Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi fick en till Havanna vid hennes dop.. Den var kul att fylla i första månaderna sedan är den bortglömd...

Lite därför jag inte köpt någon, misstänker ju att det kan bli så. Därför jag vill ha nån enklare variant i så fall.. får ta en tur till bokhandeln å kolla vad som finns
 
Tycker också att det blir så himla varmt i sjal? Min bebis klagar förvisso inte, men efter 30 min är det alldeles blött mellan oss trots att han bara har blöja och jag ingenting. Är det verkligen tänkt att det ska bli så? :confused:

Tycker det blir lite bättre av att ha en tunn tröja på nån av er. Varmt blir det men inte lika svettigt (hud mot hud har ju en massa andra fördelar dock).
 
Alltså det är inte lätt att förstå sig på små bebisar... Kotten slumrade ifrån kväklsflaskan när han var nästan klar. Börjar gnälla på ett fis/rapigt sätt efter en stund som eskalerar till skrik. Går ner till skötbordet och gör lite benrörelser och massage +pysventil som får ur en del. Lugn bebis.

Så börjar han skrika igen och så inser vi tillslut att han fortfarande är hungrig men att fde kamouflerades av magknipet. Slukar en skvätt till och slocknar direkt :up:
 
Varför inte ta egna bilder och skriva texter själv, sedan göra en fotobok av det?

Blir sällan nöjd när jag gör sånt pyssel aktiga saker själv, blir lite av en perfektionist och tycker inget jag gör duger helt då :angel: ...men får nog överväga det om jag inte hittar nån bok som tilltalar
 
Ni andra som flaskmatar, @YaHilweh mfl, vad har ni för flaskor?

Jag funderar på, om vi ändå kommer lämna amningen framöver, om det kan vara värt att testa annan flaska för att minska gaserna.

Calman är ju bra eftersom han får anstränga sig lite mer för att suga, men jag tycker han sväljer mycket luft med den. Har sett att folk tycker att tex Dr Brown och Herobility är bra. Vi har också en Philips avent natural hemma iom att jag har en sån bröstpump, så tänkte testa den framöver.
Men vill gärna veta vad ni andra tycker är bra innan jag eventuellt köper något nytt :)
Mam anti colic.
Tycker de funkar bra. Använder MAM napp ockdå
 
Usch, bråkade precis med sambon. Bebis har varit lite skrikig och orolig ikväll och när hon inte vill tystna säger han ”jag får så ont i öronen av hennes skrik”. Jag blev fly förbannad på honom! Jag tycker såklart också att det är jobbigt när hon skriker, men främst för att hon uppenbart är ledsen/missnöjd. Sambons (eller mina) öron kommer långt ner på listan över saker jag bryr mig om i det läget. Sambon tycker att jag ska ”stötta honom och visa sympati” men jag har absolut noll energi till att bry mig om hans öron när hon är ledsen.
Jag kan känna likdant när mannen klagar över öronen om han bär en skrikande bebis men det är ju vad de känner. Köp hem ett par öronproppar till honom:)
 
Vi bytte till napp nr 2 på mam anti colic igår. En så mycket nöjdare tjej som inte längre somnar mitt i maten. Vi upplevde att hon lixom tröttnade på att äta och somnade istället, samt svalde mycket luft. Vilket känndes mycket bättre nu när det rinner lite snabbare.
 
Vad göra när man själv är helt slut?

Hade lite kalas igår för mannen som fyller år imorgon .
Hans ena syster har 4 barn i varierande ålder mellan 13 - 3.
Andra systern har dotter på 6.
Tillsammans blir de helt oregerliga och det blir total koas.
Vi får låsa dörrar till rum. Plocka undan alls som kan tänkas komma i vägen.
Och det värsta är väl att föräldrarna inte roligt bryr sig om att deras barn håller på som de gör hemma hos andra. Och om de väl säger ifrån så lyssnar inte barnen. Då säger jag ifrån och de lyssnar en stund.
Nu känner jag bara att jag inte orkar bjuda hem dem något mer om de ska hållas på så. Mannen är också less på det.

Idag är jag helt slut. Orkar knappt ta hand om lilltösen och än mindre mig själv.
Får så dåligt samvete, orkar liksom ge henne de basala behoven som blöja och mat, men sen tar det liksom slut idag :(
 
Det låter jobbigt @Rugge :( Jag hade också varit helt slut i ditt ställe!
Försök att inte ha dåligt samvete, mat, blöja och så lite närhet är ju det allra viktigaste för bebis ändå. Resten kan du ta en annan dag när du är piggare! :heart
 
Är det någon som vet vad det betyder när bebisen ”kryper” på bröstet? John gör ofta så på kvällarna, trycker sig upp med full kraft tills han når huvudet. Då söker han gärna upp min mun och ”pussar” mig. På dagarna är han nöjd med att bara vila i grodposition på bröstet. Igår kväll kunde han inte komma till ro alls utan bara kröp och kröp och kröp. Han kunde bara sova om jag la ifrån mig honom.
 
Vad göra när man själv är helt slut?

Hade lite kalas igår för mannen som fyller år imorgon .
Hans ena syster har 4 barn i varierande ålder mellan 13 - 3.
Andra systern har dotter på 6.
Tillsammans blir de helt oregerliga och det blir total koas.
Vi får låsa dörrar till rum. Plocka undan alls som kan tänkas komma i vägen.
Och det värsta är väl att föräldrarna inte roligt bryr sig om att deras barn håller på som de gör hemma hos andra. Och om de väl säger ifrån så lyssnar inte barnen. Då säger jag ifrån och de lyssnar en stund.
Nu känner jag bara att jag inte orkar bjuda hem dem något mer om de ska hållas på så. Mannen är också less på det.

Idag är jag helt slut. Orkar knappt ta hand om lilltösen och än mindre mig själv.
Får så dåligt samvete, orkar liksom ge henne de basala behoven som blöja och mat, men sen tar det liksom slut idag :(

Säg det till dom tycker jag och säg att ni inte orkar ha dom över så länge det är såhär. Det borde dom ha förståelse för, speciellt med en sån liten!

Och ha inte dåligt samvete! blöja och mat och närhet är ju allt dom behöver. Försök att bara vila så mycket du kan och var snäll mot dig själv! :heart
 
Usch, bråkade precis med sambon. Bebis har varit lite skrikig och orolig ikväll och när hon inte vill tystna säger han ”jag får så ont i öronen av hennes skrik”. Jag blev fly förbannad på honom! Jag tycker såklart också att det är jobbigt när hon skriker, men främst för att hon uppenbart är ledsen/missnöjd. Sambons (eller mina) öron kommer långt ner på listan över saker jag bryr mig om i det läget. Sambon tycker att jag ska ”stötta honom och visa sympati” men jag har absolut noll energi till att bry mig om hans öron när hon är ledsen.

Förstår att du blev arg, det hade jag också blivit. Bebisen gråter ju av en anledning, den försöker ju kommunicera något behov och då sätter man ju det före dom vuxnas behov. Men kanske kan du säga att du förstår att det är jobbigt och att han kan sätta i öronproppar eller hörlurar? Då får han lite sympati och lite stöttning så känner han förhoppningsvis sig sedd också.

Jag tror rent generellt att man vinner mycket på att försöka kompromissa och mötas halvvägs (extra mycket) nu i småbarnstider. Inte hugga på vara gång man blir irriterad, för det tenderar ju att ske lite oftare nu när man är trött och sliten. :angel::p
 
Märker att jag drar mig för att amma idag när jag är ensam och inte har backup :crazy: Gick iaf bra inatt och helt okej nu på förmiddagen, men väntar bara på att det ska börja igen vid lunchtid... Kontraproduktivt att oroa mig förstås, men det var ju det där med att vara rationell...
 
Är det någon som vet vad det betyder när bebisen ”kryper” på bröstet? John gör ofta så på kvällarna, trycker sig upp med full kraft tills han når huvudet. Då söker han gärna upp min mun och ”pussar” mig. På dagarna är han nöjd med att bara vila i grodposition på bröstet. Igår kväll kunde han inte komma till ro alls utan bara kröp och kröp och kröp. Han kunde bara sova om jag la ifrån mig honom.

Jag har inte varit med om det mer än när de letat efter bröstet. Han kanske hittar lite dåligt? ;)
 
Vad göra när man själv är helt slut?

Hade lite kalas igår för mannen som fyller år imorgon .
Hans ena syster har 4 barn i varierande ålder mellan 13 - 3.
Andra systern har dotter på 6.
Tillsammans blir de helt oregerliga och det blir total koas.
Vi får låsa dörrar till rum. Plocka undan alls som kan tänkas komma i vägen.
Och det värsta är väl att föräldrarna inte roligt bryr sig om att deras barn håller på som de gör hemma hos andra. Och om de väl säger ifrån så lyssnar inte barnen. Då säger jag ifrån och de lyssnar en stund.
Nu känner jag bara att jag inte orkar bjuda hem dem något mer om de ska hållas på så. Mannen är också less på det.

Idag är jag helt slut. Orkar knappt ta hand om lilltösen och än mindre mig själv.
Får så dåligt samvete, orkar liksom ge henne de basala behoven som blöja och mat, men sen tar det liksom slut idag :(

Ta alla tillfällen att vila idag! :heart

Det blir lätt intensivt med större barn (och ännu värre om föräldrarna inte säger till, förstås). Mitt bästa tips är att slänga ut dem om det går ;) (att leka ute, alltså :p)
 
Jag har inte varit med om det mer än när de letat efter bröstet. Han kanske hittar lite dåligt? ;)

Haha, ja, min första gissning var också att han letar bröst men han gör det när han är nyammad och om jag lägger honom till bröstet igen blir han arg så det verkar inte vara det.
 
Haha, ja, min första gissning var också att han letar bröst men han gör det när han är nyammad och om jag lägger honom till bröstet igen blir han arg så det verkar inte vara det.
Kotten "kryper" massor på bröstet, och vill sällan bara ligga still och mysa. Jag tolkar honom generellt lite som att han vill se och vara med, dvs att han behöver lite stimulans, men det kan såklart vara något annat.
 
Det låter jobbigt @Rugge :( Jag hade också varit helt slut i ditt ställe!
Försök att inte ha dåligt samvete, mat, blöja och så lite närhet är ju det allra viktigaste för bebis ändå. Resten kan du ta en annan dag när du är piggare! :heart
Ja så är det ju.
Hon är bara så himla kontaktsökande nu och vill gärna prata mest hela tiden. Det är ju så himla gulligt
 
Säg det till dom tycker jag och säg att ni inte orkar ha dom över så länge det är såhär. Det borde dom ha förståelse för, speciellt med en sån liten!

Och ha inte dåligt samvete! blöja och mat och närhet är ju allt dom behöver. Försök att bara vila så mycket du kan och var snäll mot dig själv! :heart
Det får mannen göra. Hans familj. Jag tar eventuella konflikter med min.
Har märkt på mig själv att jag dock tuffat till mig själv sen graviditeten. Vågar säga ifrån numera även om det är till folk jag knappt känner. Känns befriande på något vis
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 924
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 392
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 411
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Bästa råttgiftet?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp