Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen är det bara uppskattningar på vikten, tycker det är oftare det inte stämmer än att det stämmer.
Min andra dotter beräknades till 2,9 kg, föddes 18h senare med 3,6kg
Dotter nr 4 beräknades till ngt mindre än medel, föddes ngr dagar senare, 4,1 kg
En kompis gjorde flera ul och bebisen var alltid "liten" men föddes med 3,9kg och 54cm.
 
Nej, men när jag frågade min BM senast så förstod jag det ändå som att jag skulle få någon typ av "prognos" över hur stor han skulle bli? Alltså inget mer UL men en uppskattning. :)
Ok
Då förstår jag
Då får du säkert ett ungefär vid nästa mätning på magen
 
Han har fullt upp med hästen just nu. Och jag vill knappt ha sällskap, bara sova förbi allt fram till ul.
Han var här hela lördagen, det tyngde nästan ner mig mer att se honom i det läget. Bortkommen, orolig och med samma chock som jag själv. Då tar jag på mig ett stone face och stänger av alla känslor för att underlätta för honom istället, även fast det är ofrivilligt.
Men han kommer igen imorgon, och vet såklart om alla turer.

Jag hoppas att du fått sova gott inatt, att bebisen fortfarande mår bra och att den noggranna sköterskan igår kväll fick lite saker att falla på plats! Hur mår du nu?

Jag förstår att det kan vara knepigt att förhålla sig till varandra också, som du beskriver. Jag vet i alla fall att min sambo tyckte att det var svårt att förhålla sig till mig, jag stängde av och låg mest och stirrade/sov hela dagarna och hade inte lust att göra någonting. Men jag hoppas ändå att det blir bra när din sambo kommer idag, nu har han ju också fått chansen att hinna bearbeta det som hänt lite grann.
 
Sen är det bara uppskattningar på vikten, tycker det är oftare det inte stämmer än att det stämmer.
Min andra dotter beräknades till 2,9 kg, föddes 18h senare med 3,6kg
Dotter nr 4 beräknades till ngt mindre än medel, föddes ngr dagar senare, 4,1 kg
En kompis gjorde flera ul och bebisen var alltid "liten" men föddes med 3,9kg och 54cm.

Jo men att den kan vara så off? Trots UL?
eller var det beräknat på magmåtten?
 
Vi har fått ärva lite kläder till bebisen, så det vi har nu är följande;

5 "slit-och-släng" bodys
3 byxor
2 finbodys
2 finset med byxa och body
1 vinteroverall strl nyfödd
2 vinteroveraller strl 2-4 mån
1 åkpåse
1 "teddybjörnsonepiece"
1 mjuk filt m. huva
1 par små strumpor
1 par dun"tofflor"
1 tyghaklapp

Är det något ni känner att vi behöver komplettera med i klädväg? Tänker att jag ska köpa så lite som möjligt innan jag vet storlek och sen gissar jag att jag får lite på babyshowern. Hur är det med pyjamas, behöver dom det eller kan dom lika gärna sova i en vanlig body (förutsatt att den är mjuk såklart men det är alla kläder vi har köpt).

Vi använde nästan bara pyjamas första 2 månaderna. Så mycket smidigare, rekommenderar med dragkedja. För att byta blöja i skummet om natten är inte lätt när det är tryckknappar.

Det jag skulle köpa till är fler strumpor. Strumpor är fantastiska vantar första tiden, innan vantar faktiskt funkar ordentligt.
 
Men TUL är väl egentligen inte standard?

Om allt verkar OK och bebis följer sin tillvöxtkurva (magmåttet på dig) så får man inga fler UL?

Så är det här iaf.
Jag fick ett extra UL för att bebis inte följde sin kurva utan dippade ganska rejält mellan två mätningar

Jag har aldrig egentligen förstått magmåttet. Visst att det är ett sätt att se om man aavviker. Men det är så mycket annat som spelar in.

Nu får jag förvisso en hel del TUL men det är pga andra saker. Men inte ens TUL kan beräkna vad bebis blir i slutet och det finns en fel diff som är ganska stor.
 
Jag har aldrig egentligen förstått magmåttet. Visst att det är ett sätt att se om man aavviker. Men det är så mycket annat som spelar in.

Nu får jag förvisso en hel del TUL men det är pga andra saker. Men inte ens TUL kan beräkna vad bebis blir i slutet och det finns en fel diff som är ganska stor.
Nej jag förstår inte heller det riktigt.
Ibland ligger ju bebisen så magen blir väldigt liten, eller stor
Eller om för dagen är väldigt uppsvälld/gasig osv osv
 
Men det måte väl ändå påverkar. Mycket gaser i tarmen som ligger bakom?

Nej jag tror inte det faktiskt - däremot så kan ju livmodern peka mer eller mindre utåt, men själva den borde inte bli större eller mindre. Jag tänker att måttet från bäckenet till kanten på livmodern inte påverkas av om livmodern pekar utåt eller rakt upp, däremot så ser magen större ut om den pekar utåt - och hade man mätt runtom hade det definitivt gjort skillnad
 
Jag hoppas att du fått sova gott inatt, att bebisen fortfarande mår bra och att den noggranna sköterskan igår kväll fick lite saker att falla på plats! Hur mår du nu?

Jag förstår att det kan vara knepigt att förhålla sig till varandra också, som du beskriver. Jag vet i alla fall att min sambo tyckte att det var svårt att förhålla sig till mig, jag stängde av och låg mest och stirrade/sov hela dagarna och hade inte lust att göra någonting. Men jag hoppas ändå att det blir bra när din sambo kommer idag, nu har han ju också fått chansen att hinna bearbeta det som hänt lite grann.
Sömnen är sisådär, men nu är ul gjort i alla fall. Vikten beräknas ligga på ca 850g (vilket kan klassas som normal), och vattenmängden är under normalt men det är åtminstone inte helt tomt.
Det är konstaterat att det blir narkos om det sätter igång och naturligt inte funkar (just nu ligger dock huvudet nedåt, så det är positivt, vänder hon sig så försöker man inte ens utan skär direkt som jag förstått det). Jag hoppas dock att det dröjer många veckor till, allra helst till januari.
 
Sömnen är sisådär, men nu är ul gjort i alla fall. Vikten beräknas ligga på ca 850g (vilket kan klassas som normal), och vattenmängden är under normalt men det är åtminstone inte helt tomt.
Det är konstaterat att det blir narkos om det sätter igång och naturligt inte funkar (just nu ligger dock huvudet nedåt, så det är positivt, vänder hon sig så försöker man inte ens utan skär direkt som jag förstått det). Jag hoppas dock att det dröjer många veckor till, allra helst till januari.

Jag håller alla tummar och tår för att du får behålla liten i magen så länge det bara går!
Styrkekramar till er
 
Sömnen är sisådär, men nu är ul gjort i alla fall. Vikten beräknas ligga på ca 850g (vilket kan klassas som normal), och vattenmängden är under normalt men det är åtminstone inte helt tomt.
Det är konstaterat att det blir narkos om det sätter igång och naturligt inte funkar (just nu ligger dock huvudet nedåt, så det är positivt, vänder hon sig så försöker man inte ens utan skär direkt som jag förstått det). Jag hoppas dock att det dröjer många veckor till, allra helst till januari.

Håller tummarna för att hon stannar till efter nyår! :heart
 
Sömnen är sisådär, men nu är ul gjort i alla fall. Vikten beräknas ligga på ca 850g (vilket kan klassas som normal), och vattenmängden är under normalt men det är åtminstone inte helt tomt.
Det är konstaterat att det blir narkos om det sätter igång och naturligt inte funkar (just nu ligger dock huvudet nedåt, så det är positivt, vänder hon sig så försöker man inte ens utan skär direkt som jag förstått det). Jag hoppas dock att det dröjer många veckor till, allra helst till januari.

Jag håller alla tummar för januari! Normalstor och med åtminstone tillräckligt med vatten (om jag förstår rätt?) låter ju som ett bra nuläge i alla fall. Men jag du förblir liggande antar jag?
 
Jag håller alla tummar för januari! Normalstor och med åtminstone tillräckligt med vatten (om jag förstår rätt?) låter ju som ett bra nuläge i alla fall. Men jag du förblir liggande antar jag?
Någonstans mellan 9-15 mm vatten pratade läkaren om, och att normalt är 20-80mm. Så inte tillräckligt egentligen, men inte helt slut i alla fall.
Får inte ligga ner för mycket heller (frågade idag hur dom rekommenderar att jag aktiverar mig), vet inte riktigt hur jag ska göra. Det går ju inte att gå runt hur mycket som helst på en liten avdelning, men jag behöver åtminstone inte försöka tänka att jag ska "spara ihop" saker att göra för att inte behöva resa mig oftare än nödvändigt. Det hade varit enklare med raka svar i stil med "gå si och så många minuter per timme", eller "ligg ner i max så lång tid åt gången". Men det finns väl inga sånna svar att ge antar jag.
 
Åh, jag håller tummarna för att det går fortsatt bra för er och att bebis bestämmer sig för att det är en bra idé att stanna där inne ett bra tag till!
 
Någonstans mellan 9-15 mm vatten pratade läkaren om, och att normalt är 20-80mm. Så inte tillräckligt egentligen, men inte helt slut i alla fall.
Får inte ligga ner för mycket heller (frågade idag hur dom rekommenderar att jag aktiverar mig), vet inte riktigt hur jag ska göra. Det går ju inte att gå runt hur mycket som helst på en liten avdelning, men jag behöver åtminstone inte försöka tänka att jag ska "spara ihop" saker att göra för att inte behöva resa mig oftare än nödvändigt. Det hade varit enklare med raka svar i stil med "gå si och så många minuter per timme", eller "ligg ner i max så lång tid åt gången". Men det finns väl inga sånna svar att ge antar jag.

Nej, det var ju inte den lättaste ordinationen att följa! Varför ska du inte ligga för mycket, är det "bara" för din egen kropps skull eller är det för bebisen?
 
Nej, det var ju inte den lättaste ordinationen att följa! Varför ska du inte ligga för mycket, är det "bara" för din egen kropps skull eller är det för bebisen?
Bådas. Ökad risk för blodpropp är väl det största, men kan tydligen göra att allt sätter igång också
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 952
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 902
Senast: Bapelsin
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 836
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp