Vinterföräldrar 23/24

@cambodia det stämmer, vi vet inte vad det är :laugh:

@Blyger åh då har ni lite extra parametrar att ta hänsyn till, förstår att det är klurigt :nailbiting:

@Ponylove det låter som en klockren idé ju med namnet du kokat ihop, blir det ett unikt namn eller finns det redan så att säga?

Mellannamn är inget jag ens lagt en minuts hjärnverksamhet åt, glad att jag slipper då både maken och jag kommer från traditionen att barnet får förälderns namn som mellannamn och jag har ingen ambition att skapa nya traditioner på den punkten, det är svårt nog med tilltalsnamn :angel:
 
Hur går det med att namnge trådbebisarna som är födda? Är det någon av er som inte hittat något namn ännu? Och ni som jag fortfarande väntar på bebis, hur går diskussionerna hemma?

När jag och maken började prata namn insåg vi att vi har ganska olika smak så vi la ner de diskussionerna ganska snabbt. Mitt toppförslag på pojknamn slog maken ner innan jag hunnit uttala sista stavelsen i namnet tror jag och hans flickförslag var gräsliga :D Men ett tag senare hittade vi funktion att dela namnlistorna i gravidappen och vi hade några namn gemensamma så det börjar ändå se lovande ut, det kanske blir ett namn på pyret trots alls. Ett flicknamn som jag aldrig ens tänkt på var på makens lista och sen dess har jag börjat tänka på bebisen som det namnet fast jag innan var helt låst på ett annat flicknamn :love:

Hux flux visade maken i veckan att han tagit mitt efternamn (vi gifte oss i somras, hade bara löst pratat om att det var ett alternativ att han kunde göra det före bröllopet) så då blev hans efternamn, som är mer vanligt som förnamn, en fint alternativ på förnamn om det är en pojke, lite kul med kopplingen!

Hur som helst så inväntar vi att träffa krabaten innan vi bestämmer nåt.
Mellannamn är bestämt, förnamn så har vi två stycken vi väljer mellan och har till sist bestämt att det får vänta tills efter födseln, för vi kommer ingenvart i att välja mellan dem.
 
Min lilla tjej har fått både förnamn och mellannamn. Tog nog två veckor innan jag bestämde mig och tyckte det var lite jobbigt att skicka in papprena 😅 kändes stort att bestämma vad någon skulle heta resten av livet och fick ingen sån stark känsla av vad hon skulle heta. Men hade två favoritnamn innan hon kom och det blev ett av dem. Men hade uppe fler och testade när hon väl kom ut. Men det känns väldigt rätt nu. Mina preferenser för förnamnet var att det ska gå att säga på engelska och så gillar jag korta namn på två stavelser. Gärna lite mjuka namn.

Mellannamnet blev ett som dels passar fint med förnamnet och så hette min farmor det i mełlannamn, min systerdotter heter det och en barndomsvän. Så det är ett namn som följt mig länge med positiva vibbar.
 
@cambodia det stämmer, vi vet inte vad det är :laugh:

@Blyger åh då har ni lite extra parametrar att ta hänsyn till, förstår att det är klurigt :nailbiting:

@Ponylove det låter som en klockren idé ju med namnet du kokat ihop, blir det ett unikt namn eller finns det redan så att säga?

Mellannamn är inget jag ens lagt en minuts hjärnverksamhet åt, glad att jag slipper då både maken och jag kommer från traditionen att barnet får förälderns namn som mellannamn och jag har ingen ambition att skapa nya traditioner på den punkten, det är svårt nog med tilltalsnamn :angel:
Det är inte unikt, men ovanligt. Ca 200 i sverige som heter och hälften har som tilltalsnamn.
Der är lix inget konstigt eller udda, utan ett dubbelnamn (utan bindestreck) av två vanliga namn, som passar fint ihop. :)
 
Vi enades om namn innan bebisen föddes. Pojknamn känns svårare så när vi väl enades om ett som kändes rätt för båda fick det bli det. Passar bra med dotterns namn också.
Bådas namn är internationella och funkar lika bra i Sverige som i engelskspråkiga länder.
 
Vi enades om namn innan bebisen föddes. Pojknamn känns svårare så när vi väl enades om ett som kändes rätt för båda fick det bli det. Passar bra med dotterns namn också.
Bådas namn är internationella och funkar lika bra i Sverige som i engelskspråkiga länder.
Just internationellt var något jag/vi struntade helt i (men mellannamnet funkar utmärkt) och folk tyckte vi eventuellt var lite knäppa. Sen hörde jag storas namn (typ fornnordiskt) i en engelskspråkig podd och tja, det funkade fint det med :D
 
Hur klär ni era bebisar i vagnen nu?
Vi har ett par plusgrader och jag känner mig lite rådvill.
Första barnet föddes i värmebölja så då var det i stort sett bara blöja och en tunn filt som behövdes.. plus att barnet är väldigt varmt i sig själv och fortfarande sover utan täcke mitt i vintern och helst inte har för tjocka kläder.
Nu kör jag på lammskinn underst. Sen åkpåse och på bebis vanliga kläder, tunn mössa och fleeceoverall.
Hur gör ni?
Funderar på när man kan skippa fleecen och bara köra kläder och kanske en filt i åkpåsen. Det hade underlättat när vi går in i affärer om inte annat..
 
Hur klär ni era bebisar i vagnen nu?
Vi har ett par plusgrader och jag känner mig lite rådvill.
Första barnet föddes i värmebölja så då var det i stort sett bara blöja och en tunn filt som behövdes.. plus att barnet är väldigt varmt i sig själv och fortfarande sover utan täcke mitt i vintern och helst inte har för tjocka kläder.
Nu kör jag på lammskinn underst. Sen åkpåse och på bebis vanliga kläder, tunn mössa och fleeceoverall.
Hur gör ni?
Funderar på när man kan skippa fleecen och bara köra kläder och kanske en filt i åkpåsen. Det hade underlättat när vi går in i affärer om inte annat..
Åkpåse, kläder, mössa och en overall.
Så typ samma som du? Ligger runt nollan är och vi är mest bara utomhus/i stallet. Har på en filt om det är kallare typ.
För att gå i affärer/vara delvis inomhus typ tycker jag en filt låter bra istället för overall, då kan du ta på/av enklare om det blir varmt :)
 
Hur klär ni era bebisar i vagnen nu?
Vi har ett par plusgrader och jag känner mig lite rådvill.
Första barnet föddes i värmebölja så då var det i stort sett bara blöja och en tunn filt som behövdes.. plus att barnet är väldigt varmt i sig själv och fortfarande sover utan täcke mitt i vintern och helst inte har för tjocka kläder.
Nu kör jag på lammskinn underst. Sen åkpåse och på bebis vanliga kläder, tunn mössa och fleeceoverall.
Hur gör ni?
Funderar på när man kan skippa fleecen och bara köra kläder och kanske en filt i åkpåsen. Det hade underlättat när vi går in i affärer om inte annat..
Tycker kläder är jättesvårt. Blir lätt för varmt tycker jag, och skalan lagom varm käns ibland stor.

När det va som kallast (under -10C så går vi inte längre än till bvc dvs ca 300m)
Så hade bebis vanliga kläder, tunn stickad ullset (byxa,tröja, sockar, vantar) ulloverall med övervik i händer o fötter, sovpåse på ett lammskinn.
Bomullsmössa + baclava/ullmössa.

När det är varmare skippas ullsetet och ulloverallen är nästan liten nu så den byts nog mot en tunnfodrad vanlig overall nu.
Bebis är nog eg ganska varm av sig, jag har gärna kofta inne, men han blir kokhet när jag tar på honom dubbelt.

Sover i varm sovpåse på natten dock, 2,5tog, men då eldar vi inte och sovrummet kan bli rätt svalt.
 
Hur klär ni era bebisar i vagnen nu?
Vi har ett par plusgrader och jag känner mig lite rådvill.
Första barnet föddes i värmebölja så då var det i stort sett bara blöja och en tunn filt som behövdes.. plus att barnet är väldigt varmt i sig själv och fortfarande sover utan täcke mitt i vintern och helst inte har för tjocka kläder.
Nu kör jag på lammskinn underst. Sen åkpåse och på bebis vanliga kläder, tunn mössa och fleeceoverall.
Hur gör ni?
Funderar på när man kan skippa fleecen och bara köra kläder och kanske en filt i åkpåsen. Det hade underlättat när vi går in i affärer om inte annat..
Jag har antingen åkpåse med filt i så det inte drar in kall luft, vanliga kläder under och mössa.
Eller vanliga kläder, overall och filt och mössa beroende på vad vi ska göra.
Tar åkpåse och filt för kortare sträckor och ärenden, lätt att lufta, lätt att klä på. Ska jag ut längre tar jag ofta sån overall för då kan jag vika över händer och fötter så hon inte sticker ut dem utanför och blir kall ☺️ tycker hon verkar lagom varm med det.
 
Ja, fy tusan. Och krångligt att ansöka med. Och krångligt med reglerna. Suck.
Kommer börja jobba deltid i februari också för att göra det lite krångligare 🙈
Sen vill man vara hemma rätt länge, men inte slösa alla dagar, och det är ju första året man kan snåla utan att bli av med SGI osv osv..
 
Kommer börja jobba deltid i februari också för att göra det lite krångligare 🙈
Sen vill man vara hemma rätt länge, men inte slösa alla dagar, och det är ju första året man kan snåla utan att bli av med SGI osv osv..
Ja, det verkar ännu krångligare när man ska jobba också!
Jag kommer behöva ta ut många dagar tyvärr för att klara mig.. men hoppas ändå slippa jobba heltid sen, får se hur jag lägger upp det. Tänker att hon får börja förskola efter jul nästa år, då är hon 13 månader, mer kommer jag inte ha dagar till tror jag...
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 538
Senast: mamman
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 770
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 155
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp