Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med sonen började vi fasa in ersättning när han var ca 8 mån. Jag skulle börja jobba när han var 9-10 mån och jag ville ha slutat amma dagtid då. Ville att han skulle få mjölk eller ersättning fram tills han var 1 i alla fall, inte bara vanlig mat.
Var ett väldigt smidigt sätt att sluta amma på, först byta ut ett mål om dagen några dagar, sen två osv. Det var skönt för brösten hann med. Jag hade tänkt fortsätta amma på natten ett tag till, för det var så smidigt, men när vi slutade på dagen valde han bort det på natten med. Fortsatte dock med en flaska ersättning på natten fram till ca 1,5 år.

L äter en flaska ersättning varje kväll. Vi ska resa utomlands i september, då tänkte jag amma, känns smidigare än ersättning när man är iväg. Efter det funderar jag på att dra ner på amningen. Får se hur vi gör denna gång.

Äh du hann före bara för att jag skrev så långt:mad:
Men din metod funkar även på yngre barn;)

Det gäller att vara snabb i den här tråden! :p

... och ditt inlägg angående bekvämlighet - det är ett väldigt bra skäl att fortsätta :D (om det, som du är inne på, inte krockar med andra anledningar)!

Blåmärke?! :nailbiting: Inga tänder här än, och ska det vara så jobbigt att få dem så kan vi kanske hoppa över det? Det finns massor med mjuk mat som är god. Glass till exempel.
Ja, kotten skulle kunna bli frukterian och leva på puré, så slipper han tandeländena. Jag försökte fota blåmärken idag men det där med att få en bebis att gapa på beställning ni vet, och sen lyckas ta en skarp bild... :cautious:

Jag tror att det liksom ligger blod mellan tanden och tandköttet. Det är den mörka skuggan i överkäken, till vänster om där framtänderna ska sitta. Ser betydligt värre ut irl än på bilden.
20180803_133143.webp
Han har sovit massor idag men varit förhållandevis glad när han var vaken. Fick en ny leksak, ett lejon som spelar och låter när man petar ner bollar i hål, och plötsligt var det minsann intressant nog för att sitta stilla i säkert en kvart! :D :heart:

Idag när jag pekade på mig själv och sa "mamma!" sa kotten ett mycket tydligt "Ma!":love: Innan har han mest sagt typ "da-da" "ble" och "gnö" sen han började använda konsonanter.
Blev fånigt glad, även om det bara var härmande :D

Då kan jag nääästan förlåta att han börjat vakna på natten för att leka :meh: Började för tre nätter sedan när det åskade så det stod härliga till och han vaknade av det. Sen verkar det som han fått in vanan och inatt klockan 1 ville han leka och slå mig i huvudet, men inte äta :arghh::rage::banghead:

Idag när jag pekade på mig själv och sa "mamma!" sa kotten ett mycket tydligt "Ma!":love: Innan har han mest sagt typ "da-da" "ble" och "gnö" sen han började använda konsonanter.
Blev fånigt glad, även om det bara var härmande :D

Då kan jag nääästan förlåta att han börjat vakna på natten för att leka :meh: Började för tre nätter sedan när det åskade så det stod härliga till och han vaknade av det. Sen verkar det som han fått in vanan och inatt klockan 1 ville han leka och slå mig i huvudet, men inte äta :arghh::rage::banghead:

Gillar ”ma!”, inte nattlekandet!

Lilla A säger mest mum-mum-mum-mum (där u:et ibland går mot ett a-ljud), men det är oftast i ett väldigt förebrående tonfall :p. Här om veckan sa han dock ”pappa hem!” när sambon var på jobbet, det hörde jag klart och tydligt ;)

Lilla A säger mest mum-mum-mum-mum (där u:et ibland går mot ett a-ljud), men det är oftast i ett väldigt förebrående tonfall :p. Här om veckan sa han dock ”pappa hem!” när sambon var på jobbet, det hörde jag klart och tydligt ;)
Härligt när man hör små ord i deras prat! Kotten skriker också ibland lite gällt på ett sätt som jag bara kan likna vid Mormor i Jonas Gardell pjäs Mormor gråter :rofl:

(bla 2 min och 33 s in i klippet)

Här är det mest gaga och dada och pruttljud (ibland med munnen full med mat), inte så mycket m-ljud än :cautious:
Men pratas gör det för fullt, hon har långa utläggningar ibland, ser ut som hon berättar något mycket viktigt. :D

Här pratas det också för fullt, men mest vokaler än. Har börjat öva på m också, helst med underläppen indragen och så dregglet yr :D
För några kvällar sen kombinerade hon detta med sitt favoritljud "au" och sa mamma (eller ja, maumau om vi ska vara petiga, men vi bor i Skåne så det är ju faktiskt bara helt vanlig skånska).

Här är vi helt övertygade om att lillan gråter efter mig... när hon blir ledsen säger hon alltid nåt i stil med ”mamamama” :p

Inatt hade vi ingen vaken-lekperiod! :bow: Bara lite halvsovsnde krypträning :D
Kotten upptäckte också det här med att sova på magen för första gången, han har sovit på (vänster)sidan i någon månad men inatt la han sig plötsligt platt på magen och sov väldigt gott! Jag var dock lite nojig och var tvungen att ligga med handen på hans rygg en stund och känna att han andades :angel:trots att jag vet att han kan vända sig som han vill.

L har börjat somna så sent på kvällarna :cautious: Igår inte förrän 23.30. Ändå vaknade hon ca 7.30 imorse pga storebrors oväsen. Jag hoppas det är fasen hon är i, och att hon inte ska hålla på att vara uppe sent om kvällarna. Det resulterar i en trött mamma...

Igår var barnen billiga. :meh: Ingen hemlighet att jag inte är överförtjust i småbarnsåren, men igår var de väldigt intensiva och missnöjda med massa skrik och gnäll. Då ville jag mest stänga in mig ensam i ett mörkt rum :angel:

Idag har jag faktiskt sökt ett jobb. Inte pga att barnen är jobbiga :D Men tror vi ändrar planerna lite så att jag börjar jobba i januari.

Idag hade jag kunnat skänka bort 3 åringen till den som ville ha henne! Jag hade inte tvekat 1 sekund!

Medan R tillbringar dagarna med att öva på krypning. Nu börjar det gå riktigt bra för henne. Idag hittade hon även kontantuttagen. Så nu springer jag runt som en yr höna och letar efter de skydden. Hade dom i handen häromdagen..
91FCA96E-6EA1-4CBD-BEC4-3C185A575B3A.webp

Igår fick L en majskrok, det var gott. Idag fick hon en till och hon riktigt attackerade den och studsade i stolen :laugh: Vid middagen fick hon först ingenting, men då satt hon och studsade och sa uppfordrande "eh!". Kastade iväg leksaker men blev nöjd när hon fick en gurka. Tror hon har fattat grejen :up:

Här har för övrigt varit runt 20 grader och blåst idag. Så skönt!

Jag känner mig som världens sämsta mamma :cry:
H har vart helt omöjlig hela dagen. Nu visade hon 39.4 i feber och jag har skällt på henne när hon vägrat äta :arghh::cry:

Vet att hon inte riktigt hör hemma i tråden. Men känner mig ändå som världens sämsta mamma!

Hade halv panik förut. Men det löste sig som tur var. Men vart utan ström i 3.5h men nu kom den tillbaka :love: hann precis mata R och lägga innan strömmen gick. Alltså inget varmvatten om hon skulle vaknat och ville ha mer ersättning.

Kotten är fortfarande lika långt från att knäcka krypkoden. Han står rätt bra och högt på armarna, men benen viftar som om det vore simning han skulle hålla på med och inte krypning :D
I gengäld har han blivit mycket bättre på att sitta! Vågar inte sätta.honom själv på golvet men mellan mina ben sitter han själv och leker långa stunder. När han tröttnar välter han och rullar därifrån :p Och i vagnen övar han flitigt på situps.

Idag fick han smaka små bitar kyckling, det var först konstigt pga konsistensen men sen gott! Kokt ägg imorse var värre, alldeles för slipprigt tror jag :D
Provade också fruktgröt i klämpåse (fast i skål) som var mycket godare än vanliga gröten. (Den var ju jättegod första gångerna, nu inte alls populär, trots att det borde smaka som välling...) inte så konstigt insåg jag sen, eftersom det är 70% frukt i... Får det verkligen heta gröt då? :p

Jag känner mig som världens sämsta mamma :cry:
H har vart helt omöjlig hela dagen. Nu visade hon 39.4 i feber och jag har skällt på henne när hon vägrat äta :arghh::cry:

Vet att hon inte riktigt hör hemma i tråden. Men känner mig ändå som världens sämsta mamma!

Hade halv panik förut. Men det löste sig som tur var. Men vart utan ström i 3.5h men nu kom den tillbaka :love: hann precis mata R och lägga innan strömmen gick. Alltså inget varmvatten om hon skulle vaknat och ville ha mer ersättning.
Åh, jag vet hur det är. Var ju jättetrött på kotten häromdagen när han var så gnällig och matvägrade, sen upptäckte vi ju lätt feber och blåmärket i tandköttet. :crazy:

Hoppas Hs feber går ner, och var inte för hård mot dig själv!
Skönt med strömmen också. Skulle hon inte äta rumstempererat om det knep? Fast det hade ni kanske inte heller just då...

Åh, jag vet hur det är. Var ju jättetrött på kotten häromdagen när han var så gnällig och matvägrade, sen upptäckte vi ju lätt feber och blåmärket i tandköttet. :crazy:

Skönt med strömmen också. Skulle hon inte äta rumstempererat om det knep? Fast det hade ni kanske inte heller just då...

Hon äter inte kallt/kallare än brezzan alls. Vägrar helt. Detta är 5:e avbrottet sedan i februari. Som varat längre än 2.5h

Jag hoppas oxå att den går ned. Har ont i mammahjärtat. Går inte att få i febernedsättande så den får gå ned själv. Är ett totalt övergrepp och vill inte göra det i onödan. Endast sup som går och då måste en hålla i :cry:

Vi gör såhär med klämmigast vi. Här går det inte att få i vanlig gröt alls. H var precis likadan. Hon äter fortfarande inte gröt.

Så vi brukar först ge en smörgås (med smör/leverpastej utan om vi ska iväg och inte hinner rensa barnet ordentligt) innan. Sedan får hon äta det i klämmisväg hon vill.

827D4675-B637-4DDB-B884-1DAF392B8AA2.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 093
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 527
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka