Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ta alla tillfällen att vila idag! :heart

Det blir lätt intensivt med större barn (och ännu värre om föräldrarna inte säger till, förstås). Mitt bästa tips är att slänga ut dem om det går ;) (att leka ute, alltså :p)
Hade gärna låst ute dem ( usch låter hemskt men så illa är det)
Tack. Ja idag blir det sovrummet för hela slanten .
Förutom ikväll när vi ska till polisen och fixa pass till lillfisen .
Även träning med hunden ikväll. Det är dock avkoppling för mig
 
Hur gör ni för att spara minnen osv - har ni nån ”mitt första år” bok eller liknande?

Har tittat på såna innan men känt att det är så himla mycket de vill att man ska fylla i, hade velat ha en enklare variant. Eller kanske t.o.m nån med ganska mycket blanka sidor så man kan fylla i det mesta själv.

Har ni tips? :)

Som flera andra här i tråden hade jag inte klarat att fylla i löpande. Tycker att man fångar deras utveckling rätt väl genom att fota, och skulle faktiskt använda kameran om jag ville spara anteckningar om något speciellt också. Tanken är att det en dag ska bli fotoböcker (hittills har jag lyckats göra en om första barnets första år :angel:) (men jag har också ett projekt där jag försöker rensa bland gamla bilder, och så brukar jag säga att när jag blir gammal och skröplig och förvirrad så får de ä väl stänga in mig i ett rum och sätta på ett bildspel med alla de där bilderna, så kommer jag sitta där snällt och lydigt och framför allt lycklig och återuppleva barnens barndomar :))
 
Idag har amningen varit lite bökig, mycket pga stress i och med husvisning och att min familj och sedan min svägerska kom över. Tror även det är för att bebis har gaser och då omöjligt kan äta samtidigt. Tycker min amningsfrekvens gått ned lite och nojar då naturligtvis för att den ska försvinna helt. :down:

Innan jag fick barn var jag helcool med att ge ersättning men nu vill jag gärna kunna ha i alla fall möjligheten att amma då och då och göra bebis mätt om vi är på stan t.ex. Googlar nog lite för mycket på amning och får som prestationsångest över hela grejen.

2010-talets föräldraskaps första budord: du skall icke googla! Hoppas ni får lugn och mindre bök idag :heart
 
Började gårdagen med att pumpa i drygt två timmar för att få ut 120 ml. Var sen helt förstörd, tanken på att fortsätta så en vecka... Grät resten av förmiddagen. Eftermiddagen tillbringades på gynakuten eftersom rodnad och svullnad blev värre trots antibiotikan. Fick en annan sort så nu testar vi att amma igen och än så länge mår bebismagen bra. :banana: Mjölkproduktionen verkar dock ha hunnit gå ner, eller iaf inte ökat som den skulle de här dagarna, så vi får ge lite ersättning efter amning för att hon ska bli mätt. Men det känns som ett problem man kan komma till rätta med.

Sån lättnad att få amma, mådde verkligen skitdåligt av att inte få göra det. Hela kroppen liksom skrek efter det. Samtidigt uppskattade mannen att få mata henne, så vi tänker att jag ska försöka pumpa så att han kan få mata också, sen när amningen är etablerad.

Har införskaffat en medela calma, den är absolut bättre än de andra vi testat, maten kommer inte riktigt lika fort. Tack för tipset @FeatherCloud

Åh vad skönt, hoppas att den nya sorten hjälper dig bättre och fungerar med bebis mage!
 
Märker att jag drar mig för att amma idag när jag är ensam och inte har backup :crazy: Gick iaf bra inatt och helt okej nu på förmiddagen, men väntar bara på att det ska börja igen vid lunchtid... Kontraproduktivt att oroa mig förstås, men det var ju det där med att vara rationell...

Jag hoppas att det fortsätter att fungera bra/okej över lunchtid! Det är inte lätt när hjärnan börjar spinna i förväg, men du är ju medveten om det och när du sagt det till dig själv tusenfyrtiosju gånger ungefär så lugnar den förhoppningsvis ner sig :heart
 
Kotten "kryper" massor på bröstet, och vill sällan bara ligga still och mysa. Jag tolkar honom generellt lite som att han vill se och vara med, dvs att han behöver lite stimulans, men det kan såklart vara något annat.

Ja, jag har också tolkat det så men blir så förvånad när han somnar när jag lägger ifrån mig honom eller ger honom till mannen.

Nej, det låter ju inte så! De är små mysterier ibland, de där små :)

Ja, och ibland kan jag känna att jag kanske går lite för långt i mina försök att analysera och förstå honom. Blir lätt så när man är i bebisbubblan och har alldeles för mycket tid att fundera och läsa på. :angel: Allt kanske inte har en större mening när bebis är 4,5 veckor gammal. :p
 
Hade gärna låst ute dem ( usch låter hemskt men så illa är det)
Tack. Ja idag blir det sovrummet för hela slanten .
Förutom ikväll när vi ska till polisen och fixa pass till lillfisen .
Även träning med hunden ikväll. Det är dock avkoppling för mig

Förstår din känsla!

Och det låter jätteskönt att få komma iväg en sväng och fokusera på hunden/tänka på något annat :)
 
@Sofie_B för bebis handlar ju allt om överlevnad och då hör det till att vilja ta sig fram. Jag upplever att de har lättare för det när de ligger på ens bröstkorg i lite lätt uppförslut. Varför han slutar hos pappan kan jag dock inte svara på för det gör inte min:p
 
Så skönt! Tänk så olika det kan vara, på min bvc var det självklart att ge lactulos. Men vi var som sagt på akuten en sväng också pga totalt stopp...
Jag tänker att det kanske beror på att de inte fått vara inblandade från början. Jag slutade med mjölkprodukter på eget bevåg och hade ingen kontakt med bvc om problemen förrän jag insåg att hon var riktigt hård i magen.
Så de ville säkert skaffa sig en egen uppfattning innan de rekommenderade något:)
Så det kändes väldigt bra att ha bildbevisen för annars hade det ju inte synts/märkts något på bebis.

När jag läser om mjölkproteinallergi tycker jag att jag inte kunnat hitta så mycket om hårt bajs, snarare tvärtom och att det kan vara blod i.
 
Ja, jag har också tolkat det så men blir så förvånad när han somnar när jag lägger ifrån mig honom eller ger honom till mannen.



Ja, och ibland kan jag känna att jag kanske går lite för långt i mina försök att analysera och förstå honom. Blir lätt så när man är i bebisbubblan och har alldeles för mycket tid att fundera och läsa på. :angel: Allt kanske inte har en större mening när bebis är 4,5 veckor gammal. :p

:D

Det är väl meningen att man ska vara lite på tårna när de är så här små, tror jag!
 
Ja, jag har också tolkat det så men blir så förvånad när han somnar när jag lägger ifrån mig honom eller ger honom till mannen.



Ja, och ibland kan jag känna att jag kanske går lite för långt i mina försök att analysera och förstå honom. Blir lätt så när man är i bebisbubblan och har alldeles för mycket tid att fundera och läsa på. :angel: Allt kanske inte har en större mening när bebis är 4,5 veckor gammal. :p
Ibland är det lite liknande här, dvs vi försöker söva på olika sätt men inget funkar. Så slutar vi eller lägger ner Kotten och så slocknar han direkt :p

Eller som inatt: kotte började gny och gnälla av gaser runt 04:30. Försökte lugna men han vaknade mer och mer, så väckte sambon och bad honom gå och värma ersättning. När sambon gått blir bebis plötsligt knäpptyst, så jag lägger mig igen och tänker att det är skönt så länge det varar. 2 minuter senare kommer sambon tillbaka till två väldigt tungt sovande personer :rofl:
 
@Sofie_B för bebis handlar ju allt om överlevnad och då hör det till att vilja ta sig fram. Jag upplever att de har lättare för det när de ligger på ens bröstkorg i lite lätt uppförslut. Varför han slutar hos pappan kan jag dock inte svara på för det gör inte min:p

Han gör inte alltid det, men ibland. Tänker dock att mannen erbjuder en annan ”miljö”. Där är allting rätt fast, hos mig erbjuder både mage och bröst ett rätt mjukt underlag. Han kanske känner att han måste krypa för att inte sjunka, lite som i kvicksand. :angel::laugh:
 
Ibland är det lite liknande här, dvs vi försöker söva på olika sätt men inget funkar. Så slutar vi eller lägger ner Kotten och så slocknar han direkt :p

Eller som inatt: kotte började gny och gnälla av gaser runt 04:30. Försökte lugna men han vaknade mer och mer, så väckte sambon och bad honom gå och värma ersättning. När sambon gått blir bebis plötsligt knäpptyst, så jag lägger mig igen och tänker att det är skönt så länge det varar. 2 minuter senare kommer sambon tillbaka till två väldigt tungt sovande personer :rofl:

Haha, ja, så många gånger som jag har vaknat och hört att det är dags att amma. Jag börjar processen med att göra mig redo (sätter mig upp, tar fram handdukar, på med amningsnappen) och när jag är klar inser jag att bebis bara knorrade och har totaldäckat för att sova vidare en timme till. :meh:
 
Det är tanken! Men jag får inte veta definitivt förrän imorgon, ”eftersom jag mår bra kan det hända att det skjuts upp en dag om det är mycket (på förlossningen)”. Jag önskade dem en väldigt lugn dag imorgon...
Äh, det blir 6/3 så delar bebis födelsedag med både en bus(lus)pudel och svärfar;)

Jag håller verkligen tummarna för att graviditeten är över så snart som möjligt!
 
Äh, det blir 6/3 så delar bebis födelsedag med både en bus(lus)pudel och svärfar;)

Jag håller verkligen tummarna för att graviditeten är över så snart som möjligt!

Jag hoppas att den tar (eller tvingas att ta :p) det delningserbjudandet! Känner mig rätt färdig med det här gravidandet och nu har vi ju riggat barnvakt och så för morgondagen (fast idag skulle också vara helt okej, för idag är barnvakten ledig!).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 924
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 392
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 410
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp