Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Vi har haft en hektisk helg! I fredags var jag och klippte mig och han var med farmor i fyra timmar. I lördags var jag och mamma till Ikea vilket tar tre timmar enkel resväg så det vart hans första längre biltur. Sov hela vägen dit, ammade i bilen innan vi gick in. Kinkig ändå så vi bytte på honom men så var han ändå inte riktigt nöjd så ockuperade deras amningsrum (så klockrent gjort!) en stund till innan vi började strosa runt. Stora ögon i butiken, vi bar på honom eller så låg han i liggdelen. Ganska nöjd ända tills vi kom till kassan, då var han lite grinig.

Ammade i bilen igen innan vi skulle gå och äta lunch, då släppte han en mindre bomb vilket helt förklarade kinkigheten. :p Gick tillbaka in på Ikea för att använda deras skötbord igen men den bra toan var upptagen så vi tog den mer allmänna toan med ett skötbord i hörnet. Alltså folk... :banghead: Jag höll på att bli ruggigt irriterad. Det fanns typ fyra handfat och en blåstork för händerna och en enda hållare för papper - precis ovanför skötbordet. Om jag kom in på en toa i det läget och någon bytte på en bebis skulle jag antingen torka händerna med blåsen eller på byxorna, alternativt gå ut med blöta nävar. Jag skulle då rakt inte prompt tränga mig fram, sträcka mig förbi och över för att komma åt den där enda hållaren med papper när det bevisligen är rätt upptaget. Jag fattar inte hur vissa är funtade faktiskt........ Som om jag inte var nog stressad över situationen som det var med ledsen liten så skulle man dessutom vara pappersräckare åt halva rummet. :banghead:

Därifrån skulle vi gå och äta lunch. Han var toktrött och skrek som stucken i vagnen så jag gick och bar på honom och vaggade och vaggade ute. Han somnade i famnen, tur det, annars hade jag inte fått i mig nån lunch och vid det laget var jag helt skakis i hela kroppen. Åt lunch och han var däckad. Ända tills en brud kom springande förbi med en sån där stor varuvagn som skramlade nåt överjävligt så självklart vaknade han jätterädd och tog en stund att lugna ner. Suck...

Hemåt sov han gott i bilen. Vi stannade till på en ställe och fikade lite och där ammade han och släppte ytterligare en härlig bomb innan vi for vidare. Sista halvtimmen vaknade han dock och var redigt less på bilen. Jätteglad hemma på kvällen. :p

Igår hälsade vi på min kollega som fyllde år. Många nya ansikten så han blev såklart trött fort. Jag tog en långpromenad hem, ca 7-8 km, med vagnen i solen. Underbart! Han sov rätt dåligt på dan men har istället sovit hela natten :love: och bara varit vaken två korta stunder nu idag. Han är bevisligen fortfarande väldigt trött sen helgen, lilla hjärtat... :heart Idag blir vi dock bara hemma så han kan sova bäst han vill. :) Skönt!

Du har inget kul mönster på byxor? jag hittar inget bra sådant. men mössor är typ det roligaste som finns att sy :D
Jag bara älskar det här tyget. :love:
12321183_10208899438622260_8510263940482738577_n.jpg
Jodå jag har mönster till två olika modeller på byxor som jag använt mig av. Skickar länkar när jag kommer hem från dagens äventyr :)

@Positron du får gärna skicka till mig också, tror mormor vill ha :)

Kinkig grabb idag men nu ligger han faktiskt glad i babygymmet. Man behöver inte alltid närhet när man är ledsen, tydligen. Får väl se hur många minuter det duger men jag ska inte klaga, oftast är han ju alltid glad :)

@YaHilweh fick reda på häromdagen att min pappa fick första tanden vid 4 mån också.

@Jenka inga problem, nu har både du och @YaHilweh fått ta del av mina mönsterfynd :)

Jag hittade ett mönster på en heldress som var lite baggy som såg jättgo ut men hon ville ha 250:- för bara mönstret och då blev jag lite snål. Men principen är ju som en pyjamas men med haremsbyxor så jag funderar på om jag skulle slakta ett av pyjamasarna som jag fyndat på tradera som ändå håller på att bli för liten och göra en mash-up med haremsbyxemönstret:D

Men vad ni är duktiga och syr! Jag hade MVG i träslöjd, men symaskiner håller jag mig ifrån. :p Jag har sån tur att min moster har ett eget klädmärke och syr massor så ibland får jag lite kläder därifrån, bland annat en overall med tillhörande mössa och vantar nu när jag fyllde år, jättefina! Har köpt några plagg av henne och fått lite som min kusin redan använt. Men jag vill gärna ha mönster jag också @Positron, mamma ville nämligen prova sy också. :)

Men vad ni är duktiga och syr! Jag hade MVG i träslöjd, men symaskiner håller jag mig ifrån. :p Jag har sån tur att min moster har ett eget klädmärke och syr massor så ibland får jag lite kläder därifrån, bland annat en overall med tillhörande mössa och vantar nu när jag fyllde år, jättefina! Har köpt några plagg av henne och fått lite som min kusin redan använt. Men jag vill gärna ha mönster jag också @Positron, mamma ville nämligen prova sy också. :)

Du är inte den enda som håller dig borta från symaskiner :D Jag kan inget sånt. Men har fått en massa kläder som svärmor gjort till lilleman. Även sambons farmor har skickat lite kläder som hon virkat/stickat.

Har provat att mata med flaska första gången idag och det gick bra, tyckte det var mysigare än amningen... Framför allt för att jag fortfarande har ont i brösten tror jag. Tänker att jag börjar delamma. Tyvärr släpper jag bara några droppar till pumpen så att ge bröstmjölken på flaska är inget alternativ, just nu i alla fall. Kanske mår brösten bättre om de får vila lite mer, har ätit medicin mot svamp men det har inte direkt hjälpt. Bra att sambon kan börja hjälpa till med matningen också :)

Jag har oxå mvg i träslöjd och hade inte trätt en symaskin sedan i femman. Men fick en i 25års present och nu när bönan finns så har jag börjat lära mig allt mer. det är riktigt kul (när man lyckas)

Vi hade dop i söndags, Bönan skötte sig utmärkt. Hon är nu stolt ägare av ett fondkonto (som utan att sambon vet kommer bli en ponny) och i mina ögon, den absolut bästa present hon kunde få ett stort fårskinn :love: sedan självklart en massa andra otroligt fina grejer :D

Idag har jag anmält mig till återträff med gymnasiet om några veckor. Vi får se hur det går med Vincent, det blir det längsta (dvs mer än en knapp timme) som de varit ensamma han och sambon.

Och jag tycker min är stor :p Har har 62 nu.

Annat ämne: Visst diskuterade vi tvättlappar förut? Coop Xtras är riktigt mjuka :)
Min unge drar också 62 nu. Han är 5 v och ser ut som en liten sumobrottare. Skulle varit på 1-månadskoll idag men läkaren var sjuk så det blev inget. Vägde hemma och fick det till 6,1 kg :eek:

Igår log han på riktigt, flera gånger. Vilken känsla det gav, så himla häftigt!

12472445_10154709257043222_245652993409173160_n.jpg

Busungen.

Var ju på BVC igår och då vägde han 6600 och var 65.5 cm lång. Han har alltid varit liten i storlekarna för han har fortfarande 62 och har tom ett par bodys kvar i stl 56 :confused:

Oj så mycket ni hinner skriva! Jag har inte varit inne här sedan någon gång i mitten av den förra tråden. :o Jag har inga planer på att läsa ikapp precis allt, men av det jag skummat igenom verkar ju de flesta må bra och ha det mysigt. :)

Här är det full rulle åt alla håll. Min lilla tös är nu 4 1/2 månad, vi har precis lagt undan de sista bodysarna i 54, men byxor går fortfarande finfint. Det rullas från både mage och rygg, men det är fortfarande ändå bäst att ligga still på sidan. Skönt för min del, snart är husfriden slut. Det senaste är att öva på att säga p, vilket gör att mat, nappat och dreggel flyger all världens väg när hon släpper ut luften. :D Det bästa som finns i hela världen verkar vara pappa. Hon kan gå från panikskik i 20 min till skratt så fort han visar sig i ett rum.

Vi håller på att utreda eventuell mjölkproteinsallergi, är det någon annan här som gör det? Varken jag eller pappa är så säkra på att det är vad som är problemet, men vi hänger väl på tills vi gjort en provokation...

Idag har vi vart uppe sedan 5.30 efter att hon gnällt var 5:e min från 5 så klev vi upp. Vi har legat i gymmet och myst med fårfällen :love: la den i vagnen nu och det tog 3min sedan knölsomnade hon.

Idag blir det även en social sväng på gekås. Varför i fredags, men ska dit med en tjej jag precis lärt känna. Hon har en dotter som är 2v äldre än Bönan.

Jag fick tips av en kompis som fick barn i januari förra året. Att plocka ut de lågbetalda dagarna någon gång vecka redan nu. För hon fick surt lära sig att de brinner inne om de inte använts inom ett år. Alla hennes lågbetalda dagar försvann när hennes dotter fyllde ett.

Jag fick tips av en kompis som fick barn i januari förra året. Att plocka ut de lågbetalda dagarna någon gång vecka redan nu. För hon fick surt lära sig att de brinner inne om de inte använts inom ett år. Alla hennes lågbetalda dagar försvann när hennes dotter fyllde ett.

Det där stämmer inte. Först när barnet fyller 4 år kan dagarna reduceras, efter det får man inte plocka ut fler än 96 dagar. För att plocka ut lägstadagarna måste man först plocka ut 180 dagar på SGI-nivå.

Det där måste hon ha missuppfattat. Man måste, som @Sedna skriver, plocka ut 180 dagar på SGI-nivå först, innan man kan ta de på lägstanivå. Om man däremot vill skydda sin SGI efter att barnet fyllt ett måste man ta ut fp alla dagar/vecka efter vad jag förstått. Då kan det vara en vits med att ta ut lägsta-dagarna tidigt och spara SGI-dagar att ha efter ettårsdagen.

Det där stämmer inte. Först när barnet fyller 4 år kan dagarna reduceras, efter det får man inte plocka ut fler än 96 dagar. För att plocka ut lägstadagarna måste man först plocka ut 180 dagar på SGI-nivå.
Så har jag fattat det med. Men hennes lägstadagar försvann när bebisen blev ett.

Det där måste hon ha missuppfattat. Man måste, som @Sedna skriver, plocka ut 180 dagar på SGI-nivå först, innan man kan ta de på lägstanivå. Om man däremot vill skydda sin SGI efter att barnet fyllt ett måste man ta ut fp alla dagar/vecka efter vad jag förstått. Då kan det vara en vits med att ta ut lägsta-dagarna tidigt och spara SGI-dagar att ha efter ettårsdagen.

Jag ser en större poäng i att spara lägstadagar för att skydda SGIn eller spara tills barnet är äldre och man kanske bara plockar ut nåon vecka föräldraledighet per år. Så slipper man ta ut fler dagar än man verkligen behöver innan barnet är 1 år. Efter barnet är 1 år måste man plocka ut 5 dagar/vecka för att skydda SGIn.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 139
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka