Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var på bvc och vägde/mätte igår. Samt att jag fick fylla i en enkät om jag var deprimerad eller ej.

Bönan har växt 10cm sedan födsel.
Idag 59cm och 5475g hon växer så det knakar och vi har fått börja rensa bort även storlek 56 i garderoben. Använder nästan bara 62.

Hur gör ni med pyjamas? Jag tycker inte alls om de med fötter då fötterna är antingen små eller stora, de är aldrig lagom.
De utan fötter glider upp och benen blir nakna.

Hur gulligt är det inte när bebisar försöker skratta :love: Vår lille har försökt ett tag nu men det blir mest ett ett stort gapande med leende samtidigt och ett "aaaaaa", men ack så sött att jag dör och glömmer totalt bort hans besvärliga stunder :angel: Är typ såna här små saker som gör att jag får ny energi trots brist på sömn.

Igår under i princip hela dagen så dög det bara att sova i mammas famn så jag fick ingenting gjort :meh:

Vi var på bvc och vägde/mätte igår. Samt att jag fick fylla i en enkät om jag var deprimerad eller ej.

Idag 59cm och 5475g hon växer så det knakar och vi har fått börja rensa bort även storlek 56 i garderoben. Använder nästan bara 62.

Hur gör ni med pyjamas? Jag tycker inte alls om de med fötter då fötterna är antingen små eller stora, de är aldrig lagom.

Vi har också fått börja med 62 nu, känns lite konstigt då det står 2-4 månader på de kläderna och han är bara en månad :laugh:

Ang pyjamas så har vi mest använt antingen body samt byxor med fötter, endast body, eller dress/pyjamas utan fötter. Han sover ju i vår säng, gärna tätt intill och bökar in sig i armhålan.. Så han blir inte kall.
Måste även tillägga att det är så otroligt mysigt att sova med bebis, nätterna då han legat intill pappa så har jag t.o.m. känt mig lite avis :o:angel:

Den på biblioteket? Jag hade tänkt gå men har ett förkylt barn här hemma... Kul att det var bra! Sa han något mer vettigt?
Ja precis den föreläsningen var det. Kanske håller hon den på fler ställen? Jag ska se om jag kan få tag på henne, föreläsaren är en god vän till min mamma :).

Ja en sak till sa hon som är viktig och det är att "fönstret" stängs vid ca 2 års ålder. Sedan har man några små chanser till att påverka anknytningen, men det viktiga sker innan de är 2 år. Och det där med "kvalitetstid" är inget så små barn bryr sig om. De behöver kvantitet! Något att tänka på för alla pappor som tänker vänta tills barnet är större innan de är lediga...

Vi var på första träffen av två på föräldrautbildningen igår och tragiskt nog var det bara min sambo och en lite äldre man som hade två tonårsbarn sedan tidigare som tänkte vara hemma mycket när barnet var litet. Vi delades in i diskussionsgrupper beroende på om vi var mammor eller pappor och enligt sambon var det en blivande pappa som hade sagt att han inte tänkte ta ut någon ledighet alls de första åren och någon som tänkte att han skulle kompensera med "kvalitetstid". Hoppas de ändrar sig!

Besök hos bm idag och jag har gått ner ett kg. Det beror nog på att jag inte vågat äta så mkt som jag brukar eftersom jag har fått sådana magsmärtor. Men magen hade växt ändå :)
Magsmärtorna kan tydligen bero på urinvägsinfektion som det visade utslag på idag så jag ska börja med antibiotika på en gång.
Fick även ok på att sluta med järntabletterna fram till förlossningen så hoppas magen kan stabilisera sig lite.
Nästa tid är inbokad nästa torsdag så då får vi se om bebis tittat ut eller ej. Jag känner mig dock rätt nöjd med att ha henne på insidan än så länge, så himla skönt att få vila och gjort en del saker hemma. Det kommer jag väl ångra att jag har sagt när jag går två veckor över tiden haha

Hade jag inte burit Bönan i sjal hade jag aldrig fixat den delen. Dock är vår hund inte van vid koppel. Mvh. Lat familj på landet där man bara öppnar dörren och går.
Jag bor i stan tyvärr, mina är också lösa jämt men det känns som lite dumt att försöka koncentrera sig på både hundarna, trafiken och bebis samtidigt så de får nog lära sig att gå fint bredvid barnvagnen bitvis i alla fall. Men jag ser verkligen fram emot att kunna gå riktigt långa promenader igen, så pass att jag bett sambon peppa mig med det under förlossningen :p. Foglossningen har skruvats upp ett snäpp till så min morgonpromenad är numera bara ca 500 m och det är med flera stopp. Ett par gånger har jag t o m varit tvungen att sätta mig på en bänk en stund innan jag kunde gå vidare. Första gången det hände så började jag storgråta... Inte lätt att bli helt handikappad för att kroppen sviker samtidigt som man utsätts för en hormonstorm! :o Men ska ringa sjukgymnasten och be att få låna en krycka. Tror jag hade känt mig säkrare då för ibland känns det verkligen som att ena benet inte bär att gå på.

Ja precis den föreläsningen var det. Kanske håller hon den på fler ställen? Jag ska se om jag kan få tag på henne, föreläsaren är en god vän till min mamma :).

Ja en sak till sa hon som är viktig och det är att "fönstret" stängs vid ca 2 års ålder. Sedan har man några små chanser till att påverka anknytningen, men det viktiga sker innan de är 2 år. Och det där med "kvalitetstid" är inget så små barn bryr sig om. De behöver kvantitet! Något att tänka på för alla pappor som tänker vänta tills barnet är större innan de är lediga...

Vi var på första träffen av två på föräldrautbildningen igår och tragiskt nog var det bara min sambo och en lite äldre man som hade två tonårsbarn sedan tidigare som tänkte vara hemma mycket när barnet var litet. Vi delades in i diskussionsgrupper beroende på om vi var mammor eller pappor och enligt sambon var det en blivande pappa som hade sagt att han inte tänkte ta ut någon ledighet alls de första åren och någon som tänkte att han skulle kompensera med "kvalitetstid". Hoppas de ändrar sig!
Skulle du vilja skicka ett pm med namnet på den här föreläsaren? Hade varit bra att försöka gå på om hon kommer att föreläsa i närheten.
Tack på förhand :)

Det finns inte så många utan fötter i de minsta storlekarna vad jag sett. Har en från Fixoni, en från GeKås och en som är specialbeställd hos en sömmerska. Nu i strl 62 finns det både och. Om fötterna är i rätt storlek sitter de ju oftast bättre tycker jag, just iom att de inte kan glida upp. Fick en variant från Lindex där man kan vika om både runt fötter och händer. Testade den nu inatt och det funkade bra. Viker inte in händer dock, de gnager hon på.

Aha, jag fick för mig att det var en man men det var nog till föräldragruppen på BVC.

Låter vettigt, och jag är så jäkla glad för att maken dels är hemma mycket redan nu, men också kommer ta mycket ledighet.

Vi märkte av samma sak, plus att all information och dylikt vänder sig till mamman. Har ni fått se filmen om amning än? Den tog upp att det är superviktigt för anknytningen osv, och att pappans roll de första månaderna var marktjänst. De filmade på riktigt en pappa som släpade matkassar, fyllde en diskmaskin osv innan de visade en pappa som gosade med sitt barn. Jag och maken var störiga paret som inte kunde låta bli att påpeka hur jäkla skevt det var... :angel:

Vilket BVC kommer ni gå till?

Aha, jag fick för mig att det var en man men det var nog till föräldragruppen på BVC.

Låter vettigt, och jag är så jäkla glad för att maken dels är hemma mycket redan nu, men också kommer ta mycket ledighet.

Vi märkte av samma sak, plus att all information och dylikt vänder sig till mamman. Har ni fått se filmen om amning än? Den tog upp att det är superviktigt för anknytningen osv, och att pappans roll de första månaderna var marktjänst. De filmade på riktigt en pappa som släpade matkassar, fyllde en diskmaskin osv innan de visade en pappa som gosade med sitt barn. Jag och maken var störiga paret som inte kunde låta bli att påpeka hur jäkla skevt det var... :angel:

Vilket BVC kommer ni gå till?

Vi hann inte längre än till förlossningsfilmen igår och där reagerade jag mest på att allt verkade så himla enkelt och i princip smärtfritt trots att de bara använde lustgas... Och att barnmorskorna var riktigt TV-snygga :D.

Vi har inte bestämt BVC än, sambon vill att vi ska till Måsen för det är närmast och vår barnmorska på Admira rekommenderar dem. Jag lutar mest åt Capio för både min chef och min väninna rekommenderar dem. Vad har du valt?

Vi hann inte längre än till förlossningsfilmen igår och där reagerade jag mest på att allt verkade så himla enkelt och i princip smärtfritt trots att de bara använde lustgas... Och att barnmorskorna var riktigt TV-snygga :D.
Haha, när jag väntade sonen för 5 år sedan gick det en serie från England som hette "Livet på BB" eller liknande. I den serien skrek och svor sig iaf kvinnorna igenom sina förlossningar under buller och brak. När vi sedan fick se förlossningsfilmen under en av föreläsningarna inför förlossning så var det sådan otrolig kontrast att man knappt trodde det var samma typ av händelse som skildrades. På förlossningsfilmen verkade smärta vara något litet och man skrattade, log och skämtade sig igenom förlossningen. Allt var så naturligt, fint och lugnt. Min egen erfarenhet ligger nog dessvärre någonstans mittemellan.;)

Vi har inte bestämt BVC än, sambon vill att vi ska till Måsen för det är närmast och vår barnmorska på Admira rekommenderar dem. Jag lutar mest åt Capio för både min chef och min väninna rekommenderar dem. Vad har du valt?
Haha, jag vet att jag blev lite förvånad när vi såg filmen, det verkade så himla lugnt och behagligt alltihop :D Riktigt så upplevde väl inte jag det...

Vi valde Måsen, just för att det är så nära. Vi trivs jättebra, vår sköterska är super (Carina heter hon), och det är lugnt och bra. Jag har ju å andra sidan inget att jämföra med.

Jag läste mycket om anknytning på universitetet. Där sas det inget om att det är svårare med en bra anknytning efter 2 års ålder.
Något som vi dock fick lära oss, det var att en bebis kan anknyta till fler än bara mamma/pappa. Utan de viktiga anknytningarna är även farmor, mormor, farfar, morfar osv. Men bebis har alltid 1 huvudanknytning, vilket oftast är mamman, då hon oftast är den som är hemma första tiden. Samt den som bär omkring på mat.

Jag bor i stan tyvärr, mina är också lösa jämt men det känns som lite dumt att försöka koncentrera sig på både hundarna, trafiken och bebis samtidigt så de får nog lära sig att gå fint bredvid barnvagnen bitvis i alla fall. Men jag ser verkligen fram emot att kunna gå riktigt långa promenader igen, så pass att jag bett sambon peppa mig med det under förlossningen :p. Foglossningen har skruvats upp ett snäpp till så min morgonpromenad är numera bara ca 500 m och det är med flera stopp. Ett par gånger har jag t o m varit tvungen att sätta mig på en bänk en stund innan jag kunde gå vidare. Första gången det hände så började jag storgråta... Inte lätt att bli helt handikappad för att kroppen sviker samtidigt som man utsätts för en hormonstorm! :o Men ska ringa sjukgymnasten och be att få låna en krycka. Tror jag hade känt mig säkrare då för ibland känns det verkligen som att ena benet inte bär att gå på.

Jag tar gärna emot tips för att gå med barnvagn och hund! Måste verkligen träna, för de gånger som det krävs koppel är det en ständig dragkamp. Vi var duktiga till en början med koppel, men latheten tog överhand när vi flyttade ut på landet.

12314091_10208091892714117_4534038633393300905_n.jpg

Det finns inte så många utan fötter i de minsta storlekarna vad jag sett. Har en från Fixoni, en från GeKås och en som är specialbeställd hos en sömmerska. Nu i strl 62 finns det både och. Om fötterna är i rätt storlek sitter de ju oftast bättre tycker jag, just iom att de inte kan glida upp. Fick en variant från Lindex där man kan vika om både runt fötter och händer. Testade den nu inatt och det funkade bra. Viker inte in händer dock, de gnager hon på.

Vi har bara haft två med fötter, den ena med förstora fötter den andra med försmå fötter. När fötterna blev lagom i den med förstora så var pyjamasen liten. Vår böna har ganska små fötter, enligt svärmor är det ett drag från pappa. Sambon och jag har båda 39 i skor.

Har bara massa utan fötter. De som suttit bäst är de pyjamasarna där det står bäbis i rumpan. Hade en i 50 som hon precis växt ur, de är stora i storlekarna. Nu har hon en i 56 som är precis lagom.

Bönan tuggar oxå på sina händer, speciellt om nappen trillar ur. Gör vad jag kan för att hon inte ska suga på tummen, men ibland är handen godare än nappen.
Vill inte hamna i diskussionen när hon är 8-9år att man inte suger på tummen. Utan tror att napp är "lättare" att sluta med.

Haha, så kände jag med när vi såg filmen, vet iof inte om vi såg samma. Men den visade inte sanningen känner jag :p

Haha, när jag väntade sonen för 5 år sedan gick det en serie från England som hette "Livet på BB" eller liknande. I den serien skrek och svor sig iaf kvinnorna igenom sina förlossningar under buller och brak. När vi sedan fick se förlossningsfilmen under en av föreläsningarna inför förlossning så var det sådan otrolig kontrast att man knappt trodde det var samma typ av händelse som skildrades. På förlossningsfilmen verkade smärta vara något litet och man skrattade, log och skämtade sig igenom förlossningen. Allt var så naturligt, fint och lugnt. Min egen erfarenhet ligger nog dessvärre någonstans mittemellan.;)
Ja alltså jag ger ju mer ljud ifrån mig varje gång jag ska vända mig i sängen... Och jag gissar att jag inte kommer vara fullt så medgörlig och skratta fullt så mycket som de gjorde.

Haha, jag vet att jag blev lite förvånad när vi såg filmen, det verkade så himla lugnt och behagligt alltihop :D Riktigt så upplevde väl inte jag det...

Vi valde Måsen, just för att det är så nära. Vi trivs jättebra, vår sköterska är super (Carina heter hon), och det är lugnt och bra. Jag har ju å andra sidan inget att jämföra med.
Jag har bara erfarenhet av Måsens VC och de är väl inte jättebra. En läkare tryckte in fingret i låret på mig, och sa "du är väldigt blek" när jag sökte för halsbränna... Och de verkar så besvärade när man vill komma dit och få tid. Men jag ska kanske inte blanda ihop VC och BVC?

Jag lyckades ändå få ur mig ett skämt när jag haft krystvärkar i 1½ timme, det var jag rätt nöjd med :D I övrigt kände jag väl inte att det var fullt så komiskt.

Jag har bara erfarenhet av Måsens VC och de är väl inte jättebra. En läkare tryckte in fingret i låret på mig, och sa "du är väldigt blek" när jag sökte för halsbränna... Och de verkar så besvärade när man vill komma dit och få tid. Men jag ska kanske inte blanda ihop VC och BVC?
Det låter ju inte som nåt bra bemötande precis! Jag har aldrig varit på VC där, men jag tror inte att de har med varandra att göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 138
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar