Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Smygläsare här.
Mitt barn är nu 8,5 månad gammal. Jag helammade tills han var 6 veckor och då började vi byta ut enstaka mål till ersättning för att jag skulle ha chans att vila. Efter ett tag bytte vi nattmålen till ersättning (så jag och maken kunde ta varannan natt) och när han var drygt 4 månader gick vi över helt på ersättning. Han åt varannan timme dygnet runt ända till han började få i sig lite mer vanlig mat vid runt 7 månaders ålder och då slutade han även äta nattetid. Nu äter han sista målet (mat eller ersättning lite beroende på) ca kl 18 och får sen en flaska ersättning runt 4 på morgonen.

Oooch här hade vi anledningen till att jag vanligtvis bara läser och inte skriver, kan inte fatta mig kort... :p Jag ville mest bara skriva att det nog inte har så mycket med amningen att göra att barnet äter så ofta, utan vissa är så bara.

(Sen sover han långt ifrån hela nätter trots att han inte äter varannan timme längre. Nu vaknar han istället och ska ha napp/hålla handen/ligga bredvid/vill vara vaken en stund. Det underlättar att vi delar och tar varannan natt kan jag lova...)

Förlåt för långt och svamligt inlägg - i en tråd jag inte hör hemma i :o

Haha alla är välkomna att svara på min fråga! Läste faktiskt att man kan vänja av dom att äta så ofta genom att försöka trösta och få dom att somna om igen om dom vaknar. Nu ger jag bröstet automatiskt om han vaknar, kanske ska sluta med det då.

Det är för att tarm och näringsupptagning har mognat. Om det kommer mkt mer än vanligt är det nog snarare ett tecken på att det har varit lite stopp.

Tack för svar! Då kan jag kanske sluta oroa mig så länge det faktiskt kommer nånting alls. För luft kommer det för fulla muggar och ibland kommer det lite bajs, men inte alls så ofta som förut.

Jag var på en föreläsning om anknytningsteori igår. Mycket intressant! Och helt i linje med det jag tycker "känns" naturligast. Dvs att barn inte blir tryggare för att man låter dem gråta x antal minuter innan man plockar upp dem, att riktigt trygga det blir de när de själva väljer att ta steget ut för att undersöka omgivningen och inte när föräldern har tröttnat på sitt klängiga barn. Och så tyckte jag det lät så bra att om man som förälder bara är medveten så har man möjlighet att skapa en bra anknytning till sitt barn trots att man kanske har fått en dålig anknytning till sina föräldrar :).

Jag var på en föreläsning om anknytningsteori igår. Mycket intressant! Och helt i linje med det jag tycker "känns" naturligast. Dvs att barn inte blir tryggare för att man låter dem gråta x antal minuter innan man plockar upp dem, att riktigt trygga det blir de när de själva väljer att ta steget ut för att undersöka omgivningen och inte när föräldern har tröttnat på sitt klängiga barn. Och så tyckte jag det lät så bra att om man som förälder bara är medveten så har man möjlighet att skapa en bra anknytning till sitt barn trots att man kanske har fått en dålig anknytning till sina föräldrar :).
Det tänket har jag använt mig av med min dotter och jag har en väldigt trygg o självständig 4 1/2 åring idag. Hoppas att det ska funka även för nästa :)

Den på biblioteket? Jag hade tänkt gå men har ett förkylt barn här hemma... Kul att det var bra! Sa han något mer vettigt?

Tack för svar! Då kan jag kanske sluta oroa mig så länge det faktiskt kommer nånting alls. För luft kommer det för fulla muggar och ibland kommer det lite bajs, men inte alls så ofta som förut.
Det kan du säkert. @Saigon har rätt i det hon skriver. Det är meningen att det skall bli mer sällan och mindre mängd. Det är garanterat mindre mängd här också, hade hon bajsat ut samma mängder som tidigare fast bara var tedje dag hade det varit ännu mer översvämning än det redan blir. Igår hade hon tydligen bajsat rejält (men utan översvämning :D) när jag var i affären. Så det är förhoppningsvis på väg att stabilisera sig här nu.

Jag vågar knappt skriva det, men jag har ätit något med mjölkprodukter i varje dag sedan i fredags utan problem. Visserligen bara en liten mängd varje dag men ändå. Ska försöka öka på det lite grand och kan förhoppningsvis snart våga byta ut havregurten mot fil igen. OM det slår väl ut att jag gjorde potatismoset på vanlig mjölk igår vill säga. Håll en tumme för mig Maja_Kandi.

Det kan du säkert. @Saigon har rätt i det hon skriver. Det är meningen att det skall bli mer sällan och mindre mängd. Det är garanterat mindre mängd här också, hade hon bajsat ut samma mängder som tidigare fast bara var tedje dag hade det varit ännu mer översvämning än det redan blir. Igår hade hon tydligen bajsat rejält (men utan översvämning :D) när jag var i affären. Så det är förhoppningsvis på väg att stabilisera sig här nu.

Jag vågar knappt skriva det, men jag har ätit något med mjölkprodukter i varje dag sedan i fredags utan problem. Visserligen bara en liten mängd varje dag men ändå. Ska försöka öka på det lite grand och kan förhoppningsvis snart våga byta ut havregurten mot fil igen. OM det slår väl ut att jag gjorde potatismoset på vanlig mjölk igår vill säga. Håll en tumme för mig Maja_Kandi.

Härligt med maten! Håller tummarna att det får fortsätta gå bra! :)

Idag har det blivit fyra bajsblöjor, två på fm och två på em. :up:

@Maja_Kandi

förmodligen torsdag. Det är för att följa upp mitt blodtryck, som dock ligger bra nu sen förlossningen.

Vi är rastlösa båda två och har i princip inte fått nån info förrän nu ikväll.
Jobbigt! Hoppas du får komma hem snart! Och då måste du skriva massor här om hur det går med hundarna och bebisen. Allt från om de blir för närgångna när du ska amma till hur det går att promenera med barnvagn och vovvar samtidigt :).

Härligt med maten! Håller tummarna att det får fortsätta gå bra! :)

Idag har det blivit fyra bajsblöjor, två på fm och två på em. :up:
Ja, jätteskönt om det kan funka nu. Har ätit av potatismoset med mjölk både igårkväll och resterna till lunch idag. Än så länge utan problem. Slog till på en ostburgare på vägen hem från föräldragruppen nu ikväll. Modigt:D

Hörde förresten en grej där, att WHO nu rekommenderar att man väntar med att introducera mat till spädbarn tills de är sex månader. Tidigare sade man fyra månader och det har vi siktat på här. Vi skulle prata om smakportioner och mat vid nästa träff om ca en månad. Idag var det bebismassage vilket uppskattades av samtliga. Lillan kissade på liggunderlaget ett par gånger, vägrade att lyfta huvudet i magliggande och tyckte inte om fotmassagen. Å andra sidan tittade hon runt på de andra barnen, flörtade med sköterskorna, njöt av att få magen masserad och stod upp en god stund:)

En av pojkarna hade precis hittat sina fötter och blev väldigt ledsen när hans pappa inte tyckte att han skulle sitta ihopvikt och titta på fötterna. Han tyckte inte alls att det var samma sak att ligga på rygg och lyfta fötterna mot ansiktet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 138
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar