Vinterföräldrar 23/24

Fortsätter..

Jag mår inte alls särskilt bra, och är orolig för hur jag ska orka. Båda barnen är fantastiska, men hade jag vetat hur det skulle kännas nu hade jag nog nöjt mig med ett barn. Men nu är lilleman här och jag är såklart glad över honom ❤️ Som jag kämpade med att bli gravid. Men jag tycker väl alla känslor och tankar måste få finnas. Även om dom är svåra.
Jag tror det är nödvändigt att dottern får mer tid i förskolan så jag har en chans att återhämta mig. Hon kräver mycket stimulans och jag kan inte ge henne det.

Jag har också förstått att det jag har förmodligen är en utmattningsdepression. Det har jag nog skrivit förut.
Det är så tråkigt och ledsamt att det blivit såhär, men det kommer bli bra i slutändan. Det vet jag! Jag får fortsätta gå hos psykolog via mvc/bvc vilket hjälper mycket!

Lillen är nu snart tre veckor. Han går upp fint i vikt och gör precis det han ska, äter och sover 😉
Han är stark i nacken redan och kan lyfta huvudet jättebra i lite lutning när han ligger på ens bröst. Han kan hålla huvudet hyfsat stabilt om man bär honom upprätt också. Gillar att ligga och kika och tittar sig runt. Vi har tavlor på väggen som han antagligen inte ser tydligt, men han kikar på dom ändå. Tror att första leendet inte är många veckor bort, men vi får se. Han är väldigt mammig, men det är inte konstigt eftersom jag = mat. Dock accepterar han flaska så jag har mjölkat ur ett par gånger.

Storasyster börjar värma upp mer och förstår mer att vi även måste ta hand om lillebror. Vi försöker aktivera henne och hon har fått leka med kompisar och kusiner över jullovet. Jobbigt att dela sin mamma men det är nog nyttigt!
Men om du har depression så bör du bli sjukskriven istället för att vara föräldraledig, kan din partner vara hemma? Har ni någon som kan hjälpa till med dottern? Är du sjukskriven och din partner jobbar kan dock dottern vara mycket längre på förskolan..

Låter väldigt tufft oavsett! :heart
 
Okej fråga.
Efter förlossningen sa barnmorskan att hon skulle komma upp till BB och prata med mig dagen efter, så vi kunde gå igenom vad som hände osv. Hon verkade mån om att det skulle följas upp bättre än sist.
Men hon har inte dykt upp.

Funderade bara på om det var normalt? Alltså att man brukar få ett samtal med barnmorskan efteråt? Hur har det varit för er andra?
 
Jag fick flera. Fick frågor om jag behövde prata med någon innan jag skrevs ut från BB. Nummer och mail dit jag kunde höra av mig om jag önskade samtal. Ansvarig BM ringde mig efter några veckor för att erbjuda samtal. Sen fick jag hem olika formulär jag skulle fylla i för att mäta min upplevelse
 
Jag fick flera. Fick frågor om jag behövde prata med någon innan jag skrevs ut från BB. Nummer och mail dit jag kunde höra av mig om jag önskade samtal. Ansvarig BM ringde mig efter några veckor för att erbjuda samtal. Sen fick jag hem olika formulär jag skulle fylla i för att mäta min upplevelse
Tack för svar!

Meningen var nog att min förra förlossning också skulle följas upp
vi fick halvt lösa det traumat nu inför denna istället
men blev inget då och hittills inget nu heller, men vi får väl se. Ville bara kolla vad som är normalt.
 
Vad fint att du delar med dig ❤️ tycker verkligen också att alla tankar och känslor får lyftas, de finns ju redan där.
Bra att du har stöd av bvc och psykolog! Hoppas du känner att det är en sjukdom som gör att det är tufft, det beror inte på dig. Helt rätt att låta stora vara mer på förskolan så du kan känna att du får återhämtning samt knyta an till lillebror i lugn och ro utan att ha dåligt samvete för stora.
❤️ Tack för att du skriver det, och du har ju rätt. Tankarna är redan där. Och de negativa känslorna och tankarna tar ju inte bort det som faktiskt är positivt.
Ja det känns ändå som att det inte är "mitt fel" i alla fall. Åtminstone oftast ❤️
Jag har fått svar från rektorn och behöver inkomma med ett utlåtande från psykolog. Ska be om det när jag träffar henne nästa gång. Hoppas det kan hjälpa. Annars får jag skriva in mig på nån enkel kurs eller något.
@Linn-Nora förstår dig helt. Vi kommer nog försöka vara hemma några veckor med stora grabben (lika gammal som din) men vi har också redan varit hemma fyra veckor (sjukdom, sen två veckor jul -nyår, sen sen unge) och det går ju inte att hålla dem hemma i en evighet.
Tänker att man får vara noga med att de tvättar händerna när man kommer hem och be förskolan säga till om det börjar gå sjukdomar liksom.

Jäkla skit med utmattning och bebis, men låter ändå som om du kan se på det på ett klokt sätt. Klart att det kommer bli bra :heart
Grattis till bebis 😍😍

Ja jag känner på ett sätt att vi borde vara hemma, men mitt barn längtar så efter kompisarna och umgänge med dom och eftersom jag själv är så utsliten så är det bästa för vår familj att hon får gå dit. Kanske kan jag vara en lite mindre dålig mamma då ❤️
Och som sagt så får händer tvättas och blir hon sjuk får vi hantera det.
Der låter oerhört tufft men skönt att du och vården har en plan framåt. Såklart får alla tankar och känslor plats här. Håller tummen att det går smidigt att få utökade timmar för dottern så du slipper lägga så mycket energi där.
❤️❤️
Ja det känns inte kul 😔 På något sätt ska det lösa sig i alla fall!
Måste bara hoppa in och säga att jag tycker du resonerar helt rimligt :) Framför allt också med tanke på ditt eget mående och att orka med.

Vår yngsta föddes 5 veckor prematurt 2 kg tung mitt i västa RS-säsongen 21/22 när de rekommenderade att ha syskon hemma från förskolan. Vårt mellanbarn var nyss fyllda fyra då och var totalt hemma 3 månader från förskolan (var dock jullov där på mitten).

Det gick bra mendels så gillar hon att vara hemma, älskar att pyssla osv, och dels så var hon hon då bara fyra. Nu när hon är 6 hade det inte vi varit schysst mot henne. Även om 4-åring vi såklart fattar så har en 6-åring en helt annan medvetenhet och kompisrelationer. Och ju större de blir desto mindre benägna blir de ju att stoppa allt i munnen osv så de brukar ju hålla sig friskare då! :)
Ja men precis, hade dottern varit ett eller två år yngre hade jag inte tvekat om att ha henne hemma i alla fall februari ut. Men nu när det är så viktigt med kompisar och så nära skolan så känns det så fel. Så på något vis ska vi lösa det!
Tack för dina ord ❤️
Så skönt att få ventilera här.
Men om du har depression så bör du bli sjukskriven istället för att vara föräldraledig, kan din partner vara hemma? Har ni någon som kan hjälpa till med dottern? Är du sjukskriven och din partner jobbar kan dock dottern vara mycket längre på förskolan..

Låter väldigt tufft oavsett! :heart

Min man studerar, så det är svårt för honom att pausa utbildningen.. Annars hade det varit en idé.
 
Okej fråga.
Efter förlossningen sa barnmorskan att hon skulle komma upp till BB och prata med mig dagen efter, så vi kunde gå igenom vad som hände osv. Hon verkade mån om att det skulle följas upp bättre än sist.
Men hon har inte dykt upp.

Funderade bara på om det var normalt? Alltså att man brukar få ett samtal med barnmorskan efteråt? Hur har det varit för er andra?
Jag har inte fått någon uppföljning alls på min förlossning. Och då var jag ändå inlagd längre på BB. Fick fylla i en utvärdering när jag åkte hem och där kunde jag kryssa i om jag behövde prata med någon, men kryssade nej där.
Fick också ett samtal från Mvc där jag fick en återbesökstid och då sa hon att vi skulle kolla igenom min journal från förlossningen där. Så jag har nog chansen då om jag behöver prata igenom något.
 
Okej fråga.
Efter förlossningen sa barnmorskan att hon skulle komma upp till BB och prata med mig dagen efter, så vi kunde gå igenom vad som hände osv. Hon verkade mån om att det skulle följas upp bättre än sist.
Men hon har inte dykt upp.

Funderade bara på om det var normalt? Alltså att man brukar få ett samtal med barnmorskan efteråt? Hur har det varit för er andra?
Jag fick inget samtal. Men tror eg det ska erbjudas.

Jag fick frågan innan utskrivning om jag fått ett, svade nej, men erbjöds inget...
Hade jag behlvt och frågat efter det hade jag nog fått.
 
Har haft lite jobbiga kvällar igår och idag, jag själv alltså. Lillan har börjat vara vaken mer, ha mer ont i magen och allmänt ändra lite rutiner, så igår fick jag för mig att hon var snuvig och sen fick jag inte bort katastroftankar kring sjukdom och rs och kunde verkligen inte sova. Låg vaken och höll koll på andningen fast den var helt som vanligt när hon väl kom in i djupsömn. Känner att oron kryper på idag med, är säkert ett utvecklingssprång för henne och kanske sömnbrist för mig, men jag har svårt att hålla tankarna på att något kanske är fel borta när jag är här utan att något distraherar.
 
Har haft lite jobbiga kvällar igår och idag, jag själv alltså. Lillan har börjat vara vaken mer, ha mer ont i magen och allmänt ändra lite rutiner, så igår fick jag för mig att hon var snuvig och sen fick jag inte bort katastroftankar kring sjukdom och rs och kunde verkligen inte sova. Låg vaken och höll koll på andningen fast den var helt som vanligt när hon väl kom in i djupsömn. Känner att oron kryper på idag med, är säkert ett utvecklingssprång för henne och kanske sömnbrist för mig, men jag har svårt att hålla tankarna på att något kanske är fel borta när jag är här utan att något distraherar.
Det låter tufft ❤️
Just snörvlig andning tycker jag min bebis har också när han ska sova, och vaknar. Sen försvinner det. Vill minnas att dottern hade lika. Bebisar har ju väldigt trånga näsgångar så minsta lilla täppt låter ganska mycket värre än på större barn och vuxna.
Jag förstår oron men försök tänka att skulle det vara allvarlig förkylning så kommer du märka det tydligt ❤️
 
Besök från BVC idag. Hon sa att många barn är ledsna och krångliga på kvällarna, 19-22 kanske. Mitt barn har en något förskjuten klocka så igår gick han inte att lägga ifrån sig typ mellan 22-02 :arghh: :sleep: jag är ingen nattuggla och 06.30 väckte storebror mig för han ville ha frukost :crazy:
 
Nu ger jag upp den här jävla skitamningen. Barnet blir inte mätt. Nej man ska inte blanda med flaska bla bla jag vet men barnet blir ju inte mätt :arghh:
Jag är ledsen och sur och frustrerad. Stora barnet undrar varför jag låter så arg. Jag är nästan aldrig arg annars. Nu blir jag snart ledsen också för man ska ju. Var nästan bättre förra gången när jag sket i det helt.
 
Nu ger jag upp den här jävla skitamningen. Barnet blir inte mätt. Nej man ska inte blanda med flaska bla bla jag vet men barnet blir ju inte mätt :arghh:
Jag är ledsen och sur och frustrerad. Stora barnet undrar varför jag låter så arg. Jag är nästan aldrig arg annars. Nu blir jag snart ledsen också för man ska ju. Var nästan bättre förra gången när jag sket i det helt.
Låter tufft 💔 det är hemskt när inte liten blir nöjd.
 
Nu ger jag upp den här jävla skitamningen. Barnet blir inte mätt. Nej man ska inte blanda med flaska bla bla jag vet men barnet blir ju inte mätt :arghh:
Jag är ledsen och sur och frustrerad. Stora barnet undrar varför jag låter så arg. Jag är nästan aldrig arg annars. Nu blir jag snart ledsen också för man ska ju. Var nästan bättre förra gången när jag sket i det helt.
Tillhör inte tråden men måste bara få säga en viktig sak, inte bara till dig utan alla mammor. Amningen är mysig om den funkar, annars är det nog det jobbigaste som finns och absolut inte ett måste nuförtiden när det finns bra ersättning så sluta pressa er själva. Funkar det inte, barnet blir inte mätt, går inte upp i vikt etc, så kombinera med flaska eller strunta i det helt. Tiden går så fort ändå, det är inte värt att kämpa med något som gör allt jobbigt ❤️

(Och detta kommer ifrån någon där amningen funkade jättebra, så jag är absolut inte en motståndare till amning... )
 
Nu ger jag upp den här jävla skitamningen. Barnet blir inte mätt. Nej man ska inte blanda med flaska bla bla jag vet men barnet blir ju inte mätt :arghh:
Jag är ledsen och sur och frustrerad. Stora barnet undrar varför jag låter så arg. Jag är nästan aldrig arg annars. Nu blir jag snart ledsen också för man ska ju. Var nästan bättre förra gången när jag sket i det helt.
Tre av tre har fått både flaska och ammat.
Jag tyckte det var toppen på alla sätt.
 
Ja. Jag ammade först och sen fyllde jag på med flaska direkt.
Men om jag inte var tillgänglig så fick de bara flaska.
Jag gjorde samma sak! Ibland ville hon inte ha nån ersättning efter amning och ibland åt hon mer. Jag var inget fan av maratonamning (eller att vara napp) så för mig var det en jättebra lösning verkligen :).

@Blyger Gör det som känns bäst för dig. Amning kan vara tortyr när man känner att man inte räcker till.
 
37+0 idag så fullbakad bebis. Hade BM-besök på förmiddagen där blodtrycket visade sig vara för högt, 128/94. Fick lämna urinprov som var helt blankt som tur var. Har inga andra symptom för havandeskapsförgiftning men ska tillbaka på ny kontroll på tisdag. Så långt liknar det precis förra graviditeten 😑

Arbetar sista dagen imorgon. Känns som att saker inte är redo att lämnas men jag själv är mer än redo att gå. Tror dock att jag kommer kunna släppa allt helt så snart jag lämnat kontoret.
 
37+0 idag så fullbakad bebis. Hade BM-besök på förmiddagen där blodtrycket visade sig vara för högt, 128/94. Fick lämna urinprov som var helt blankt som tur var. Har inga andra symptom för havandeskapsförgiftning men ska tillbaka på ny kontroll på tisdag. Så långt liknar det precis förra graviditeten 😑

Arbetar sista dagen imorgon. Känns som att saker inte är redo att lämnas men jag själv är mer än redo att gå. Tror dock att jag kommer kunna släppa allt helt så snart jag lämnat kontoret.
Hoppas att det inte blir nånting mer av blodtrycket!

Åh, vad skönt med sista jobbdagen! Jag har 3,5 vecka kvar på jobbet och det är nedräkning deluxe nu 😅
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 538
Senast: mamman
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 770
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 155
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp