Vinterföräldrar 2013/2014

dsc-0371.jpg

Här går allt fort, fort. Förra veckan lärde han sig krypa men även at ställa sig på knä. Eftersom han är så lång så når han i princip allt. Lille skrot :love:

Lite dött här.

Isak är 8 månader och jag hänger inte med! Han förflyttar sig mellan möbler, går med gåvagnen och har full kontroll på sin kropp. Dock fortsatt problem med maten, ena dagen äter han hur bra som helst men nästa dag ska han bara ammas.
Gröt har jag gett upp han bara spottar ut eller tar skeden och slänger iväg.

Börjar bli sugen på ett syskon, älskar mamma livet.
Hur länge ska om vara hemma?

Vi blir hemma till januari 2015, då är sonen 13 månader.
Har dagar sparade för framtida bruk, och så att jag kan söka fp när det är min tur att jobba tex julafton :)
Hur länge blir ni andra hemma?

Jag är hemma året ut, då är Axel 11 månader. Sedan är hans pappa hemma i ytterligare 7 månader innan det är dags för förskola i augusti 2015. Axel är då 18 månader vilket känns skönt :)

@Mirtai Oj, vilken sits. Hur ofta har ni hans barn?

Jag vet att jag ska jobba ett tag innan vi ens tar upp diskussionen om fler barn. Saknar att jobba, och så trött på att vara hemma. Gick trots allt hem i april 2013, ganska exakt 21 månader hemma när jag väl börjar jobba igen.

@Mirtai Oj, vilken sits. Hur ofta har ni hans barn?

Jag vet att jag ska jobba ett tag innan vi ens tar upp diskussionen om fler barn. Saknar att jobba, och så trött på att vara hemma. Gick trots allt hem i april 2013, ganska exakt 21 månader hemma när jag väl börjar jobba igen.

Normalt är det varannan vecka men nu är deras mamma sjuk så de har varit hos oss på heltid i 6 veckor och lär nog vara det ett bra tag till.

Jag skulle kunna vara hemma på heltid känner jag just nu. Älskar mitt jobb men saknar verkligen inte att jobba. Skulle kunna tänka mig en tvåa (eller femma, beroende på hur man räknar :p) om kanske två år. Mannens yngsta är 4 år äldre än Axel så tänker att det kan vara klokt att inte ha för långt mellan mina för att de ska kunna ha utbyte av varandra :)

Jag byter jobb när jag kommer tillbaka, fungerar inte på hemmaplan annars :cry:

Men 4 år är väl rätt nära? Mina har 9 års skillnad och de har ett utbyte av varandra. Den äldsta på snart 10 år leker ofta med lillebror, och ja lillebror följer alltid sin storebror hack i häl , eller ja så fort det nu går att krypa efter :laugh: Att komma förbi grinden som hindrar att komma in i brrosans rum är högsta målet i livet just nu.

Här är det full fart! Måns 6,5 månad kryper för fullt och ställer sig mot saker.

Jag kommer att börja jobba i februari då Måns är 11 månader, då tar pappa över. Jag saknar att jobba! Tycker inte att det är så stimulerande att gå hemma.

Jag var inne på jobbet igår och förlängde min fl. till 1 februari, dvs en månad längre. Känns jätteskönt, fått lite panik över tanken att börja jobba!

Sedan blir det nog 80 procent under våren. Tänker vara ledig en halv dag samt korta av resterande dagar.

Har verkligen världens bästa chef! Hon hade förlängt min ersättares vikariat till sommaren eftersom hon inte ville att jag skulle känna mig stressad att behöva komma tillbaka utan kan ta det i min egen takt :)

Jag förlängde till 1 September 2015. Kommer nog förlänga ytterligare till januari 2016 sen. Har ingen lust att jobba, vill heller inte sätta I på dagis helst innan han är 2 år. Men vi får se, kanske blir knäpp om jag är hemma på heltid så länge :)

Hur lyckas ni vara hemma så länge? Eller hur gamla är era små? Då tänker jag på både ekonomisk och socialt. Lillebror får börja förskolan tidigt, och vid eventuella småsyskon får han vara hemma då istället :)

Hur lyckas ni vara hemma så länge? Eller hur gamla är era små? Då tänker jag på både ekonomisk och socialt. Lillebror får börja förskolan tidigt, och vid eventuella småsyskon får han vara hemma då istället :)

Min son är 10 månader den 29:e. Socialt är det än så länge inga problem, snarare så att jag får försöka lägga in dagar ibland när vi bara är hemma. Är en grupp på 10 mammor som ses regelbundet och sen är vi 4 som ses flera gånger i veckan.

Ekonomiskt är jag bortskämd med att sambon klarar alla utgifter själv så jag tar inte ut några föräldradagar. Nästan så man skäms att skriva det men så är det.

Axel kommer fylla 1 veckan efter jag börjar jobba. Försöker snåla så mycket jag kan med dagarna, första 6 månaderna fick jag föräldralön från jobbet vilket gjorde att jag kunde ta ut färre dagar än annars.

Sedan har vi sån tur att min man har en bra lön så vi klarar oss med låg inkomst från min sida. Under våren kommer han vara hemma men har då precis avslutat sin anställning så då är han hemma med avgångsvederlag och tar inte ut några föräldradagar alls.

Idag trodde jag han tänkte sluta amma! Ville inte ha bröstet alls utan bara vände bort huvudet. Men nu på kvällen ammade han som vanligt, glad för det är jag men gladast är nog mina bröst! Ont som tusan hann det börja göra!

Hoppar in här lite när det ändå diskuteras föräldralefighet! För barn födda 2014 (tror jag) får man ju bara ha ett visst antal dagar kvar när dom fyller 4 år (tror jag det är?). Ni som klarar er på att inte ta ut några dagar första året, kommer ni "hinna" göra slut på de dagarna fram till fyra år eller hur tror ni?
Är som ni ser inte så påläst just nu men är lite nyfiken på hur ni tänker och planerar :)

Hoppar in här lite när det ändå diskuteras föräldralefighet! För barn födda 2014 (tror jag) får man ju bara ha ett visst antal dagar kvar när dom fyller 4 år (tror jag det är?). Ni som klarar er på att inte ta ut några dagar första året, kommer ni "hinna" göra slut på de dagarna fram till fyra år eller hur tror ni?
Är som ni ser inte så påläst just nu men är lite nyfiken på hur ni tänker och planerar :)
Behöver inte bry mig då mitt barn är född 2013, så är tyvärr inte så insatt. Men med tanke på att jag ska vara hemma hela nästa år också så kommer ju mina 240 dagar gå åt. Sen får jag sambons 180 också och de ska jag ha att ta ut resterande år vid behov.

Nu var det längesen jag skrivit nåt här!
Joella blir 8 månader om 10 dagar, tiden går så sjukt fort. Och jag kan lova att det är fullt fart här hemma med storasyster också som blir 2 i Januari.
Ang. dagisplats ser det mörkt ut för oss. Har satt äldsta i kö, men finns TIDIGAST ledigt nästa höst. Jag vet inte hur länge till jag klarar på mina föräldradagar, försöker ta ut så lite som möjligt och varvar med lågdagar på äldsta. Jag vill ut och jobba igen, men blir ännu krångligare som arbetssökande och inte kunna tacka ja till jobb om vi inte har dagisplats. Lite moment 22 över de hela.

Jobbade dock under hösten 2 månader så var sambon hemma på fl.

Hur långt i utveckling/motorik har era barn kommit nu? (skriv gärna ålder också, minns inte när alla är födda)
Joella kryper i racerfart, klättrar och står vid allt hon kan komma åt, går med stöd (gåvagnen). Tycker det är för tidigt?!!
Hon HATAR allt som har med påklädning och blöjbyten att göra. Hon har absolut inte tid eller ro att vara stilla och ännu mindre ligga på rygg. Hon är helt galen i mat och kan trycka i sig stora mängder när hon äter själv, men är inte lika glad i att bli matad längre.
Tyvärr börjar hon rata burkmaten (smidigt de tillfällen de är stressigt eller om man är iväg) och vill helst äta samma som syster. Det funkar ju inte alla gånger och jag har dålig fantasi att komma på vad ja ska laga åt Joella istället.

Hur ser era matrutiner ut nu? Och hur sover de?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 780
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025