Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Händelserik helg - igår kom min bästis förbi med lunch och höll bebis första gången :D super mysigt!

Idag kom min bror och hans sambo, även dem höll bebis varsin första gång. Samt bror sa ja till att bli gudfar :love: så nu måste jag ta tag i den planeringen!

...förresten, har ni nåt tips när man tar på såna här ”overaller?” Nu knäppte jag upp allt å trädde över huvudet, funka ju uppenbarligen men tänkte det kanske fanns nåt mer knep jag inte kommit på ännu?
9FC60A68-8E48-49FF-8E91-3F52B1239314.webp
 
Började gårdagen med att pumpa i drygt två timmar för att få ut 120 ml. Var sen helt förstörd, tanken på att fortsätta så en vecka... Grät resten av förmiddagen. Eftermiddagen tillbringades på gynakuten eftersom rodnad och svullnad blev värre trots antibiotikan. Fick en annan sort så nu testar vi att amma igen och än så länge mår bebismagen bra. :banana: Mjölkproduktionen verkar dock ha hunnit gå ner, eller iaf inte ökat som den skulle de här dagarna, så vi får ge lite ersättning efter amning för att hon ska bli mätt. Men det känns som ett problem man kan komma till rätta med.

Sån lättnad att få amma, mådde verkligen skitdåligt av att inte få göra det. Hela kroppen liksom skrek efter det. Samtidigt uppskattade mannen att få mata henne, så vi tänker att jag ska försöka pumpa så att han kan få mata också, sen när amningen är etablerad.

Har införskaffat en medela calma, den är absolut bättre än de andra vi testat, maten kommer inte riktigt lika fort. Tack för tipset @FeatherCloud
 
Började gårdagen med att pumpa i drygt två timmar för att få ut 120 ml. Var sen helt förstörd, tanken på att fortsätta så en vecka... Grät resten av förmiddagen. Eftermiddagen tillbringades på gynakuten eftersom rodnad och svullnad blev värre trots antibiotikan. Fick en annan sort så nu testar vi att amma igen och än så länge mår bebismagen bra. :banana: Mjölkproduktionen verkar dock ha hunnit gå ner, eller iaf inte ökat som den skulle de här dagarna, så vi får ge lite ersättning efter amning för att hon ska bli mätt. Men det känns som ett problem man kan komma till rätta med.

Sån lättnad att få amma, mådde verkligen skitdåligt av att inte få göra det. Hela kroppen liksom skrek efter det. Samtidigt uppskattade mannen att få mata henne, så vi tänker att jag ska försöka pumpa så att han kan få mata också, sen när amningen är etablerad.

Har införskaffat en medela calma, den är absolut bättre än de andra vi testat, maten kommer inte riktigt lika fort. Tack för tipset @FeatherCloud
Åh vad skönt att du kan amma igen! Och bra att tipset var till nytta :)
 
Händelserik helg - igår kom min bästis förbi med lunch och höll bebis första gången :D super mysigt!

Idag kom min bror och hans sambo, även dem höll bebis varsin första gång. Samt bror sa ja till att bli gudfar :love: så nu måste jag ta tag i den planeringen!

...förresten, har ni nåt tips när man tar på såna här ”overaller?” Nu knäppte jag upp allt å trädde över huvudet, funka ju uppenbarligen men tänkte det kanske fanns nåt mer knep jag inte kommit på ännu?
Visa bifogad fil 11947
Tyvärr inga tips, men overallen var sjukt söt! Var är den ifrån?

Jag är förundrad över hur lite omlottkläder det egentligen finns till dom små, tycker det mest är bodys att trä över huvudet, och som iallafall vår bebis hatar :p känns dessutom onödigt bökigt när dom är så små att de inte kan stötta huvudet själva.
 
Tyvärr inga tips, men overallen var sjukt söt! Var är den ifrån?

Jag är förundrad över hur lite omlottkläder det egentligen finns till dom små, tycker det mest är bodys att trä över huvudet, och som iallafall vår bebis hatar :p känns dessutom onödigt bökigt när dom är så små att de inte kan stötta huvudet själva.

Visst är den :love: kommer från Newbie - vi fick den i julklapp

Håller helt med! Tycker det verkligen är något tillverkarna/butikerna borde ha i åtanke. Jag har själv försökt köpa så mycket omlott som möjligt just i de mindre storlekarna
 
Ni andra som flaskmatar, @YaHilweh mfl, vad har ni för flaskor?

Jag funderar på, om vi ändå kommer lämna amningen framöver, om det kan vara värt att testa annan flaska för att minska gaserna.

Calman är ju bra eftersom han får anstränga sig lite mer för att suga, men jag tycker han sväljer mycket luft med den. Har sett att folk tycker att tex Dr Brown och Herobility är bra. Vi har också en Philips avent natural hemma iom att jag har en sån bröstpump, så tänkte testa den framöver.
Men vill gärna veta vad ni andra tycker är bra innan jag eventuellt köper något nytt :)
 
Ni andra som flaskmatar, @YaHilweh mfl, vad har ni för flaskor?

Jag funderar på, om vi ändå kommer lämna amningen framöver, om det kan vara värt att testa annan flaska för att minska gaserna.

Calman är ju bra eftersom han får anstränga sig lite mer för att suga, men jag tycker han sväljer mycket luft med den. Har sett att folk tycker att tex Dr Brown och Herobility är bra. Vi har också en Philips avent natural hemma iom att jag har en sån bröstpump, så tänkte testa den framöver.
Men vill gärna veta vad ni andra tycker är bra innan jag eventuellt köper något nytt :)

Det som vart viktigt för oss är att det är anti colic. Kört mam på båda, men kör även esska på Ronja, tycker hon tar den bättre.

Testat twist and shake och dr Brown på Havanna. TS var inte alls bra fören hon blev äldre, hon gillade inte alls att nappen var så lös, eller hur jag ska förklara. Dr Brown tyckte vi om, men den blev så bökig att diska så gav upp den.

Mam tycker jag är smidiga då du petar in den micron för sterilisering. De andra måste kokas. Nu när Havanna är förkyld stereliserar vi en gång om dagen, annars är vi ganska dåliga på det.. Samt att jag känner att mam är lätt att få ordentligt ren då den går att plocka isär. Vet dock att vissa tycker att det är jobbigt.
 
Det som vart viktigt för oss är att det är anti colic. Kört mam på båda, men kör även esska på Ronja, tycker hon tar den bättre.

Testat twist and shake och dr Brown på Havanna. TS var inte alls bra fören hon blev äldre, hon gillade inte alls att nappen var så lös, eller hur jag ska förklara. Dr Brown tyckte vi om, men den blev så bökig att diska så gav upp den.

Mam tycker jag är smidiga då du petar in den micron för sterilisering. De andra måste kokas. Nu när Havanna är förkyld stereliserar vi en gång om dagen, annars är vi ganska dåliga på det.. Samt att jag känner att mam är lätt att få ordentligt ren då den går att plocka isär. Vet dock att vissa tycker att det är jobbigt.
Tack för bra input! :) Mam ska jag kika på också, tänker också att en anti colic flaska borde hjälpa, även om jag tycker calman varit bra på sitt sätt.

Lätt att rengöra/sterilisera och få delar är absolut ett plus. Calman är tex lite bökig att få ihop utan att den läcker.
 
Idag har amningen varit lite bökig, mycket pga stress i och med husvisning och att min familj och sedan min svägerska kom över. Tror även det är för att bebis har gaser och då omöjligt kan äta samtidigt. Tycker min amningsfrekvens gått ned lite och nojar då naturligtvis för att den ska försvinna helt. :down:

Innan jag fick barn var jag helcool med att ge ersättning men nu vill jag gärna kunna ha i alla fall möjligheten att amma då och då och göra bebis mätt om vi är på stan t.ex. Googlar nog lite för mycket på amning och får som prestationsångest över hela grejen.
 
Idag har amningen varit lite bökig, mycket pga stress i och med husvisning och att min familj och sedan min svägerska kom över. Tror även det är för att bebis har gaser och då omöjligt kan äta samtidigt. Tycker min amningsfrekvens gått ned lite och nojar då naturligtvis för att den ska försvinna helt. :down:

Innan jag fick barn var jag helcool med att ge ersättning men nu vill jag gärna kunna ha i alla fall möjligheten att amma då och då och göra bebis mätt om vi är på stan t.ex. Googlar nog lite för mycket på amning och får som prestationsångest över hela grejen.
Förstår vad du menar, för min del tror jag det handlar lite om prestation och "prestige", att jag inte vill misslyckas liksom. Så himla onödigt egentligen att känna press över en sån sak, men svårt att vara rationell alltid...

Vad är det som krånglar? Bökar hon vid bröstet?
 
Hur gör ni för att spara minnen osv - har ni nån ”mitt första år” bok eller liknande?

Har tittat på såna innan men känt att det är så himla mycket de vill att man ska fylla i, hade velat ha en enklare variant. Eller kanske t.o.m nån med ganska mycket blanka sidor så man kan fylla i det mesta själv.

Har ni tips? :)
 
Kotten har sovit i 4,5 timme, tror aldrig han sovit så länge tidigare!
Ammar helt klockrent igen, även igår blev det som vanligt på kvällen. Funderar på om tuttförvirring blir värre om dom är trötta eller om det var magknip som ställde till det innan.
 
Hur gör ni för att spara minnen osv - har ni nån ”mitt första år” bok eller liknande?

Har tittat på såna innan men känt att det är så himla mycket de vill att man ska fylla i, hade velat ha en enklare variant. Eller kanske t.o.m nån med ganska mycket blanka sidor så man kan fylla i det mesta själv.

Har ni tips? :)

Vi fick en till Havanna vid hennes dop.. Den var kul att fylla i första månaderna sedan är den bortglömd...
 
Nu är vi inne i första utvecklingsstadiet med dunder och vrak, vi bockar av samtliga punkter på Wonder Weaks lista över tecken. Det är.. intensivt. :angel: Får räkna ner dagarna tills vi är ute på andra sidan! Så himla skönt dock att förstå varför han helt plötsligt förändrades så totalt och skönt att han så tydligt bockar av alla punkter, annars hade jag varit övertygad om att han inte mådde bra.
 
Hur gör ni för att spara minnen osv - har ni nån ”mitt första år” bok eller liknande?

Har tittat på såna innan men känt att det är så himla mycket de vill att man ska fylla i, hade velat ha en enklare variant. Eller kanske t.o.m nån med ganska mycket blanka sidor så man kan fylla i det mesta själv.

Har ni tips? :)
Vi har bara ett fotoalbum på Google där vi samlar alla bilder vi tar. En sån bok att fylla i skulle bara bli liggande här :p
 
Usch, bråkade precis med sambon. Bebis har varit lite skrikig och orolig ikväll och när hon inte vill tystna säger han ”jag får så ont i öronen av hennes skrik”. Jag blev fly förbannad på honom! Jag tycker såklart också att det är jobbigt när hon skriker, men främst för att hon uppenbart är ledsen/missnöjd. Sambons (eller mina) öron kommer långt ner på listan över saker jag bryr mig om i det läget. Sambon tycker att jag ska ”stötta honom och visa sympati” men jag har absolut noll energi till att bry mig om hans öron när hon är ledsen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 924
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 392
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 411
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Bästa råttgiftet?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp