Vinterföräldrar 2013/2014

Axel är född 7/2 och vi bor i Norrland så var ordentligt kallt när han kom. Eftersom vi låg på sjukhus en vecka så kom vi ut på första promenaden när han var 9 dagar. Då låg han i vagn med body/byxor, fleeceoverall, åkpåse och mössa. Det funkade jättebra! När han var lite större (typ 2-3 veckor) var han med i ridhuset när jag hade träningar. Då satt han i sjalen och hade body/byxor, mössa och så knäppte jag min vinterjacka runt honom. Så gör det som känns bäst för dig helt enkelt

Läste att du kan tänka att barnet nere i den skyddade vagnen blir ungefär så varm som du blir av att promenera med vagnen. Så tycker du det blir varmt nog att knäppa upp jackan tex så kan du tänka att ungefär så varmt blir det för bebis nere i vagnen :)

Axel är född 7/2 och vi bor i Norrland så var ordentligt kallt när han kom. Eftersom vi låg på sjukhus en vecka så kom vi ut på första promenaden när han var 9 dagar. Då låg han i vagn med body/byxor, fleeceoverall, åkpåse och mössa. Det funkade jättebra! När han var lite större (typ 2-3 veckor) var han med i ridhuset när jag hade träningar. Då satt han i sjalen och hade body/byxor, mössa och så knäppte jag min vinterjacka runt honom. Så gör det som känns bäst för dig helt enkelt

Läste att du kan tänka att barnet nere i den skyddade vagnen blir ungefär så varm som du blir av att promenera med vagnen. Så tycker du det blir varmt nog att knäppa upp jackan tex så kan du tänka att ungefär så varmt blir det för bebis nere i vagnen :)

Tack! :)
Jättebra med en så superkonkret jämförelse också. :up:

Tyckte faktiskt det va enklare att få på vintern och hålla bebis varm än överleva sommaren när det va tokvarmt. Då va han ändå 6 månader när det va som varmast.

Kl

Lillkillen snart 11 månader. Han utvecklas i raketfart och det är så roligt. Älskar att se hans framsteg. Han går nu och har gjort i 3 veckor ungefär. Han är så stolt när han vandrar omkring med händerna i luften :love:

Maten går det mycket bättre med och har fått in en rutin som funkar för oss båda. Ammar bara morgonen, kvällen och någon gång nattetid nu. Väldigt skönt!

Snart är han 1 år, vart sjutton tog tiden vägen?
Börjar bli riktigt sugen på en till nu, men vill att lillen ska få vara liten ett tag till.

Hur går det med era mirakel?

Jag har BF 19/2 och räknar med att det kommer vara SVINKALLT när bebisen föds (bor i Värmland). Hur gjorde ni med promenader och sånt i början?

Har två vinterbarn (november och december).
De har varit påpälsade och gått på promenad tidigt. Äldsta sonen var 4 dagar (dagen efter vi kom hem från BB) och yngsta sonen var 8 dagar (två dagar efter vi blivit utskrivna från neontalen) när vi gått på promenad första gången. Har varit snittad med båda så det har inte varit långa promenader i början dock.

Just sjal/sele eller vagn är nog vad som passar er bäst. Vilket som blir det varmt, och med bra kläder i vagnen med tex åkpåse eller dylikt så kommer man långt vintertid. De ligger väldigt varmt i vagnen. Med äldsta sonen lade jag tidningspapper och en filt under madrassen just för att förebygga kyla underifrån, medan yngsta sonen hade en sk mjuklift i sittdelen på vagnen.

Om exakt 2 veckor fyller lillknort 1 år :eek: :love:

På onsdag väntar 1 års kontrollen, blir spännande att se om han väger över 15 kg nu. Magen har strulat för honom, och jag tycker själv att han smalnat av så vi får invänta kurvan. Någon gång måste den ju dala ;) Än har han inte släppt taget, men det kommer snart skulle jag tro. Jag personligen tycker att han är attans långsam då storebror gick vid 9 månaders ålder.

Här hemma kollar vi mycket böcker (klappa-och känn) , en av sonens favoritlekar är att öppna kastrullskåpet och riva ut allt, verkligen allt där inne. Sen sitter han och spelar så fint med diverse lock och kastruller så jag har nog en blivande musiker :angel:

Är det f.ö någon mer som bor i Skaraborg?

Om exakt 2 veckor fyller lillknort 1 år :eek: :love:

På onsdag väntar 1 års kontrollen, blir spännande att se om han väger över 15 kg nu. Magen har strulat för honom, och jag tycker själv att han smalnat av så vi får invänta kurvan. Någon gång måste den ju dala ;) Än har han inte släppt taget, men det kommer snart skulle jag tro. Jag personligen tycker att han är attans långsam då storebror gick vid 9 månaders ålder.

Här hemma kollar vi mycket böcker (klappa-och känn) , en av sonens favoritlekar är att öppna kastrullskåpet och riva ut allt, verkligen allt där inne. Sen sitter han och spelar så fint med diverse lock och kastruller så jag har nog en blivande musiker :angel:

Är det f.ö någon mer som bor i Skaraborg?
Jag bor i Skaraborg :)

Grattis!

Min första är född 11 januari 2011 och vi har hästar så han var tvungen att hänga med ut i stallet. Den vintern var svinkall här! Jag passade på att gå ut i stallet då han sov så jag lade honom i vagnen i åkpåse på fårskinn. Vad han hade på sig i åkpåsen anpassade jag efter hur kallt det var.

Behövde jag ha honom med när han var vaken fick det bli i overall i bärsele.

11/12 fyller sonen 1 år men redan igår fick han "bebisvågen" på BVC att sluta fungera så han fick sitta på den stora vågen. Vikten var nämligen över "bebisvågens" maxvikt. 15,05 kg och 83 lång. Helt otroligt att ha 3-dubblat vikten redan vid 1 år, som många 1 åringar gör. Jag är facinerad av vilken utveckling de gör första året, håller ni inte med? Aldrig någonsin går utvecklingen så fort igen.

Hur är era 1 åringar i språkförståelsen?

Liten här förstår tex om man säger ska du komma, nu är det mat, ska du sova?, kan du sätta dig ner?, kan du vinka?, är du färdig?
Han svarar med olika läten för de olika frågorna, tex om han vill sova så gnäller han på ett konstigt sätt.
Han kan säga
pappa
babba (mamma)
datt (tack)
bapp (napp)
hejjå (hejdå)
Nu är han inte medveten om vilka ord han kan utan de kommer forsandes lite då och då, huller om buller under dagen. Vi har haft många gissningslekar innan vi kom på vilka ord han härmar. En åring härmar vad vi säger, och tydligen är det dessa ord som han snappat upp. Kanske är det de vi säger mest på en dag ? Ska bli kul att se när han blir medveten om ordens betydelse. I svenska 2s uppsats så skrev jag om barns muntliga språkutveckling mellan 0 till 3 år. Riktigt intressant :D

11/12 fyller sonen 1 år men redan igår fick han "bebisvågen" på BVC att sluta fungera så han fick sitta på den stora vågen. Vikten var nämligen över "bebisvågens" maxvikt. 15,05 kg och 83 lång. Helt otroligt att ha 3-dubblat vikten redan vid 1 år, som många 1 åringar gör. Jag är facinerad av vilken utveckling de gör första året, håller ni inte med? Aldrig någonsin går utvecklingen så fort igen.

Hur är era 1 åringar i språkförståelsen?

Liten här förstår tex om man säger ska du komma, nu är det mat, ska du sova?, kan du sätta dig ner?, kan du vinka?, är du färdig?
Han svarar med olika läten för de olika frågorna, tex om han vill sova så gnäller han på ett konstigt sätt.
Han kan säga
pappa
babba (mamma)
datt (tack)
bapp (napp)
hejjå (hejdå)
Nu är han inte medveten om vilka ord han kan utan de kommer forsandes lite då och då, huller om buller under dagen. Vi har haft många gissningslekar innan vi kom på vilka ord han härmar. En åring härmar vad vi säger, och tydligen är det dessa ord som han snappat upp. Kanske är det de vi säger mest på en dag ? Ska bli kul att se när han blir medveten om ordens betydelse. I svenska 2s uppsats så skrev jag om barns muntliga språkutveckling mellan 0 till 3 år. Riktigt intressant :D
Oj, en bastant pojk du har :love:

Det är så kul det här med ord och förståelse. Har fått min första ordentliga utskällning när jag drog ur proppen till badbaljan. Oj vilka haranger det kom ur den lilla munnen och arg som ett bi va han.

I förstår :
- hej och hej då.
- kom.
- vart är: bilen, bollen, lampan och nallen.
- vad säger apan.
- klappa händerna, vinka.

Han säger:
- titta.
- tatt (tack)
- nej.
- mamma och babba (pappa).
- maaaau (mjau).

@*Gotlandsrusset* Ja, han är rätt bastant. Min 2 1/2 årige kusin väger 14 kg, och mitt kusinbarn på 10 månader vägde 6,9 vid 8 månader. Jag känner en enorm skillnad när jag bär dom.

Oj, vad många ord han kan säga. Inser att min son inte har det minsta koll på varken bil, boll, lampa eller dylikt. Pratar ni mycket om dom sakerna? Haha, ja utskällning får man ofta har jag märkt. Attans långa meningar de kan babbla ur sig. Just språket tycker jag är mest facinerande att få vara med, deras frustration när man inte förstår men deras glädje när man lyckas förstå vad de vill :D

@*Gotlandsrusset* Ja, han är rätt bastant. Min 2 1/2 årige kusin väger 14 kg, och mitt kusinbarn på 10 månader vägde 6,9 vid 8 månader. Jag känner en enorm skillnad när jag bär dom.

Oj, vad många ord han kan säga. Inser att min son inte har det minsta koll på varken bil, boll, lampa eller dylikt. Pratar ni mycket om dom sakerna? Haha, ja utskällning får man ofta har jag märkt. Attans långa meningar de kan babbla ur sig. Just språket tycker jag är mest facinerande att få vara med, deras frustration när man inte förstår men deras glädje när man lyckas förstå vad de vill :D
Haha ja vi pratar nog mycket om just de sakerna :) han älskar bollar och bilar så det kom sig nog ganska naturligt att han förstår de först :) blir mycket : vart är bollen, här hemma ;)

Axel är 10 månader nu och ett riktigt charmtroll! Han skrattar och flirtar så fort han märker att någon tittar på honom :)

Han vill fortfarande inte krypa men ålar och rullar fram.

Förstår en del som "titta" "kan du ge mig xx".

Det senaste är att han ska mata mig. Han älskar smörgåsrån och han tar en tugga och stoppar sen in rånet i in mun så jag kan ta en tugga, äter lite själv och så håller han på :love:

Han älskar sina syskon men mest sin 4-åriga storebror. De leker med bilar och busar hela kvällarna. Så söta tillsammans!

Idag har jag inlett projekt sluta amma. Vi får väl se hur det går, han är vansinnigt mammig och ammig just nu men bits så fruktansvärt mycket att jag tappat lusten att amma...

Hur gör ni andra med julklappar? Axel kommer få en del praktiska saker som overall och sånt men funderar på om han ska få något mer? Hur gör ni?

Hur gör ni andra med julklappar? Axel kommer få en del praktiska saker som overall och sånt men funderar på om han ska få något mer? Hur gör ni?

Vår parvel fyllde år för 1 vecka sen, så det blir lite kaka-på-kaka effekt.
I julklapp får han:
1 alfabetstavla av storebror (kombinerat födelsedagspresent/julklapp)
1 klappa-känn bok av oss
1 pussel

Storebror på 10 år får inte så jättemycket heller
1 smartphone av oss
Delar till sin tågbana (märklin) av oss och lillebror

Vi resonerar som så här att visst ska det ges julklappar men inte för enorma summor. Vi lägger hellre pengar på upplevelser med familjen, tex så har vi bokat 2 dagars hotell i Danmark nästa sommar. Bara boendet kostade 4000kr, sen tillkommer ju en massa rörliga kostnader ev blir det en tur till Legoland också när vi ändå i Danmark. Sen tillkommer minst High chaparall, ALV och Liseberg. Sånt prioriterar vi som familj :D

Vår lille parvel har kommit in i någon sovfas, han sover minst 2 timmar på förmiddagen, 2-3 timmar på middagen och drygt 1 timme på eftermiddagen. Dessutom så sover han från 20.00 till 05 - 07.

Jag undrar varför, om det är andningsbesvären som gör sig påminda, om det är för att hans förkylning vägrar släppa taget eller om det bara är en sån utvecklingfas som kräver mycket sömn :(

Rätt händelselöst här inne.

Här håller vi för fullt på att förbereda för inskolningen, som sker om 1 månad. 2 veckors inskolning är planerad. Känns skönt för mammahjärtat med en lång inskolning. Är nog mest mamman i huset som behöver det eftersom lillklimpen inte alls är reserverad för varken vuxna eller barn. Men i mars börjar mitt allvar, gick trots allt hem i slutet av april 2013 :eek: .Visserligen jobbade jag två veckor på sommaren men jag var nog mer i vägen än till nytta pga mina krämpor :o Idag ska vi kika skoaffären efter vinterskor, då sonen precis lärt sig gå så har han fortfarande varma tossor när vi går ut. Men på förskolan behövs skor.

Till dagis finns nu:
namnnapp (nappar med hans namn på för säkerhets skull)
1 overall (funderar på om vi ska inskaffa en overall till, för säkerhets skull men vintern är väl snart slut? :angel:)
1 set med fodrad galon (jag älskar dom! Äldsta sonens gamla t om)
1 set med vanliga galonkläder
x antal vantar (då det finns ifall några blir blöta under dagen)

Har ni något tips på bra vinterskor som är breda? Köpte ett par viking till A men känns som jag knappt får på dem...

A ska börja förskola i augusti. Vi har ställt honom i kö men eftersom storebror går där så borde det inte vara några problem att få plats :)

Har ni något tips på bra vinterskor som är breda? Köpte ett par viking till A men känns som jag knappt får på dem...

Vi har precis haft sko-prova-maraton *svettigt*. Sonen har otroligt breda fötter så det fanns 1 par (!) som han kunde ha, och då i en storlek större än vad som är rekommenderat. Vi har provat många skor/stövlar och vissa kom han bara i med tårna typ.

För oss blev det Pax vintersko , ratch tror jag modellen heter. Kan kolla noga sen.

För oss blev det Pax vintersko , ratch tror jag modellen heter. Kan kolla noga sen.

Den hette visst Pax Frodig. I vår skobutik kostade de 300 kr, (i vår skoaffär har de en hel ovanvåning där man hittar skor för halva priset så egentligen kostar de 600kr). Absolut prisvärda skor :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur