Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Halva dygn tre har gått. Än så länge inga nya tecken på att det tänker starta (men har heller inte kollats med ul sedan lördag fm).
Minst 20 rör blod har tagits hittills, men inga alarmerande siffror i värdena vad jag vet om.
Idag ska dom mäta kvarvarande vattenmängd och uppskatta vikt. Vill ha det gjort snarast så jag får en bättre uppfattning om situationen. Det enda jag vet nu är att nytt vatten bildas, och rinner ut, men inte om det ligger kvar något.
 
Dom har bara öppet på ultraljudsenheten på vardagar.
Har hunnit läsa på lite om tillfällig fp, och antar att dom kan svara på en del frågor på neo när vi väl hamnar där.

Tur i oturen att jag haft så mycket bäckensmärta, för sambon har idag kunnat ta hand om hästen helt på egen hand (han har varit med där varje dag, med få undantag, sen augusti). Skönt med en treåring som redan trappat ner aktivitetsnivån, så hon klarar att bara gå i hagen utan problem nu.

Också positivt att vi hade distansförhållande i två år tills februari, så det känns inte konstigt att ses över FaceTime och liknande. Vet att han åker hit i samma sekund jag ber honom, men just nu känns det som att han gör mer nytta hemma med djuren. Planen är att han kommer hit över em-kväll på tisdag om inget händer innan dess.

Det borde jag ju ha kunnat räkna ut med lillfingret, om jag bara hade lyckats komma ihåg att det var söndag igår! :) Idag är det i alla fall måndag, tack för din morgonrapport om att bebisen är kvar. Vet du något om när under dagen du kommer att få göra ditt UL?

Neo kan definitivt svara på frågor om det mesta! Maken till personal har jag inte stött på någon annanstans i vården, och jag hoppas att det är likadant på alla sjukhus!
 
Maratonammande bebis som har för stort närhetsbehov för att låta sig läggas ner även övrig tid, en mamma som inte sovit på natten och en inställning att ansvaret för hemmet inte bara ligger på den som är hemma?

Nej, jag menar inte att ansvaret för hemmet ska ligga bara på mamman för att hon är hemma. Det jag mer har reagerat på är om saker ska inhandlas till bebis och så måste det vänta tills det att pappan kommer hem från jobbet. I min värld borde man kunna fixa enklare inköp även om man har hand om en bebis (tänker att så många mammor som är hemma med barn nr 2 lyckas med att ändå klä på nr 1 och få iväg denne till förskolan i tid till exempel, så helt omöjligt kan det ju inte vara?). Men som sagt, jag kanske får äta upp mina ord sen. :)
 
Det borde jag ju ha kunnat räkna ut med lillfingret, om jag bara hade lyckats komma ihåg att det var söndag igår! :) Idag är det i alla fall måndag, tack för din morgonrapport om att bebisen är kvar. Vet du något om när under dagen du kommer att få göra ditt UL?

Neo kan definitivt svara på frågor om det mesta! Maken till personal har jag inte stött på någon annanstans i vården, och jag hoppas att det är likadant på alla sjukhus!
Har ingen aning om tider för någonting. Tänkte fråga när dom kommer in för ctg-mätning strax. Jag vill ha det gjort snarast så jag får siffrorna svart på vitt och slipper tänka på hur dåligt det kan vara
 
MVC idag, lite senare än "planeringen" för va tvungen att avboka förra tiden och verkar ska ha en annan barnmorska så får se hur hon är :nailbiting:
 
Usch, stackare! Vilken jobbig graviditet för dig. :cry: Hoppas att allt går bra och att du får lite tryggande besked nu, samt att lilltjejen stannar där inne lite längre! :heart
 
Om man misstänker UVI, ringer man då till BM eller vårdcentral?
BM

Det bästa är att ta med sig nån extra provburk när man är där och misstänker man UVI så tar man själv prov på morgonurin och sen svänger man bara förbi och lämnar in på lab. Så funkar det hos mig, mycket smidigare än att hålla på med VC!:)
 
Har ingen aning om tider för någonting. Tänkte fråga när dom kommer in för ctg-mätning strax. Jag vill ha det gjort snarast så jag får siffrorna svart på vitt och slipper tänka på hur dåligt det kan vara

Håller tummarna för en kort väntan och bra besked!
 
MVC idag, lite senare än "planeringen" för va tvungen att avboka förra tiden och verkar ska ha en annan barnmorska så får se hur hon är :nailbiting:

Och jag kommer precis från MVC, v 24+6 idag Nu mellanlandar jag hemma och stoppar moderskapsintyget i ett kuvert, sedan bär det av till spec-MVC...
 
Dom ringer tydligen från ul på förmiddagen och meddelar. Så jag antar att jag får komma dit först i em.
Hjärtljuden låter fortsatt bra i alla fall

Äh, så segt att få vänta. Men det (att de inte tar emot dig superakut) tillsammans med de bra hjärtljuden tyder nog ändå på att deras bedömning är att bebisen har det bra där den är för tillfället?
 
Förresten, jag fick ett litet häfte om "Mindfetalness - en metod att uppmärksamma fosterrörelser" vid dagens BM-besök. Är det någon annan som fått samma?
 
Äh, så segt att få vänta. Men det (att de inte tar emot dig superakut) tillsammans med de bra hjärtljuden tyder nog ändå på att deras bedömning är att bebisen har det bra där den är för tillfället?
Ja jag försöker tänka så också. Det hade nog känts sämre om det varit full kontroll på oss dygnet runt. Nu blir jag snarare bortglömd (läkaren var inte ens inne igår, trots att det utlovats att jag skulle få prata med hen om några grejer)
 
@cili

Men kära cili, vad jag känner med dig! :heart

Åt vilket håll har de kört dig de där tio milen? Tänkte om du skulle ha råkat hamna nära någon av oss bukekompisar, ifall du behöver något (sällskap, böcker, godis, en bortglömd laddare eller vad som helst), eller om sambon behöver någonstans att övernatta?
 
@cili

Men kära cili, vad jag känner med dig! :heart

Åt vilket håll har de kört dig de där tio milen? Tänkte om du skulle ha råkat hamna nära någon av oss bukekompisar, ifall du behöver något (sällskap, böcker, godis, en bortglömd laddare eller vad som helst), eller om sambon behöver någonstans att övernatta?
Stockholm. Blir flyttad till Uppsala om dom får en ledig plats.
Sambon har tillgång till säng i samma rum, och förser mig med sånt jag behöver. Men ensamt är det helt klart, han jobbar ju och kan inte åka hit dagligen (kan kan han väl, men det går åt väldigt mycket tid i resa jämfört med hur länge han kan stanna och än så länge verkar allt lugnt)
 
Vad man hinner och inte hinner med bebis är som sagt väldigt olika. Jag ville rida och kom igång efter efterkontrollen som planerat, var tom iväg och tränade (med släp, bebis och pappa). Sedan bestämde sig bebis för att pappa inte duger på kvällarna... Varken pappan eller jag klarar av en hysteriskt gråtande bebis när det är så lätt att undvika och tiden i stallet blev inte så rolig när det var tidspress. Nu somnar bebis med pappan och sover ca en timme så ponnyn är skodd igen :D

Handla etc vill man kanske heller inte göra i början med tanke på smittor. Alla bor heller inte så man har tillgång till hemkörning.

Ha en vision är toppen men att kunna backa om det behövs måste man också vara beredd på.

(Jag löste tom tävlingslicens till ponnyn i början av året.)
 
Är det någon som vet om havandeskapsförgiftning är ärftligt? Om man har större sannolikhet att få det när ens mamma hade det?

Jag ligger i riskzon hur eller hur. Men haft spängande huvudvärk i 2 dagar, händer och fötter svullnar upp, men lägger sig efter någon h. Sjuka sammandragningar som till och från gör ont. Osv.

Ska till bm tidigt i morgon bitti, så lär väl få svar om det är något då.
 
Stockholm. Blir flyttad till Uppsala om dom får en ledig plats.
Sambon har tillgång till säng i samma rum, och förser mig med sånt jag behöver. Men ensamt är det helt klart, han jobbar ju och kan inte åka hit dagligen (kan kan han väl, men det går åt väldigt mycket tid i resa jämfört med hur länge han kan stanna och än så länge verkar allt lugnt)

Jag hoppas hon stannar året ut!
:heart
 
Stockholm. Blir flyttad till Uppsala om dom får en ledig plats.
Sambon har tillgång till säng i samma rum, och förser mig med sånt jag behöver. Men ensamt är det helt klart, han jobbar ju och kan inte åka hit dagligen (kan kan han väl, men det går åt väldigt mycket tid i resa jämfört med hur länge han kan stanna och än så länge verkar allt lugnt)

Håller tummarna för att du snart kan flyttas till Uppsala och att avkomman bestämmer sig för att det är mycket trevligare att födas när det börjar gå mot ljusare tider istället. :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 952
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 902
Senast: Bapelsin
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 836
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp