Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick bryta hennes tv-vanor nu. Hennes absolut första tv-program blev På spåret och det andra blev EM-Dragningen. Så nu har vi ägnat morgonen åt musikhjälpen och hästklipp på YouTube!
Hon har redan talat om för mig att hon önskar en ponny i julklapp. Att hon förstår att hon måste börja tidigt för att kunna bli riktigt duktig och slåss pp de riktigt stora banorna.
Helst av allt vill hon ha en liten tävlingsponny, men hon förstod inte rriktigt vad jag menade med att en läromästare är bra i början :-P

Tack för alla gratulationer! Vi är kvar på bb för att övervaka honom, fortfarande immuniseringen. Inte så roligt, sover max fyra timmar om dygnet i den här sängen. Skönt att ha hjälp och rådgivning nära till hands iaf. Har en bra fördelning, jag matar alltid och pappa tar alla blöjbyten ;) längtar hem till alla djuren som vi får hjälp med men imorgon borde vi få komma igång med vardagen igen. Sedan kommer en redogörelse för förlossningen! Är helt begeistrad över honom, att någon kan storma in på förstaplats i livet såhär.

Jag följde äntligen med stallkompisen ut idag! Jag åkte vagn bakom shettisen och hade min ponny på sidan. :) Så underbart skönt att bara komma ut och andas! Riktigt jobbigt att borsta och göra iordning en så plutteliten häst men jag fick hjälp med det närmast golvet. :p

Fick ett skittråkigt besked idag som gjorde mig riktigt upprörd. Gäller egentligen inte mig direkt men rör mig och familjen på mammas sida. Det gillade inte magen, sammandragningar som tusan...

Den här dagen har ju inte varit som vanligt direkt, återstår att se om det blir extra foglossning och förvärkar, men inte än så länge.

Gick och la mig redan vid 21,30 sen dess har det varit disco i magen... Största/längsta rörelserna nånsin tror jag :p Nu har det lugnat sig lite men då blev jag såklart akuthungrig istället, blir så dumt med mattider när jag jobbar kväll.

Tycker magen gjort en rejäl växtspurt senaste dagarna, den börjar bli stor :o

Jag fick bryta hennes tv-vanor nu. Hennes absolut första tv-program blev På spåret och det andra blev EM-Dragningen. Så nu har vi ägnat morgonen åt musikhjälpen och hästklipp på YouTube!
Hon har redan talat om för mig att hon önskar en ponny i julklapp. Att hon förstår att hon måste börja tidigt för att kunna bli riktigt duktig och slåss pp de riktigt stora banorna.
Helst av allt vill hon ha en liten tävlingsponny, men hon förstod inte rriktigt vad jag menade med att en läromästare är bra i början :-P
Nu får du börja öva på det där med att sätta gränser och stå fast vid dem. Klart att hon bör börja med en läromästare, åtminstone de första 2-3 tävlingarna ;-)

Men skämt åsido, jag vet folk som köper oinridna ponnys till ungar som gått en (1!) termin på ridskola. Och nej, det är inte nybörjarföräldrar eller extremt talangfulla ungar. Helt sjukt enligt mig. Förlåt för OT.

Eureka, lilleman har somnat i nestet intill! Och vi har fått komma hem, så tänkte passa på att summera. Ifall det är någon som inte vill läsa gör jag såhär.

Vaknade med lite spänd mage och "träningsvärk", inget knepigt med det. Runt lunch började jag känna regelbundna värkar, de gjorde inte ont men det var ganska tydlig skillnad mot normalläge. Dessutom kom det slem heeela tiden, såfort jag rörde mig. Ringde förlossningen efter 4 timmar och fick info om när vi skulle komma in. Dröjde till midnatt innan värkarna kom tillräckligt tätt för att det skulle börja kännas jobbigt, då tillkallade vi djurvakt och ringde in för att komma på kontroll. 01.30 undersöktes jag, 4 cm öppen och ingen tapp alls så jag bedömdes vara igång och fick en sal. Mycket service! Satte mig i badet i ett par timmar, bm kom in och kollade läget och lyssnade på bebis ibland. Värkarna tilltog men det kändes helt okej. Var lugn och kunde slappna av genom dem. Upp 04.30 för ny kontroll, nu öppen 6 cm. Mina barnmorskor kom in och umgicks med oss och berömde mitt lugn som kunde vila mig igenom värkarna vid det laget. Är vansinnigt imponerad utav @Balahé som höll ut till 9!

Mitt i bonde söker frusnacket börjar värkarna tillta lite och jag får prova lustgas för att få in snitsen. Hann knappt få den i näven innan vattnet gick, det var precis som en ballong som sprack med varmt vatten. Där och då försvann lugna, sansade jag som skulle hålla huvudet kallt, nu blev värkarna riktigt smärtsamma och det kom som inga pauser mellan dem. Från 05.20 ungefär till 07.30 var det bara ont, jag räknade till tre pauser om 30 sekunder. Kräktes på blivande fadern och ville ha eda. Narkosläkaren kom, för öppen för eda vid undersökning och brast i gråt. Sen lipade jag mig igenom resten av förlossningen. Öppnade mig ganska fort ändå som jag förstått det så fick börja krysta efter 2 timmar cirkus. Eftersom jag spände mig och ibland fick hållas ner i sängen för att inte åla mig ur var benen som spaghetti, skakade massor men kan ju ha varit adrenalin också. Krystvärkarna gick bättre men inte bra, jag hade ingen direkt kontroll och klamrade mig mest fast i sambon, men då fick jag åtminstone några sekunders paus mellan dem att samla mig på. En kvart innan han kom ut sattes värkstimulerande dropp för att hjälpa mig framåt och jag bestämde mig för att nu får det räcka. Plopp och mer vatten så slank han ut! 08.37 var det hela över (ja eftervärkar har jag fortfarande), 3926 gram och 53 cm lång. Fick gnuggas lite med handduk för att börja gnälla. 3 stygn och en moderkaka senare fick vi efterlängtat fika. När moderkakan drogs ut var jag helt vimsig av mitt fasta grepp på lustgasen så jag snyftade fram "ska jag äta den nu?" fö. Arbetsskada.

Hahaha! Håller med ovanstående,@Bluefish. Du hade säkert fått äta upp den om du velat. Görs ju ibland i Hollywood -kretsar vad jag läst.

Nytt Bvc-besök idag. Upp 340 g till på en v och ytterligare drygt en cm på längden. Hon är väl i fas med var hon skulle legat om hon fötts på Bf-datum. Tyvärr verkar det som att hon fått kolik. Mycket skrik och gnäll och svårt att få ut både gaser och bajs :( Ledsen bebis och lika ledsna föräldrar:(

@Bluefish
Hahaha! :laugh: Det där med efterbörden hade lika gärna kunnat vara jag! :D Tack för att du delar med dig! Intressant läsning. :)

@Balahé
Åh vad kämpigt med kolik. :( Hoppas för er skull att det bara är nåt tillfälligt!

Kl
Jag börjar verkligen längta och liksom letar efter tecken på att det närmar sig. Men samtidigt vill jag ju inte alls att det ska dra igång redan nu så lite tudelat kan man säga. :p
Känner av gårdagen ordentligt... Fogarna har gjort sig påminda ordentligt. En kompis har varit här och fikat och sen städade hon mina golv, både dammsög och torkade golven. Så himla underbart!

Dagens konstateranden när det gäller magen:
- Det blir lätt en blöt fläck på jobbkläderna. Jag är inte van vid att magen är i vägen :p
- Den börjar få riktigt bra form för att använda som armstöd. Har visst lagt mig till med vanan att korsa armarna på/över magen. Inte populärt hos bebis som försöker sparka undan händerna för mig :p

Dagens konstateranden när det gäller magen:
- Det blir lätt en blöt fläck på jobbkläderna. Jag är inte van vid att magen är i vägen :p
- Den börjar få riktigt bra form för att använda som armstöd. Har visst lagt mig till med vanan att korsa armarna på/över magen. Inte populärt hos bebis som försöker sparka undan händerna för mig :p

Haha, jag är inte ensam alltså! :D Magen är dessutom en perfekt avlastningsyta för tekopp eller vattenglas när man sitter bekvämt tillbakalutad i soffan. ;) Tycker sambon är jättekul. :p

Besök hos BM imorrn bitti, sen blir det visst varje vecka som det lät sist. :) Liten bökar runt så in i bängen för tillfället. Känns som de ska gå hål på magen ibland!

dumt för otåligheten men jag insåg precis att bebis räknas som fullgången redan om 4 veckor. Det är ju ingenting :o

Nu får du börja öva på det där med att sätta gränser och stå fast vid dem. Klart att hon bör börja med en läromästare, åtminstone de första 2-3 tävlingarna ;-)

Men skämt åsido, jag vet folk som köper oinridna ponnys till ungar som gått en (1!) termin på ridskola. Och nej, det är inte nybörjarföräldrar eller extremt talangfulla ungar. Helt sjukt enligt mig. Förlåt för OT.

Jag har sedan vi tittade på huset sagt att jag vill ha en häst. Så driver mest med sambon om det jut nu, speciellt då han anser att en båt är viktigare. Konstiga människa.
Jag fick min första ponny när jag var 6år. Skulle dock aldrig tvinga på henne mina intressen utan vänja in lite sakta, vem vet. Det kanske är nya Helena Lundbäck som i skrivande stund ligger på mitt bröst. Men det kan lika väl vara en ny Kenny Bräck. Eller en normal Svensson dom de flesta av oss. :-P

Kommer en resumé av min förlossning lite senare. Inte hunnit sätta mig vid datorn än.

Vi är hemma och har vart i två dygn ungefär. Min mamma och mormor var förbi en mkt kort sväng igår. De åkte 40mil, tog en kaffe och åt lunch med oss innan de åkte tillbaka hem igen.
Peecis lagom långt och avancerat besök. Annars hade mormor/nyblivna gammo (gammelmormor) inte fått träffa henne fören i slutet på januari.

Den här lilla mat och bajsmaskinen är otroligt söt och jag hoppas att hon alltid förblir såhär liten. Mitt hjärta blöder så fort hon är ledsen vilket hon ofta är vid blöjbyte. Trode aldrig att jag skulle få så starka Mammakänslor så fort.

Det roligaste just nu är att det krävs två händer för att hålla om ett bröst. Samt den där pölen av bröstmjölk jag gärna vaknar i.
Men det är väl de enda dagarna i mitt liv där jag kan intala mig själv att jag är en hemlig släkting till Dolly Parton och ja, Dolly sover på rygg! Hur skulle hon annars kunna somna?

Hunden är rädd för bebis. Den svarta katten lämnar knappt bebis sida.

@YaHilweh
Här tjatas det också om en båt, förstår inte själva grejen. :p Så mysigt med lillan! Jag tror vovve kommer vara rätt brydd i början här också. ;)

Kl
Hemma från morgonens besök hos BM. Mitt järnvärde verkar vara nån form av rekord för hon är alltid så himla förvånad när hon kollat det. :p Idag var det på 140, har aldrig varit under 132. Allt annat såg också bra ut. Hon lyssnade på bebis med både dopton och sån där lur, första gången hon använde den. Bebis ligger låååångt ner, hon påstod att om jag känner efter skulle jag kunna känna huvudet där inne. :eek:

Fick boka in resterande besök på en gång, en gång i veckan framöver. Hon påtalade att det kunde ju varit sista kollen nu, men jag hoppas det får gå lite längre. ;) Nästa besök på måndag!

Hahaha! Håller med ovanstående,@Bluefish. Du hade säkert fått äta upp den om du velat. Görs ju ibland i Hollywood -kretsar vad jag läst.

Nytt Bvc-besök idag. Upp 340 g till på en v och ytterligare drygt en cm på längden. Hon är väl i fas med var hon skulle legat om hon fötts på Bf-datum. Tyvärr verkar det som att hon fått kolik. Mycket skrik och gnäll och svårt att få ut både gaser och bajs :( Ledsen bebis och lika ledsna föräldrar:(
Ammas hon bara eller får hon ersättning?

Här kommer en aning sent min berättelse för de som vill läsa.

Jag vaknade någon gång Under småtimmarna natten till den 27/11 med mensvärk, dock starkare och av en annan karaktär än tidigare. Den kändes mer seriös och gjorde ondare än tidigare. Jag tröttnade och gick upp framåt morgonkvisten och fick i mig lite gröt. Runt 10-tiden började värkarna komma, väldigt oregelbundna i både tid och smärta. Dagen gick åt till att promenera upp en stig mellan vardagsrummet och matsalen, så länge jag rörde på mig blev mensvärken betydligt mer lätthanterlig.
Mannen kom hem från jobbet omkring kl 28, värkarna var då fullt hanterbara men den där envisa mensvärken började gå mig på nerverna. Jag petade i mig en minimal middag och kvällen spenderades på soffan till två filmer, för att försöka distrahera mig från det onda.

Omkring midnatt ringde vi förlossningen för att kolla läget, vi var välkomna in när det inte fungerade att vara hemma längre. Vi gick och la oss, men ingen av oss somnade, högst troligt på grund av att jag låg och gnydde vid varje värk. Vid halv 3 på morgonen fick det vara nog och vi satte oss i bilen. Väl inne på förlossningen blev vi mottagna av personal från BB då det var plats- och personalbrist, de gjorde dock en kurva samt konstaterade att jag var 4 cm öppen. Vi fick sitta ett par timmar i mottagningsrummet i väntan på svar om vi skulle få ett rum eller bli hänvisade någon annan stans.
Efter många om och men fick vi ett rum, som knappt hade hunnit städas sedan föregående förlossning var avklarad. Vid det här laget hade jag varit vaken i ett dygn, och var rejält slutkörd då jag aldrig blev smärtfri. Mensvärken ökade i styrka och fanns kvar mellan värkarna, så när vi väl fick ett rum blev det lustgas och någon starkare smärtstillande jag inte minns. Resten av natten och morgonen spenderades i någorlunda lugn och ro, även om jag inte fick sova.

Omkring 8-9 undersöktes jag igen, öppen 5 cm. På 5 h hade det inte hänt mer än en cm, här gav jag upp och bad om ett nackskott, en hink morfin eller snitt. Det blev bestämt att EDA var att föredra så så fick det bli. Någon timma senare fick jag värkstimulerande dropp, och här någonstans börjar minnet svika mig. De ökade dosen gradvis, men höll inte koll på hur jag reagerade. Till slut fick jag 7 värkar på rad med 2-3 sekunders mellanrum mellan varje, sedan en halv minus vila och samma sak igen. Mannen röt ifrån och de kom på att hoppsan, detta var inte så bra. :meh: Droppet stängdes av, värkarna försvann helt och därefter började ett konstant justerande av dosen.
Vid det här laget var jag så slutkörd att jag inte lyssnade ett ord på var någon sa. Mannen fick filtrera allt från personalen och framföra det absolut viktigaste.
Under dagen gjordes alla möjliga saker, men jag minns det som ett töcken. Barnmorskan försökte hela tiden peppa mig att se fram emot krystvärkarna, att allt skulle bli så mycket enklare då. Tji fick jag, det blev bara mer smärta och tog alldeles för lång tid. Jag hade efter närmare 35 h inga krafter kvar, så för varje cm hon kom nedåt åkte hon in 8 mm. Jag svimmade av snabbt ett par gånger, men bedömdes vara pigg nog för att slutföra förlossningen naturligt. :confused: Jag klamrade mig fast vid mannen som en skeppsbruten, stackarn hade både blåmärken och träningsvärk efter att ha kämpat med mig i så många timmar.

Efter sju svåra år kom hur som helst min dotter till världen den 28/11. Fullt frisk och väldigt söt. Efter detta började istället bekymren på ett överfullt BB..

Jag klarade mig helt utan stygn, men någonting omkring svanskotan gick troligtvis sönder. En knapp vecka efter förlossningen röntgades bäckenet men alla skelettdelar är hela. Jag kan nu ca 2 1/2 vecka senare ställa mig upp själv, men ont gör det. Oklart vad det är, men har inte orkat gå till vårdcentralen än.

Dottern sover inte om nätterna, hon vaknar omkring 02 och håller låda fram till 07 ungefär. På dagarna sover hon som en tonårig vampyr, hon vaknar inte ens av blöjbyte på kallt skötbord. :confused: Finns det någon som har tips och råd på hur man gör för att försöka vända lite på dygnsrytmen?

Imorgon ska vi till BVC, vi håller tummarna för att hon äntligen ska ha gått upp till sin födelsevikt.

Lät inget vidare, @Eina :(

kl
Har varit på föräldraträff/utbildning idag under fm. Inte så mycket nytt, lite andning (vilket jag visst hade jättesvårt för) och några diskussioner var väl det jag tar med mig. Sitter i telefonkö till fk nu och ska jobba ikväll, lagom segt eftersom kroppen verkligen sa ifrån igår men har ingen ersättare. 3 pass kvar!

Lät inget vidare, @Eina :(

kl
Har varit på föräldraträff/utbildning idag under fm. Inte så mycket nytt, lite andning (vilket jag visst hade jättesvårt för) och några diskussioner var väl det jag tar med mig. Sitter i telefonkö till fk nu och ska jobba ikväll, lagom segt eftersom kroppen verkligen sa ifrån igår men har ingen ersättare. 3 pass kvar!

Skönt att du snart får vara hemma! Nedräkningen kan börja! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar