vagnen, det kan vara för att hennes rutiner inte riktigt har vart som de brukar under helgen då det vart otroligt mycket folk här.
Hon sover i vagnen ute när jag är ute och det är bra väder.

Hon utdömde min ergobaby sele totalt. För man måste se barnen i ögonen, sedan får man ont i ryggen med. Hon vägrade prova den för då kunde hon ju få det bevisat att hon hade fel.

Hon är gammal förskolepedagog, men i mina ögon är hon nog den mest opedagogiska människa jag känner. Jag fick en bok som spelar visor, vilket jag blev glad för. Tills hon sa "för du kan ju inte sjunga så du får denna och din kusin får en textbok" wtf!

Min farmor var här i helgen och hon är mäkta speciell. Jag har aldrig fått min föräldraroll granskad och hatad så mycket. Tydligen är jag en dålig mamma för att Bönan just denna helg inte har sovit utomhus i vagnen, det kan vara för att hennes rutiner inte riktigt har vart som de brukar under helgen då det vart otroligt mycket folk här.
Hon sover i vagnen ute när jag är ute och det är bra väder.

Hon utdömde min ergobaby sele totalt. För man måste se barnen i ögonen, sedan får man ont i ryggen med. Hon vägrade prova den för då kunde hon ju få det bevisat att hon hade fel.

Hon är gammal förskolepedagog, men i mina ögon är hon nog den mest opedagogiska människa jag känner. Jag fick en bok som spelar visor, vilket jag blev glad för. Tills hon sa "för du kan ju inte sjunga så du får denna och din kusin får en textbok" wtf!
Men vilken kärring!:eek:

Jag hade faktiskt väntat mig att bli mer bedömd av "äldre" men hittills har det inte varit så farligt. Sambons mamma har väl kommit med lite korkade kommentarer, typ att "sover han redan i eran säng?! Då blir ni aldrig av med honom" och så varje gång unge Herrn blir lite ledsen så är det "åh har du ont i magen" som att det är enda anledningen till att bebisar är ledsna :p

Nope, han måste ta ut VAP - vård av partner. VAM är när man måste vårda sin egen morsa:) Skämt åsido, krya på dig.
VAP hade funkat här (vård av pudel :p)
Nä men vi ska nog klara oss utan men påstår någon att han ska jobba övertid går jag och gräver ner mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 139
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka