Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Jag och sambon är ganska långa (båda är över 180) och vi valde en emmaljunga duo edge med sportchassi, upplever inte vagnen som liten alls, varken att lägga i och ur eller att köra det lilla vi provat.

Och välkommen till tråden förresten! :)

Smulan: Jag räknar med att det första tiden iaf inte blir sådär jätteofta, dels för att man kanske inte vill vara iväg så många timmar att hundarna inte klarar sig själva, det är kallt ute och man vill inte lämna dem i bilen osv. Framåt våren sommaren så blir det säkert lite mer, men då går det ju att köpa en kompletteringsvagn (sittvagn) som tar lite mindre plats och ha den stora hemma. Så har vi tänkt iaf.

Jag rider inte i dagsläget, har ingen häst alls tyvär om än jag är bra sugen på att gå och skaffa mig en igen, fast jag vet att det är ett dåligt läge nu... sambon tycker jag ska vänta några månader, så liten hinner komma ut och man hinner känna in sig, men åh, jag vill ju nu!

*kl*

Då var första föräldragruppsmötet avklarat! Vi var först ett jättestort gäng ifrån hela stan som sen blev indelade i mindre grupper lite mer hur vi bodde, och vi fick en grupp där dom verkar trevliga allihopa. Vi ligger väl ganska lika i ålder och stadie i livet vad vi kom fram till den stunden vi pratade (jobb, plugg, bostad) osv så det ska bli kul. En av dom känner jag lite flyktigt sedan innan då vi haft häst i samma stall dessutom :)

Det kliar i mina fingrar nu..jag vill köpa grejer! Blir nog saker till barnvagnen och spjälsängen denna lönen. Kan inte bestämma mig om det här med bilbarnstol å så. Hur fungerar det när man hyr?? Får man ut den lite innan bebis föds? Hur går man till väga och vad kostar det ungefär?

kl

Idag var jag och sambon på vårat extra ultraljud för att se hur det står till med vår bebis njurar. Det finns fortfarande vätska kvar i dem, men doktorn förklarade att det är urin och den troligaste orsaken är ett avflödeshinder. Urinblåsan var också fylld vilket är ett tecken på normalt fungerande njurar. Hon sa att det inte är något att oroa sig över, men att vi ändå får komma på ett rutinmässigt ultraljud i vecka 36 samt att hon skriver en remiss till efter förlossningen när doktorn ska undersöka detta lite närmare när han är född.

Jag är för övrigt också i shoppartagen. Idag handlade jag två mammatröjor och ett par mamma-jeans. Till lilla bebisen blev det täcke, kudde och sängkläder från jysk och häromdagen införskaffade vi en barnvagn :) Funderar också på detta med bilbarnstol, men det överlåter jag till sambon att luska i, för det finns verkligen en uppsjö.

Vad skönt att allt var ok ändå! Och ett extra UL är ju inte fel, både kul att få se den lille och skönt att dom håller lite extra koll :)

Vad blev det för barnvagn? Skoj att vara i shoppartagen, själv är jag i åkpåsefunderingar... Eg vill jag ha en voksi, men sambon vill ha en i enbart syntet (med tanke på allergier) och tycker att det borde fungera med en vanlig sovsäck, jag har ingen aning jag så kan varken argumentera för eller emot men det känns som att en sovsäck blir väldigt knöligt? Nog för att vi köpte en stor vagn men inte hur stor som helst...

Babyskydd har jag ingen aning om vad man ska ha, det sätter jag mig in i om några veckor har jag tänkt om inte sambon hinner före... :angel:

Det blev en Emmaljunga City Cross, mörkgrön i färgen och i väldigt fint skick (köpt begagnad på blocket). Jag är också i lite åkpåsefunderingar. Det ingick mjuklift till min vagn och jag har ju redan köpt ett fårskinn, så jag funderar litegrann på om det faktiskt kanske räcker att bebisen har på sig en fleeceoverall och så bäddar man ner honom ordentligt med täcke och varma filtar. Men det kanske blir för kallt? Åh, det är så svårt att veta hur man gör när man bäddar ner dom!! Man vill ju inte att han ska bli för varm heller.. Men vanlig sovsäck låter ju vettigt. Kanske kan man klippa av en som man har hemma men inte använder så mycket? Så behöver den inte ta så mycket plats?

Jag har för mig att hon som juag ska köpa vagnen av sa att det fanns åkpåse till den, ska kolla när jag får den, annars blir det nog fårskinn istället. Finns åkpåse kanske jag struntar i fårskinnet..får se hur kallt det är sen framöver..Blir nog inköp av minst en tjockare overall i 56. Ingen ide att köpa 50 på den va? ska ha den mellan februari när liten föds till april kanske, beroende på väder..

Härligt! :)

Jo, måste bara se om jag hittar någon, att köpa en ny känns som lite onödigt, isf kan man lika gärna köpa en åkpåse. Men jag håller med dig, supersvårt att veta hur man ska bädda, här kan det dessutom utan problem hålla sig runt -30 ett tag, inte för att man tar jätte långa promenader i det vädret, eller man kanske inte ska ut med liten alls? Så svårt att veta... -20 är det ju snudd på hela vintern, så det borde ju vara lugnt, men vart går gränsen? Gud, jag känner mig helt vilsen :o

Skogstroll: Jag har fått 2 overaller redan, en i 50 och en i 56, inte för att jag tror att jag kommer hinna använda den i 50 ens, känns inte som att det är en liten bebis där inne, men men.

Kl
Måste fråga er, jag är i v 18 och har redan börjat få sammandragningar. De gör ont. Som rejäl mensvärk ungefär. Är det normalt?

Hur ofta händer det? Har du ont av dom är det väll mer förvärkar men kan tycka att det är lite tidigt. Ring och prata med förlossningen och hör efter bara!

*kl*

Igår va vi in på socialkontoret och skrev på faderskapspappren så nu är det klart iaf. Sambon sa att nästa år så ville han inte gå dit(eftersom vi va där förra året också), då svarade jag att då får han väll gifta sig med mig så slipper han :P Han syftade nog mer på att det får vara färdig med barn nu. :D

Knapplån.

Idag lyssnade vi på lillans hjärta här hemma en stund. Den stolta storebrodern fick för första gången höra, och han tyckte att det var ascoolt :D

På måndag har jag inskrivning, och sen är det bara att börja räkna ner till nästa UL! Vi funderar på att göra ett privat mellan, jag är så sjukt nojjig att det ska vara något fel på henne.. Vi får se hur det blir.

Nu är också babyskydd ordnat. Vi beslutade oss för att hyra av IF, så är alla stolarna klara för ett antal år framöver.
Jag har gett mitt favoritnamn till sambon att fundera på, och han ska börja klura ut något han också.. Jag hoppas att han ska bli förälskad i mitt förslag dock ;)

Åh, jag vill också höra hjärtljud! Jag antar dock att vi får göra det på måndag då det äntligen är dags för första BM besöket!

Aneka: Oj, ni är flitiga... Jag har inte ens fått "det där" intyget som man ska skicka in till fk, och både de och allt övrigt papperskrångel skrämmer mig, jag har verkligen noll koll!

*kl*
Första jobbardagen efter semestern, jag har redan börjat räkna ner tills när jag kan gå hem :angel:

Jag har inte heller fått mitt moderskapsintyg. Får det den 29e då vi ska till bm igen. Jag tror inte jag behöver fylla i några inkomstuppgifter den här gången då det ska gå på samma eftersom ingenting ändrats och det här barnet blev till och föds innan M blir 1 år och 9mån. 5 dagar i veckan tar jag ut nu också så SGIn ska vara säkrad. Men dom ska ju kolla upp en nu så att man gör det så kanske kommer något papper om det som jag måste fylla i. Jag tycker att allting med försäkringskassan har gått supersmidigt. Inte en betalning har kommit försent. Har till och med kommit i tid fast jag begärt dagar väldigt sent! :bow:

När kommer du att gå hem?

Justja det mesta med inkomstpappren lämnar du bara till din arbetsgivare så ska hen fylla i det och du behöver bara skriva under och skicka in! :)

Jag har tänkt gå hem from november, ta 2 veckors semester först (som jag har kvar) och sen fp dom sista två veckorna. Känns som att det kan vara skönt att hinna vara hemma och landa lite först, samtidigt som man inte vill vara hemma en hel evighet innan och gå och hinna bli less...

Har inget fast jobb nu, utan en visstids anställning, så jag antar att det blir lite krångligare för fk att räkna ut, då jag jobbar inom handels så beror min lön mycket på vilka tider jag jobbar också och inte enbart timmar, men det låter ju smidigt om arbetsgivaren gör grovjobbet på den biten och det bara är att skicka in!

Vad är det mer i pappersväg man ska fylla i och ha koll på? Hur har ni gjort med försäkringar och annat? Faderskapsintyg, ansöka om gemensam vårdnad, vad mer? Och vart får man tag på alla papper? :o

Förresten, eftersom att detta är ett hästforum i grund och botten, så antar jag att det finns några hästmänniskor här i tråden också... Hur korkat är det att gå och köpa sig en häst nu? Jag tog ju bort min för 1,5 år sedan, och har sedan dess gått och filosoferat på vad det är jag vill med hästeriet... Nu vet jag, och har dessutom hittat några hästar som verkar intressanta, men vågar man slå till nu? Sambon tycker jag ska vänta några månader, samtidigt som han tycker att det är jättekonstigt att jag är utan häst och aldrig riktigt har vant sig vid den tanken och tycker det ska åtgärdas omedel bums... Det blir isf tal om att ta hästen ifråga på foder först för senare köp, och det är en körponny det är frågan om så jag inbillar mig att jag kommer kunna hålla igång den ganska fint trots mitt tillstånd :D

Det är ditt jobb som får räkna ut och fylla i uträkningarna. Fk vill bara ha in färdig ifylla siffror.
På pappret som du får hem så ska det fyllas i hur mkt du jobbade och vad du tjänade för varje månad senaste halvårte/året? Minns inte hur långt tillbaka i tiden det va.

Vi hade graviditetsförsäkring med trygghansa med M, men har faktiskt glömt det den här gången :o det måste jag komma ihåg att fixa.
Pappren som din sambo ska skriva på har socialkontoret och det är inget som du behöver skriva ut själv. Kom bara ihåg att ta med er leg dit. Faderskapsbrev och gemensamvårdnad fixas samtidigt. Ring och boka

Sen är det nog inte så mkt mer om du inte ska ha någon GP. Pappren från fk kommer när du har skickat in moderskapsintyget. :)

Känner ni att ni har tid, ekonomi, plats osv så är det väl bara att köra på:)
En körponny är ju kanske lite lättare att hålla igång även när man inte är så rörlig själv också :D

Funderar på samma sak, fast vi har ingen möjlighet att ha häst nu.
Men längtar efter en häst så mycket att jag går i bitar snart!
Jag vill riiiiida!!

Tja, vad vi vet i dagsläget så ja, men å andra sidan, man kanske totalförändras? Gud, så svårt! Man vill ju inte ångra sig, varken vad man gjort eller inte gjort...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 083
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA