Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter några gnälliga supermammiga och klängiga dagar och sömnbristiga nätter så verkar vi vara på slutet av första utvecklingssprånget! Inatt fick jag sova 3 + 2,5 + 2 timmar, hon har börjat amma med gigantiska svälj och är fort klar (istället för att snutta i en halvtimme). Idag tog vi en tur till stallet där hon först gick att sätta i babyskyddet och åka bil med utan ett pip och sen sov hon i 20 minuter i stillastående vagn (!!) och efter det var hon nöjd i selen under både hovslagarbesök och korvgrillning. Och nu så sover hon igen som en klubbad säl, helt lugn och mjuk i kroppen och har kunnat ta en lur på pappas bröst igen (han var persona non grata den här veckan).

Hoppas det fortsätter såhär, och att vårsolen fortsätter lysa :love:.
Skönt att få en liten samarbetsvillig bebis igen!

Det där med att pappa inte duger har vi också fått erfara. Det var aldrig något problem med första barnet. Då spelade det ingen roll. Men den här lille tjejen har suttit som ett plåster på mig sen hon kom för 9 veckor sedan. Det lättade förra veckan och har blivit bättre denna vecka. Nu kan hon till och med hänga på pappa en stund utan att gallskrika! Det har slitit rätt hårt på oss båda!

Jag hoppas också på mer sol!

Mvh Miks

Idag har jag vart på efterkontroll hos BM, har äntlingen fått ett avslut med min graviditet och dess jobbiga känslor. Min BM hjälpte mig bara med mina fysiska besvär, kände att jag inte kunde lätta mitt hjärta eller dela mina tankar med min BM. Hon gjorde det hon skulle med prover och mått men inget annat.
Idag fick jag chansen att ta upp flera specifika saker som fått mig att gråta efter besöken och hon tog verkligen åt sig och bemötte mig bättre än jag väntat mig.

Hon sa att hon verkligen skulle ta till sig det jag sa och gav mig en kram med många uppmuntrande ord.
Jag hade panikångest attacker under graviditeten och vågade inte säga något pga min rädsla för att folk skulle döma mig.
Jag har idag tagit ett steg framåt och kunnat stå upp för mig själv och berätta mina innersta inträngda känslor.
Nästa graviditet kommer jag be om att få träffa kurator och förhoppningsvis kommer den graviditeten ge mig mer glädje.

Känns som att en stor sten äntligen fallit från mina axlar!!
Idag är jag så tacksam och lycklig över min dotter, jag har även utvecklats själv och känner mig otroligt glad över det.

Idag har jag vart på efterkontroll hos BM, har äntlingen fått ett avslut med min graviditet och dess jobbiga känslor. Min BM hjälpte mig bara med mina fysiska besvär, kände att jag inte kunde lätta mitt hjärta eller dela mina tankar med min BM. Hon gjorde det hon skulle med prover och mått men inget annat.
Idag fick jag chansen att ta upp flera specifika saker som fått mig att gråta efter besöken och hon tog verkligen åt sig och bemötte mig bättre än jag väntat mig.

Hon sa att hon verkligen skulle ta till sig det jag sa och gav mig en kram med många uppmuntrande ord.
Jag hade panikångest attacker under graviditeten och vågade inte säga något pga min rädsla för att folk skulle döma mig.
Jag har idag tagit ett steg framåt och kunnat stå upp för mig själv och berätta mina innersta inträngda känslor.
Nästa graviditet kommer jag be om att få träffa kurator och förhoppningsvis kommer den graviditeten ge mig mer glädje.

Känns som att en stor sten äntligen fallit från mina axlar!!
Idag är jag så tacksam och lycklig över min dotter, jag har även utvecklats själv och känner mig otroligt glad över det.
Gud vad du är modig som tog upp det med henne! Cred till dig!

Jag har ganska många vänner som inte mått toppen i sin första graviditet men som fått bra hjälp inför sin andra och då har det gått mycket bättre. Det är ju superbra att du är medveten och har en plan redan nu inför nästa gång, när det än blir :)

Mvh Miks

Skönt att få en liten samarbetsvillig bebis igen!

Det där med att pappa inte duger har vi också fått erfara. Det var aldrig något problem med första barnet. Då spelade det ingen roll. Men den här lille tjejen har suttit som ett plåster på mig sen hon kom för 9 veckor sedan. Det lättade förra veckan och har blivit bättre denna vecka. Nu kan hon till och med hänga på pappa en stund utan att gallskrika! Det har slitit rätt hårt på oss båda!

Jag hoppas också på mer sol!

Mvh Miks

Skönt på ett sätt att höra att vi inte är ensamma. Sen några veckor tillbaka är hon extremt mammig och det har bara eskalerat. Min sambo kan inte hålla i henne två minuter utan att hon börjar gallskrika helt hysteriskt. Sonen var aldrig sån här. Vi har även stora problem med att mata henne med flaska och jag tänker att mammigheten kanske bottnar i det, hon ser väl mig som matmaskinen.

Ni som matar med flaska vad använder ni för någon? Jag vill försöka hålla igång ridningen men min stackars sambo får nästan ångest när jag ska åka eftersom hon ibland blir helt tröstlös.

Ni som matar med flaska vad använder ni för någon? Jag vill försöka hålla igång ridningen men min stackars sambo får nästan ångest när jag ska åka eftersom hon ibland blir helt tröstlös.

Min son äter ersättning med MAMs anti-colic flaskor. De är även gjorda för att underlätta att växla mellan amning och flaska. Finns i typ varenda matbutik och kostar en femtiolapp.

Medela som finns på Apoteket har en flaska för bröstmjölk som för barnet ska kännas iprincip som en bröstvårta, kostar runt 179 kr.

Blir du medlem hos Kronans Apotek på plats i butiken så kan du säga att du vill ha deras babypåse (helt gratis!) för där i finns en liten MAM flaska. :)

Har MAMs och det fungerer super parallelt med amming. Philips avent som kom med min elektriska beöstpump är kass, konstig nippel och han spiller ut mesta av mjölken när han ska suga,

Skönt på ett sätt att höra att vi inte är ensamma. Sen några veckor tillbaka är hon extremt mammig och det har bara eskalerat. Min sambo kan inte hålla i henne två minuter utan att hon börjar gallskrika helt hysteriskt. Sonen var aldrig sån här. Vi har även stora problem med att mata henne med flaska och jag tänker att mammigheten kanske bottnar i det, hon ser väl mig som matmaskinen.

Jag vet! Det är verkligen terror med att inte kunna släppa bebisen för en sekund. Pappan här har också nästan fått panik och tagit ett djupt andetag när jag ska duscha. Tycker himla synd om honom också som både mår dåligt över att inte kunna trösta sin bebis plus att han ser att jag tycker det är tungt utan avlastning.

Vi kör också mam som många andra verkar göra.

Kanske kan din sambo sitta med när du ammar och ha sin hand mellan bebisens näsa och ditt bröst för att vänja in bebisen att man även kan få mat av pappa? Jag spånar lite. Vi gick över till ersättning för en och en halv vecka sen och våran äter fortfarande bättre när hon ligger hos mej men pappa typ funkar.

Mvh Miks

Tack för era svar. Vi har provat medela och hon blev vansinnig. Försöker köra med vanlig MAM nu som vi har kvar sen sonen (har bytt till minsta pipen dock).

Jag ska prova och ge henne ur flaska varje dag nu och inte bara ngn gång då och då så får vi se om det blir bättre. Jag har dressyrträning i em så det hade vart skönt om hon sov då så min sambo slipper gallskriket, han orkar inte riktigt gå ut o gå med två barn i två timmar varje gång jag är i stallet :crazy:

Jag gillar inte formen på mam, tycker de är klumpiga. Dock är själva nappen bra. Vi har kört Dr Brown en del och det funkade super ffa i början, men napparna är ganska tunna och nu trycker hon ihop dom då hon suger. Så det har blivit mest esska, jag gillar deras flaskor, men även det minsta hålet de har är lite för stort för mjölkersättning så det spills och drittlas en del vid måltiderna. DrBrown är ju också antikolik, men jobbiga att diska då de har en mojj inne i flaskan som behöver en minidiskborste -följer förvisso med i köpet. Men lite tidskrävande.

Så optimalt skulle vara en esskaflaska med mamnapp - får väl fortsätta drömma :p

Idag är vi på amningssafari. Har hittils provat sadelkammare och parkeringsficka på E4 (ongoing). Det kluriga just nu är att blöjan luktar bytesdags, men jag har en liten Opel Astra med babyskyddet bak. Min sambo tyckte det var smartare men jag håller verkligen inte med, hon kan inte se mig så hon blir svårtröstad och jag har inget utrymme att byta blöja på =\...
Bagageutrymmet är suveränt "skötbord" :)

Bagageutrymmet är suveränt "skötbord" :)

På sommaren kanske.... men att ha bebis rumpa bar i minusgrader och snö känns ju inte som en höjdare? Och det känns ju inte så kul oavsett att behöva gå ut med bebis och stå utanför bilen när lastbilarna dundrar förbi? Fast du kanske bor där det är lite annat klimat än där jag bor :).

På sommaren kanske.... men att ha bebis rumpa bar i minusgrader och snö känns ju inte som en höjdare? Och det känns ju inte så kul oavsett att behöva gå ut med bebis och stå utanför bilen när lastbilarna dundrar förbi? Fast du kanske bor där det är lite annat klimat än där jag bor :).
Vi har vår här nu så om man är lite snabb och bäddar på något tjockt och fluffigt så går det ju an. Jag hade dock aldrig stannat där det åker lastbilar förbi utan svängt av på någon mindre väg oavsett. Har väldigt stor respekt för trafiken så stanna i vägkanten händer bara i absoluta nödfall såsom punka eller så.

Vi har Mam och tommee tippee flaskor, båda går hem hos A.
Har Tommee Tippee manuel pump också som går varm nu, mina bröstvårtor behöver läka så vi beslutade att köra med både bröst o flaska ett tag.

Får se vad bm säger idag, här säger de nej till allt utom bröstet första 6 veckorna. A har napp, får flaska och vi har testat amningsnapp, och hon tar fortfarande bröstet och äter som en häst.
Själv tycker jag att så länge hon är nöjd och får i sej det hon ska och jag mår bra så finns det inget för bm att klaga på, pratade med min bm och bvc om just det här under grav så hoppas vi inte får nån uppläxning, kan va rätt trångsynt attityd här ibland, dessutom är det inte vår bm vi ska se idag.
Jag mår så mycket bättre när jag kan pumpa ut och vet att hon får mat och mår gott, och så kan pappa ha lite egentid med A.

Igår fixade vi passbilder, lyckades få en bild utan en skrikande bebis och hon hade ögonen öppna :up: :D hur söt som helst

Vi har Mam och tommee tippee flaskor, båda går hem hos A.
Har Tommee Tippee manuel pump också som går varm nu, mina bröstvårtor behöver läka så vi beslutade att köra med både bröst o flaska ett tag.

Får se vad bm säger idag, här säger de nej till allt utom bröstet första 6 veckorna. A har napp, får flaska och vi har testat amningsnapp, och hon tar fortfarande bröstet och äter som en häst.
Själv tycker jag att så länge hon är nöjd och får i sej det hon ska och jag mår bra så finns det inget för bm att klaga på, pratade med min bm och bvc om just det här under grav så hoppas vi inte får nån uppläxning, kan va rätt trångsynt attityd här ibland, dessutom är det inte vår bm vi ska se idag.
Jag mår så mycket bättre när jag kan pumpa ut och vet att hon får mat och mår gott, och så kan pappa ha lite egentid med A.

Igår fixade vi passbilder, lyckades få en bild utan en skrikande bebis och hon hade ögonen öppna :up: :D hur söt som helst

Så länge det funkar för er behöver man väl inte lägga så stor värdering i hur bebisen får mat kan jag tycka. Vi började med flaska relativt tidigt och det funkade okej första gångerna men nu är det ju värre :/ Hon kan/vill inte suga på napp heller.

Jag har nog tidigare haft lite av inställningen att "hur svårt kan det vara" och när jag har hört det innan att barn inte kan ta flaska osv har jag nog mer trott att det beror på föräldrarna :o
Men tji fick jag...

Så länge det funkar för er behöver man väl inte lägga så stor värdering i hur bebisen får mat kan jag tycka. Vi började med flaska relativt tidigt och det funkade okej första gångerna men nu är det ju värre :/ Hon kan/vill inte suga på napp heller.

Jag har nog tidigare haft lite av inställningen att "hur svårt kan det vara" och när jag har hört det innan att barn inte kan ta flaska osv har jag nog mer trott att det beror på föräldrarna :o
Men tji fick jag...

Jag är nog så jag med, hoppas hon fortsätter som hon gör nu.
När de kommer till flaska o napp så känner jag att det är rätt och iom att rekomendationerna i sverige säger att det är ok så kan det ju inte va helt fel, och hon får och tar bröstet som hon ska när hon får det.
Oroar mej säkert i onödan över bm åsikter.

Woop woop! Dagens utflykt blir att åka och kolla på ny bil. Är nästan orimligt uppspelt, ÄLSKAR att kolla på bil. Det ska nog mycket till för att vi inte ska köpa en av dem, så jag är riktigt pirrig :D

Stor kombi med massor av rolig extrautrustning :D

Lilla C har slagit sovrekord i helgen! 10 timmar i ett svep och 12 timmar mellan matningarna! Inte illa för en 10-veckors bebis!

Fusk! :p Läste nyss om en annan bebis på 9 veckor som också sovit så länge, väntar spänt på att se om det blir samma här! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka