Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det nån här som har börjat / ska börja med EC (elimination communication)?

Jag har provat lite och till min förvåning var det ju jättelätt! Än så länge så kör vi med blöjor också, men vid varje byte så kissar hon (och ibland bajsar) antingen i den öppna blöjan på skötbordet eller om jag hinner i en hink på skötbordet.Dags att köpa en potta <3! Det svåra tycker jag är att skilja hennes signal för magknip och toanödig (det vet hon nog inte själv ännu förresten), men jag tänker att det kommer nog bli tydligare när hon blir äldre :).

Jag funderar på det, är nyfiken men har inte satt mig in i det det minsta.

Jag funderar på det, är nyfiken men har inte satt mig in i det det minsta.

Prova! När han gnäller och verkar vara på G att baka en present i blöjan så tar du han till ett handfat/hink/skål/över toan etc och håller han där och ser om han gör nåt. Och beröm när han gör det. Jag har dessutom försökt lägga kommando på det och det verkar som att det börjat fungera idag faktiskt: hon väntar tills hon är över hinken och får kommandot istället för att göra det såfort blöjan öppnas.

Min sambo tycker att jag är lite konstig som tränar in kommandon på vårt barn :D.

Dags för (den läääängsta ) förlossningsberättelsen från mig med :)

Den 25/1 hade jag BF men väntan blev liiite längre ;)

1/2 söndag började sammandragningarna göra ont och komma med 10-15 minuters intervall, så natt mot måndag blev väldigt sömnlös.

Måndag morgon hade jag tid för ul och CTG, ultraljudet visade en frisk bebis på ca 4,5 kg med bra flöde i navelsträng och gott om fostervatten = mer väntan för mig.
På CTG kurvan såg vi fina hjärtljud och " förvärkar" med 4-6 min intervall, som starkast bara 60%.

Fick en hinnsvepning och var öppen 2 cm.
Efter det eskalerade smärtorna och kom ca var 5e minut. Med en paus på kvällen tack och lov. Men under natten började det om och de ville ha in mig på kontroll, ca 02 gav jag upp och tog mig till fødselavdelinga.

Fortfarande enbart öppen 2 cm men tilltagande värkar, eftersom jag inte ville åka hem så låg jag och tyckte synd om mig i sambons jourrum.
Efter andra natten helt utan sömn så kollade de mig igen, 2cm och täta värkar.

Så den 3/2 åkte jag (efter lite samtal)hem med en citodon supp och hopp om vila.

Men nä. Sömnlös igen.
Så åter till sjukhuset, natt mot 4/2 och nu tar de äntligen CTG igen och " upptäcker" att jag faktiskt har värkar och dessutom så tätt som jag påstår, var 3e min.

Är bara öppen 3 cm så de vill skicka hem mig igen,men nu ber jag om att få vara kvar, har inte sovit alls sedan lördag natt och orkar inte åka hem igen.

Så jag får ett rum, jag har massa värkar men inget händer. Får en citodonsupp och badar badar i timmar, framåt 04 har jag äntligen öppnats 5 cm och kan få en EDA ( som jag lääängtat efter). Det som är värst är foglossningssmärtan, bebisens tryck i bäckenet är så smärtsamt medan värkarna känns hanterbara.

Sambons snälla kollega kommer för att sticka mig, misslyckas 3 gånger men sedan blir allt uuunderbart.

Efter att barnmorskan startat läkemedelsinfusionen så känner jag att jag får jordens blodtrycksfall! Gapar till sambon " kom! Jag svimmar!" Han rusar fram och drar igång mitt dropp på full sprutt, barnmorskan får lite panik eftersom bebisens hjärtfrekvens kraschar ( nedåt 50- 60s/min såg sambon).
Jag ber honom lyfta mina ben och barnmorskan får äntligen ett blodtryck på mig 76/40.
Men jag kvicknar till på någon minut :)

Nu är klockan runt 07 och vid skiftbytet får jag lite frukt. Nu är jag öppen 8 cm och blir väldigt glad :)

Framåt kl 10 börjar jag få krystvärkar men bebisen vill inte sjunka ner alls! Jag provar att stå men får inte gå något då benen domnat bort.

Häromkring är jag helt slut, yr och less, vid ca 9-10 är jag öppen 9 så barnmorskan provar att pilla loss den sista cm.
Har krystvärkar men bebisen är helt fast.
Någon gång under förmiddagen när han kommit ner lite lite så tar de vattnet och sätter skalpelektrod.

Krystar aktivt men för svagt i ca en timme, de ( 3st barnmorskor på salen) byter läge på mig och jag blir helt tokig av smärta när bäckenet vrids om.

Skäms men kan inte hejda mig, bara skriker och tjuter som tokig tills sambo och lustgas får mig lugn.

Åter på rygg med bebisen fast strax i bäckenet så börjar jag ana att det blir snitt om det inte kommer igång.
Har fortsatt inte mycket känsla av mina värkar pga EDAn men nu får jag hjälp att veta när jag ska trycka och efter en timma kom han äntligen ut!

Universums lättnad, glädje och utmattning - jag bara tjöt och tjöt.
Sambon sa att jag var blå om läpparna när jag tryckte och vit som ett lakan där i mellan.

Sprack inte mycket och bebisen mådde prima hela tiden, trots att han satt fast i timmar :) :).

Men jag var så otroligt trött, ledsen och gapig patient. Och jag vill helst inte vara med om det här igen!
Jisses! Du borde ha medalj! Första pris har du redan, lilla bebisen!

Mvh Miks

Vi har testat tre olika, Mam för ålder 0+ tog hon på direkten :). Ge inte upp om just den ni har hemma ratas, prova flera sorter!

Har 2 Mam, fick dom gratis :D och de gick i ett svep hon är ett ät proffs den här tjejen :love:

Svärmor fick komma hem igår så vi åkte dit, allt gick kanon både farmor o farfar blev helkär. Hunden fick nosa på avstånd och visade vilken fin hund hon är, hon har lätt att gå upp i varv men hon va med på att de va nått spännande som gnydde, så vi fortsätter nosa på avstånd ett tag till.
Jag fick lite bebisabstinens när farmor o farfar hållt A ett tag, jag vill ju hålla med ;)

En fundering så här mitt i natten, sen förlossningen har jag haft lite ont i halsen fr lustgasen, nu gör det ont mer nere i bröstet. Funderar på om det beror på gasen eller kanske att mjölken runnit till, kom mer samtidigt som boobsen blev större. Har ingen hosta eller annan sjukdpmssymptom så luftrörskatarr känns det inte som, har lätt för de annars.

Har 2 Mam, fick dom gratis :D och de gick i ett svep hon är ett ät proffs den här tjejen :love:

Svärmor fick komma hem igår så vi åkte dit, allt gick kanon både farmor o farfar blev helkär. Hunden fick nosa på avstånd och visade vilken fin hund hon är, hon har lätt att gå upp i varv men hon va med på att de va nått spännande som gnydde, så vi fortsätter nosa på avstånd ett tag till.
Jag fick lite bebisabstinens när farmor o farfar hållt A ett tag, jag vill ju hålla med ;)

En fundering så här mitt i natten, sen förlossningen har jag haft lite ont i halsen fr lustgasen, nu gör det ont mer nere i bröstet. Funderar på om det beror på gasen eller kanske att mjölken runnit till, kom mer samtidigt som boobsen blev större. Har ingen hosta eller annan sjukdpmssymptom så luftrörskatarr känns det inte som, har lätt för de annars.

Lustgasen gjorde mig väldigt torr i halsen och lite hes, det gick över efter någon dag :)

Får se vad jag kan komma ihåg nu, endel har försvunnit i smärtorna.

Allt drog igång på tisdag kväll, 24/2, med delvis regelbundna värkar ner mot 10-15 min dygnet runt. Sambon blir ivägkörd till jobbet på onsdagen, har en timme hem ungefär, sen väljer han att ta semester tors-fredag utifall att, var skönt o ha han hemma som stöd.

Värkarna fortsätter men blir starkare och tätare natten mot fredag, här är jag rejält trött ingen sömn alls och sen tisdag har jag sovit 10 min i taget max 30 ibland.

På fredag kväll, 27/2, så är dom så pass täta att vi åker in för att kolla läget o få lite trevligt smärtstillande så jag kan få vila. Hamnade på den mer avslappnade birth centre, sån skön atmosfär allt va så lungt. Blir undersökt, 1 cm öppen vid 18 och bm gör en svepning, ger mej piller mot smärtan och vi åker hemåt med uppmaningen att äta onyttigt så jag fåt i mej massa kalorier och att hellre dricka cola än vatten.

Vi stannar på affären på väg hem, här skulle vi nog ha vänt om och åkt tillbaka, onda värkar.

Hem och försöka vila och äta, sambon tvingar i mej choklad i badet medans jag hellre dricker vatten o mår illa (inte likt mej o vägra både choklad o cola).

Runt midnatt försöker vi sova, slutar med att sambon däckar medans jag står på alla 4 på golvet och gör alla möjliga ljud, ont gör det nu. Försöker klocka värkarna, de går stadigt ner till 5 min sen hoppar de upp till 10-15. Jag blir arg och frustrerad, gråter en del och längtar efter en rejäl dos smärtlindring.
Väljer att testa bada igen runt 5, inget hjälper, har ett tryck i baken som jag beskrev som att va förstoppad men ändå inte.

Ropar på sambon vid 6 som har dåligt samvete för att ha sovit, tycker han gjort rätt då jag behöver honom pigg senare.
Fortfarande är det inte regelbundet, men är i ett stadie där jag inte längre klarar att hantera situationen riktigt. Sambon ringer in, avvakta säger dom, vi klockar 3 värkar som va runt 5 min, sambon drarupp mej ur badet, torkar och klär på och ut i bilen, mer värkar mer ont och mer tryck i rumpan.

Kommer fram till sjukhuset halv 8, 28/2, mer värkar på väg in, står på knäna i en transportstol i entren när vattnet går (yay vilken lättnad, då kommer dom imte skicka hem mej)

Får komma in på vårt rum, med en pool som jag gärna provat.
Får gå på toa, lämna kiss osv.

Kollar på klockan när jag klättrar upp i sängen för att bli undersökt, 8.10.
Genomlider undersökningen, fortfarande utan smärtlindring, som jag längtar efter nått nu.

Bm kläcker ur sej att hon ser och känner huvudet, 9 cm öppen., bilken lättnad jag känner (var övertygad om att de skulle skicka hem oss igen, spec då värkarna aldrig var regelbundna)

Fram med gasen äntligen, blev alldeles lagomt lullig.

Sen tog kroppen över och 9.08 kom hon ut.

Fick en 2 grads spricka som syddes annars gick allt så smidigt.

Är fortfarande förvånad över att jag gått igenom nästan hela förlossningen själv hemma, kommer ta ett tag att bearbeta, spec då vi hade kontakt med förlossningen så sa åt oss att avvakta.

Lilla Alice mår gott, äter skiter o kräks. Tyvärr mätte dom henne inte men bm kommer i em så ska fråga om hon kan mäta då. 3155 g tung 12 dagar över så en liten nätt tjej är det och extremt lik sin pappa :love:

Måste säga att sambon har varit helt underbar hela tiden, är ännu kärare i karl nu :love:

Din förlossning låter extremt lik min, hade ganska glesa värkar och inte särskilt ont när jag kom in, men 9,5 cm öppen! Då hade jag pratat med dem ett par gånger och de tyckte jag skulle avvakta med att åka in. Sedan gick allt väldigt snabbt. Förstår precis vad du menar med att det behöver bearbetas, jag hade verkligen ångest dagarna efter förlossningen eftersom det kändes som jag inte hann med alls mentalt och att saker inte gick så där steg för steg som det står i alla böcker. Efter min första förlossning då jag var 10 timmar på förlossningen innan dottern föddes hade jag ingen ångest alls utan kände mig supernöjd på alla sätt (även om det varit en fysiskt tuff förlossning), helt enkelt eftersom jag hann med och fattade vad som hände hela tiden.

Det gick ändå ganska fort att gå vidare, nu är sonen tre veckor och allt känns mycket bättre när jag tänker på förlossningen. Kommer nog emellertid vilja prata lite extra om hur fort det kan gå och när jag bör åka in osv om det skulle bli fler barn i framtiden.

Idag är vi på amningssafari. Har hittils provat sadelkammare och parkeringsficka på E4 (ongoing). Det kluriga just nu är att blöjan luktar bytesdags, men jag har en liten Opel Astra med babyskyddet bak. Min sambo tyckte det var smartare men jag håller verkligen inte med, hon kan inte se mig så hon blir svårtröstad och jag har inget utrymme att byta blöja på =\...

Min mars-bebis har kommit. Igår dök han äntligen upp.

Vaknade på natten runt två av värkar som kändes en del och kom var tionde minut. Värkarna tätnade och kom mellan 2-6 minuter. Vid 6 ringde jag förlossningen och fick veta att det var fullt. Istället fick vi åka till BB Sophia på andra sidan Stockholm i rusningstrafik. Min man blev rätt nervös då. Väntar in barnvakt och sedan åker vi. Resan går faktiskt över förväntan och vid 7.30 skrivs vi in. Vid undersökning är jag öppen 7 cm och de sätter skalpelektrod och vattnet går. Sen tar det 20 minuter innan han är ute och i journalen står det att jag hade krystvärkar mellan 8.30 och 8.34. Ut kom en jättebebis på 5112 g och 55 cm.
Hans storlek och hastigheten på förlossningen gjorde att jag sprack mycket. Så jag fick sövas och sys ihop igen. Nu kämpar vi på med amning och längtar hem till storebror.

Vaknade på natten runt två av värkar som kändes en del och kom var tionde minut. Värkarna tätnade och kom mellan 2-6 minuter. Vid 6 ringde jag förlossningen och fick veta att det var fullt. Istället fick vi åka till BB Sophia på andra sidan Stockholm i rusningstrafik. Min man blev rätt nervös då. Väntar in barnvakt och sedan åker vi. Resan går faktiskt över förväntan och vid 7.30 skrivs vi in. Vid undersökning är jag öppen 7 cm och de sätter skalpelektrod och vattnet går. Sen tar det 20 minuter innan han är ute och i journalen står det att jag hade krystvärkar mellan 8.30 och 8.34. Ut kom en jättebebis på 5112 g och 55 cm.
Hans storlek och hastigheten på förlossningen gjorde att jag sprack mycket. Så jag fick sövas och sys ihop igen. Nu kämpar vi på med amning och längtar hem till storebror.

Men jösses, vilken raketfart! :eek:
Det kan inte ha varit många krystvärkar?
Jag hade också blivit "lite" nervös om jag hade fått ett helt annat sjukhus/BB än jag varit inställd på. Hur var det att sitta i bilen den stunden? Jag hade 17 minuter från dörr till dörr, och tyckte att resan var fruktansvärd. :o

Och vilken storlek! Hoppas att du repar dig och läker efter ordning.

(Min man var ännu större när han föddes. Fick se bebisbilder på honom och är ytterst tacksam att jag inte såg dem innan förlossningen, om vi säger så. Han var så tjock att han hade valkar i pannan...:cautious:)

Grattis!

Jag hade också blivit "lite" nervös om jag hade fått ett helt annat sjukhus/BB än jag varit inställd på. Hur var det att sitta i bilen den stunden? Jag hade 17 minuter från dörr till dörr, och tyckte att resan var fruktansvärd. :o

Jag körde själv till förlossningen. Satt och skrattade högt på vägen för att jag insåg att det nog inte är många kvinnor som ska föda om några timmar som kör dit själv. :D
(Jag skulle ju bli igångsatt så jag hade ju inga värkar eller nått, men ändå! ;) ).

Grattis @Thalia

@Sorbe jag tyckte jag kunde köra in själv nu när Elvira föddes, för såå mycket blödde jag inte ( var ju hemma själv så vem skulle kört åt mig?). Men där fick förlossningen skrämselhicka så det blev ambulans istället. Men vi tog gott om tid på oss -ambulanskillarna var ju hästmänniskor så vi hade massor att prata om :D och jag kände mig inte det minsta dålig eller stressad just då, så vi åkte i värsta söndagsfarten för det inte skulle skaka så mycket.

Idag har vi vägt vår skatt hos bm, 105g ner så 6%. Hon passade på att kissa ner både bm och heltäckningsmattan, mamma skrattade och pappa sprang efter papper :D
Ska få recept på en salva utskrivet för mina blå/lila/gula såriga bröstvårtor. Salvan finns receptfritt mem som bm sa, varför betala över £10 när en doktor kan skriva ut och det är gratis :D

Sen så rekomenderade alla bm på sjukhuset och min egen att blanda lite mjölk och lavendelolja i ett bad för att lugna och hjälpa med läkningen down under så nu luktar både jag och badrummet lavendel, är riktigt avslappnande.

Btw så är ju vintern slut nu, vårtråds bebisarna är på g så varför ska det snöa och varför här av alla ställen :confused::yuck::mad: vi skulle ju ut på promenad hela lilla familjen

Grattis! Skönt att slippa igångsättning! Det var en riktig racerbaby när han väl bestämde sig! Men det lät inte skönt att spricka så mycket, aj aj aj! Hoppas det läker ihop fint och du slipper men! Ett tips är xylocain salva att smörja med innan toabesök om du spruckit långt ut.

Han var en rejäl liten kille :)

Mvh Miks

Efter några gnälliga supermammiga och klängiga dagar och sömnbristiga nätter så verkar vi vara på slutet av första utvecklingssprånget! Inatt fick jag sova 3 + 2,5 + 2 timmar, hon har börjat amma med gigantiska svälj och är fort klar (istället för att snutta i en halvtimme). Idag tog vi en tur till stallet där hon först gick att sätta i babyskyddet och åka bil med utan ett pip och sen sov hon i 20 minuter i stillastående vagn (!!) och efter det var hon nöjd i selen under både hovslagarbesök och korvgrillning. Och nu så sover hon igen som en klubbad säl, helt lugn och mjuk i kroppen och har kunnat ta en lur på pappas bröst igen (han var persona non grata den här veckan).

Hoppas det fortsätter såhär, och att vårsolen fortsätter lysa :love:.

Men jösses, vilken raketfart! :eek:
Det kan inte ha varit många krystvärkar?

Och vilken storlek! Hoppas att du repar dig och läker efter ordning.

(Min man var ännu större när han föddes. Fick se bebisbilder på honom och är ytterst tacksam att jag inte såg dem innan förlossningen, om vi säger så. Han var så tjock att han hade valkar i pannan...:cautious:)

Jag tyckte att krystvärkarna varade längre tid än journalen tycker. Det var nog 10 krystvärkar iaf.

Bilresan gick bra. Kroppen verkade ta lite paus då. Till slut tog det 40 minuter. Förra förlossningen kunde jag inte sitta ner i bilen, så den resan var värre om än kortare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 138
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar