Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
FE67A4FA-03D3-4E16-A475-C0483DFA0F65_zpsspolgtu0.jpg

Vi har ingen vovve men två katter. Den ena bryr sig inte ett skit men den andra är lite mammig och vill gärna vara där jag är. Då får man tränga ihop sig på amningskudden :D
 
Dom har inga restriktioner vid barn nr 2. Det är vad de sa till mig. Något jag märkte efter Havanna är att kroppen inte är ett dugg lik, menstruationerns såg inte alls likadana ut verken tillägnad eller mängd.

Märker jag att jag inte har koll på när ÄL är så kör jag ett par cykler med stickor. Vad ska det stå istället för tillägnad? :D

Att cyklarna blir längre/kortare är ju inget problem.
 
Har ju katter här med, de håller sig mest undan men Sammy kan ibland ligga bredvid.
 

Bifogade filer

  • 20180226_221046.webp
    20180226_221046.webp
    182,4 KB · Visningar: 65
Gaah, när bebis missar sömntåget vid lunch och därför tillbringar eftermiddagen med att vara övertrött och varken vilja äta eller sova utan bara gallskrika. Kan heller inte låta bli att bli lite besviken på sambon som ville avlasta mig och tog honom strax före lunch, men inte gör något för att hjälpa honom somna utan tänker att det löser sig = bebis somnar garanterat inte. Vissa bebisar kanske somnar av sig självt när dom är trötta men inte vår.

Säkert orättvist av mig att bli irriterad men det är jag som sen fått försöka mata hysterisk bebis halva eftermiddagen och jag tror inte det finns något i hela världen som får en att känna sig mer otillräcklig än en ledsen bebis som bara gråter :cry::crazy:
 
Gaah, när bebis missar sömntåget vid lunch och därför tillbringar eftermiddagen med att vara övertrött och varken vilja äta eller sova utan bara gallskrika. Kan heller inte låta bli att bli lite besviken på sambon som ville avlasta mig och tog honom strax före lunch, men inte gör något för att hjälpa honom somna utan tänker att det löser sig = bebis somnar garanterat inte. Vissa bebisar kanske somnar av sig självt när dom är trötta men inte vår.

Säkert orättvist av mig att bli irriterad men det är jag som sen fått försöka mata hysterisk bebis halva eftermiddagen och jag tror inte det finns något i hela världen som får en att känna sig mer otillräcklig än en ledsen bebis som bara gråter :cry::crazy:

Jobbigt! Nästa gång kanske han får ta sig ut med barnvagnen eller något som underlättar att bebis somnar? Nu märker han ju att det inte fungerar att bebis somnar av sig själv.
 
Jobbigt! Nästa gång kanske han får ta sig ut med barnvagnen eller något som underlättar att bebis somnar? Nu märker han ju att det inte fungerar att bebis somnar av sig själv.
Ja precis, det blev rätt uppenbart att också konsekvenserna av att han inte sover, är mindre roliga. De gick en liten promenad där han faktiskt sov, men bara 40 minuter och det gjorde ingen jätteskillnad :(

Jag har det såklart lättare att söva, för oftast somnar bebis ifrån amningen när han är klar. Men även utan finns ju metoder, liksom, han går ofta söva genom att vagga och sjunga lite tex.

Jag slits verkligen mellan två läger ifall jag ska ge sambon "tips" eller inte. Jag umgås mer med bebis (och läser MASSOR) så det känns naturligt att jag hittar fler knep som funkar. Men säger jag åt sambon vad han borde/kan göra så tycker jag att jag påverkar hans och kottens relation där ju dom måste hitta vad som funkar dem emellan. Plus att sambon kan känna sig lite "tillsagd" och bli ledsen över att han inte kommit på knepen själv. Å andra sidan innebär att jag är tyst oftast att mitt barn behöver vara ledsen längre än han annars skulle varit, och det tycker jag känns jättejobbigt.
Jag vill verkligen inte vara någon som "vet bäst" eller att allt ansvar hamnar på mig, men ibland är det inte glasklart hur man bäst löser det...
 
IMG_20180303_133805.webp


Min farmor hade skickat ett paket med stickad tröja, pop byxor och två söta stickade hjälmmössor. Pläden har jag skickat :angel:

Jag och farmor har inte haft kontakt på flera år, tog upp den i höstas så känns väldigt kul att hon hade stickat så söta kläder :love: knäppte massa bilder att skicka henne, tycker han är himla välskapt faktiskt :D (inte alls partisk)
 
Ja precis, det blev rätt uppenbart att också konsekvenserna av att han inte sover, är mindre roliga. De gick en liten promenad där han faktiskt sov, men bara 40 minuter och det gjorde ingen jätteskillnad :(

Jag har det såklart lättare att söva, för oftast somnar bebis ifrån amningen när han är klar. Men även utan finns ju metoder, liksom, han går ofta söva genom att vagga och sjunga lite tex.

Jag slits verkligen mellan två läger ifall jag ska ge sambon "tips" eller inte. Jag umgås mer med bebis (och läser MASSOR) så det känns naturligt att jag hittar fler knep som funkar. Men säger jag åt sambon vad han borde/kan göra så tycker jag att jag påverkar hans och kottens relation där ju dom måste hitta vad som funkar dem emellan. Plus att sambon kan känna sig lite "tillsagd" och bli ledsen över att han inte kommit på knepen själv. Å andra sidan innebär att jag är tyst oftast att mitt barn behöver vara ledsen längre än han annars skulle varit, och det tycker jag känns jättejobbigt.
Jag vill verkligen inte vara någon som "vet bäst" eller att allt ansvar hamnar på mig, men ibland är det inte glasklart hur man bäst löser det...
Det är verkligen en balansgång det där, att hjälpa till/komma med tips utan att köra över. Vi har pratat om hur vi vill ha det och min man vill oftast få testa själv, utan alltför mycket goda råd från mig. Då blir det som du säger, att sonen är mer ledsen än vad han hade behövt vara. Speciellt som jag ofta kan trösta snabbt med amning. Men jag försöker ge maken tid och plats att testa själv och tänker att det är detta som i det långa loppet kommer ge dem en bättre relation och kanske snarare spara in på gråtstunder eftersom det inte bara är en av oss som kan trösta :) Men det är inte lätt alltid! Ibland lättare att gå därifrån då, inte behöva lyssna.
 
Ja precis, det blev rätt uppenbart att också konsekvenserna av att han inte sover, är mindre roliga. De gick en liten promenad där han faktiskt sov, men bara 40 minuter och det gjorde ingen jätteskillnad :(

Jag har det såklart lättare att söva, för oftast somnar bebis ifrån amningen när han är klar. Men även utan finns ju metoder, liksom, han går ofta söva genom att vagga och sjunga lite tex.

Jag slits verkligen mellan två läger ifall jag ska ge sambon "tips" eller inte. Jag umgås mer med bebis (och läser MASSOR) så det känns naturligt att jag hittar fler knep som funkar. Men säger jag åt sambon vad han borde/kan göra så tycker jag att jag påverkar hans och kottens relation där ju dom måste hitta vad som funkar dem emellan. Plus att sambon kan känna sig lite "tillsagd" och bli ledsen över att han inte kommit på knepen själv. Å andra sidan innebär att jag är tyst oftast att mitt barn behöver vara ledsen längre än han annars skulle varit, och det tycker jag känns jättejobbigt.
Jag vill verkligen inte vara någon som "vet bäst" eller att allt ansvar hamnar på mig, men ibland är det inte glasklart hur man bäst löser det...

Om du läser massor (själv googlar jag bara bebissaker numera :p) så är det ju inte så konstigt att du kan fler knep än honom och inget han borde bli ledsen över. Du kanske kan föreslå saker på ett sätt som känns inkluderande - "jag läste en intressant sak som vi kanske kan testa"? Eller "jag läste precis det här om att söva bebisar, vad tror du om att vi testar det?"
 
Det är verkligen en balansgång det där, att hjälpa till/komma med tips utan att köra över. Vi har pratat om hur vi vill ha det och min man vill oftast få testa själv, utan alltför mycket goda råd från mig. Då blir det som du säger, att sonen är mer ledsen än vad han hade behövt vara. Speciellt som jag ofta kan trösta snabbt med amning. Men jag försöker ge maken tid och plats att testa själv och tänker att det är detta som i det långa loppet kommer ge dem en bättre relation och kanske snarare spara in på gråtstunder eftersom det inte bara är en av oss som kan trösta :) Men det är inte lätt alltid! Ibland lättare att gå därifrån då, inte behöva lyssna.
Tack, det där var en bra poäng, att det är en mer långsiktig lösning att de får hitta sitt eget sätt istället för att jag lite mer kortsiktigt kommer in och tar över för mycket.

Vi pratar tack och lov också mycket, så vi kan resonera om vad som funkar och inte :) men sen är man plötsligt trött och bebis gråter och så blir det tokigt igen :p
 
Om du läser massor (själv googlar jag bara bebissaker numera :p) så är det ju inte så konstigt att du kan fler knep än honom och inget han borde bli ledsen över. Du kanske kan föreslå saker på ett sätt som känns inkluderande - "jag läste en intressant sak som vi kanske kan testa"? Eller "jag läste precis det här om att söva bebisar, vad tror du om att vi testar det?"
Jag tänker ju som du, att det inte gör honom sämre för att jag ger tips, men det har kanske en del med självkänsla att göra, misstänker jag.

Bra tips om formulering dock! :) Kan absolut bli mer inkluderande, och tror jag är hyfsat bra på det när det inte är "skarpt läge", kan dock säkert bli bättre på det i övrigt, idag när jag insåg att kotten inte sovit på lunchen tex var tyvärr jag mest sur och lite skuldbeläggande, och det gynnar ju ingen i längden.
 
Då har jag klickat hem en bärsele också :D
Vi har en bärsjal vi använt ganska flitigt ändå och som hon nästan alltid somnar direkt i, men upplever att det blir för varmt efter ett tag och då vill hon inte mer. Så tänker att en sele kanske blir svalare, för hittills funkar sjalen bara korta stunder eftersom hon är väldigt varm av sig själv
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 924
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 392
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 412
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp