Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Nu vill jag också joina !
Är i vecka 17 nu, beräknad förlossning 8/12. Ul bokat in till 5/7.
Pga strulig graviditet har jag redan gjort fyra vaginala ultraljud, varav att det senaste var i vecka 13 och man såg både huvud och armar.
Jag har under graviditeten hunnit med en blindtarms inflammation, ett misstänkt missfall, illamående som man annars inte kan föreställa sig, och nu har jag sjuka kramper/sammandragningar i livmodern som känns som knivhugg och i natt kom även benkramper.
Jag har kännt fladder från mitt lilla spektakel och längtar efter sparkar :)

:o Grattis! :D
Det låter som att du utan tvekan kan få bli medlem i klubben "Lidande gravida" (där jag är trogen medlem sedan vecka ... tidigt). Men då måste du ha ditt RUL snart va?

(Nä, jag hör fortfarande hemma i hösttråden ... men det är roligare att alternera lite :D)

Välkommen in hit ;)
Vad mysigt att känna det lilla livet fladdra :) gud vad jag längtar dit!! Ett plus med täta kontroller är ju att man får se sitt lilla liv i magen oftare ;)

Jag kommer med stor sannolikhet oxå få gå på ständiga kontroller.
Innan förra graviditeten opererade jag bort min livmodertapp och jag får ständigt cellförändringar. (Gick på kontroller varannan vecka då)
På min förra grav ville de sätta en klämma/sy igen så sonen höll sig inne i magen men han kom 5 veckor förtidigt iaf. Därför måste de ha koll på min "tapp" så denna bäbis håller sig inne.

Kl
Jag känner mig som en människa idag :banana: har t.o.m slängt in en tvättmaskin och diskmaskinen :) kanske om jag ska försöka mej på att ta en promenad med hästarna idag trots det ruskiga vädret :)

kl'

tack allihop!!
...tillochmed andro som välkomnar mig in i lidande gravida gruppen, som jag helst hade sluppit ;) Rul är den 5:e juli, så nästa fredag :)

jag har bokat tid för akupunktur nästa vecka, är sjukskriven nu pga alla kramper, hoppas innerligt på att detta ska få mig tillbaka på banan. Graviditeten är inte som jag föreställt mig, hade ju velat gå på mammayoga och gravid-vattengymnastik och träffa massa andra gravida människor och njuta av alla delar med att vänta barn. Nu sörjer jag mest min "föreställda graviditet" och siktar på att ta mig genom dagarna...

Curly: jo visst är det ett plus, min sambo tycker att det är jätte mysigt, han har varit med på de senaste två, han tycker att han känner sig mer med i graviditeten då. Och för mig har det ju varit en lättnad varje gång att se att spektaklet mår bra :) älskar ju bäbis redan trots att jag verkligen inte är gjord för att vara gravid :P

Min graviditet är inte heller vad jag trott. Hade sett fram emot en riktig "på rosa moln" grav. men inställer fick jag alla möjliga besvär. Men men, vad gör de om 6 månader :love:

Jag känner igen det där - speciellt som det är så många som påpekar för en att man ska njuuuta :p Lagom lätt att njuta när man kräks så fort man rör sig, inte har sovit ordentligt på fyra månader och typ allmänt hatar sin existens.

Men, jag har insett att man inte måste gilla att vara gravid för att gilla bebis när den väl kommer :D

Har nu genomgått glukosbelastningen och resultat var inte vad jag hoppats på...Hade 5.1 på fastande mage, vilket är ganska bra, men dessvärre hade jag 9.8 efter intaget av glukosblandningen. Det värdet ska helst vara under 7.8 :(

Så nu är det rätt kost och motion som gäller fram tills besök hos diabetessköterskan, vilket är jättelätt med illamående och fortfarande sargad fot...är så less på allt just nu...

På inskrivningen så kollade de blodsockret, är rutin ivarjefall här. Det visade sig vara förhöjt och jag blev erbjuden att göra testet en vecka senare. Känns obeskrivligt obehagligt, trots att folk runt mig försöker lugna. Men jag har en syster med diabetes, dock typ 1 som är kronisk och bra mycket allvarligare, men det gör ju att man är ganska medveten om sjukdomen...
Känns ganska nattsvart just nu, måste verkligen få smälta detta och hoppas på en snabb tid till sjukhuset.

Har de inte tagit blodsockret på dig?

nej, konstigt nog, dom tog bara uppgifter på inskrivningen, ställde frågor o sånt. inga prover eller dylikt. Kollade bara blodtrycket...
Jag tillhör ju skaran överviktig, så tycker det va konstigt att dom inte testat mig.

Ja det var lite annorlunda mot min inskrivning, förutom blodsockret så togs det fem rör blod för att kolla bl.a vad man har för blodgrupp, om man bär på någon annan sjukdom osv. Trodde verkligen det var rutin för hela Sverige?
Men om du skulle känna dig orolig eller bara få bekräftat att allt är okej så borde du kunna be om att de tar ett test, är ett stick i fingret o nån minut senare har man svar på hur man ligger och skulle det avvika så får du hjälp snabbt! det är varken tidsödande eller krångligt för dom att bara ta ett test!

Dom frågade bara om jag ville ta Kub test, vilket jag sa ja till, så jag tog lite blodprover häromdagen (dock ej stick i fingret)

Låter konstigt att dem inte tagit de på dig. Är ju ett väldigt enkelt test som man utan problem kan ta själv.
Mig tog dem två rör blod och sen fick jag göra det trevliga testet för mrsa/esbl. Men det endast pga kontakt i arbetet.

Fick även erbjudande om att vara med i tester om jodmätning hos gravida samt bakteriell vaginos. Men det kanske enbart är något just kommunen här håller på med.

Jag blev inte erbjuden något kub-test. Verkar vara väldigt olika rutiner runt om i landet, har även givetvis läst på om g-diabetes och värdegränserna är också väldigt olika beroende på vart man bor, vilket känns väldigt konstigt!

Jag har heller inte blivit erbjuden något kub test men de tog 4st rör blod och urin prov på inskrivningen som är rutin här.

Kub test brukar väl vanligast göra från 35 års ålder, (jag är yngre än så dock) men har tydligen nu blivt frivilligt även för dom som är under det. Kanske därför inte man blir tillfrågad överallt.

Får väl hoppa in i den här vintertråden också ;) Har en dotter som strax är 6 månader.
Fick ett pluss på stickan igår, men har ingen aning hur långt gången jag är. Mensen hade inte riktigt hunnit igång efter förra graviditeten. Har haft "mens" en gång (blödde bara en dag och ganska lite och har minne som en guldfisk så minns inte när de var heller :p )
Har vart grymt illamående i 1-2v och känner mig konstant åksjuk. Mådde aldrig illa i förra graviditeten så hoppas att de inte håller i sig så länge. Har spyfobi :nailbiting::crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka