Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Puh, jag tror aldrig att jag varit så trött i hela mitt liv som under denna graviditet. Jag blev sjukskriven för ett par veckor sedan (men inväntar fortfarande FK:s beslut :nailbiting:) - inte för tröttheten utan för att försöka förhindra för tidig födsel. Ordination: vila. Och det följer jag verkligen, jag tillbringar typ hela dagarna i soffan/sängen, helt utslagen...
 
Puh, jag tror aldrig att jag varit så trött i hela mitt liv som under denna graviditet. Jag blev sjukskriven för ett par veckor sedan (men inväntar fortfarande FK:s beslut :nailbiting:) - inte för tröttheten utan för att försöka förhindra för tidig födsel. Ordination: vila. Och det följer jag verkligen, jag tillbringar typ hela dagarna i soffan/sängen, helt utslagen...
Det är bra att du faktiskt vilar när du är sjukskriven:up: det är ju så lätt att tänka på alla måsten annars.

Är det något särskilt som gör attbdubriskerar för tidig födesel? Jag kan ha missat att du skrivit om det tidigare...
 
Det är bra att du faktiskt vilar när du är sjukskriven:up: det är ju så lätt att tänka på alla måsten annars.

Är det något särskilt som gör attbdubriskerar för tidig födesel? Jag kan ha missat att du skrivit om det tidigare...

Ja, vårt stackars hus ser ut som ett bombnedslag och måstena ligger i drivor... så då är det ju bra att bristande ork får mig att ändå göra som jag ska :p

Mitt äldsta barn föddes extremt prematurt utan att man vet varför, så därav försiktighetsåtgärdena. Mellanbarnet kom när han skulle (på övertid till och med), men då var det efter en graviditet med noggrann övervakning från spec-MVC, cerklage (man "knyter ihop" livmodertappen) och fysisk+psykisk vila. Så nu försöker vi med samma recept igen :)
 
Senast ändrad:
Ja, vårt stackars hus ser ut som ett bombnedslag och måstena ligger i drivor... så då är det ju bra att bristande ork får mig att ändå göra som jag ska :p

Mitt äldsta barn föddes extremt prematurt utan att man vet varför, så därav försiktighetsåtgärdena. Mellanbarnet kom när han skulle (på övertid till och med), men då var det efter en graviditet med noggrann övervakning från spec-MVC, cerklage (man "knyter ihop" livmodertappen) och fysisk+psykisk vila. Så nu försöker vi med samma recept igen :)
Men så ser det ut hos oss också även om ingen är sjukskriven :p

Ja just det, att din första var prematur minns jag att du skrivit.
Bra att dom har koll på dig!
Cerklage lät väldigt påhittigt "vi knyter ihop här så kommer inte barnet ut":D
 
Jag hoppas på oförändrat läge för er, @cili !
Mer färskt blod nu, men inga värkar (peppar, peppar) så vi fortsätter med tumhållning.
Själv mår jag dåligt av infarten i armen, blir yr och svag i benen varje gång jag ser den så efter morgonens dusch var jag inte särskilt kaxig. Nu är den dock täckt i linda och skjortärm, så jag åtminstone inte behöver ha den i synfältet (den känns dock, vilket också triggar yrseln en aning).
Ska försöka ta igen sömn idag, det tär på kroppen att bara få sova max 4h i taget. Schemat rullar dygnet runt: ctg-mätning vid kl 21-23, antibiotika kl 02, provtagning kl 06, antibiotika kl 08, ctg efter frukost, läkarrond nån gång därefter, lunch, antibiotika kl 14, middag, antibiotika kl 20, och varje gång det är personalbyte brukar dom titta in och heja. Och så en rätt obekväm säng på det. Mina ögon går i kors.
 
Men så ser det ut hos oss också även om ingen är sjukskriven :p

Ja just det, att din första var prematur minns jag att du skrivit.
Bra att dom har koll på dig!
Cerklage lät väldigt påhittigt "vi knyter ihop här så kommer inte barnet ut":D

Jag ska inte påstå att vi någonsin har det särskilt städat :angel:, men det här är ovanligt illa. Försöker trösta mig med att det kommer vara mycket mer undanplockat sen när man har en klåfingrig ettåring som springer runt på jakt efter små/ömtåliga saker :idea:

Visst är det käckt! :D Lite som när jag var inlagd inför äldstas ankomst, då låg jag i bäckenhögläge för att han inte skulle komma ut. Minns att min ena lillebror kommenterade att det här med sjukhus och läkare var helt överskattat, han hade också kunnat komma på den lysande idén att "hänga mig upp-och-ner" -> säker bebisförvaring ;)
 
Mer färskt blod nu, men inga värkar (peppar, peppar) så vi fortsätter med tumhållning.
Själv mår jag dåligt av infarten i armen, blir yr och svag i benen varje gång jag ser den så efter morgonens dusch var jag inte särskilt kaxig. Nu är den dock täckt i linda och skjortärm, så jag åtminstone inte behöver ha den i synfältet (den känns dock, vilket också triggar yrseln en aning).
Ska försöka ta igen sömn idag, det tär på kroppen att bara få sova max 4h i taget. Schemat rullar dygnet runt: ctg-mätning vid kl 21-23, antibiotika kl 02, provtagning kl 06, antibiotika kl 08, ctg efter frukost, läkarrond nån gång därefter, lunch, antibiotika kl 14, middag, antibiotika kl 20, och varje gång det är personalbyte brukar dom titta in och heja. Och så en rätt obekväm säng på det. Mina ögon går i kors.

:down: för blod och :up: för inga värkar och för ny dag. Då fortsätter jag att hålla hårt i mina tummar härifrån med!

Vad jobbigt att infarten påverkar dig så mycket, den brukar de ju vara mån om att låta sitta kvar i eviga tider (säkert av goda skäl, men ändå). Ytterligare en anledning att sova då, så att du slipper att både se och känna.

Förstår att du är trött med det schemat! Och obekväm säng på det - du som hade så ont redan innan. Men det låter som att de är bättre på att komma ihåg dig nu?
 
Jag ska inte påstå att vi någonsin har det särskilt städat :angel:, men det här är ovanligt illa. Försöker trösta mig med att det kommer vara mycket mer undanplockat sen när man har en klåfingrig ettåring som springer runt på jakt efter små/ömtåliga saker :idea:

Visst är det käckt! :D Lite som när jag var inlagd inför äldstas ankomst, då låg jag i bäckenhögläge för att han inte skulle komma ut. Minns att min ena lillebror kommenterade att det här med sjukhus och läkare var helt överskattat, han hade också kunnat komma på den lysande idén att "hänga mig upp-och-ner" -> säker bebisförvaring ;)
Vi lever ju lite kvar i det där med att inte ha ömtåligheter framme. Sonen har varit väldigt effektiv i sitt arbeteatt få oss att flytta undan saker och sen en flytt på det = ganska kalt. Han klättrade upp på fönsterbrädorna via soffan innan han börjat gå:eek: vi har precis börjat ha lite växter i fönstrena:p

Jag skulle ju hemskt gärna hitta en studie på "knyta igen" och "hänga upp och ner" för att skjuta på förtidig födsel:D
 
:down: för blod och :up: för inga värkar och för ny dag. Då fortsätter jag att hålla hårt i mina tummar härifrån med!

Vad jobbigt att infarten påverkar dig så mycket, den brukar de ju vara mån om att låta sitta kvar i eviga tider (säkert av goda skäl, men ändå). Ytterligare en anledning att sova då, så att du slipper att både se och känna.

Förstår att du är trött med det schemat! Och obekväm säng på det - du som hade så ont redan innan. Men det låter som att de är bättre på att komma ihåg dig nu?
Jag har oerhört svårt för nålar, antar att infartsproblemet hör ihop med det. Har fått byta plats på den en gång hittills, den får sitta 3-4 dagar på samma plats.
Dom glömmer fortfarande bort till och från, men jag har åtminstone haft signalknappen inom räckhåll ;)
 
Vi lever ju lite kvar i det där med att inte ha ömtåligheter framme. Sonen har varit väldigt effektiv i sitt arbeteatt få oss att flytta undan saker och sen en flytt på det = ganska kalt. Han klättrade upp på fönsterbrädorna via soffan innan han börjat gå:eek: vi har precis börjat ha lite växter i fönstrena:p

Jag skulle ju hemskt gärna hitta en studie på "knyta igen" och "hänga upp och ner" för att skjuta på förtidig födsel:D

Och vi har hunnit helt komma av oss med det, det riskerar att bli hårda läxor framöver både för oss föräldrar och för storasyskonen :D

Märkligt nog så heter det mer fancy saker på läkarspråk, antar att de måste skydda professionens heder på något sätt ;)
 
Jag har oerhört svårt för nålar, antar att infartsproblemet hör ihop med det. Har fått byta plats på den en gång hittills, den får sitta 3-4 dagar på samma plats.
Dom glömmer fortfarande bort till och från, men jag har åtminstone haft signalknappen inom räckhåll ;)

Ja, det låter ju väldigt logiskt att ogillande av nålar och infart hör ihop!

Både signalknapp och tillstånd att vara uppe och röra dig lite, det låter ju som ett stort fall framåt! ;)
 
Är det någon som har koll på var senaste listan ligger? Tycker det börjar bli dags att putta fram den men jag borde nog inte sitta och scrolla mer på telefonen på jobbet:o:p
 
@Positron - trooor att detta är senaste listan. Vad få det är som ska ha i december inser jag!

Mvh
har inget bättre för mig än att scrolla ;)


December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet
20 - Rugge, Första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
4 - Positron, andra barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet
30 - leoparden, första barnet

Februari
3 - Monifa, första barnet
8 - YaHilweh, andra barnet
10 - JeayL, första barnet
11 - Sofie_B, första barnet
19 - pollex, tredje barnet
20 - soom, första barnet
21 - Heulwen, första barnet
 
@pollex där var du snabb!

Nej om det inte blir några tidiga så blir det inte mycket action i December. Och nej, @cili får inte lov att stå för action'en!

Jag har just nu inte så stora krav på mig än att lära mig så mycket som möjligt men det hänger på att situationerna uppstår.
Så nu sitter jag och fasar in en turbin=vänta och trycka på knappar:D
 
Rätt ska vara rätt. RUL sa ju den 6:e så jag ändrar i listan.

December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet
20 - Rugge, Första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
6 - Positron, andra barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet
30 - leoparden, första barnet

Februari
3 - Monifa, första barnet
8 - YaHilweh, andra barnet
10 - JeayL, första barnet
11 - Sofie_B, första barnet
19 - pollex, tredje barnet
20 - soom, första barnet
21 - Heulwen, första barnet
 
Lägger till mig också, men bf och verklighet lär väl inte stämma så bra längre gissar jag

December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet
20 - Rugge, Första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
6 - Positron, andra barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet
30 - leoparden, första barnet

Februari
3 - Monifa, första barnet
8 - YaHilweh, andra barnet
10 - JeayL, första barnet
11 - Sofie_B, första barnet
15 - cili, första barnet
19 - pollex, tredje barnet
20 - soom, första barnet
21 - Heulwen, första barnet
 
@pollex där var du snabb!

Nej om det inte blir några tidiga så blir det inte mycket action i December. Och nej, @cili får inte lov att stå för action'en!

Jag har just nu inte så stora krav på mig än att lära mig så mycket som möjligt men det hänger på att situationerna uppstår.
Så nu sitter jag och fasar in en turbin=vänta och trycka på knappar:D

Det var min första snabba prestation på månader, sattee... ;)

(I det fall uttrycket sattee är obegripligt för alla utanför min närmaste umgängeskrets så betyder det helt enkelt "så att" väldigt illa uttalat :p)

Vad jobbar du med?

Gillar att du bytte datum till 6/1, nu har vi ett BF på båda mina barns födelsedagar :D (6:e och 15:e januari)
 
Lägger till mig också, men bf och verklighet lär väl inte stämma så bra längre gissar jag

December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet
20 - Rugge, Första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
6 - Positron, andra barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet
30 - leoparden, första barnet

Februari
3 - Monifa, första barnet
8 - YaHilweh, andra barnet
10 - JeayL, första barnet
11 - Sofie_B, första barnet
15 - cili, första barnet
19 - pollex, tredje barnet
20 - soom, första barnet
21 - Heulwen, första barnet

Risken finns ju :(. Men välkommen in på listan!
 
December
2 - Evenstar, andra barnet
25 - Emrox, första barnet
20 - Rugge, Första barnet

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
6 - Positron, andra barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet
30 - leoparden, första barnet

Februari
3 - Monifa, första barnet
8 - YaHilweh, andra barnet, flicka
10 - JeayL, första barnet
11 - Sofie_B, första barnet
15 - cili, första barnet
19 - pollex, tredje barnet
20 - soom, första barnet
21 - Heulwen, första barnet


Kan vi inte lägga till om vi tagit reda på kön eller ej, och i så fall vad vi väntar? Självklart inget måste och man får benämna det precis som man vill. Men det hade vart kul att se och jämföra när alla bebisar kommit. Om alla som kollat upp har stämt eller ej :)
 
Det var min första snabba prestation på månader, sattee... ;)

(I det fall uttrycket sattee är obegripligt för alla utanför min närmaste umgängeskrets så betyder det helt enkelt "så att" väldigt illa uttalat :p)

Vad jobbar du med?

Gillar att du bytte datum till 6/1, nu har vi ett BF på båda mina barns födelsedagar :D (6:e och 15:e januari)

Jag hade nog läst saatte korrekt av bara farten tror jag:laugh:

Jag jobbar som drifttekniker på ett värmekraftverk. Mest producerar vi fjärrvärme men även fjärrkyla och el. Vanligtvis håller jag till på en anläggning där vi eldar avfall men eftersom det är så mycket farligheter där (rester från förbränning och kemikalier) så är det kontrollrumstjänst(sitta i ett rum med massor av skärmar, övervaka larm och svara i telefon typ) från dag 1 när man är gravid som gäller. Och jag vantrivdes med det enformiga jobbet förra graviditeten så denna gången har jag lyckats styra om det. Så nu utbildar jag mig på de andra anläggningarna där jag inte är lika begränsad, det finns utrymmen jag inte får vistas i pga buller och kem men annars är det betydligt friare. Och så var det lätt att byta skiftarbete mot enbart dagtid på det här viset, jag fick så svårt att sova i somras så det var nödvändigt.
Nu jobbar jag måndag-fredag förmiddagar och sen hämtar jag barnet på förskolan och kannåka hem och sova middag:D och på jobbet är det ingen som ställer några krav, vill jag röra på mig får jag göra det och vill jag vara stilla så ifrågasätter ingen. De är bara tacksamma över att jag vill bredda min kompetens:up:

Min son fyller år 15/1:D han föddes 9 dagar innan bf så efter julhelgen börjar det nog bli lite spännande här hemma:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 954
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 902
Senast: Bapelsin
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 843
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp