Vinterföräldrar 23/24

Vi har -25 just nu, -29 som kallast inatt. Det var +13 i köket när maken gick upp :grin: Resten av huset brukar vara ett par grader varmare än köket men det räcker till ändå. Har begärt att vi skruvar upp värmen lite när bebisen är här :meh:
 
Jag har alltså värkar.
Min man, som inte är som andra (?), tycker det är rimligt att sortera matlådorna i köket.

IMG_20240106_105657.jpg
 
Vi har lite problem med gaser pga att han sväljer så mkt luft när han ammar (jag har mer sprutt på mjölken än den bäst mjölkko tydligen)
Så vi kör magmassage (1177 har beskrivning) och magdroppar.

Vet inte vad det är som har mest effekt men tycker att det är bättre iaf.
 
November
22-Ponylove, 34 år, första barnet. Pojke 2622g, 47 cm


December
9 - Linn-Nora, 38 år, andra barnet
11 - Queen, 36 år, första barnet, flicka, 3016 g, 48 cm

Januari
2 - Blyger, 34 år, andra barnet

Februari
6 - eyz, 36 år, andra barnet
20 - Madalitso, 28 år, andra barnet
26 - rabarberpajen, 33 år , andra barnet
 
November

22-Ponylove, 34 år, första barnet. Pojke 2622g, 47 cm

December

11 - Queen, 36 år, första barnet, flicka, 3016 g, 48 cm
17 - Linn-Nora, 38 år, andra barnet. Pojke 2985, 48 cm

Januari

2 - Blyger, 34 år, andra barnet

Februari

6 - eyz, 36 år, andra barnet

20 - Madalitso, 28 år, andra barnet

26 - rabarberpajen, 33 år , andra barnet
 
Angående förskola så kommer min dotter få gå från nästa vecka. Jag kommer även försöka få utökad tid eftersom jag känner mig väldigt svag känslomässigt och inte kan ge henne all stimulans hon behöver.
Det känns jobbigt med RS, men hon fyller 6 år i maj och har stort behov av att leka med andra barn. Blir hon sjuk får vi ta det då. Det blir ju en avvägning. Som jag förstår är RS det vanligaste viruset nu och de allra flesta bebisar klarar det bra. Jag kan inte isolera min dotter från andra barn, det är inte rätt mot henne.
Men det är inte helt utan att jag är orolig såklart.
Förhoppningsvis har hon redan haft en vända med det och eftersom hon ändå är såpass stor så har hon kommit ur den värsta förkylningsperioden tänker jag. Hade hon varit 2-3 år eller strax över fyra hade jag nog hållt henne hemma dock.
 
Fortsätter..

Jag mår inte alls särskilt bra, och är orolig för hur jag ska orka. Båda barnen är fantastiska, men hade jag vetat hur det skulle kännas nu hade jag nog nöjt mig med ett barn. Men nu är lilleman här och jag är såklart glad över honom ❤️ Som jag kämpade med att bli gravid. Men jag tycker väl alla känslor och tankar måste få finnas. Även om dom är svåra.
Jag tror det är nödvändigt att dottern får mer tid i förskolan så jag har en chans att återhämta mig. Hon kräver mycket stimulans och jag kan inte ge henne det.

Jag har också förstått att det jag har förmodligen är en utmattningsdepression. Det har jag nog skrivit förut.
Det är så tråkigt och ledsamt att det blivit såhär, men det kommer bli bra i slutändan. Det vet jag! Jag får fortsätta gå hos psykolog via mvc/bvc vilket hjälper mycket!

Lillen är nu snart tre veckor. Han går upp fint i vikt och gör precis det han ska, äter och sover 😉
Han är stark i nacken redan och kan lyfta huvudet jättebra i lite lutning när han ligger på ens bröst. Han kan hålla huvudet hyfsat stabilt om man bär honom upprätt också. Gillar att ligga och kika och tittar sig runt. Vi har tavlor på väggen som han antagligen inte ser tydligt, men han kikar på dom ändå. Tror att första leendet inte är många veckor bort, men vi får se. Han är väldigt mammig, men det är inte konstigt eftersom jag = mat. Dock accepterar han flaska så jag har mjölkat ur ett par gånger.

Storasyster börjar värma upp mer och förstår mer att vi även måste ta hand om lillebror. Vi försöker aktivera henne och hon har fått leka med kompisar och kusiner över jullovet. Jobbigt att dela sin mamma men det är nog nyttigt!
 
Fortsätter..

Jag mår inte alls särskilt bra, och är orolig för hur jag ska orka. Båda barnen är fantastiska, men hade jag vetat hur det skulle kännas nu hade jag nog nöjt mig med ett barn. Men nu är lilleman här och jag är såklart glad över honom ❤️ Som jag kämpade med att bli gravid. Men jag tycker väl alla känslor och tankar måste få finnas. Även om dom är svåra.
Jag tror det är nödvändigt att dottern får mer tid i förskolan så jag har en chans att återhämta mig. Hon kräver mycket stimulans och jag kan inte ge henne det.

Jag har också förstått att det jag har förmodligen är en utmattningsdepression. Det har jag nog skrivit förut.
Det är så tråkigt och ledsamt att det blivit såhär, men det kommer bli bra i slutändan. Det vet jag! Jag får fortsätta gå hos psykolog via mvc/bvc vilket hjälper mycket!

Lillen är nu snart tre veckor. Han går upp fint i vikt och gör precis det han ska, äter och sover 😉
Han är stark i nacken redan och kan lyfta huvudet jättebra i lite lutning när han ligger på ens bröst. Han kan hålla huvudet hyfsat stabilt om man bär honom upprätt också. Gillar att ligga och kika och tittar sig runt. Vi har tavlor på väggen som han antagligen inte ser tydligt, men han kikar på dom ändå. Tror att första leendet inte är många veckor bort, men vi får se. Han är väldigt mammig, men det är inte konstigt eftersom jag = mat. Dock accepterar han flaska så jag har mjölkat ur ett par gånger.

Storasyster börjar värma upp mer och förstår mer att vi även måste ta hand om lillebror. Vi försöker aktivera henne och hon har fått leka med kompisar och kusiner över jullovet. Jobbigt att dela sin mamma men det är nog nyttigt!
Vad fint att du delar med dig ❤️ tycker verkligen också att alla tankar och känslor får lyftas, de finns ju redan där.
Bra att du har stöd av bvc och psykolog! Hoppas du känner att det är en sjukdom som gör att det är tufft, det beror inte på dig. Helt rätt att låta stora vara mer på förskolan så du kan känna att du får återhämtning samt knyta an till lillebror i lugn och ro utan att ha dåligt samvete för stora.
 
November

22-Ponylove, 34 år, första barnet. Pojke 2622g, 47 cm

December

11 - Queen, 36 år, första barnet, flicka, 3016 g, 48 cm
17 - Linn-Nora, 38 år, andra barnet. Pojke 2985, 48 cm

Januari

6 - Blyger, 34 år, andra barnet, pojke, 3510 g, 52 cm

Februari

6 - eyz, 36 år, andra barnet

20 - Madalitso, 28 år, andra barnet

26 - rabarberpajen, 33 år , andra barnet
 
Senast ändrad:
@Linn-Nora förstår dig helt. Vi kommer nog försöka vara hemma några veckor med stora grabben (lika gammal som din) men vi har också redan varit hemma fyra veckor (sjukdom, sen två veckor jul -nyår, sen sen unge) och det går ju inte att hålla dem hemma i en evighet.
Tänker att man får vara noga med att de tvättar händerna när man kommer hem och be förskolan säga till om det börjar gå sjukdomar liksom.

Jäkla skit med utmattning och bebis, men låter ändå som om du kan se på det på ett klokt sätt. Klart att det kommer bli bra :heart
 
@Blyger Grattis till dig och hela familjen :heart Hoppas att allt gick smidigt, har tänkt på dig under dagen och skyndade mig in i träden när jag såg att du postat för att se om det möjligen var klart nu :love:
 
Senast ändrad:
Fortsätter..

Jag mår inte alls särskilt bra, och är orolig för hur jag ska orka. Båda barnen är fantastiska, men hade jag vetat hur det skulle kännas nu hade jag nog nöjt mig med ett barn. Men nu är lilleman här och jag är såklart glad över honom ❤️ Som jag kämpade med att bli gravid. Men jag tycker väl alla känslor och tankar måste få finnas. Även om dom är svåra.
Jag tror det är nödvändigt att dottern får mer tid i förskolan så jag har en chans att återhämta mig. Hon kräver mycket stimulans och jag kan inte ge henne det.

Jag har också förstått att det jag har förmodligen är en utmattningsdepression. Det har jag nog skrivit förut.
Det är så tråkigt och ledsamt att det blivit såhär, men det kommer bli bra i slutändan. Det vet jag! Jag får fortsätta gå hos psykolog via mvc/bvc vilket hjälper mycket!

Lillen är nu snart tre veckor. Han går upp fint i vikt och gör precis det han ska, äter och sover 😉
Han är stark i nacken redan och kan lyfta huvudet jättebra i lite lutning när han ligger på ens bröst. Han kan hålla huvudet hyfsat stabilt om man bär honom upprätt också. Gillar att ligga och kika och tittar sig runt. Vi har tavlor på väggen som han antagligen inte ser tydligt, men han kikar på dom ändå. Tror att första leendet inte är många veckor bort, men vi får se. Han är väldigt mammig, men det är inte konstigt eftersom jag = mat. Dock accepterar han flaska så jag har mjölkat ur ett par gånger.

Storasyster börjar värma upp mer och förstår mer att vi även måste ta hand om lillebror. Vi försöker aktivera henne och hon har fått leka med kompisar och kusiner över jullovet. Jobbigt att dela sin mamma men det är nog nyttigt!
Der låter oerhört tufft men skönt att du och vården har en plan framåt. Såklart får alla tankar och känslor plats här. Håller tummen att det går smidigt att få utökade timmar för dottern så du slipper lägga så mycket energi där.
 
@Blyger Grattis till dig och hela familjen :heart Hoppas att allt gick smidigt, har tänkt på dig under dagen och skyndade mig in i träden när jag såg att du postat för att se om det möjligen var klart nu :love:
Tack 🥰
Det gick mycket, mycket bättre än sist men fy vad trött man blir.. :sleep:
Nu är vi installerade på BB, mormor och morfar har kommit (efter att vi åkt in) och passar stora grabben så vi stannar nog 48 h minst.
 
Angående förskola så kommer min dotter få gå från nästa vecka. Jag kommer även försöka få utökad tid eftersom jag känner mig väldigt svag känslomässigt och inte kan ge henne all stimulans hon behöver.
Det känns jobbigt med RS, men hon fyller 6 år i maj och har stort behov av att leka med andra barn. Blir hon sjuk får vi ta det då. Det blir ju en avvägning. Som jag förstår är RS det vanligaste viruset nu och de allra flesta bebisar klarar det bra. Jag kan inte isolera min dotter från andra barn, det är inte rätt mot henne.
Men det är inte helt utan att jag är orolig såklart.
Förhoppningsvis har hon redan haft en vända med det och eftersom hon ändå är såpass stor så har hon kommit ur den värsta förkylningsperioden tänker jag. Hade hon varit 2-3 år eller strax över fyra hade jag nog hållt henne hemma dock.

Måste bara hoppa in och säga att jag tycker du resonerar helt rimligt :) Framför allt också med tanke på ditt eget mående och att orka med.

Vår yngsta föddes 5 veckor prematurt 2 kg tung mitt i västa RS-säsongen 21/22 när de rekommenderade att ha syskon hemma från förskolan. Vårt mellanbarn var nyss fyllda fyra då och var totalt hemma 3 månader från förskolan (var dock jullov där på mitten).

Det gick bra mendels så gillar hon att vara hemma, älskar att pyssla osv, och dels så var hon hon då bara fyra. Nu när hon är 6 hade det inte vi varit schysst mot henne. Även om 4-åring vi såklart fattar så har en 6-åring en helt annan medvetenhet och kompisrelationer. Och ju större de blir desto mindre benägna blir de ju att stoppa allt i munnen osv så de brukar ju hålla sig friskare då! :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 535
Senast: mamman
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 769
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 155
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp