Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Kl

Här går det sakta men säkert framåt. Haft lite spökveckor nu och visst är det skönt men man (jag) blir lite orolig att det hänt något. Sjukgymnasten imorgon med mitt bäcken :( Inte lika kul. Hoppas man kan få hjälp så man slipper ta sig fram som en 90 åring.

Hur gör ni andra med vägning? Jag har alltid varit relativt smal och tränad men iom slutandes av snus, illamående mm så har jag lagt på mig en hel del.

Att väga mig blir därför jobbigt psykiskt, jag vill ha koll så jag inte går upp för mycket samtidigt som jag inte vill bli besatt (varit tidigare i tonåren då jag blev besatt av träning).

Att personer runt omkring påpekar ens vikt gör det inte lättare. Har till och med fått frågan : hur känns det att vara så tjock? :eek: Jag blev jätteledsen och ville inte äta någonting mer den dagen + att jag som inte snusat en snus sen + tog en bara av ren ångest. Spottade ut den efter några minuter då jag fick dåligt samvete men ändå...

Att dessutom får slängt i ansiktet att : jag känner kreti och pleti och dom gick bara upp 6-7-8-9-10 osv sammanlagt... De är jag i v 16 redan uppe i liksom...

Jag vet att jag inte är tjock, jag tror inte personen i fråga menade något illa egentligen utan är helt enkelt inte van vid att magen/ låren/ rumpan är större. Men det känns ju i själen när man måste försvara sin viktuppgång trots att personer runt omkring VET att man är gravid....

Usch, behövde prata av mig lite bara...

Hur gör ni andra med vägning? Jag har alltid varit relativt smal och tränad men iom slutandes av snus, illamående mm så har jag lagt på mig en hel del.

Att väga mig blir därför jobbigt psykiskt, jag vill ha koll så jag inte går upp för mycket samtidigt som jag inte vill bli besatt (varit tidigare i tonåren då jag blev besatt av träning).

Att personer runt omkring påpekar ens vikt gör det inte lättare. Har till och med fått frågan : hur känns det att vara så tjock? :eek: Jag blev jätteledsen och ville inte äta någonting mer den dagen + att jag som inte snusat en snus sen + tog en bara av ren ångest. Spottade ut den efter några minuter då jag fick dåligt samvete men ändå...

Att dessutom får slängt i ansiktet att : jag känner kreti och pleti och dom gick bara upp 6-7-8-9-10 osv sammanlagt... De är jag i v 16 redan uppe i liksom...

Jag vet att jag inte är tjock, jag tror inte personen i fråga menade något illa egentligen utan är helt enkelt inte van vid att magen/ låren/ rumpan är större. Men det känns ju i själen när man måste försvara sin viktuppgång trots att personer runt omkring VET att man är gravid....

Usch, behövde prata av mig lite bara...

Åh, jag hör ju inte hemma här alls, men jag måste svara känner jag. ;)

När jag varit gravid och fått kommentarer om vikten så har mitt standardsvar varit: "Min viktuppgång beror på graviditet. Vad beror din på?" Då har det inte kommenterats något mer av de som hörde det då i alla fall. :angel:

Med tanke på att jag mått helvetiskt illa samt slutat röka under pågående graviditet så har jag inte heller gått upp några 4 kilo. Snarare det dubbla!

För det första antar jag att det är samma med snus som med cigaretter: att man ofta går upp ett par kilo innan man har vant sig vid sitt nya liv? För så tänker jag: om ogravida ofta går upp lite, varför skulle inte gravida göra det? Bara där har du ett skeende som säkert gav dig 2-3 kilo extra.

För övrigt ... Tja, alla graviditeter är olika. Jag vet att man på internet hittar de som minsann gick upp 5kg på hela graviditeten, men det tror jag snarare är ett utslag av "visa dina goda sidor på internet" än hela sanningen - det är bara de "goda exemplen" som visar sig. Det kan helt enkelt vara jobbigt för folk att erkänna att de har lagt på sig mer än vad de "ska" - även om det finns anledningar till det. På något sätt är ju ändå det eftersträvansvärda att vara smal med en liten bump på mitten - men alla ser inte ut så. Undertecknad har till exempel fått bump på mitten, en oexisterande midja och en betydligt större rumpa :p

Äh, ja, var någonstans var jag? JO - vikthets. Det är faktiskt inte bara mammans vikt som är avhängig för hur bebis mår. Jag påstår såklart inte att viktuppgång inte kan vara en riskfaktor, men jag (och typ alla inom vården som jag har talat med saken om) menar att det inte är det enda som spelar roll. Det är minst lika viktigt att motionera och att försöka låta bli och stressa.

Jag ligger som sagt plus någonstans kring 8 kilo och går in i vecka 22 i morgon. Till råga på allt är jag kortis, så nog syns det att det har blivit mer av mig. Men även om det går emot vad jag vanligtvis oroar mig för brukar jag tänka mig att det helt enkelt har blivit mer av mig att älska.

Vad det gäller vägning så väger jag mig, men jag har numera börjat med att aktivt försöka avdramatisera det hela. Jag talar om vad jag väger för maken och så säger han "Men vad bra" oavsett vad jag säger för vikt :p Sedan har det förstås varit tillfällen då jag bara tycker att jag är en klump, men då är det ju viktigt att man har en omgivning som kan klappa en på ryggen och tala om för en att det finns en bebis därinne.

Jag vet att jag är överviktig, men är inte intresserad av att veta hur många kilo jag väger. Jag har helt enkelt löst det som så att jag självklart väger mig hos BM men jag har bett om att inte få veta siffrorna.
Nu när jag dragit på mig g-diabetes så kommer det ju vara ännu mer koll på mig, vilket jag inte har något emot, och självklart får de larma om det brakar iväg alldeles för mycket. Men att veta siffror skulle bara skapa ännu mer ångest än vad jag redan har, så det får helt enkelt respekteras.

Nu äter jag för övrigt nyttigare än vad jag någonsin gjort förut, vill verkligen klara mig igenom graviditeten utan att behöva ta insulinsprutor, så får jag bara igång min f********e fot så jag kan börja röra på mig också så kommer jag klara det!
Min syster är som sagt diabetiker (Typ 1) så jag har lånat en blodsockermätare av henne och håller koll, och än så länge ligger jag i snitt runt 4,5-5!

Känner igen mej i allt du säger...
Jag är smal annars mej jösses vad jag har svullnat upp!!

Jag mår illa och behöver äta för att få ner illamåendet plus att jag även
Har slutat snusa oxå så lägg på lite mer på de ;)
Men jag tänker så här, när min kropp vill att jag ska äta då äter jag! För bäbis behöver.
Försöker tänka positivt ist än på de negativa.
Jag har många djur som ska skötas så det är min träning/motion.
Jag äger ingen våg så den ända gången jag väger mig är hos BM.

Kl.
Jobbade heldag idag första gången sedan två veckor tillbaka.. AJ AJ AJ AJ dör snart av ischiasen...:cry: vet inte vart jag ska ta vägen :(
Plus att jag spydde på jobbet... :wtf: jag som inte hade spytt på några dagar nu.. (tur jag hann ut till omklädsrummets toa bort ifrån alla kunder iaf)

Vi verkar vara ett härligt gäng! Inga som "lyser av välmående" direkt.

Jag har rul idag 9.15 och är mer nervös än när jag var gravid med första barnet. Är i v 13 nu om jag räknat rätt. Illamåendet har ändrat karaktär, jag kan nu känna att jag kan äta det mesta men mår desto sämre när jag ätit. Ligger i sängen på kvällarna och hulkar. Ska prova att inte äta nåt annat än frukt på kvällarna. Jag har redan gått upp 4 kg och det gjorde jag INTE så här tidigt förra gången. Känner mig som barbamamma. :( Har domningar i låret, bröst som gör jätteont och foglossning. Den vet jag ju dock hur det funkar så jag böjer mig aldrig mer än i nödfall. Plocka inte ur diskmaskin el tvätt, bär inget osv.

Det känns lååångt till januari men samtidigt går det fort.

Tänker på er alla och hoppas att det lättar iaf med illamåendet för oss snart!

Nu har vi varit på UL och allt såg bra ut. Är i v 13+0 och bf beräknat till 6/1. Kub-test och andra värden såg bra ut.

Det var en liten rolig rackare som mest stod på huvet eller låg och killade sig på näsan så det tog låååång tid att få alla mått. Dock kul för oss som fick se så mkt. Lite skillnad från den förra som bara snurrade och snurrade hela tiden så det var svårt att mäta även där. :D

*kl*

Nu hoppar jag in här jag med :D Är i vecka 6 så bf är väl i slutet av februari.

Har haft två mf senaste året så är väldigt nervös över hur det ska gå. Var inne på VUL idag och allt såg bra ut så här långt även om det var tidigt att säga mycket mer än så. Ska dit igen om 4 veckor så får vi se mer :)

Hoppas all går bra Mirtai.

Ska vi samla en lista på¨preliminära bf? Ni kan väl kopiera och fylla på:

januari 6 - Majkem (andra barnet)

februari slutet - Mirtai

Preliminär BF vinterföräldrar 2013/2014

December 2013
26/12 - *gotlandsrusset* - första barnet.

Januari 2014
6/1 - Majkem (andra barnet)

Februari 2014
slutet - Mirtai

Svarar alla : tack för era stöttande ord. Har börjat föra matdagbok nu så jag kan hålla reda på lite vad jag äter (för just nu slinker det ner lite här och lite där). Nu är det inte Mvc förrän i september, så får se då vad jag väger.

December 2013

Januari 2014
12/1 - curlySue (andra barnet)

Februari 2014
slutet - Mirtai

December 2013

Januari 2014
30/1 - BlueBays (andra barnet)

Februari 2014
slutet - Mirtai

December 2013
8/12 - Gravinda - första barnet

Januari 2014

Februari 2014
slutet - Mirtai

tiooooooooo

December 2013

Januari 2014
28/1- Araben (andra barnet)

Februari 2014
slutet - Mirtai

Hoppar in här i tråden! Är nu i vecka 11.

Kul att vi är fler som ska ha nr 2. Är det någon mer som berättat för barnet att det ska få ett syskon? Vi berättade igårkväll efter ultraljudet och först grät kraken nästen hela kvällen. "Vaaaaaarför har du en bebis i magen?" För att vi vill ge dig ett syskon. "Men jag vill ju inte haaaaaaa nåt syskon, jag vill bara ha dig mamma!!" Min söta älskade unge och jag kände mig hemsk.

Men idag var det mer positivt. Saker som vi kan lära bebisen, sånger vi kan sjunga osv. :-) Så innan januari kanske det är lugnt, men det är väl då den hemska verkligheten kommer. Första barnet sover fortfarande hos mig i sängen. Från ca 04.30 på min arm. Kommer bli problematiskt.... Hade dock en kompis som hade det så och det löste sig av att första barnet helt enkelt blev så mkt störd av amningen att hon tog med sig pappan till ett annat rum. Tveksamt om det blir så här dock...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka