Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi haft bm på besök igen för vägning, 3060g väger hon nu så snart tillbaka på födelsevikten, 70g upp sen i fredags. Eftersom hon var rätt gul första dagarna och har pyttelite kvar så blir det ett bm besök till innan vi blir utskrivna.

I natt är första natten vi inte varit klarvaken vid 2-3 utan sovit sött så msmma o pappa vaknat och väntat på att hon ska va hungrig, åt vid 3 och 7. Vi har beställt fler sånna nätter nu.

Jag ställde mej på vågen imorse, -8kg sen jag vägde mej runt v40 och -5kg på inskrivningsvikten :banana: Jag har ju endel extra stoppning så ska försöka jobba på att gå ner mer, tur vi har många rejäla backar att promenera i.

Helt ärligt hörni, finns det något jag kan göra för att han ska sova mer på nätterna?

Han har liksom ingen dygnsrytm verkar det som, det är mer mat-och-sovklocka. (I början var det mat var tredje timme, nu kan den vara mer oregelbunden.)

Vi gör skillnad på hur han sover på natt och dag, men jag vete fan om han ens har noterat det...

Han vaknar för att han är hungrig, men kan också vakna och vara ledsen och pruttig. Ibland somnar han om direkt efter mat och blöjbyte, ibland tar det en och en halv timme. (Då vill jag typ dö.)

Har ni några bud?
Han är snart 6 veckor.
Han sover i babynest i hängvaggan bredvid sängen, på en armlängds avstånd.
(Han är ärligt talat inte vaken särskilt många timmar om dygnet.)

@Blueberry behöver du byta blöja varje gång han vaknar? Alltså bajsar han? Är det bara kiss så rycker inte jag upp min knodd då blir hon klarvaken :cautious: Pampers håller lätt torrt 8 timmar på natten!
Jag höll också på att bli tokig på noll sovrutiner, fick tipset att ha barnet i dagsljus och släcka lampor på kvällen. Sömnen är tydligen hormonstyrd och just den där sömnhormonet påverkas av dagsljus..
Jag började att helt enkelt väcka bebis lite försiktigt kl 08 på morgonen och la henne då där det va dagsljus :D
Vet inte om det va pga detta men efter ca 1 vecka sov hon helt plötsligt 22-07.30 :love:

En liten fråga...
Jag tänkte köpa ett babygym i morgon, den mjuka varianten som IKEA har t.ex... Ska man tvätta den först? Hur har ni gjort?
Minns att det var lite delade meningar i tvätt-tråden jag inte lyckades hitta.

En liten fråga...
Jag tänkte köpa ett babygym i morgon, den mjuka varianten som IKEA har t.ex... Ska man tvätta den först? Hur har ni gjort?
Minns att det var lite delade meningar i tvätt-tråden jag inte lyckades hitta.
Jag skulle ha tvättat det först. Till en början suger de inte så mycket på det men det kommer att komma.

Helt ärligt hörni, finns det något jag kan göra för att han ska sova mer på nätterna?

Vissa barn har bara krångligt med sömnen (typ min dotter som fortfarande aldrig sovit en hel natt vid drygt två års ålder... :cool: ) men vår lillpojke verkar redan ha mycket bättre sömn (peppar peppar!). Det jag gör är att inte låta honom vakna till för mycket på nätterna, utan tar upp honom och ammar redan när han börjar gny. Då ammar han lite och somnar sen om fort. Jag går bara upp och byter blöja i nödfall, dvs om han har bajsat. På dagarna försöker jag ha honom mycket i dagsljus så att han ska förstå skillnaden :)

@Blueberry
När jag ammade så gav vi ersättning som sista kvällsmål innan hon somnade. Då sov hon 6 h oftast. Hon stod sig mycket bättre på ersättning och det var helt klart värt att vakna med sprängfyllda bröst ;)

Kl
Har en i min mammagrupp, det barnet sover endast mellan kl 17-20 och kl 8-10. Är klarvaken hela nätterna.
Känner mig grymt bortskämd med vår tös..
Vi har börjat natta henne i spjälsängen vid kl 20 - 21, vilket ger skön egentid på kvällen! :)

Tack för svar!

I går på kvällen var jag så jäkla trött att jag började natta honom vid 21. Han kontrade med veckans längsta vakenperiod, superpigga bebisen stängde inte ögonen förrän exakt vid midnatt.

Sen vaknade han strax efter 2, och jag utmanade mig själv och bytte inte blöja. Somnade vid lite före tre.

Vaknade strax innan halv 6, då blev det mer mat och så bytte vi blöja. Vaken till strax efter 6.

Vaknade strax före 9, och nu ligger vi här och ammar i dagsljus och morgonsol (min vampyrbebis är rätt skeptisk till det här med ljus, ska ni veta). Till min stora glädje fungerar det just nu att liggamma från höger bröst, det har inte fungerat alls förut.

Överlag har det här varit en bra natt, han har somnat rimligt snabbt efter att jag har lagt honom i vaggan och jag är inte så trött att jag hade kunnat byta bort honom mot en tamagotchi.

Senast ändrad:
Fy vad jobbigt det verkar att inte få sova. Jag är inte avis. Jag känner mig trött om jag vaknat en gång extra på natten. I regel vaknar dottern en gång på natten annars sover hon mellan 23-09. Hon har hittills aldrig fått för sig att hon ska vara vaken mitt i natten, inte sonen heller under sina 3,5 år. När man hör hur andra har det känner jag mig väldigt bortskämd med sömn. Sonen vaknar oftast strax innan 9, aldrig före 8. Tur det för när han väl är vaken är det full fart...

Tack för svar!

I går på kvällen var jag så jäkla trött att jag började natta honom vid 21. Han kontrade med veckans längsta vakenperiod, superpigga bebisen stängde inte ögonen förrän exakt vid midnatt.

Sen vaknade han strax efter 2, och jag utmanade mig själv och bytte inte blöja. Somnade vid lite före tre.

Vaknade strax innan halv 6, då blev det mer mat och så bytte vi blöja. Vaken till strax efter 6.

Vaknade strax före 9, och nu ligger vi här och ammar i dagsljus och morgonsol (min vampyrbebis är rätt skeptisk till det här med ljus, ska ni veta). Till min stora glädje fungerar det just nu att liggamma från höger bröst, det har inte fungerat alls förut.

Överlag har det här varit en bra natt, han har somnat rimligt snabbt efter att jag har lagt honom i vaggan och jag är inte så trött att jag hade kunnat byta bort honom mot en tamagotchi.

Ger du flaska eller ammar på natten?

Ett bidrag till att jag/vi inte är vakna så lång stund på natten är nog att vår tjej ligger mellan oss. När hon börjar böka runt så vaknar jag snabbt, slänger fram bröstet och sen somnar jag typ igen. På så vis är det ju väldigt smidigt med amning om det funkar. Byter inte blöja mellan 23-09 då hon inte bajsar på natten längre.

Ger du flaska eller ammar på natten?

Ett bidrag till att jag/vi inte är vakna så lång stund på natten är nog att vår tjej ligger mellan oss. När hon börjar böka runt så vaknar jag snabbt, slänger fram bröstet och sen somnar jag typ igen. På så vis är det ju väldigt smidigt med amning om det funkar. Byter inte blöja mellan 23-09 då hon inte bajsar på natten längre.

Vi brukar ge flaska första gången han vaknar (då kan maken ta det passet), men jag behöver ändå pumpa en stund så jag är ju vaken oavsett... (Flaska = han äter snabbare och blir enligt min uppfattning inte lika pruttig efteråt.)

I natt orkade jag inte med det, utan har ammat vid varje uppvak. Det har ju fungerar det med, bevisligen.

Vi brukar ge flaska första gången han vaknar (då kan maken ta det passet), men jag behöver ändå pumpa en stund så jag är ju vaken oavsett... (Flaska = han äter snabbare och blir enligt min uppfattning inte lika pruttig efteråt.)

I natt orkade jag inte med det, utan har ammat vid varje uppvak. Det har ju fungerar det med, bevisligen.
Kan du inte prova att ha honom bredvid dig? Liggammar man och inte behöver flytta bebis sen så blir det snabbt att man kommer in i vanan att somna innan de är färdiga. = mer sömn och då gör det inte så mycket om de vaknar ofta :)

Kan du inte prova att ha honom bredvid dig? Liggammar man och inte behöver flytta bebis sen så blir det snabbt att man kommer in i vanan att somna innan de är färdiga. = mer sömn och då gör det inte så mycket om de vaknar ofta :)

Jag vill verkligen att han ska sova i egen säng, det gör mig ingenting att lyfta över honom och det tar bara några sekunder.
Förut sov han i babynest i sängen, men hängvaggan är verkligen fenomenalt bra eftersom jag kan gunga honom till sömns i den. (Han ligger i babynestet där i stället.) Plus att den borde vara rena rama drömmen att sova i, jag hade gladeligen lagt mig där. :angel:

image4-e1426070662542.jpg

image3.jpg

Och vi har haft det väldigt meckigt med liggamningen. Först fungerade det inte alls, och fram till i dag har han bara liggammat från vänstra bröstet. (Han vill helst ALLTID och BARA ligga med högra kinden neråt.) Men i morse bestämde han sig tydligen för att samarbeta rejält, så nu finns det hopp! :D

image-630x630.jpg

Är det nån annan som fått mycket finnar efter graviditeten? Jag har fått en del på hakan och så har jag fått väldigt mycket "knottor" på käke, överarmar och under nyckelbenen...
Antar att det är ganska normalt med tanke på alla hormoner i överflöd man har även efter förlossningen. ;) Meeen jag har ju svårt att inte pilla sönder dem. :arghh:

Är det nån annan som fått mycket finnar efter graviditeten? Jag har fått en del på hakan och så har jag fått väldigt mycket "knottor" på käke, överarmar och under nyckelbenen...
Antar att det är ganska normalt med tanke på alla hormoner i överflöd man har även efter förlossningen. ;) Meeen jag har ju svårt att inte pilla sönder dem. :arghh:

Samma här!
Hakan är rätt prickig, och jag pillar flitigt på dem... :crazy:

@Blueberry är det viktigt att han sover i nestet i vagga/säng? Vi har nestet emellan oss och hon sover i det, men precis som din prins vill vår sessa vara vaken ibland, stökar och bökar och fiser osv. Då brukar hon lättast komma till ro, antingen genom att ligga på sidan i nestet och jag buffar rumpa. Fungerar inte det så får hon ligga på mage på mitt eller sambons bröst och rumpan buffas ganska rytmiskt och bestämt, sen när hon somnar läggs hon över i nestet. (jag är dock för att de ska somna själva och inte på mamma eller pappa för det blir lite jobbigt i längden, så det tas inte till direkt...)

Kom på en sak.. om han är mammig så kan du ju snuska till det och antingen sova på en snuttefilt några nätter eller använda samma t-shirt ett par dagar så du doftar in den och lägger den hos honom i nestet. Fungerar bra på en del små hjärtegryn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 138
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar