Vinterföräldrar 23/24

37+0 idag så fullbakad bebis. Hade BM-besök på förmiddagen där blodtrycket visade sig vara för högt, 128/94. Fick lämna urinprov som var helt blankt som tur var. Har inga andra symptom för havandeskapsförgiftning men ska tillbaka på ny kontroll på tisdag. Så långt liknar det precis förra graviditeten 😑

Arbetar sista dagen imorgon. Känns som att saker inte är redo att lämnas men jag själv är mer än redo att gå. Tror dock att jag kommer kunna släppa allt helt så snart jag lämnat kontoret.
Åh, fler vinterbebisar på gång! Heja heja!
Hoppas blodtrycket håller sig i schack så du kan njuta av sista tiden utan massa extra kontroller.
 
Idag hade vi läkarbesök, allt mycket väl godkänt och hon fortsätter spurta i vikt. 5,5 vecka nu och är mer vaken, tar mer ögonkontakt, börjar gilla magläge och är både starkare och stabilare i kroppen!
Nu väntar jag spänt på första leendet, det har kommit lite som grimaser men inget sånt medvetet svarsleende än, däremot låter och ljudar hon mycket vilket är roligt 😁

Ska försöka testa att låta henne sova i sin spjälsäng nu, känns inte roligt för mig men kommer nog inte kunna barnsäkra min säng så innan hon börjar rulla och krypa och växa ur sitt näste så skulle hon ändå behöva sova där... Och just nu är nätterna bra så det känns rimligt att träna nu och inte när det är bråttom. Men jag har vant mig nu med att ha så bra koll när hon sover bredvid mig så jag kan ofta kolla så hon inte kräks eller får filten över huvudet eller så...
Hur sover ni andra med bebis???
 
Lillkillen blev 8v igår!

Äter och frodas, 4,9kg! Det märks på kläderna 😅 otacksamt för hans mormor som stickat fina koftor och yllebyxor.

Vi har haft lite skrikiga kvällar med misstänkt magont sedan han var 5 veckor men det har lugnat sig nu lite.
Har dock börjat bli nattsuddare och är klarvaken (men mestadels glad) 21-01 och jag hade väl önskat somna något tidigare.
I övrigt mestadels nöjd och glad liten grabb. Ler och jollrar en hel del, ffa på förmiddagen är han sprudlande glad.
Åka vagn och bada är favoritaktivitet, tycker också om att titta på julbelysning och lampor 😅

Idag har han fått rotavaccin och är lite gnällig, men inget extremt.

Sover snällt (när han väl vill sova då...) i sin bedside crib på natten. Har börjat sova uppåt 3h i ett iaf något pass per natt.
Dagtid ska det slumras i någons knä alt kan ibland sova en timme eller två i sin pappaa gamla barnvagn som vi har inne.
Det blir mycket soffsittande om dagarna och om 14 dagar ska sambon börja jobba igen, så dår får vi lära oss att aktivera oss lite själva.
 
Har någon av er en babysitter som er bebis gillar?
Lillkillen är svår att sätta ifrån sig vaken och tycker snabbt saker blir tråkiga.
Tittat lite på 4moms mamaroo, men de är så hiskeligt dyra så hoppas att någon begagnad ska dyka upp i närheten.
Han gillar när det gungar, att lyssna på johnny cash, pierre isacsson eller country och titta på saker som rör sig, så tänkte att det var en bra sitter med högtalare och olika rörelser.
 
Har någon av er en babysitter som er bebis gillar?
Lillkillen är svår att sätta ifrån sig vaken och tycker snabbt saker blir tråkiga.
Tittat lite på 4moms mamaroo, men de är så hiskeligt dyra så hoppas att någon begagnad ska dyka upp i närheten.
Han gillar när det gungar, att lyssna på johnny cash, pierre isacsson eller country och titta på saker som rör sig, så tänkte att det var en bra sitter med högtalare och olika rörelser.
Stora grabben hade en vanlig som funkade, men en hoppgunga var ju succé - minns inte vid vilken ålder tyvärr..

I köket har vi en vagga just nu, gjord till en stor docka. Jättelyxigt med ett bra ställe att ligga på på nedervåningen :)
 
Idag hade vi läkarbesök, allt mycket väl godkänt och hon fortsätter spurta i vikt. 5,5 vecka nu och är mer vaken, tar mer ögonkontakt, börjar gilla magläge och är både starkare och stabilare i kroppen!
Nu väntar jag spänt på första leendet, det har kommit lite som grimaser men inget sånt medvetet svarsleende än, däremot låter och ljudar hon mycket vilket är roligt 😁

Ska försöka testa att låta henne sova i sin spjälsäng nu, känns inte roligt för mig men kommer nog inte kunna barnsäkra min säng så innan hon börjar rulla och krypa och växa ur sitt näste så skulle hon ändå behöva sova där... Och just nu är nätterna bra så det känns rimligt att träna nu och inte när det är bråttom. Men jag har vant mig nu med att ha så bra koll när hon sover bredvid mig så jag kan ofta kolla så hon inte kräks eller får filten över huvudet eller så...
Hur sover ni andra med bebis???
Vad härligt att ha besöket gick bra ☺️
Vi var på läkarbesök i måndags. Då fyra veckor och en dag gammal. Han har gått upp ett kilo från det han gick ner efter födseln och växt fyra centimeter. Gör det han ska men ville inte riktigt följa med blicken. Det gjorde han dock igår när jag testade hemma.
Ljudar en del och försöker le. Igår tyckte jag mig se ett medvetet men han snålar med det😉
Eller så inbillade jag mig. Men jag tror det kommer snart i alla fall!
Har varit en ganska gnällig bebis än så länge. Nu i morse var första gången pappan kunde ha honom hos sig mer än tio minuter utan gnäll. Tror han har stort behov av närhet till mig. Och jag är ju maten så det är förståeligt. Men väldigt jobbigt när mitt stora barn också behöver min närhet. Och bebis accepterar inte sele. Han är lite krånglig med att ta tag när han ska amma. Man får liksom övertyga honom om att det är en bra idé annars vrålar han bara utan att ta tag. När han väl fått tag äter han bra och han får i sig ordentligt. Men jag, han krånglar. Dottern var aldrig sån så jag har fått lära mig hur jag ska göra med honom.

Vi sover hela familjen i vår 180 säng. Lite för trångt egentligen så planen är att ordna en lösning så dottern blir taggad på att sova i sitt rum. Bebis sover brevid mig och har sitt bedside crib som fallskydd typ. Sen har jag dottern på andra sidan och min man längst bort. Bebis sover iofs väldigt bra och jag vaknar knappt när jag matar honom. Och med tanke på mitt mående så är det bra att jag får sova så mycket som möjligt. Sen vill jag ha honom på sidan när han sover och för att göra det säkert så ligger han uppe vid mitt ansikte. Dels sover han bra på sidan och dels vill jag avlasta hans huvud så han inte blir platt eller sned som dottern blev. Med henne fick vi ägna oss åt fysioterapi för att få bort snedheten. Och jag orkar inte en sån omgång till..

Lång text, men så gör vi ☺️
 
Har någon av er en babysitter som er bebis gillar?
Lillkillen är svår att sätta ifrån sig vaken och tycker snabbt saker blir tråkiga.
Tittat lite på 4moms mamaroo, men de är så hiskeligt dyra så hoppas att någon begagnad ska dyka upp i närheten.
Han gillar när det gungar, att lyssna på johnny cash, pierre isacsson eller country och titta på saker som rör sig, så tänkte att det var en bra sitter med högtalare och olika rörelser.

Vi har vagnen inne som bebis får ligga i när vi behöver ha armarna fria. Har funderat på en babysitter också, men med risk för att låta fanatisk så är det också en plats där barnets slallform brukar påverkas så jag hade ändå inte velat ha honom där så länge i stöten. I vagnen har vi mimoskudde som avlastar huvudet.
Vi tränar så mycket som möjligt i magläge. Har en förhoppning om att han ska bli så stark att han kan ligga på mage på en filt på golvet om någon månad.
Samtidigt hade babysitter varit väldigt bekvämt! Ska nog kika på blocket ☺️
 
Vi har vagnen inne som bebis får ligga i när vi behöver ha armarna fria. Har funderat på en babysitter också, men med risk för att låta fanatisk så är det också en plats där barnets slallform brukar påverkas så jag hade ändå inte velat ha honom där så länge i stöten. I vagnen har vi mimoskudde som avlastar huvudet.
Vi tränar så mycket som möjligt i magläge. Har en förhoppning om att han ska bli så stark att han kan ligga på mage på en filt på golvet om någon månad.
Samtidigt hade babysitter varit väldigt bekvämt! Ska nog kika på blocket ☺️
Jag har dålig koll på det här med skallformen 😅 hur märkte ni på dottern att det blev ojämnt?

Jag har en helt vanlig babysitter, men upplever lite som med sele och bärsjal att vi behöver träna lite på att trivas där, så just nu går det fint 5-10 minuter när hon är mätt och inte för trött och så tänker jag att det kommer kunna utökas 😁 bäst är om den står vänd mot lampor eller fönster som är väldigt spännande just nu.
 
Natten i spjälsängen gick bra! Jag sov mindre än henne för att jag låg och lyssnade så hon inte kräktes eller så 😅 plus att jag var uppe och kollade några gånger om hon var vaken eller om hon lät i sömnen. lite svårare att lägga ner där, hon vaknade vilket hon inte brukar men kunde sova om utan att ta upp henne iallafall.
 
Jag har dålig koll på det här med skallformen 😅 hur märkte ni på dottern att det blev ojämnt?

Jag har en helt vanlig babysitter, men upplever lite som med sele och bärsjal att vi behöver träna lite på att trivas där, så just nu går det fint 5-10 minuter när hon är mätt och inte för trött och så tänker jag att det kommer kunna utökas 😁 bäst är om den står vänd mot lampor eller fönster som är väldigt spännande just nu.

Det märktes av bvc som remitterade till fysioterapeut som den bekräftade. Jag såg ju också men alla sa att det rättar till sig. Vilket det inte alltid gör om bebis har en favoritsida. Det hade verkligen dottern och bebis har tendenser till det även om han är rörligare. Gissar att han haft mer plats i magen. Det är mest bra att vara vaksam och veta att det inte alltid rättar till sig ☺️ Tänker att det kan vara väldigt trist när man växer upp och är sned. Brukar synas rätt tydligt i pannan. Jag är ju lite besatt av det eftersom vi gått igenom det förra gången så jag ser det rätt ofta. Kanske inte hela världen men jag vill undvika om jag kan ☺️
 
Det märktes av bvc som remitterade till fysioterapeut som den bekräftade. Jag såg ju också men alla sa att det rättar till sig. Vilket det inte alltid gör om bebis har en favoritsida. Det hade verkligen dottern och bebis har tendenser till det även om han är rörligare. Gissar att han haft mer plats i magen. Det är mest bra att vara vaksam och veta att det inte alltid rättar till sig ☺️ Tänker att det kan vara väldigt trist när man växer upp och är sned. Brukar synas rätt tydligt i pannan. Jag är ju lite besatt av det eftersom vi gått igenom det förra gången så jag ser det rätt ofta. Kanske inte hela världen men jag vill undvika om jag kan ☺️
Lilleman här har en favoritsida med, troligen pga att han velat ligga o titta mot mitt håll i sin bed side crib (jag har ofta legat med en hand mot hans kind och låtit honom hålla i mig, så han har väl naturligt velat ligga på den sidan.

Vi har bytt sida på sängen nu och så länge han är vaken ligger han gärna på andra sidan. Sen somnar han och hela han faller till favoritsidan. Åkar runt i sängen gör han med, man hittar honom ofta längst ner.

Bvc tycker inte man ska göra ngt än, men han är liiite sned i huvudet.

Du tipsade om en bra kudde, vad hette den?
 
Har någon av er en babysitter som er bebis gillar?
Lillkillen är svår att sätta ifrån sig vaken och tycker snabbt saker blir tråkiga.
Tittat lite på 4moms mamaroo, men de är så hiskeligt dyra så hoppas att någon begagnad ska dyka upp i närheten.
Han gillar när det gungar, att lyssna på johnny cash, pierre isacsson eller country och titta på saker som rör sig, så tänkte att det var en bra sitter med högtalare och olika rörelser.
Jag hade en liten vanlig som jag gillade. Barnet fick sitta i den ovanpå bordet när jag käkade frukost. Så det var ju inga långa stunder men vi hade väldigt mysiga frukostar!
Sen hade vi en som blinkade, lät och rörde sig. Den gillade han och fick använda ibland när han var gnällig.
 
Lilleman här har en favoritsida med, troligen pga att han velat ligga o titta mot mitt håll i sin bed side crib (jag har ofta legat med en hand mot hans kind och låtit honom hålla i mig, så han har väl naturligt velat ligga på den sidan.

Vi har bytt sida på sängen nu och så länge han är vaken ligger han gärna på andra sidan. Sen somnar han och hela han faller till favoritsidan. Åkar runt i sängen gör han med, man hittar honom ofta längst ner.

Bvc tycker inte man ska göra ngt än, men han är liiite sned i huvudet.

Du tipsade om en bra kudde, vad hette den?

Det är ju väldigt vanligt ☺️ Men (och jag vill inte skrämma upp!) jag tycker ofta bvc är ganska slappa faktiskt. Dom sa samma till oss med dottern när hon var en månad. Och det eskalerade sen och vi fick spendera tills hon var tio månader med att korrigera. Man behöver inte göra mycket. Men att köpa en mimos kudde är bra. Och en försöka kompensera på dagen dels när han är vaken, men även sover att uppmuntra att lägga huvudet åt motsatt håll från favoritsidan. Och mycket på mage och bära upprätt så att man avlastar huvudet.

Det är just mimos kudde man ska ha. Enligt den fysioterapeuten är panda kuddar och andra helt utan evidens och hon hade haft patienter som använt såna konsekvent och som hade väldigt platta och sneda huvuden. Så mimos är den hon sett ha effekt. Dom är dyrare men det finns många begagnade☺️

Att huvudet blir snett eller platt kan även påverka när man sen ska ha hjälm eller behöver glasögonen.


Förlåt för vägg av text, men det är lite av ett hjärteämne och nörderi 😉
 
Det är ju väldigt vanligt ☺️ Men (och jag vill inte skrämma upp!) jag tycker ofta bvc är ganska slappa faktiskt. Dom sa samma till oss med dottern när hon var en månad. Och det eskalerade sen och vi fick spendera tills hon var tio månader med att korrigera. Man behöver inte göra mycket. Men att köpa en mimos kudde är bra. Och en försöka kompensera på dagen dels när han är vaken, men även sover att uppmuntra att lägga huvudet åt motsatt håll från favoritsidan. Och mycket på mage och bära upprätt så att man avlastar huvudet.

Det är just mimos kudde man ska ha. Enligt den fysioterapeuten är panda kuddar och andra helt utan evidens och hon hade haft patienter som använt såna konsekvent och som hade väldigt platta och sneda huvuden. Så mimos är den hon sett ha effekt. Dom är dyrare men det finns många begagnade☺️

Att huvudet blir snett eller platt kan även påverka när man sen ska ha hjälm eller behöver glasögonen.


Förlåt för vägg av text, men det är lite av ett hjärteämne och nörderi 😉
Tack för utförligt svar 🥰
Bvc verkade mest oroa sig för stel nacke mer än huvudformen i sig. Men får köpa en kudde o se om han ligger kvar på den
Dagtid är det ju lättare att styra 😁
 
Hur går det med att namnge trådbebisarna som är födda? Är det någon av er som inte hittat något namn ännu? Och ni som jag fortfarande väntar på bebis, hur går diskussionerna hemma?

När jag och maken började prata namn insåg vi att vi har ganska olika smak så vi la ner de diskussionerna ganska snabbt. Mitt toppförslag på pojknamn slog maken ner innan jag hunnit uttala sista stavelsen i namnet tror jag och hans flickförslag var gräsliga :D Men ett tag senare hittade vi funktion att dela namnlistorna i gravidappen och vi hade några namn gemensamma så det börjar ändå se lovande ut, det kanske blir ett namn på pyret trots alls. Ett flicknamn som jag aldrig ens tänkt på var på makens lista och sen dess har jag börjat tänka på bebisen som det namnet fast jag innan var helt låst på ett annat flicknamn :love:

Hux flux visade maken i veckan att han tagit mitt efternamn (vi gifte oss i somras, hade bara löst pratat om att det var ett alternativ att han kunde göra det före bröllopet) så då blev hans efternamn, som är mer vanligt som förnamn, en fint alternativ på förnamn om det är en pojke, lite kul med kopplingen!

Hur som helst så inväntar vi att träffa krabaten innan vi bestämmer nåt.
 
Hur går det med att namnge trådbebisarna som är födda? Är det någon av er som inte hittat något namn ännu? Och ni som jag fortfarande väntar på bebis, hur går diskussionerna hemma?

När jag och maken började prata namn insåg vi att vi har ganska olika smak så vi la ner de diskussionerna ganska snabbt. Mitt toppförslag på pojknamn slog maken ner innan jag hunnit uttala sista stavelsen i namnet tror jag och hans flickförslag var gräsliga :D Men ett tag senare hittade vi funktion att dela namnlistorna i gravidappen och vi hade några namn gemensamma så det börjar ändå se lovande ut, det kanske blir ett namn på pyret trots alls. Ett flicknamn som jag aldrig ens tänkt på var på makens lista och sen dess har jag börjat tänka på bebisen som det namnet fast jag innan var helt låst på ett annat flicknamn :love:

Hux flux visade maken i veckan att han tagit mitt efternamn (vi gifte oss i somras, hade bara löst pratat om att det var ett alternativ att han kunde göra det före bröllopet) så då blev hans efternamn, som är mer vanligt som förnamn, en fint alternativ på förnamn om det är en pojke, lite kul med kopplingen!

Hur som helst så inväntar vi att träffa krabaten innan vi bestämmer nåt.
Så ni vet inte vad det är? 😍
 
Ja du @eyz det var svårt men nu tror jag vi har landat. Har bollat namn från RUL 😅
Ville helst ha ett som matchade brorsans och som är ovanligt (men inte konstigt).
Vi har varit inne på typ Evert, Elov, Fritjof och liknande :D
Mannen kläckte ett strax innan han var född och där landade vi nog.
Mellannamn har jag odemokratiskt bestämt typ själv (men fått godkänt då). Bägge barnen har färre än 500 som delar tilltalsnamn.
 
Hur går det med att namnge trådbebisarna som är födda? Är det någon av er som inte hittat något namn ännu? Och ni som jag fortfarande väntar på bebis, hur går diskussionerna hemma?

När jag och maken började prata namn insåg vi att vi har ganska olika smak så vi la ner de diskussionerna ganska snabbt. Mitt toppförslag på pojknamn slog maken ner innan jag hunnit uttala sista stavelsen i namnet tror jag och hans flickförslag var gräsliga :D Men ett tag senare hittade vi funktion att dela namnlistorna i gravidappen och vi hade några namn gemensamma så det börjar ändå se lovande ut, det kanske blir ett namn på pyret trots alls. Ett flicknamn som jag aldrig ens tänkt på var på makens lista och sen dess har jag börjat tänka på bebisen som det namnet fast jag innan var helt låst på ett annat flicknamn :love:

Hux flux visade maken i veckan att han tagit mitt efternamn (vi gifte oss i somras, hade bara löst pratat om att det var ett alternativ att han kunde göra det före bröllopet) så då blev hans efternamn, som är mer vanligt som förnamn, en fint alternativ på förnamn om det är en pojke, lite kul med kopplingen!

Hur som helst så inväntar vi att träffa krabaten innan vi bestämmer nåt.
Här är inte namnet spikat än, trots 2 månader gammal idag 🙈
Vi har ett det lutar åt, som jag kläckte redan under graviditeten ifall det skulle bli en pojk. En sammanslagning av ett par av pappans namn som flirtar med släktnamn på farfars sida.
Finns dock liten risk att hans evt smeknamn blir samma som kaninen heter 😅

Evt ska det till ngt mellannamn med.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 538
Senast: mamman
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 770
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 155
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp