Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående utvecklingssprång är lilla F 4 veckor imorgon men föddes ju 1 vecka för tidigt. Är det ändå möjligt att komma in i första utvecklingssprånget redan nu? Ber till Gud att det är så då hon i 3 dagar bara vill vara med mig och sova på mig och snutta. Vägrar sova på dagarna och kämpar och har sig.

Vad tror ni? Kan hon vara i första fasen redan nu? Hon är annars ganska mycket före när jag läser om utveckling. Reagerade på skuggor och ljus redan vid 2 veckor och kollar på mönster på t.ex kläder sedan några dagar.
 
Nu har vi fått kläm på MAM-flaskorna som orsakade sån hysteri igår :up:
Kotten får superbra grepp och sväljer typ ingen luft alls - så skönt!

Och efter en dag med bara småsnuttande på all mat drog han just till med 180ml i ett svep och ser ut (peppar peppar) att somna om på stört! :banana:

Då är det bara jag som ska sova sen också, den där tuppluren var visst lite för bra när jag tillslut somnade :meh:
 
Angående utvecklingssprång är lilla F 4 veckor imorgon men föddes ju 1 vecka för tidigt. Är det ändå möjligt att komma in i första utvecklingssprånget redan nu? Ber till Gud att det är så då hon i 3 dagar bara vill vara med mig och sova på mig och snutta. Vägrar sova på dagarna och kämpar och har sig.

Vad tror ni? Kan hon vara i första fasen redan nu? Hon är annars ganska mycket före när jag läser om utveckling. Reagerade på skuggor och ljus redan vid 2 veckor och kollar på mönster på t.ex kläder sedan några dagar.
Jag har förstått det som att bebisar har en öknings/tillväxtfas vid typ 3-4 vecjov, och då måste dom beställa mer mat, så det är ju inte så konstigt om hon vill äta hela tiden :)

Kotten kom in i första fasen runt tte veckor, men han är ju född på bf+10 så då var han ju nästan 5v enligt Wonder weeks sätt att räkna.
 
Idag har damen gått upp 60 gram sedan gårdagen. Det är smått sensationellt med tanke på att hon ökat totalt 100g över elva dagar innan detta. 3485 g ligger hon på idag.
Hon är nu fyra månader gammal, eller en månad om man räknar korrigerat.
4manader.webp
 
Vi märker också av att vår tjej blivit mer uppmärksam på omgivningen. Hon kan ligga själv långa stunder och titta på saker, gärna i klara färger, så jag har beställt hem ett babygym som jag tror kommer bli poppis :).
 
Oj, det här missade jag helt igår. Så läskigt! Inget ont mot 9-åringen såklart, håller helt med dig om att det är på mannens ansvar att ha (mer) koll, men sån tur att det gick bra! Det är verkligen inte helt okomplicerat att hålla en liten, sprittig bebis som inte själv har någon koll på sin kropp.

Både jag och sambon har "tappat" (greppet om) kotten, iofs när vi skulle lägga ner honom och därför har det ju alltid varit precis ovanför ett mjukt underlag och han har inte fallit utan vi har lyckats ta nytt grepp. Men just därför att det inte är helt lätt ens för oss som gör det hela tiden och är vuxna, hade jag personligen inte varit chill med att ett barn hanterade "oövervakad". Händer det något är det ju inte heller kul för barnet som håller, liksom.

Ja, det var verkligen jätteläskigt. Tur att det gick så bra. Nu har vi bestämt att barnen bara får hålla om dom sitter i sängen eller soffan så att fallhöjden är minimal och det är mjukt om dom mot förmodan skulle tappa honom. :up:
 
Jag tror bestämt att lillgrodan successivt håller på att hitta fram till liiiiiiiiite av en dygnsrytm. Han sover längre och längre pass på natten (5 timmar i sträck inatt!) och ammar bara korta sekvenser innan han somnar om igen. På dagen har han allt längre vakenintervaller och ammar ofta, länge och mycket. Stor tumme upp på den utvecklingen!
 
Vi har haft en riktigt skitnatt, men egentligen inte pga Ronja. Utan Havanna har hostat något fruktansvärt. Så nu har vi vart inne på vc och fått mollipect utskrivet. Så här blir det ett dagligt övergrepp för att få i henne medicinen. :cry:
Men jag känner att den är viktig, så hon i vart fall kan sova om nätterna och inte behöver väcka oss andra.
Samtidigt är jag lite övernojig med att detta ska smitta över på Ronja. Förkylning är jag inte så orolig för med att det ska bli mer än så.

Svär lite på folk som inte kan hålla sina barn hemma från fsk när barnen är sjuka.
 
Sovit ynka två timmar inatt, den där tuppluren förstörde mer än den hjälpte... Och dagen går ungefär lika käpprätt åt skogen. Bebis är missnöjd, hungrig men vill inte äta, trött men sover inte mer än korta stunder åt gången. Jag har ätit fyra tuggor lunch och sovit noll minuter sen 05:45. :arghh: Och sambon kommer inte hem förrän tidigast om 3,5 timme...

Föräldraledighet :up:
 
Sovit ynka två timmar inatt, den där tuppluren förstörde mer än den hjälpte... Och dagen går ungefär lika käpprätt åt skogen. Bebis är missnöjd, hungrig men vill inte äta, trött men sover inte mer än korta stunder åt gången. Jag har ätit fyra tuggor lunch och sovit noll minuter sen 05:45. :arghh: Och sambon kommer inte hem förrän tidigast om 3,5 timme...

Föräldraledighet :up:

Såna dagar har man emellanåt :(
Lillan vägrade somna igårkväll, somnade inte förrän halv tolv eller något.
Jag hade hoppats få vila/sova lite på dagen idag när storebror är på förskolan, L brukar fortfarande sova ganska mycket på dagarna så länge det är i famnen eller intill en. Men när jag gick in med trött bebis och la oss i sängen piggnade hon till och var inte alls trött längre :cautious:
Jag hade sett fram mot den där vilostunden eftersom jag är själv med båda barnen hela kvällen :meh:
 
Såna dagar har man emellanåt :(
Lillan vägrade somna igårkväll, somnade inte förrän halv tolv eller något.
Jag hade hoppats få vila/sova lite på dagen idag när storebror är på förskolan, L brukar fortfarande sova ganska mycket på dagarna så länge det är i famnen eller intill en. Men när jag gick in med trött bebis och la oss i sängen piggnade hon till och var inte alls trött längre :cautious:
Jag hade sett fram mot den där vilostunden eftersom jag är själv med båda barnen hela kvällen :meh:
Hu, låter som om du också har det jobbigt idag! Jag sitter med bebis i famnen, han sover just nu. Funderar på om jag ska lägga ner = jag kommer nog vila bättre men troligen kortare tid, eller sitta kvar. Lutar åt det sistnämnda, sittsova funkar också i öronlappsfåtölj.
 
På positiva sidan så får jag nog inse att kotten faktiskt börjat gilla vagnen :) Är länge sedan han skrek i vagnen nu och gnyr han så brukar nappen funka. Även om han vaknar mot slutet av promenaden så ligger han kvar tyst och slumrar. Skönt! Nu ska jag våga lita på det och utöka våra turer lite.

Och så återstår ju att det vore trevligt om han kunde sova vidare när vagnen stannar... Nån med tips?
 
Hu, låter som om du också har det jobbigt idag! Jag sitter med bebis i famnen, han sover just nu. Funderar på om jag ska lägga ner = jag kommer nog vila bättre men troligen kortare tid, eller sitta kvar. Lutar åt det sistnämnda, sittsova funkar också i öronlappsfåtölj.

Här får man sitta kvar om man vill få vila :p
Ligga ner tillsammans i sängen brukar funka också, förutom idag.
 
Här får man sitta kvar om man vill få vila :p
Ligga ner tillsammans i sängen brukar funka också, förutom idag.
Här brukar det gå att vira in i en filt och lägga ner, men just nu sover han så ytligt och oroligt att det inte var någon idé. I sängen går det ibland bra att sova i pappas armhåla men inte min, av någon anledning :p
 
På positiva sidan så får jag nog inse att kotten faktiskt börjat gilla vagnen :) Är länge sedan han skrek i vagnen nu och gnyr han så brukar nappen funka. Även om han vaknar mot slutet av promenaden så ligger han kvar tyst och slumrar. Skönt! Nu ska jag våga lita på det och utöka våra turer lite.

Och så återstår ju att det vore trevligt om han kunde sova vidare när vagnen stannar... Nån med tips?

Lilla F måste ha vagnen i rörelse nästan hela tiden för att sova. Så det blir att sitta och vagga den då och då om vi tar en fika t.ex, suck! Hoppas också på något bra tips.
 
Lilla F måste ha vagnen i rörelse nästan hela tiden för att sova. Så det blir att sitta och vagga den då och då om vi tar en fika t.ex, suck! Hoppas också på något bra tips.
Vagga eller rulla fram och tillbaka funkar knappt här tyvärr, bäst sover han på knagglig snö eller när det är mycket grus på gc-vägen :D Men när vi stannar på promenaden för att peta in nappen etc måste man guppa kraftigt samtidigt, ser nog ganska kul ut :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 917
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 384
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 404
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp