Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur går det med vällingen @FeatherCloud? Somnar han fortfarande bra på den?
Och hur är det med ryggen @Positron?
Lite olika från dag till dag, så det är tyvärr ingen mirakelkur som vi hoppades på. Vissa kvällar äter han den och somnar lugnt, andra krävs det välling, ytterligare en flaska välling och sen en liten flaska ersättning innan han kommer till ro och somnar. Han är stor i maten :o Det hänger nog mest på att han inte ska vara övertrött (eller för pigg) vid läggning.

Men han sover fortfarande helt okej under natten sen, och vaknar oftast mellan 5 och 6, så helt godkänt! :up:

Jag är jättekluven till hur mycket man ska våga ge han utöver ersättningen.

Han sov för några veckor sen hela nätter men nu har han börjat vakna vid 3 och vill äta så funderar på om han helt enkelt inte blir nog mätt på ersättning men vill ju inte ge han för mycket annat om det vore dåligt för han :o

Jag är jättekluven till hur mycket man ska våga ge han utöver ersättningen.

Han sov för några veckor sen hela nätter men nu har han börjat vakna vid 3 och vill äta så funderar på om han helt enkelt inte blir nog mätt på ersättning men vill ju inte ge han för mycket annat om det vore dåligt för han :o
För ammande barn pratar man ju om en ökningsperiod kring 6 månaders ålder så jag tänker att det kan vara samma för barn som får ersättning, så då är det kanske inte så konstigt om han vill äta på natten? Prova att ge mer ersättning per gång dagtid alternativt lägg till ett mål gröt på kvällen är min spontana tanke.
(Inget av mina två barn har sovit hela nätter utan mat vid 6 månader så för mig är det inget konstigt alls)

Hur går det med vällingen @FeatherCloud? Somnar han fortfarande bra på den?
Och hur är det med ryggen @Positron?
Tackar som frågar, den är åter tillbaka till sitt normaltillstånd! Nya sängen gör underverk och jag sätter påminnelser för att komma ihåg sjukgymnastiken så att mitt svarta hål i ländryggsmuskulaturen ska fyllas med... massa? Sjukgymnasten uppmärksammade mig dessutom på att framsida lår/höftböjarmuskeln var något korta i förhållande till övrig muskulatur vilket skapar en obalans så efter bara ett par veckor med extra myckets stretch har en del av bäckensmärtan försvunnit också:up:

Här har vi ytterligare ett barn som älskar vattenmelon! Sist hon fick det var i helgen på ett kalas, och bebis hade på sig sina ”finkläder” (vit body och byxor från ett lite finare märke, och ett par av få plagg som jag köpt nytt och inte på Tradera). Pappan satt inte på haklappar trots att vi hade det med och kläderna bkev nedsölade och förstörda av melonfläckar som inte går bort. Då var jag inte så glad kan jag säga.
Galltvål är bra till de flesta matfläckarna!

Jag och sambon har inte heller direkt en topnotch-relation just nu (har några det med småbarn?) och då har vi bara en unge @Positron
Jag insåg igår att mitt grundläge har blivit "sur och irriterad" oavsett vad som hänt eller inte hänt, och Jo, sambon höll ju med om det :idea::cautious: Sätter mitt hopp till hösten, svalare väder och allting går över tillslut.
Det är inte så uppmuntrande att få det bekräftat heller, i fel läge hade det gjort mig ännu mer sur och irriterad:angel:
Jag tänker att du haft en väldigt tuff start och att det inte är så konstigt att det svajar (och så vädret på det:arghh:)
Unnar du dig saker som kan ge positiv energi utanför familjelivet?

För ammande barn pratar man ju om en ökningsperiod kring 6 månaders ålder så jag tänker att det kan vara samma för barn som får ersättning, så då är det kanske inte så konstigt om han vill äta på natten? Prova att ge mer ersättning per gång dagtid alternativt lägg till ett mål gröt på kvällen är min spontana tanke.
(Inget av mina två barn har sovit hela nätter utan mat vid 6 månader så för mig är det inget konstigt alls)

Minst 3 ggr/natt äts det här, som mest 4. Nästan aldrig bara 2 gånger.

Det är inte så uppmuntrande att få det bekräftat heller, i fel läge hade det gjort mig ännu mer sur och irriterad:angel:
Jag tänker att du haft en väldigt tuff start och att det inte är så konstigt att det svajar (och så vädret på det:arghh:)
Unnar du dig saker som kan ge positiv energi utanför familjelivet?
Nä, det är kanske inte så konstigt egentligen, men skönt ibland att få höra det av andra. :heart
(Ibland undrar jag om det någonsin kommer kännas lättare, eller vad som liksom är "normalläget". När någon säger "så ska du inte behöva känna" kan jag liksom undra vad en ska känna istället? Jag har åtta gånger kvar hos psykologen och det känns nästan orimligt att få ska kunna kännas annorlunda på så få gånger)

Men Jo, jag försöker komma iväg lite. Stallet, lite projekt ute i verkstaden, och några extra turer på stan när jag kommer iväg ensam, men det är svårt att hitta tiden.

Idag har vi köpt "ny" bil! Äntligen en kombi med gott om plats, och ett bekvämt baksäte!
Blev många timmar i bil inklusive bilkö mm, men kotten kämpade på bra. Supersvårnattad sen ikväll dock, men sambon fick ta på selen och söva, och sen smyga upp i sovrummet när kotten väl somnat djupt. Gick fint, även om han vaknade till var han i sov-mode så inget skrik och krångel. :up:

Vad shoppade du? Ett kantskydd? :D
Hehe, du är visst på hugget idag:rofl:

Det hann bli lite lampsladdar/förvaringskorg/sänglampa och annat jox från ikea (de har en del rea och gratis frakt på smågrejer nu) och sån en häftig pilotmössa till storebror som jag hittade på tradera:D

Sommaren 2018 kan dra åt he:devil:te! Först hade åttaåringen problem som så småningom ledde till operation, sedan vädret, och nu är femåringen halt för tredje gången och det är på den fot han varit under behandling på sedan födseln och fram till alldeles nyligen (årsskiftet). Det måste ju inte hänga ihop men oavsett vad det beror på så känner jag :turd::down:, vi får väl sitta här och svettas ihjäl i vårt hus då :down:.

Hehe, du är visst på hugget idag:rofl:

Det hann bli lite lampsladdar/förvaringskorg/sänglampa och annat jox från ikea (de har en del rea och gratis frakt på smågrejer nu) och sån en häftig pilotmössa till storebror som jag hittade på tradera:D

Jag är alltid lika rolig, fråga min sambo! :angel:;)

Bra med rea! Vi köpte nyligen trappgrindar på jollyroom efter att ha blivit tipsade om att det var rea där (av en bekant som bor i ett typ likadant hus som vi och som löst det klurigaste trapp-problemet med en grind därifrån, så vi kunde bara ta en likadan utan att behöva hålla på och mäta och joxa :up:). Enda problemet var att jag var sedvanligt överoptimistisk när jag skulle hämta ut paketen och helt plötsligt stod strandad i centrum med tre kartonger i format som bara med mången svordom kunde bäras korta sträckor av en person :p

Sommaren 2018 kan dra åt he:devil:te! Först hade åttaåringen problem som så småningom ledde till operation, sedan vädret, och nu är femåringen halt för tredje gången och det är på den fot han varit under behandling på sedan födseln och fram till alldeles nyligen (årsskiftet). Det måste ju inte hänga ihop men oavsett vad det beror på så känner jag :turd::down:, vi får väl sitta här och svettas ihjäl i vårt hus då :down:.
:arghh:
Jag förstår att du är less! Jag håller tummarna för att du ska få en lång lugn och harmonisk höst med massor av krisp i luften, det är du verkligen värd:heart

Jag är alltid lika rolig, fråga min sambo! :angel:;)

Bra med rea! Vi köpte nyligen trappgrindar på jollyroom efter att ha blivit tipsade om att det var rea där (av en bekant som bor i ett typ likadant hus som vi och som löst det klurigaste trapp-problemet med en grind därifrån, så vi kunde bara ta en likadan utan att behöva hålla på och mäta och joxa :up:). Enda problemet var att jag var sedvanligt överoptimistisk när jag skulle hämta ut paketen och helt plötsligt stod strandad i centrum med tre kartonger i format som bara med mången svordom kunde bäras korta sträckor av en person :p
Du ger mig skämt-prestationsångest! Jag är ju ändå uppvuxen i ordvitsarnas stad men ligger i lä jämfört med dig:o

Rea är bra men när jag visualiserar hur fränt mitt barn kommer att se ut med sitt långa blonda hår och pilotmössan så är det ändå det som vinner:laugh: (kan hända att jag nyss hittade en likadan i M’s storlek också:angel:)
Så bra att trappbekymret blev lättlöst till en billigare peng:up:

Men! Var hade du kundvagnen när du behövde den som mest!?!:rofl:

:arghh:
Jag förstår att du är less! Jag håller tummarna för att du ska få en lång lugn och harmonisk höst med massor av krisp i luften, det är du verkligen värd:heart

Tack! :heart

Du ger mig skämt-prestationsångest! Jag är ju ändå uppvuxen i ordvitsarnas stad men ligger i lä jämfört med dig:o

Rea är bra men när jag visualiserar hur fränt mitt barn kommer att se ut med sitt långa blonda hår och pilotmössan så är det ändå det som vinner:laugh: (kan hända att jag nyss hittade en likadan i M’s storlek också:angel:)
Så bra att trappbekymret blev lättlöst till en billigare peng:up:

Men! Var hade du kundvagnen när du behövde den som mest!?!:rofl:

Tss, jag är uppvuxen med Svensson, Svensson ;). Prestationsångest låter onödigt, sambon hälsar att man kommer långt med ett ”ha [lång paus] ha” :cautious:

Klart att M ska ha en också! Ju mindre de är desto svårare har de att försvara sig mot vad man klär på dem! :D

:rofl: - du är inte bortkommen du heller! (... säger Pippi vid ett tillfälle i Pippi på rymmen, måste jag påpeka eftersom det är extremt ovanligt för mig att göra filmreferenser :p). Tanken slog mig :o, men av olika skäl kändes det inte som en riktigt bra lösning. Men detta var innan den senaste omgången hälta, så femåringen fick möta upp med stommen till min dramaten så jag kunde lasta på där! :up:

Kotten håller på att få sin tredje tand på 1,5 månads tid :arghh: Och som vanligt är vi lika clueless tills det plötsligt är uppenbart. Kräkningar som kommit tillbaka, grinig unge med näven i munnen, dreggel, och noll matlust. Så när vi bytte blöjan inför natten tog sambon en ficklampa och lyste i munnen, och visst har barnet ett präktigt svart blåmärke(!) uppe till vänster i överkäken. Stackars barn som jag har "skällt" idag för att han inte velat äta! :( En Alvedon (med resultatet att han började babbla och försökte tugga i sig sambons vad när han satt i hans knä :rofl:) fick iallafall upp humöret lite.

Fler vars ungar spottar ur sig tänder?

Nä, det är kanske inte så konstigt egentligen, men skönt ibland att få höra det av andra. :heart
(Ibland undrar jag om det någonsin kommer kännas lättare, eller vad som liksom är "normalläget". När någon säger "så ska du inte behöva känna" kan jag liksom undra vad en ska känna istället? Jag har åtta gånger kvar hos psykologen och det känns nästan orimligt att få ska kunna kännas annorlunda på så få gånger)

Men Jo, jag försöker komma iväg lite. Stallet, lite projekt ute i verkstaden, och några extra turer på stan när jag kommer iväg ensam, men det är svårt att hitta tiden.
Jag kan ofta komma på mig med att vänta/längta tills allt blir lättare. Men så vet jag att det kommer förmodligen inte bli lättare, bara att det svåra/jobbiga blir på andra sätt. Det kräver verkligen ansträngning (av mig) att landa i nuet.

Sen just det där med ”så ska du inte behöva känna” så är jag på din linje, vad ska man känna? Och hur mycket? Jag är en väldigt kännande (och tänkande) person och jag är inne på att alla känslor är tillåtna och välkomna och då blir det kluriga att hitta en balans och inte bara hamna i det negativa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 093
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 527
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka