Gällande gröt rekommenderar vårt BVC/dietisten att man ger det färdiga grötpulvret från tex Semper just för att det är komplett med järn osv. Vår lilla äter det till frukost och kvällsmat, funkar fint men hon äter mycket på natten just nu också.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gällande gröt rekommenderar vårt BVC/dietisten att man ger det färdiga grötpulvret från tex Semper just för att det är komplett med järn osv. Vår lilla äter det till frukost och kvällsmat, funkar fint men hon äter mycket på natten just nu också.
Här hemma har vi en liten tjej som reste sig själv alldeles nyss! Inte ens 7 månader! Det går för fooort!
Hon var såklar jättenöjd
Mvh Miks
Din är säkert inte långt efter så då kan jag gilla ditt desperata utropHaha vet inte om jag ska gilla det men jag gör det ändå
Låter spännande!Recept på hemlagad järnrik gröt!
1dl kallt vatten
2 msk skrädmjöl
1/5 tsk nyponskalsmjöl
1 msk cocosolja
1-2 msk mortlat paltbröd
Till servering:
En tärning aprikosmos:
Koka torkade aprikoser, mixa slätt och frys in i iskubslådor.
Vispa ner skrädmjöl i kallt vatten, koka upp, i med cocosolja låt puttra några minuter.
Ta av från spisen och ha i nyponskalsmjöl och mortlat paltbröd.
Lägg i en aprikostärning och rör runt så blir det perfekt ät temperatur när tärningen smält.
Skrädmjöl innehåller lite gluten och en del järn.
Aprikoser innehåller järn och c-vitamin som gör att järnet lättare tas upp av kroppen.
Paltbröd är väldigt järnrikt.
Cocosolja håller magen i trim och innehåller vissa ämnen som även finns i bröstmjölk.
Nyponskalsmjöl innehåller mycket c-vitamin och är gott!
Varnar för att gröten är vääääldigt god så gör två portioner så slipper bebisen bli utan
Antagligen inte för han är mycket mer framåt än vad storasyster var. Hon började inte förflytta sig förrän hon var ca 9-10 månader och jag tror lillebror kommer vara tidigare än såDin är säkert inte långt efter så då kan jag gilla ditt desperata utrop
Nä men såklart är det roligt! Men jag vill att tiden går långsammare!
Mvh Miks
Låter spännande!
Jag stod och höll i nyposkalsmjöl i onsdags när vi var och storhandlade och undrade vad man skulle kunna göra med det. Nu har jag svaret!
Mvh Miks
Åh det låter verkligen lyckat!I går hade vi välkomstfest för John, och det var så härligt!
Här kommer festrapport:
Vi var 20 vuxna och några barn, 0-7 år. Maten bestod av snittar och plockmat i tio olika varianter (hälften var catering), ett stooort berg av popcorn, två stora fat med melon och jordgubbar. Dessutom hade jag skickat ut maken i skogen för att plocka blåbärskvistar med blåbär på = barnen tyckte att det supermysigt att ta en kvist att plocka från. Popcornen gjorde verkligen succé, så enkelt och så uppskattat. Det var bara att ta en pappmugg och skopa upp - kidsen skötte det utmärkt själva, om vi säger så
Sen hade jag köpt små kuvert (C7) och lappar, och vid välkomsttalet uppmanades alla att skriva eller rita något till John och sedan posta det i en låda, i stället för gästbok liksom. På det sättet vågade folk sväva ut och bli mer genuina än om det hade varit en vanligt gästbok, misstänker jag. Vi läste lapparna i natt och det var så mysigt, både jag och maken blev väldigt rörda.
Vi var i trädgården hela tiden, två stora partytält och sittplatser till ungefär hälften av gästerna var ett bra framgångsrecept. Att ha en pilatesboll ute är också ett hett tips, haha.
Alla gäster minglade runt och pratade med varandra, maten tog nästan helt slut, John sov första halvan av kalaset och vi tajmade det med det sommarens största regnoväder. Det var superhärligt!
Första veckan vände jag på henne direkt. Nu rullar hon runt som ett litet godståg i sängen och sover oftast med näsan i madrassen och rumpan upp i vädret.Alltså det här med att rulla. Hur gör ni på natten? Alice tränar krypa och blir frustrerad i sömnen eller så kör hon med näsan i madrassen, jag tycker inte det känns bra men ska jag göra något eller låta henne vara? Har blivit mycket sova på mamma senaste veckan och mamman får knappt sova alls, oroar mej för att hon inte får luft med näsan i madrassen men samtidigt kan hon ju lösa problemet själv. Att hon övar krypa är det värre med, hon blir rätt upprörd men lugnar sej och sover bra på mej.
Första veckan vände jag på henne direkt. Nu rullar hon runt som ett litet godståg i sängen och sover oftast med näsan i madrassen och rumpan upp i vädret.
Så länge Alice kan rulla över på rygg igen skulle jag vara mindre orolig. Då kan hon ju rulla tillbaka. Lilla C har börjat rulla över på rygg för typ ett par veckor sedan.
Men sen är jag en nojig jäkel som har andningslarm på ungen också
Mvh Miks
Kan hon rulla tillbaka är det lugnt. De säger här iaf att när de kan lägga sig på mage själva så är det lugnt att låte de sova på mage.Rulla tillbaka kan hon men känns läskigt att hon ska ligga så, vända tillbaka på rygg är ingen ide att göra har slutat med att hon sovit på mej och jag får si så där 2h sömn får försöka låta henne va i natt är ju inte hållbart i längden det här. Ska prata med bvc imorn när jag väger henne och se vad de säger. Andninglarm hade jag inte sagt nej till, brukar ju kolla att hon andas titt som tätt mör hon sover. Man har en unge som sover hela natten och ändå kan man inte sova själv just nu sover hon nere hos pappa medans jag får sova själv en stund, om jag nu lyckas somna
Vi kallar henne snigel när hon tränar krypa för hon har näsan ner och tungan i golvet så hon lämnar ett spår efter sej
Kan hon rulla tillbaka är det lugnt. De säger här iaf att när de kan lägga sig på mage själva så är det lugnt att låte de sova på mage.
Snigel-looken hade jag gärna sett irl!
Hoppas du kan sova nu!
Mvh Miks