Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Då hoppar jag väl in här då:)
Väntar mitt första barn den 13 februari -12 :love: Kul men otroligt läskigt på samma gång! Var på ul/vul i v 8+1 och såg en snigel med ett litet hjärta. Mådde apa v 6-8, sen bättre ett tag men nu i v 14 har illamåendet tagit fart igen till mitt stora förtret:crazy: Äckelmagad till tusen och kräkar vid minsta misstanke om något "äckligt" i maten tex brosk:eek:
Jag hade planerat barn i maj sisådär pga hästarna (bete=enkelt) men det tog sig direkt så;) Ska köpa barnvagn av en jobbarkompis och jag skäms över att säga det men jag har inte sett den och jag vet inte märke:o Jag går inte så mkt i städer osv utan bor på landet. Funderar på att köpa två faktiskt då en lär lukta häst snabbt..

Välkommen till tråden! :bump:

kl

Jag slösurfar runt på lite sidor och kikar på "vad man behöver till en nyfödd"listor. Det är skräckinjagande mycket man ändå ska införskaffa sig. Jobbigt också att få barn på vintern när man inte vet hur stor bebis man kommer få eller hur kallt det kommer att bli..

Här är en av listorna jag hittade:

ÅKA VAGN:

Vagn, förstås. Med myggnät och regnskydd.
Lakan till liggdelen, och en tunn filt att ha ovanpå.
Reflexer.

ÅKA BIL:

Babyskydd

SOVA GOTT:

Spjälsäng eller vagga.
Spjälskydd.
Madrass.
Kudde.
Lakan, plastad frotté, påslakanset x2.

(Dra-på-lakan är smidigt, men inte nödvändigt. Jag har tagit ett av mina gamla lakan och delat dem på mitten, då passar de fint i spjälsängen! Nya rekommendationer säger att man ska ha kudde till de pyttesmå, men det går bra med en vikt handduk också. Men lägg den i ett örngott så det inte river på den lilla kinden. Fler påslakanset än 2 behövs sällan heller, man hinner tvätta om det blir panik.) (Detta tyckte jag var superbra tips!)

SKÖTA OM:

Tvättlappar.
Blöjor.
Babyolja. (Gärna i pumpflaska, lätt att dosera med en hand!)
Bepanthen (eller annan salva mot röda rumpor)
Handdukar (att torka torrt med, det är inte bra att låta bebisen vara fuktig under blöjan)

SKÖTVÄSKA:

Hundbajspåsar
Handsprit
Blöjor
Engångsunderlägg till skötbordet
Kräktrasor
Tvättservetter

ÄTA MAT:

Vi hade en nappflaska hemma samt en tetra färdig ersättning ifall det skulle behövas. Det är inte nödvändigt alls, men kan vara skönt att ha. Allt annat kan du köpa sen.

BADA:

Badbalja
Badtermometer (det är svårare än man tror att blanda "lagom" varmt!)

Lite babyolja i vattnet (eller olivolja) räcker, tvål behövs inte (fast man får prover i BB-väskan!) än på ett tag.

APOTEK:

Rumptermometer (egentligen ingen panik att köpa det på en gång)
Nagelsax med trubbig spets. Du anar inte hur fort bebisnaglar växer!

Nässpray med koksalt kan vara bra, babyproffsen säljer en som heter Näsfrida. Den är lättare att använda än pipetter, tycker jag. Nezeril och Alvedon/Panodil ska inte användas förrän bebisen är tre månader, så det är ju ingen vits att köpa det innan dess, om man inte blir rekommenderad av läkare!

Jag har hunnit köpa.. hmm... typ en grej på listan? Man tycker att man fortfarande har gott om tid, men plötsligt ligger man där på sängen som en annan bakpotatis och kan inte röra sig, så det är väl dags att börja sätta igång med shoppandet snart. Det känns litegrann som att jag inte har så stort behov av att "boa". Min bror och hans sambo hade allting färdigt vecka sju kändes det som. Jag kommer att vara glad om vi har det allra nödvändigaste innan bebisen kommer. Sambon föreslog att vi skulle linda in bebisen i några handdukar på BB, så kunde vi skicka svärmor att köpa kläder när vi visste vilken storlek han har. Men riktigt så illa får vi väl hoppas att det inte blir :D

Jag har fått en lista utav mor min där hon listat upp vad man behöver, vad hon använde och vad hon saknade. Jag har trots allt två syskon, och det ena är en riktig sladdis och fyllde just 6 (själv var mor min ung när hon fick mig, så hon är inte lastgammal nu direkt)

Jag ligger ganska bra till på listan :o Spjälsäng med alla tillbehör (utom en mobil, men känns inte akut) är fixat. Vagn är allt fixat utom någon slags åkpåse. I klädväg är vi ganska klara, senast idag fick jag 7 bodys, 5 mössor och lite annat med mig hem och då jag gärna vill använda tygblöjor ur miljösynpunkt bland annat så har jag fått lite olika startkit med olika sorter samt något paket att ha hemma om man te x ska iväg. Tvättlappar är fixat när vi ändå var på ikea, och alla olika smörjor har jag jämt hemma oavsett.

Jag har ingen badbalja, och har inte tänkt införskaffa någon heller innan liten kommer. Tänker mig att handfatet måste fungera utmärkt i början iaf?

Men som sagt, åkpåse och babyskydd är inte fixat men det är det enda stora som är kvar, annars är vi ganska välförsedda redan... Sedan saknar vi skötbord och givetvis lite andra små grejer, men jag känner ingen panik alls. Och jag har inte ens börjat shoppa själv kan jag tillägga, utan det är mor min faktiskt som gått bananas och kommer med både det ena och det andra, inte för att jag klagar!

Senast ändrad:

Här är en som saknar shoppingen lite grann! Vi måste ju igt inte köpa något alls. Men jag känner mig taskig på något vis mot Mini som inte får så mkt nytt och "uppmärksamhet och planering"

Syskon vagn har vi redan skaffat. Så det är väll en voksipåse och någon ny första body som "fattas". Inte ens det är nödvändigt igt mest för min skull att jag ska få köpa någonting till bebis.

Men så är jag en sån som älskar att titta på och jämföra bebisgrejer och planera.

Jo justja ha köpt en ny snuttisfilt till bebis. Sån variant som vi använt flitigt till storebror. Dom ska ju inte behöva ha samma snuttisfiltar! :)

Vi har köpt typ 2 klädesplagg själva, och eftersom att mor har fått direktiv på vilka modeller, märken, färger osv på kläder och annat som vi gillar ser jag det inte som något problem, då det blir precis som jag vill ha det iaf.

Vi köpte vagnen själva, och jag har te x planerat att ta med mig mor på en spa helg som tack te x, någonting som nog blir uppskattat både utav henne och utav mig ;)

Jag insåg dock att en voksipåse kommer inte heller att fungera, måste haft hjärnsläpp igår, det är både dun och ull i den vilket blir precis lika som om man skulle haft ett fåskinn... Så jag får kika efter syntetåkpåsar istället tyvär.

Och visst är det kul att sitta och kika, planera osv, men bara för att jag inte måste köpa en massa betyder det ju inte att jag inte kan. Dessutom ska vi flytta till större, så jag kan lägga krut, planering och pengar på att fixa iordning rummet med allt vad det innebär utav gardiner, möbler osv :)

Jo det är väll det jag ska sysselsätta mig med nu, efter jag samlat lite ork efter hallen uppe, att fixa minis rum så det är klart. Inte för att jag tror att mini kommer sova där på ett år men då slipper jag hålla på med det med två små barn! :)

Just nu håller mini på och gör kullerbyttor tror jag och känner efter rejält hur mkt utrymme som finns. Men nu får han faktiskt sova för det ska jag göra! :)

Jag har börjat kika runt litegrann också, även fast vi redan har det mesta klart, på just inredningsgrejer :p Men tyvärr bor vi för trångt, så bebis får dela rum med oss tills vi hittar något som är stort nog. Men drömma går ju liksom alltid! ;)

Detta är vad vi har kvar att införskaffa:

Madrass + sängkläder till spjälsängen
Skötbädd (Har hittat en fin från Mumin!)
Blöjor + våtservetter
Nappflaskor + ersättning
Nappar
Babysitter
Babyskydd

Sen blir det säkert lite mer gulliga kläder också om man råkar springa på något extra fint ;)

Småsaker som nagelklippare, salvor etc finns kvar sen sonen. Tonvis av små handdukar finns också, om det blir en kräkbebis.
Vagn, spjälsäng, kläder, babyleksaker och allt annat är fixat och klart!

För övrigt har vi köpt hem en doppler som pappan ska få äran att ge första försöket på när han kommer hem om någon timme.. Alla säger att det kan vara ruskigt svårt att hitta några hjärtljud om inte magen växt på sig mycket, men vi får ge det ett försök i alla fall. Min mage har inte växt alls som kan synas när jag står upp i alla fall, men på kvällarna och morgnarna så syns en liten bulle när jag ligger ner.
Har än så länge inte gått upp i vikt heller. Och känner inga rörelser, har ju en tjock moderkaka i framvägg tyvärr.

Babysitter har jag inte tänkt på, använder man verkligen en sådan? Känns som att dom korta stunderna det skulle bli kanske babyskyddet fungerar lika bra?

*kl*

Här är liten i full gång och sparkar hårt och bestämt mot datorn som ligger på magen, varmt måntro? :p

Påtal om förberedelser av olika slag... Vi ska på första föräldramötet nästa vecka, vilket känns toktidigt? Jag menar, vi har fortfarande bara varit på inskrivningssamtalet hos BM, förutom ULet då i v 17, vi går in i v 25 idag (fredag, kl börjar visst dra iväg)

När ska ni på föräldrautbildning? Hur ofta går ni hos BM?

Senast ändrad:

Allt beror ju säkert på både bebis och förälder, men jag tyckte att den var ovärderlig när Sebbe var liten! Hade en sådan som vibrerade, och han verkligen älskade att sitta där :D

Så den användes när jag duschade, lagade mat, diskade eller annat sådant som inte alltid kunde anpassas till när han låg och sov. Babyskyddet ville han inte sitta i hemma, av någon konstig anledning. Efter några få minuter vart han tvärilsk. Men i bilen kunde han åka hur länge som helst.. Kanske hade med vibrationerna att göra :p

Som svar på dina frågor, så är väl jag lite av ett specialfall nu då förstås. Jag har inskrivning nästa vecka, men hade RUL förra veckan. Kommer inte att gå på någon utbildning, och det blir ett minimum av besök hos BM även denna graviditet också - så länge allt står bra till såklart.

Jag har ju fått en bärsjal, och hoppas att jag kommer kunna laga mat med hjälp utav den... Duscha gör jag i vanliga fall på under två minuter så det känns som att då borde liten kunna överleva i babyskyddet, alt att duschen får vänta tills kvällen när sambon kommit hem.

Dessutom, så står förhoppningsvis affärerna kvar även efter att liten funnit sin väg ut och att man kan införskaffa en babysitter senare om man känner behovet. Men vem vet, lär säkert dröja 2 dagar så kommer mor förbi med en bara för det :

Jag klagar inte på de få BM besöken, tycker ärligt det är ganska skönt... Gillade inte riktigt BM vid inskrivningen, om än jag inte riktigt kan sätta fingret på varför och sambon tycker jag är löjlig. Just att föräldrautbildningen är så tidig var mest det som jag tyckte var konstigt, hade vi blivit beräknade 1 dag senare hade vi gått i gruppen okt-nov istället för aug-sep som nu. Men det spelar väl på det stora hela ingen roll :)

Senast ändrad:

Jag har ju fixat vagn som jag köper om två veckor av en kompis på jobbet, tror det ingick sovpåse och så, har spjälsängsskydd, har lite kläder, bodys å så. Men det ska mycket till börjar jag inse:eek: Ska börja handla denna lönen tänkte jag, för jag får riktigt bra lön:) Vet inte i vilken ände jag ska börja dock..ska köpa en fårskinnsfäll av kompisar som har egna får på krav vis, det känns bra:)

Vilken bra lista! Den ska jag gå efter. Funderar på vilken storlek man ska köpa en tjockare vinteroverall i när bebis föds i februari? 56? Vill bara ha en typ i fleece eller liknande, ingen "ute" overall..

KL

Hela dan idag har jag haft ont i sidan.
Ungefär en handsbredd under bröstet.
Gör inte ont hela tiden men kommer och går.
Mår bra för övrigt :confused:

Jag har inte handlat någonting ännu. Har dock kikat på vagn och tror jag bestämt mig.
Har RUL 7/9 och tänkte därefter köpa första plaggen. Längtar så mycket... :)

Har däremot haft ont i nedre delen av magen sen igår. Typ som kramp, men barnmorskan sa bara att så länge jag inte blöder var det ok. Kan det vara växtvärk eller kanske sammandragningar? Är dock hemma från jobbet. Jobbar i butik och står upp 10h om dan och känner att jag inte orkar. Som tur var går jag på tjänstledighet nästa vecka då jag ska börja plugga igen.

Vi har faktiskt inte handlat en grej än. Men vi har ju ett barn sen tidigare så rätt mycket har vi. Spjälsäng, vagn och sängkläder och sånt.

Vi behöver babyskydd, lite kläder (sonen är sommarbarn, denna beräknas i januari), åkpåse, babysitter och ett babygym och lite filtar och sånt.

babysitter var grymt bra till sonen! babygym kommer jag nog vänta med att köpa till efter bebisen är född.

Salvor och sånt kommer jag vänta med tills behovet finns, salvor är färskvara och inte alls säkert att man ens behöver.

+ Mirre

Hoppas ni känner er lite bättre :)

*kl*

Hrm, har läckt väldigt lite ifrån brösten några veckor, men i morses hade jag torkad mjölk (?) som hade fastnat och torkat, det var överallt :o

Ikväll ska vi på första föräldragruppsträffen, ska bli spännande att se vilka som är där och vad som sägs :)

+Priscilla

Tack!:)

Här har det hänt en del sen jag skrev sist.
Vi har varit och kollat på en gård men tyvärr blev buden lite väl höga för vår budget så nu renoverar vi färdigt huset istället (varvid sambon bröt fingret när han skulle lägga nytt golv i babyrummet:grin:). Håller även på att kolla på andra bilar för en liten Lupo tror jag inte vi får in både bebis, barnvagn+40 kg's hund i.

Handlat har vi inget ännu förutom en skötväska(!) och en DIO-napp.:D
Lyckligtvis borde vi hinna med att fira jul också innan det är dags så då kan vi nog önska oss en del.

Tror förresten jag kände av Snorup liiiite grann igårkväll. Är dock bara i vecka 16 än så det kanske var inbillning? Tror dock inte det var gaser..:o

Jag började känna runt den veckan, så det är inte alls omöjligt! :)

Själv vägrar jag hinna fira jul innan... Men här får man gå över 3 veckor, vilket gör att senast 22/12 får vi igångsättning, men det kan ju ta lite tid det också... Alla tror dock på en luciaknodd, det skulle ju bli ett fränt datum iaf :D (111213)

Trist med gården, och sambon finger, och ja en lite större bil är kanske att föredra... ;) Vi har en passat kombi, och vi får in en emmaljunga duo edge och en storpudel i bagagen, vart jag ska stoppa lillhunden vet jag inte ännu, men det lutar åt bur/bälte i baksätet.

Ja, en kombi av något slag får det nog bli. Speciellt när man ska börja åka till hästen igen och ska ha med diverse grejer.
Hur ofta räknar ni med att behöva få plats med alltihop? Dvs barn, barnvagn hund/ar, sambos osv..

Och hur känns det förresten med ridningen för er (eftersom detta i grunden är ett hästforum antar jag att det finns en del ryttare här;))?
Änsålänge känner jag ingen skillnad och jag hoppas verkligen jag kan rida så nära BF-datumet som möjligt.

Ska ut och springa med hunden nu. Tyvärr verkar inte konditionen (/orken) bli bättre direkt men jag blir åtminstone mindre grinig framåt kvällen.:angel:

KL

Nu hoppar jag in i tråden! Vi väntar vårt första barn och är beräknade till 14 februari efter VUL i 9+1. Det kan ju komma att ändras.

Jag har mått vansinnigt illa i ca 4 veckor men börjar repa mig. Jag har gått ner 7 kg men nu har det stillnat av och kanske kan jag börja gå uppåt snart :) Jag skall jobba första dagen i morgon efter sjukskrivning/semester, känns lite pirrigt att se hur det går, men det skall nog gå bra :)

Spjälsäng med madrass och ett lakanset är införskaffat och står i källaren och väntar. Vi är mitt i köksrenovering så först skall den bli klar och sedan skall vi förhoppningsvis få lite ordning på resten av torpet här hemma.

Vi har funderat lite över det här med vagn, vi är båda ganska långa (jag 174 cm och min sambo 2m) och har väl inte direkt hittat någon vagn som känns klockren.
Har ni något tips? Vi har tittat på ett par vagnar med teleskophandtag som nog skulle funka men det känns som att själva ligg/sittdelen kommer väldigt, väldigt lågt. Den skall ju inte bara vara bekväm att köra utan även att lyfta i och ur ungen, samt att bädda utan att ryggen går av på mitten.

Jaja, tur att vi har tid på oss att leta än så länge :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 651
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 083
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023