Vinterföräldrar 23/24

Jag börjar känna mig väldigt stressad för att jobba hela vägen in i kaklet.. har inte sökt gravidpenning men det är så högt tempo på jobbet så jag är helt gråtfärdig och slutkörd när jag ska hem från jobbet och då är det bara september...
Vet inte hur jag ska göra.. har också förstått det som att sjukskrivning är svårt att få igenom om man inte har särskilda skäl när man är gravid, och än så länge så håller ju kroppen bra (tack och lov) även om det börjar bli stönigt..
Känner mig också typ otacksam som känner såhär när det finns många gravida som inte kan jobba och det kan ju jag..
Det låter inte rimligt alls att du jobbar och har det så där jobbigt.
Min bm är väldigt snabb att påpeka att jag kan bli sjukskriven om jobbet är för tungt.
Du ska absolut ringa dim BM och ta upp det, och även prata med din chef om att anpassa din arbetssituation.
 
Såg idag att man sen 2022 rekommenderar att gravida vaccineras mot kikhosta, någon här som fått höra något om det från sin barnmorska?
Låter som en käck grej, ska kolla. Min nämnde bara vaccinationer men inget mer specifikt, kanske för att det var precis innan sommaren..
 
Det där låter ju inte bra alls, gravid eller inte.
Kan du prata med chefen?

Tycker inte alls du ska behöva känna så, om du inte känner det går att prata med chefen kanske din barnmorska kan ge tips eller vet en läkare som kan hjälpa med sjukskrivning?

Det låter inte rimligt alls att du jobbar och har det så där jobbigt.
Min bm är väldigt snabb att påpeka att jag kan bli sjukskriven om jobbet är för tungt.
Du ska absolut ringa dim BM och ta upp det, och även prata med din chef om att anpassa din arbetssituation.
Tack för stöd ❤️ pratade kort med chefen idag och ska försöka ansöka om graviditetspenning på halvtid så jag kan dra ner på tempot. Är förskollärare och jobbar med 3-5 åringar så det är tyvärr inte självklart att fk tycker det är tungt nog, går heller inte att anpassa uppgifterna då det är själva tiden i barngrupp som är så tuff.
Ska till bm på måndag så jag får försöka ta upp det där då med och se vad hon säger.
 
Tack för stöd ❤️ pratade kort med chefen idag och ska försöka ansöka om graviditetspenning på halvtid så jag kan dra ner på tempot. Är förskollärare och jobbar med 3-5 åringar så det är tyvärr inte självklart att fk tycker det är tungt nog, går heller inte att anpassa uppgifterna då det är själva tiden i barngrupp som är så tuff.
Ska till bm på måndag så jag får försöka ta upp det där då med och se vad hon säger.
Har du tur kan en läkare hjälpa med formuleringen i sjukintyget för att visa behovet för Försäkringskassan.

Sen tror jag på att fk inte är så bra på gravida, jag var sjukskriven 60 dagar pga illamåendet, och när sjukskrivning förlängdes efter de första 30 dagarna ringde försäkringskassan för att kolla om det fanns ett rehabiliteringsbehov och en av frågorna var "finns det en risk att dina besvär kommer göra så att du aldrig kan återgå till ditt nuvarande jobb" och jag fick hindra mig själv från att svara "jag har aldrig hört om någon som är kronisk gravid, men du kanske vet någon?"
 
Har varit och "provkört" vagnar på en butik idag, fastnade för Emmaljunga superviking, men vilken djungel det är!!! Ska nog försöka köpa begagnat men det är också lite nervös för att få en vagn som inte är väl omhändertagen..
Har ni vagnar/funderat/börjat jämföra?
Vad tycker ni är viktigast i val av vagn och tillbehör?
Vi köpte en Emmaljunga Edge, som är en duovagn. Vi valde att hitta en på blocket just för att få ett bra pris. Vi tittade på tyget, och hur den kändes att köra. (Vi luktade också på den, fast i smyg 😹)
En bra skötväska känns viktig att hitta nu. Annars har vi inte tänkt på tillbehör ännu.
 
Besök hos BM idag, fick en student, ska tydligen byta BM och den jag ska ha var inte där idag. Lite synd, jag känner att jag behöver ha en liten typ relation eller känsla för personen jag träffar om jag ska få ur mig hur det känns på riktigt typ. Vi följde nån lista till punkt och pricka men pratade inte så mycket utöver det, blev inte så stort utrymme att prata om mående varken fysiskt eller psykiskt. Men alla prover var iallafall toppen och fick lyssna på hjärtat som slog fint ☺️ fick en liten skrämselhicka i helgen när hon plötsligt rörde sig mindre än vanligt i 1,5 dygn innan det kom igång igen.
Hur ligger ni andra till?
 
Jag ska till BM i veckan :)
Tror det är dags att lyssna hjärtljud för mig med och ska komma ihåg att fråga om vaccinationer.

Tycker fosterrörelser är svåra, ju mer aktiv jag är desto mindre känner jag bebisen liksom..
 
Jag väntar fortfarande på tid till RUL. Går in i vecka 18 imorgon, så har jag inte fått en på fredag tänkte jag skriva till min BM. Känner inga rörelser än, men vet att det dröjde till ca vecka 20 sist, och ca vecka 24 innan jag kände dom regelbundet förra graviditeten, och på kub trodde hon att jag skulle få moderkakan i framvägg igen.

Annars är det bättre, tar lika många tabletter men har kunnat börja äta en del lagad mat, så håller långsamt på att reintroducera saker. Och har börjat jobba igen, och det har gått bättre än väntat, även om jag vissa dagar har rätt rejäl hjärntrötthet från medicinerna.
 
Jag ska till BM i veckan :)
Tror det är dags att lyssna hjärtljud för mig med och ska komma ihåg att fråga om vaccinationer.

Tycker fosterrörelser är svåra, ju mer aktiv jag är desto mindre känner jag bebisen liksom..
Samma för mig med rörelser.. tror också att jag har en lugn krabat i magen, får inte känslan av akrobatik eller cirkus som andra kan prata om ☺️ mer liksom pyssel och knåp 😂 men det kan ju ändra sig ju större hon blir.
Men brukar ändå känna något när jag vilar och på morgon och kväll. Så det är väl det jag försöker hänga upp det på.
Fick hem papper från bm att om man ska söka in ska barnet ha varit stilla i minst två timmar, men såna uppehåll och längre har ju jag varje dag. Kan gå ganska många timmar emellan.
 
Samma för mig med rörelser.. tror också att jag har en lugn krabat i magen, får inte känslan av akrobatik eller cirkus som andra kan prata om ☺️ mer liksom pyssel och knåp 😂 men det kan ju ändra sig ju större hon blir.
Men brukar ändå känna något när jag vilar och på morgon och kväll. Så det är väl det jag försöker hänga upp det på.
Fick hem papper från bm att om man ska söka in ska barnet ha varit stilla i minst två timmar, men såna uppehåll och längre har ju jag varje dag. Kan gå ganska många timmar emellan.
Morgon och kväll känns mycket mer rimligt än varannan timme här med...
 
Herregud vad trött jag blev i eftermiddag. Tänkte träna hästen men kommer behöva pressa mig själv bara för att mocka.
Ja alltså tröttheten..! Jag hade så några dagar förra veckan, typ efter lunch var jag helt slut och ville bara gå och lägga mig... Lite svårt på jobbet 🤪 Men gick och la mig typ vid kl 8 dom kvällarna, så skönt!! 😴😴
 
Jag gick faktiskt hem från jobbet idag.. har varit så sjukt intensivt där det senaste och igår jobbade jag 12 timmar. Så idag hade jag som mensvärk som kom och gick hela förmiddagen, gjorde inte ont men antar att det är typ små sammandragningar? Ringde bm som sa att det brukar va triggat av stress och kroppens sätt att säga att man ska dra ner på tempot. Så det och dålig sömn och förkylning i kroppen gjorde att jag kände att jag fick dra i bromsen. Gick hem och ska va hemma imorgon med. Nya tag på torsdag.
 
Jag gick faktiskt hem från jobbet idag.. har varit så sjukt intensivt där det senaste och igår jobbade jag 12 timmar. Så idag hade jag som mensvärk som kom och gick hela förmiddagen, gjorde inte ont men antar att det är typ små sammandragningar? Ringde bm som sa att det brukar va triggat av stress och kroppens sätt att säga att man ska dra ner på tempot. Så det och dålig sömn och förkylning i kroppen gjorde att jag kände att jag fick dra i bromsen. Gick hem och ska va hemma imorgon med. Nya tag på torsdag.
Låter klokt.

Uttrycket "graviditet är inte en sjukdom" tycker jag för övrigt är så himla dumt. Det är inte en sjukdom men på det där låter det ju som om man mår som vanligt 100% fram till förlossning typ och så är det verkligen inte. Det är en jättestor grej som händer i kroppen och man ska fixa en helt ny bebis på egen hand.

Kl. Jag var hos MVC idag. Knölis hjärta lät bra och allt sånt där men hon kommer skicka en remiss till stödsamtal inför förlossningen. Är kanske lika bra jag vet inte.
 
Uttrycket "graviditet är inte en sjukdom" tycker jag för övrigt är så himla dumt. Det är inte en sjukdom men på det där låter det ju som om man mår som vanligt 100% fram till förlossning typ och så är det verkligen inte. Det är en jättestor grej som händer i kroppen och man ska fixa en helt ny bebis på egen hand.
Det värsta jag vet är de som kommer dragandes med "Graviditet är ett normaltillstånd för kvinnor, så det är bara gnäll att de behöver anpassningar när de är gravida". Gå och släng dig i vägen och kom aldrig tillbaks liksom.

Bonus om det paras ihop med "Jag/min syster/min fru/fan och hans moster kunde jobba heltid genom hela graviditeten och samtidigt sköta huset och ta hand om barnen, så därför kan graviditet inte vara så jobbigt". Hört talas om indivduell variation? Min lärare gick en gång en vecka med ett brutet lårben så det kan ju inte vara så farligt, ska vi testa på dig?
 
Det värsta jag vet är de som kommer dragandes med "Graviditet är ett normaltillstånd för kvinnor, så det är bara gnäll att de behöver anpassningar när de är gravida". Gå och släng dig i vägen och kom aldrig tillbaks liksom.

Bonus om det paras ihop med "Jag/min syster/min fru/fan och hans moster kunde jobba heltid genom hela graviditeten och samtidigt sköta huset och ta hand om barnen, så därför kan graviditet inte vara så jobbigt". Hört talas om indivduell variation? Min lärare gick en gång en vecka med ett brutet lårben så det kan ju inte vara så farligt, ska vi testa på dig?
Normaltillstånd O_o:eek:
Naturligt visst men herrejisses om gravid var mitt normaltillstånd hade jag förlorat förståndet! :rofl:

Älskade slutklämmen ändå :D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 534
Senast: mamman
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 764
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 133
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp