Vinterföräldrar -17/18 del 3

@Sofie_B jag tror som någon sa innan. Att bekräfta känslorna men lägg ingen värdering i dom. Visa att det är okej att känna som han gör, att det är en förändring som är men att ni älskar honom lika mycket som innan.
Om möjligt fråga om han vill hjälpa till, bara saker som "kan du hjälpa mig att hämta kläder åt John, jag glömde ta med"
Göra enkla saker utan krav, men ändå göra honom delaktig utan att fråga om han vill. Svårt att förklara hur jag menar i text. Men jag tror det kan vara roligare att få välja kläder och hjälpa till utan orden "hjälpa till".

Jag tänker att det kan göra att han och bebis kan bonda lättare.

Vi sitter i bilen på väg hem nu. Havanna och hunden är kvar hos farmor till i morgon förmiddag. Så vi får en natt att komma in i nya rutiner.

Utskrivningsvikten blev 4218g alltså ett "viktras" på 287g men hon äter väldigt bra och säger till att hon är hungrig med 2-3h intervall och klämmer i sig ca 20-30ml/måltid. Så BB är väldigt nöjda med henne.

@Sofie_B jag tror som någon sa innan. Att bekräfta känslorna men lägg ingen värdering i dom. Visa att det är okej att känna som han gör, att det är en förändring som är men att ni älskar honom lika mycket som innan.
Om möjligt fråga om han vill hjälpa till, bara saker som "kan du hjälpa mig att hämta kläder åt John, jag glömde ta med"
Göra enkla saker utan krav, men ändå göra honom delaktig utan att fråga om han vill. Svårt att förklara hur jag menar i text. Men jag tror det kan vara roligare att få välja kläder och hjälpa till utan orden "hjälpa till".

Jag tänker att det kan göra att han och bebis kan bonda lättare.

Ja, tror att det kan vara bra. Nu känner jag att anknytningen till bebis är lite ”falsk” iom att han bara visar intresse om pappa är med. Så jag tror att det handlar mer om honom, att inte bli övergiven om pappa intresserar sig för bebis utan att dela det intresset. Man får väl bara ge det en stund att landa i det, prata med honom om hur han upplever det och ta det därifrån. Är väl inte så mycket att hetsa upp sig över egentligen utan bara andas och tänka att det blir bättre.

Vi sitter i bilen på väg hem nu. Havanna och hunden är kvar hos farmor till i morgon förmiddag. Så vi får en natt att komma in i nya rutiner.

Utskrivningsvikten blev 4218g alltså ett "viktras" på 287g men hon äter väldigt bra och säger till att hon är hungrig med 2-3h intervall och klämmer i sig ca 20-30ml/måltid. Så BB är väldigt nöjda med henne.

Skönt! :up:

Ja, tror att det kan vara bra. Nu känner jag att anknytningen till bebis är lite ”falsk” iom att han bara visar intresse om pappa är med. Så jag tror att det handlar mer om honom, att inte bli övergiven om pappa intresserar sig för bebis utan att dela det intresset. Man får väl bara ge det en stund att landa i det, prata med honom om hur han upplever det och ta det därifrån. Är väl inte så mycket att hetsa upp sig över egentligen utan bara andas och tänka att det blir bättre.

Lite som svärmor säger (vi är väldigt säkra på att Havanna oxå kommer vara extremt svartsjuk i början). Att det är inte det första barnet som får ett syskon.
Det löser sig men man får låta det ta den tid det tar :)

Födelsevikten är för att avgöra konceptionstiden, alltså uppskattning när barnet blev till. Mailade det till den handläggaren vi träffade hos familjerätten när vi skrev under papperna.

Födelsevikten/konceptionstiden efterfrågas i den blanketten man skriver under när man bekräftar faderskapet. Blanketten är utfärdad av socialstyrelsen, så borde inte skilja på kommunal nivå. Men jag vet att själva processen kan se olika ut mellan olika kommuner. Kan därför inte svära på att det är så att ni måste maila något till någon. :)
Tack för förtydligande :) vi träffade aldrig någon handläggare utan skrev på allt på medborgarkontoret. Minns att vi bara bekräftade att vi bott ihop under en viss tid innan, typ.
Aja, får hålla lite koll och se så allt registrerats som det ska :)

Härligt @Cattaflajna ! Vi är också på väg hem. Hade bara tappat 3-4% och allt var ok så nu åker vi strax :) Både skönt och spännande att få åka hem och sätta sina egna, nya rutiner. Och att se hur hunden och katten reagerar!

Tack för förtydligande :) vi träffade aldrig någon handläggare utan skrev på allt på medborgarkontoret. Minns att vi bara bekräftade att vi bott ihop under en viss tid innan, typ.
Aja, får hålla lite koll och se så allt registrerats som det ska :)

Men träffade ni ingen på medborgarkontoret? Vi var också på medborgarkontoret, träffade en handläggare från familjerätten och så var det två stycken som bevittnade namnteckningarna.

Det kan oavsett ta lite tid att få det fastställt, men kontakta medborgarkontoret om det drar ut väldigt på tiden eller ni blir alltför otåliga.:)

@Sofie_B Jag förstår verkligen att det är tufft för dig :heart Har inga konkreta tips eller erfarenheter gällande situationen, men tycker att dina ”lejonmammakänslor” låter helt legitima. Du har också rätt till dina känslor, precis som 11-åringen har rätt till sina. Jag är som sagt väldigt imponerad av dig utifrån vad du skrivit i tråden och du och din man verkar ha ett bra samarbete, så jag tror att ni tar er igenom dessa tuffa stunder. Kram!

Härligt @Cattaflajna ! Vi är också på väg hem. Hade bara tappat 3-4% och allt var ok så nu åker vi strax :) Både skönt och spännande att få åka hem och sätta sina egna, nya rutiner. Och att se hur hunden och katten reagerar!

Ja, ska bli väldigt skönt att få vara hemma och spännande att se hur det blir. Är verkligen super taggad på att se hur vovven kommer bete sig :D

Dröjer några timmar till dock, de sa att vårdtiden är ju fortfarande 48h även om vi redan fått godkänt. Så vid 17-tiden får vi lämna :banana:

Men träffade ni ingen på medborgarkontoret? Vi var också på medborgarkontoret, träffade en handläggare från familjerätten och så var det två stycken som bevittnade namnteckningarna.

Det kan oavsett ta lite tid att få det fastställt, men kontakta medborgarkontoret om det drar ut väldigt på tiden eller ni blir alltför otåliga.:)
Jo, men inte specifikt någon från familjerätten. vi avvaktar och ser helt enkelt :)

@Sofie_B sover 11 åringen fortfarande inne hos er? Jag förstår att han upplever en stor förändring, det verkar vara en känslig och lite osäker kille och då blir det ju jobbigt när pappa ska delas på med en till. Jag tänker att bara man bjuder in och ger möjlighet att vara delaktig med lillebror, får egentid ibland (precis som han fick egentid innan från sitt andra syskon liksom) med er och att man jobbar på dialogen så tror jag det ger sig med tiden.

Min bonus reagerade skarpt när vi skaffade hund (då 4 år) men idag två år senare är de jättefina med varandra. Allt blir en vardag tillslut är min förhoppning men det kan vara jobbigt där på vägen :D

Känner dock igen det där med att lejonmamma instinkten ploppar upp. Jag kan komma på mig själv att ta min hunds parti i vissa konflikter med sonen :eek: :o Hon är ju min bebis liksom som inte förstår. Men är man medveten så kan man också jobba på det.

Nu har vi försökt premiära en sväng med barnvagnen. Kotte var... inte jätteroad, utan blev supervarm direkt, i bara den tunna ullsparkdräkten, strumpor och mössa +barnvagens lock så vi fick vända och gå hem efter knappt 10 minuter :o

Känns helt omöjligt att klä på den här lille mannen! Och då är det ändå ett par minusgrader ute. Så just nu är jag jätteglad över att ha kommit ut i solen öht, men funderar på om vi någonsin kommer kunna lämna huset med bebis :crazy::D

Sorry för långt inlägg men behöver ventilera och skriva av mig lite.

Igår hade vi en jobbig dag i storfamiljsland. Igår jobbade mannen för första gången sedan John kom, vilket innebar att jag träffade barnen själv med bebis en stund. Var även ensam med den största killen (11-år) i tisdagskväll. Både då och igår har intresset för bebis varit rätt svalt, det gick ifrån att vilja bära, hålla, dra vagnen, snutta osv konstant till att kanske säga hej och klappa honom på kinden då och då. Jag reflekterade inte så mycket mer över det utan tänkte att det var nyhetens behag som lagt sig och tyckte helt ärligt att det var rätt skönt men har ändå varit noga med att erbjuda honom att göra allt det med bebisen som han gjort tidigare, men då har han avböjt.

Men sen kom mannen hem igår och ville vara med bebisen som då sov. Så dom satte sig i soffan med 11-åringen och jag lagade middag och så. Sen satt vi i soffan resten av kvällen allihopa och tittade på en serie vi följer och fikade och så. Mannen hade John hela tiden han inte ammade så att dom också får knyta an, men bebisen häger ju bara på, han tar inget direkt fokus eller kräver någon energi. Han är verkligen sååå okomplicerad.

Först så blev det då väldigt viktigt att få hålla/klappa/sitta med/få gå med vagnen osv igen. Jag reagerade på den tvära vändningen men sa inget. Sen blev 11-åringen VÄLDIGT uppmärksamhetskrävande och bad oss titta och engagera oss i hans mobilspel och bryta fokus från tvn. Sen gjorde bebisen några jättecharmiga miner och jag fotar honom och pappan och då hör vi hur 11-åringen mumlar ”ingen bryr sig om mig”. När vi sen frågar honom vad han sa vill han inte upprepa det.

Sen eskalerar det under resten av kvällen. Så fort 9-åringen säger något positivt om bebisen så frågar 11-åringen om inte han är söt/snäll/världens bästa bror/rolig att umgås med osv och han är superpå både mig och mannen och pockar på vår uppmärksamhet HELA tiden. Vi båda är väldigt trötta och vill bara gå och lägga oss och blir ganska frustrerade och irriterade, det finns liksom ingen ork att fortsätta steppa upp fokus på honom för han får alltid väldigt mycket fokus.

Mannen pratar sedan med honom och nog är det så att han känner sig svartsjuk på bebisen. Han hävdar hela tiden att han måste vänja sig vid att ”allt har förändrats” på pappavecka. Mannen försöker då prata kring det och belysa att egentligen ingenting har förändrats, mer än att bebisen hänger på. Mannen är snarare mer med dom stora barnen än innan iom att jag är hemma och kan förbereda/fixa mer på dagarna och att jag tar hela ansvaret kring bebisen. Men 11-åringen har ändå svårt att gå utanför den där bilden av att allt har förändrats.

Det här känns så jäkla jobbigt faktiskt. Jag var beredd på att det skulle komma en reaktion men jag trodde att den skulle vara rätt lindrig då han är så stor och man kan prata med honom om allting, och sen trodde jag att vi kunde pusta ut nu när bebisen är så otroligt okomplicerad. Men icke.. problemet i mångt och mycket är att 11-åringen är så himla mycket ”stor kille” på mammavecka, vilket gör att han har ett stort behov av att få vara ”liten kille” på pappavecka. Nästan på den nivån att han sitter i knäet och snuttar på det sättet bebisen gör nu, och då kan man väl känna sig hotad antar jag. Och det är ju vanligt att komma in i lite av en kris när ett lillasyskon kommer, det vet jag om.

Vi känner oss lite vilsna i hur vi ska hantera det här. Det är en sorg för både mig och mannen om han ska behöva släppa bebisen HELT på barnveckor, igår satt han liksom med honom 3 h och bytte en bajsblöja på en hel dag, så det är ju inte så mycket. Han vill ju också knyta an till bebisen. Lite vill man ju bara säga att såhär är det nu och det får man bara vänja sig vid, för det är ORIMLIGT att tycka att det här är så jobbigt. Men samtidigt känns det som en jättedålig väg att gå. Han tycker ju verkligen att det är jobbigt och det lär man ju förhålla sig till och ta på allvar.

Blääääää. Och med 9-åringen har vi motsatt problematik. Vi tittar på Bonusfamiljen tillsammans och senast tog dom upp det här med att bo hos bara en förälder. Det väckte mycket funderingar i hans huvud och han har pratat mycket om att han vill bo mer här, alternativt bo två veckor i stöten hos föräldrarna och ville igår kväll ringa sin mamma och fråga. Det kommer INTE landa väl och kommer göra relationen mellan mannen och exet jobbigare igen, men samtidigt kan man ju inte säga att han inte får känna så och lyfta det?

Det värsta av allt är att det här väldigt instinktiv triggar ”mitt barn, dina ungar”-känslor. Jag blir väldigt mycket lejonmamma inombords och tycker att det är jättejobbigt om bebisen ska ses som ett problem nu när han är så löjligt snäll. Hade varit skillnad om han skrikit massor eller så.

Äh, jag vet inte. Som sagt - skönt att bara få skriva av sig och ventilera. Det är inte så lätt alltid, det här med familjeliv!
Jag har ingen erfarenhet av bonusfamilj men äldsta var 8 när lillebror föddes- han är 6 mån nu.
Och det var lite samma sak. Först jättespännande. Sen blev man väldigt liten och ville sova i vår säng osv. Livet blev lite jobbigt när man skulle vara stor och trots just det du säger- extra tid med båda föräldrar men bebis som bihang- så tyckte nog vår stora att vi glömde henne lite...

Nu har det gått 6 mån och den avundsjukan är det sällan man ser. Hon busar med lillebror när hon har lust och hjälper absolut inte till med några blöjor eller annat. Men det märks ändå att han räknas in i familjen nu. Han är viktig men jobbig.

Så jag tror att det är jobbigt att få syskon även när man är stor...
Även när man bor med både mamma och pappa.

Sjuk känsla. Jag har vart helt off på sexfronten senaste månaderna. Men plötsligt är "jag" tillbaka igen.
Hur tidigt är det okej med sex :angel:

@Sofie_B Jag förstår verkligen att det är tufft för dig :heart Har inga konkreta tips eller erfarenheter gällande situationen, men tycker att dina ”lejonmammakänslor” låter helt legitima. Du har också rätt till dina känslor, precis som 11-åringen har rätt till sina. Jag är som sagt väldigt imponerad av dig utifrån vad du skrivit i tråden och du och din man verkar ha ett bra samarbete, så jag tror att ni tar er igenom dessa tuffa stunder. Kram!

Tack snälla! :heart:heart:heart

Idag har han pratat mycket kring det med sin pappa, jag tror att han har lite dåligt samvete (han ser ju att det gör hans pappa lite ledsen och att han känner sig otillräcklig, även om det inte är en börda han ska bära). Han säger att det ju är en positiv förändring och att han bara behöver tid på sig för att anpassa sig. Och så är han väldigt ”på” bebisen och säger att jag är världens bästa mamma till John och till hunden osv. Så han försöker ju, även om det känns lite påklistrat, men det är hemskt fint. Han är ju bara 11. :heart

Jag och mannen funderade lite kring om det kan ligga lite i hur det blev förra gången han blev storebror också. Min mans förra äktenskap var allt annat än lyckat och dom hade det väldigt tungt när andra barnet kom (och sen gick det bara utför för att till slut sluta upp på ett väldigt smutsigt sätt). Nu skiljer det förvisso bara 2 år mellan barnen, så han var ju liten när 9-åringen kom men kanske att hur det blev därefter kan ha påverkat? Min man mådde extremt dåligt i det äktenskapet och räknade i stort sett bara ner dagarna tills barnen skulle bli större och inte kräva lika mycket omvårdnad (något som är en stor sorg för honom). Tänker att även små barn känner sånt tydligt?

@Sofie_B sover 11 åringen fortfarande inne hos er? Jag förstår att han upplever en stor förändring, det verkar vara en känslig och lite osäker kille och då blir det ju jobbigt när pappa ska delas på med en till. Jag tänker att bara man bjuder in och ger möjlighet att vara delaktig med lillebror, får egentid ibland (precis som han fick egentid innan från sitt andra syskon liksom) med er och att man jobbar på dialogen så tror jag det ger sig med tiden.

Min bonus reagerade skarpt när vi skaffade hund (då 4 år) men idag två år senare är de jättefina med varandra. Allt blir en vardag tillslut är min förhoppning men det kan vara jobbigt där på vägen :D

Känner dock igen det där med att lejonmamma instinkten ploppar upp. Jag kan komma på mig själv att ta min hunds parti i vissa konflikter med sonen :eek: :o Hon är ju min bebis liksom som inte förstår. Men är man medveten så kan man också jobba på det.

Nej, på eget bevåg började han somna i eget rum för någon månad sedan, för att lägga sig på madrass i vårt rum när han varit upp och kissat på natten. Och sen bebisen kommit vill han inte sova inne hos oss då han är rädd att bli störd om bebisen vaknar. Så han och hunden somnar i hans rum, vaknar han under natten går mannen in och sover i hans rum.

Jag tror också att det ger sig med tiden. Det är bara så svårt för som du säger så är han väldigt osäker och känslig, vilket gör att vi ger honom väldigt mycket fokus för att bekräfta och trygga honom. Det innebär att det inte finns så mycket utrymme för att steppa upp nu, speciellt inte när man har en bebis dom tar fokus också.

Haha, jag känner verkligen igen mig i det där med hunden! Men vänta bara.. moderskänslorna är hundra gånger starkare. :nailbiting::p

Jag har ingen erfarenhet av bonusfamilj men äldsta var 8 när lillebror föddes- han är 6 mån nu.
Och det var lite samma sak. Först jättespännande. Sen blev man väldigt liten och ville sova i vår säng osv. Livet blev lite jobbigt när man skulle vara stor och trots just det du säger- extra tid med båda föräldrar men bebis som bihang- så tyckte nog vår stora att vi glömde henne lite...

Nu har det gått 6 mån och den avundsjukan är det sällan man ser. Hon busar med lillebror när hon har lust och hjälper absolut inte till med några blöjor eller annat. Men det märks ändå att han räknas in i familjen nu. Han är viktig men jobbig.

Så jag tror att det är jobbigt att få syskon även när man är stor...
Även när man bor med både mamma och pappa.

Tack för din input! Jag tror också det. Det är ju en fördel att man kan prata kring det på ett annat sätt, men det är klart att det kan vara jobbigt även fast man är ”stor”. Och jag tror att mycket ligger i just det, att han ska förväntas vara stor nu när han får en lillebror till. Vi har inte ställt några sådana krav, men han har pratat mycket om det med sin farmor. Att han är stor nu och kommer behöva ta ett större ansvar när bebisen kommer. Tror att det resulterar i lite av en identitetskris och en sorg, han är nog inte redo att bli så stor än.

• Gilla
Reactions: Ray
Min saft blev inte bra förövrigt :cry: Den fick nån besk eftersmak så bara att kassera och börja om.

Jag som är så sugen på saft :arghh:

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
801
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 355
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka