Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

En Emmaljunga Duo Edge, sportchassi. Eftersom att både jag och sambon är över 180, och båda vägde närmare 5 kg när vi tittade ut så räknar jag dels med att liten behöver ordentligt med plats i vagnen, och så vill jag ha en rejäl stabil vagn där jag får plats att gå ordentligt när vi är ute med hundarna. Den är röd och svart, ingen aning om vad färgen heter men det ser helt ok ut, lite roligare än svart men inte jätteskrikig.

Vi fick in den riktigt bra i bilen, tar halva bagagen ungefär när den står på alla 4 hjulen med liggdelen på, då får hundarna det lite trångt bredvid men det får funka, annars går den ju att ställa på högkant och ha liggdelen i baksätet också, men det känns sådär.

Så vi är nöjda, dessutom, till det priset gör det ingenting alls om det skulle visa sig att vi vill ha en mindre vagn senare, den var tokigt billig, och fräsch! Lite utav "greppskummet" eller vad man ska säga som hade spruckit uppe vid handtaget bara, men det ska visst gå att byta på något vänster.

Knapplån.

Helt oförberett, oplanerat, något chockartat och med en vag känsla av "händer det här mig?" så får väl jag hoppa in i denna tråden.

I söndags upptäcktes det en liten bebis i min mage, när jag ultraljudades på akuten för enorma smärtor i mitt gamla snittärr. Döm om min förvåning när läkaren flyttar sig från skärmen och man där kan se en hyffsat stor sak, ett hjärta som slår fort och vilda sparkar och slag hos en bebis. Min bebis tydligen :D
Läkaren kunde inte utföra så mkt mätningar, det var tydligen en dålig apparat för det, och bebisen vägrade att låta något bli mätt öht. Men hon kunde uppskatta det till att jag är i femte (graviditets)månaden, men inte ner på exakt vecka och dag.
Måste ringa MVC och få allt fixat och klart, och tid för ett riktigt UL där allting kan kollas noga.

Men ja, någon gång kring första veckan i januari var läkarens gissning, eller däromkring. Så nu blir det en jäkla snabb graviditet och all planering som hör till!

NÄMEN!! Grattis!! :bump: Vilken helt galen start på en graviditet?! Det måste vara helt overkligt? En annan tycker ändå att man har kort tid att förbereda sig, och då har jag vetat om sedan jag var vecka fem. Välkommen till tråden :)

kl

Jag har ännu inte några direkta besvär från min graviditet, men jag har börjat få svårigheter att sova som jag brukar. Jag har nog aldrig tänkt på det, men jag sover nog ganska mycket på mage, och det gör för ont att ligga så nu. Så därför blir min nattsömn skitkass, vaknar hela tiden av att jag lagt mig som jag brukar och därför vaknar för att jag får ont. Jippie. I helgen blir det till att åka till ikea och köpa en massa uppbullningskuddar så jag kan anordna någon bekväm sovställning i sängen..

:rofl::rofl::rofl:
Förlåt att jag skrattar men jag tyckte det var ganska komiskt faktiskt:)
Men stort grattis och välkommen!
Du har alltså inte märkt något alls innan?

Priscilla: jag sover ALLTID på mage och kan inte somna om jag inte ligger så. Hur det ska gå när magen börjar växa mer är för mig ett mysterium:eek::D

Ja, det är helt hemskt när man upptäcker att gamla vanor inte funkar längre! Jag har faktiskt egentligen aldrig tänkt på att jag ligger på mage, jag har alltid tänkt att jag sover på sida. Men .. tydligen gör jag inte det :D
Ja, jag glömde bort en krämpa som nyligen anlänt i mitt liv- antydan till halsbränna. Inte jättejobbig som det är nu, men jag fruktar att den kommer eskalera... not so nice.

Ja, man kan ju säga att det är lite smått overkligt än så länge :p Vi pratar om bebisen i magen och planerar redan, men jag vetefan om jag fattat att den faktiskt ÄR där än! Kikar ner på magen och den har inte förändrats alls, så hur får den plats därinne? Nog för att jag inte fick mage med nr 1 heller, men då var jag yngre, smal, vältränad och det var första barnet liksom. Men det syns inga spår än, trots att jag väl är någonstans kring v 18-20 typ. Har inte känt någon spark/rörelser, moderkakan låg tydligen i framvägg. Inget illamående som med sonen (Kräktes massor i flera månader) utan bara någon enstaka gång här och där, vilket jag har året runt pga min magkatarr ändå..

Det var ju lite halvt fel i planeringen detta då liksom. Jag hade bestämt mig stenhårt sen ett antal år att det inte blir fler barn, och sambon kunde KANSKE tänka sig ett till barn när han är lagom i 35 årsåldern eller så. Detta innebär ju att allt runt oss är anpassat efter att det inte skulle komma fler barn helt enkelt.
Jag bedriver uppfödning av hundar och har 6 st aktiva hundar på ca 30 kg stycket här hemma, vi har inget extra rum ledigt, jag har precis köpt en ny och dyyyyr bil anpassad för hundarna plus mig och sonen (Tvåsitsig) och en familjebil som det kommer att bli tight med en till bilstol i.. osv osv.. Så vi har en väldig massa tänkande och planerande att ta itu med verkligen. Hur ska man hinna/kunna lösa allt? Känns det mest som.. Även om vi såklart är glada nu också, när den värsta chocken börjat lägga sig :D

Haha, det låter nog rätt komiskt kan jag tänka mig :D

Nej, jag har inte känt av någonting alls. Går på p-piller och tar aldrig sockerpillrena, så det finns ingen mens att missa eller så liksom. Och inga andra fysiska symptom har jag känt av heller, förrän i söndags då jag fick så ont. Det berodde tydligen på att livmodern växer så himla mycket nu, och då sliter det hårt i mina sammanväxningar/ärr där inuti efter förra snittet.

Detta är förvisso inte första gången jag blir gravid trots preventivmedel, så jag borde ju inte vara förvånad..

Snacka om att vara superfertil! :)
Men det är knepigt såntdär, hur mycket det syns på vissa och andra inget alls.
Jag är för tillfället lite sådär "småfet". Att folk ser att jag fått mage men att det för närvarande ser ut som att jag ahr ätit pizza lite för ofta. Sådär kul kan jag väl säga, jag längtar nästan tills magen liksom skriker "DET LIGGER EN BEBIS HÄRINNE"...

Senast ändrad:

Jo, det kan man lugnt säga :crazy: Jag har blivit gravid på flera olika dessutom. Men innan har det i alla fall upptäckts i tid, och tur var väl det då jag var tonåring första gången..

Här åker man på semester och så händer det grejer, stort Grattis! :)

*kl*

Nu har sambon äntligen fått känna på litens sparkar, den lever ju loppan men har sina egna åsikter och såfort han lagt dit handen så har den helt enkelt slutat sparka, men tillslut så.

Idag fick jag se den lille igen! Var inne för en riktig mätning hos specialmödravården, och fick veta att jag är i v 18, att vi ska få en dotter och att allt såg helt normalt ut :)

Exakt datum får jag i höst, men hon föds någon gång under första veckan i januari. Så mellan den 2-6:e, om allt går som planerat då förstås, men inte senare än så. Snittet är redan anmält att det ska ske, så allting är förberett och nu kan vi bara vänta precis som alla andra ;)

Våra underbara familjer har redan erbjudit drösvis med toppenfina kläder, och en knappt använd vagn! Vagnen hade min systerdotter, och jag minns inte märket men det är en svart trehjuling som brorsan fick punga ut ca 13 000 kr för - så den torde vara bra åtminstone :D Liggdel och allt är helt komplett också.
Så vi kommer bara att behöva köpa en madrass/sängkläder till spjälsängen, ett babyskydd och lite startgrejer som blöjor, flaskor etc.

Ååh, jag vill också gå på UL igen, och jag vill veta vad vi väntar... Vad jag förstått gör dom inte köns ul här uppe, och att åka ner till sthlm och tittut känns lite väl ambitiöst faktiskt...

Vad skönt att redan ha det mesta fixat! Och att få ett slutdatum, kan tänka mig att tösen blir nöjd när hon närmar sig 15 års åldern att fylla år så tidigt på året ;)

*kl*

Slänger ut en fråga här, vi köpte ju en begagnad vagn, och handtagets "stoppning" är lite trasig och jag tänkte därför byta det. Lätt som en plätt tänkte jag, men är det ens möjligt? Har googlat som en galning, vilket iofs inte hör till mina starka sidor, men jag hittar ingenstans att man kan köpa nytt "skum" och sätta dit. (Hur man sen ska få loss handtaget för att byta är en annan femma...)

Här berättar dom alltid kön på RUL eller TUL om man så vill :) Ja, och om dom kan se förstås.
Men vi funderar på att göra ett privat ändå faktiskt, då den stackars pappan befinner sig i Norrland mitt i allt det här - och totalt missat två UL redan. Han tycker att det är otroligt tråkigt att inte ha fått vara med och se sin lilla dotter än. Om vi inte gör det, så har vi dock TUL i v 32 ungefär, då man får kika igen :)

Vad jag förstår som så får man bara ett UL här, och det är redan gjort (vi gjorde i v 17, nu 23) men det är ju så kul, och vi vill båda två gärna se den lille en gång till i magen, det var riktigt mysigt :love:

Va skönt att allting har ordnat sig så snabbt. Flera månaders arbete för oss andra har du klarat av på några dagar bara. Starkt jobbat!!

Får inte glömma GRATTIS!!

Yes, här är man effektiv minsann :D

Fick precis veta att bebisens kusin nog växer ur sitt babyskydd i vinter också, så förmodligen kan vi använda det istället för att köpa nytt också. Listan krymper stadigt! ;)

Tack så mycket :)

Ja, det är så speciellt att få se dom faktiskt. Jag har sett lilltjejen 2 ggr redan på några dagar, och så blir det 1-2 ggr till då under hösten. Pappan fick nöja sig med ett ynka MMS nu, och längtar efter att få se henne på riktigt :)

Grattis!!

Vi får också bara ett UL, om vi inte gör ett privat då såklart.

Vad jag har förstått så verkar det vanligast med bara ett UL faktiskt. Vet inte om det är samma i hela Skåne heller, men i Ystad får man göra två i alla fall :) På lappen stod det också att dom gärna kollar könet vid möjlighet under andra ultraljudet, men att dom inte gör något extra bara för att kolla kön, vilket jag anser vara självklart förvisso.

Med Sebbe fick jag i v 32, så jag förmodar att det är ungefär lika även numera.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Nu har vi fått vinter på riktigt (rejält med snö och -10) och jag har missnöjda 😇 katter. Lilla fröken Tess har kortare päls och är...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 070
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar