Vinterföräldrar 23/24

Låter klokt.

Uttrycket "graviditet är inte en sjukdom" tycker jag för övrigt är så himla dumt. Det är inte en sjukdom men på det där låter det ju som om man mår som vanligt 100% fram till förlossning typ och så är det verkligen inte. Det är en jättestor grej som händer i kroppen och man ska fixa en helt ny bebis på egen hand.

Kl. Jag var hos MVC idag. Knölis hjärta lät bra och allt sånt där men hon kommer skicka en remiss till stödsamtal inför förlossningen. Är kanske lika bra jag vet inte.

Hoppar in från hösttråden.

Sådär säger min mor. Jag blir lika arg varje gång. Så fort jag andas att jag har ont, inte kan sova pga smärtan och tycker sammandragningarna är smått obehagliga får jag den kommentaren - det är ingen sjukdom. Nää jag vet det men det är fortfarande extremt jobbigt.
 
Jag kanske har ridit för sista gången :cry:
Har ont i magen (fogarna?) efter typ 30 min skritt :cry:
Hoppas att det är för att jag raspade ena ponnyn förut eller att det bara är en tråkig slump.
Hoppas det var något tillfälligt! Hade du besvär av fogarna under första graviditeten?
 
Senast ändrad:
Nej inte vad jag kan minnas.. :idea:
Och då red jag tills magen blev för stor typ.
Jag rider inte så ofta, men vissa gånger kan jag få lite ont i ligamenten, typ som att det drar eller att jag får som håll. Men sen kan de gå bra igen nästa gång.. hoppas det inte är kört än!
 
Är det någon mer som ska söka graviditetspenning? Jag blir så osäker på hur jag kan räkna på vad jag kommer få ut om jag blir godkänd och det känns så tråkigt att sätta sig i kö till försäkringskassan 😅 är det någon som vet hur det fungerar? Har läst att det är ett tak på 837 kr per dag och att man får för 7 dagar i veckan.. men det säger ju inte om jag kommer få den summan... börjar kännas som lite läge att räkna och planera lite för föräldraledighet osv... och inkomster framöver...
 
Är det någon mer som ska söka graviditetspenning? Jag blir så osäker på hur jag kan räkna på vad jag kommer få ut om jag blir godkänd och det känns så tråkigt att sätta sig i kö till försäkringskassan 😅 är det någon som vet hur det fungerar? Har läst att det är ett tak på 837 kr per dag och att man får för 7 dagar i veckan.. men det säger ju inte om jag kommer få den summan... börjar kännas som lite läge att räkna och planera lite för föräldraledighet osv... och inkomster framöver...
Beror ju på vad man har för inkomst såklart, men om du har till maxtaket borde du få typ som jag fick. Fick drygt 16 000 den månaden jag hade graviditetspenning hela månaden.
 
Igår kände jag första sparkarna utanpå magen 🥹 Men det är fortfarande långt mellan gångerna som jag känner av den, idag har jag inte känt nåt inifrån alls 😊 RUL på fredag, längtar men är också nervös!
Åh, vad mysigt att känna sparkar!! Jag längtar. Tycker jag har känt nån liten "puff" men kan lika gärna varit inbillning 😅 Åh, jag förstår känslan, har RUL om två veckor och jag är supernervös att det ska vara nåt som inte stämmer samtidigt som jag längtar jättemycket och bara vill att det ska vara NU!
 
Åh, vad mysigt att känna sparkar!! Jag längtar. Tycker jag har känt nån liten "puff" men kan lika gärna varit inbillning 😅 Åh, jag förstår känslan, har RUL om två veckor och jag är supernervös att det ska vara nåt som inte stämmer samtidigt som jag längtar jättemycket och bara vill att det ska vara NU!
Ja jag har inte varit säker på att det jag känt varit rörelser innan och inte typ tarmrörelser eller fantomsparkar som jag haft de senaste 14 åren sedan sonen föddes :D Men när det skumpade till i handen vågade jag tro på det :love:

Håller tummen för oss (och ni andra som är kvar i tråden och väntar på RUL) att det ser bra ut!
 
Definitivt foglossning och jag MÅSTE lära mig ta det lugnare snabbt antar jag för det här är inte roligt. Jobbar hemifrån idag och imorgon iaf.
Hur går det för er andra?
Jag har nästan börjat räkna ner lite? Mindre än tre månader tills jag går hem innan BF.
 
@Blyger Tråkigt med foglossning men fint att du verkar kunna lösa det ganska bra med hemmajobb osv. Insikten om att du måste ta det lugnare är ett steg på vägen! :up:

Jag har börjat fundera på sånt, har inte foglossning men kan känna av bäckenet när jag går mer än kortare sträckor. Har bara ca 12 minuters gångväg till jobbet men jag känner redan att det börjar vara obekvämt när jag går hem och då är jag bara i v 21 nu, hur blir det inte om 7-8-10 veckor... Vi har en bil i hushållet, oftast åker maken buss till sitt jobb men ibland behöver han bilen så jag kommer inte kunna ta bilen varje dag, får se om det går att lösa mer hemjobb även om jag har en med mig på upplärning. En annan faktor är hur hal gångvägen brukar vara vintertid med dolda isfläckar under snön osv, har halkat minst ett par gånger varje vinter hittills och ser väl inte fram emot en sådan upplevelse höggravid. Jag planerar att ta ut 1½-2 veckor semester före bf.

Vi passerade just halvvägs så än försöker jag att inte räkna ner :angel:

@Madalitso Haha vilken tur att ni får så god hjälp i namnspånandet :laugh:
 
@eyz kan du cykla istället? :) Innan det blir halt, alltså. Kanske är skonsammare?

Jag går hem 15e december, då är det två veckor kvar drygt och jul där emellan. Känns skönt att inte ha grabben på förskolan för tätt inpå heller med tanke på smittor.
 
@eyz kan du cykla istället? :) Innan det blir halt, alltså. Kanske är skonsammare?

Jag går hem 15e december, då är det två veckor kvar drygt och jul där emellan. Känns skönt att inte ha grabben på förskolan för tätt inpå heller med tanke på smittor.
Jag har cykel men första sträckan är ganska bökig med tunga backar och fordonsstoppar som man måste kryssa sig igenom med minimal fart så jag gör det med nöd och näppe i fysisk toppform med min oväxlade cykel :D Jag kan kanske be någon på jobbet som passerar på huvudleden ganska nära att plocka upp mig när det börjar bli för tungt på riktigt. :)

Ja herregud vi har verkligen valt fel tid på året att föda barn med tanke på smittorna som går runt, det låter som en bra plan att ha sonen hemma med lite marginal!
 
Ja herregud vi har verkligen valt fel tid på året att föda barn med tanke på smittorna som går runt, det låter som en bra plan att ha sonen hemma med lite marginal!
Helt ärligt tyckte jag att vi kunde skippa någon månad av barnaalstrande i våras men min man var (som ni kanske förstått :D) inte direkt med på noterna....
 
  • Haha
Reactions: eyz
Jag var inne på förlossningen igår för minskade fosterrörelser, men allt var bra som tur var och såklart så puffades de på som bara den från magen när jag väl fick på ctg trots att jag försökt med flera andra knep innan hemma utan resultat 😅 jaja. Huvudsaken är att allt är bra men kände mig lite dum...
Känner också av kroppen och tröttheten, har exakt tre månader till bf idag!
Om jag får beviljat graviditetspenning så går jag hem redan om en månad, vilket känns konstigt.. men också välbehövligt.
Räknar ner och försöker klara av större inköp och fix nu medan jag fortfarande kan och har hyfsad ork!
 
Helt ärligt tyckte jag att vi kunde skippa någon månad av barnaalstrande i våras men min man var (som ni kanske förstått :D) inte direkt med på noterna....
Trots 2½ år av ofruktsamma försök undvek jag de avancerade akterna kring ägglossningen i december då jag visste att vi skulle på en konsert jag bara inte kunde missa i september i år, för att vara säker :angel:

Vi slipper lida av sommarvärmen som höggravida, så något plus finns ju i alla fall med timingen :sneaky:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 534
Senast: mamman
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 764
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 135
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp